Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: EMP
InläggPostat: tor 31 okt 2013, 23:01 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 24 aug 2010, 05:54
Inlägg: 144
Ort: Småland
Sökte lite men hittade ingen fordonsspecifik tråd om detta. Vad påverkas respektive påverkas inte i en bil när det gäller EMP?
Just nu har jag två bilar, en splirrans ny och en som är rejält gammal, hur gammal måste en bil vara för att klara sig?

Datorer ryker ju direkt men hur är det med t.ex glödlampor, tändstift, batterier, generator, stora reläer etc?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EMP
InläggPostat: tor 31 okt 2013, 23:13 
Offline
Är det OK att klappa björnen?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 04 jan 2012, 22:37
Inlägg: 208
Dvns skrev:
Sökte lite men hittade ingen fordonsspecifik tråd om detta. Vad påverkas respektive påverkas inte i en bil när det gäller EMP?
Just nu har jag två bilar, en splirrans ny och en som är rejält gammal, hur gammal måste en bil vara för att klara sig?

Datorer ryker ju direkt men hur är det med t.ex glödlampor, tändstift, batterier, generator, stora reläer etc?


Tänk Diesel modell äldre, tex Mercedes Benz 123 så är du safe, bara att rulla igång när det inte finns batteri, vill du EMP skydda databoxar tänk faradays kage.

_________________
Skeppen hängde där på himlen ungefär på samma sätt som tegelstenar inte gör


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EMP
InläggPostat: tor 31 okt 2013, 23:15 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 okt 2013, 04:48
Inlägg: 183
Ort: Skara
Det beror lite på....

Vi kan väl säga så här, allt som innehåller ett chipp eller komponent kan du slänga efter en EMP. men en generator tex, som bara innehåller koppar och magneter, kommer fungera som innan, men om den innehåller ett chipp eller transistor eller liknande komponenter, blir tvungen att byta ut den komponenten, batterier förstörs, glödlampor håller....

_________________
Annuit Coeptis Novus Ordo Seclorum


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EMP
InläggPostat: tor 31 okt 2013, 23:19 
krasst sett, gammalt kommer fungera efter emp

emp och speciellt nemp dödar elektronik , eller rättare sagt halvledare som har kabel nog kopplat på sig att fånga upp energi nog
om man är nära nog på en nemp så förstör det öven spolar och liknande, men då är andra problem mera akuta (:)

om man ser bakifrån hur bilar utvecklats från elekromekanik till elektronik så är det på ungefär såhär

när man fick växelströmsgeneratorer så behövdes det likriktardioder, ganska okänsliga då det är kraftiga doningar
med det så började laddreläerna bytas ut mot halvledare, en sak som lättare går sönder

sedan så började efter något årtionde komma elektronik för motorstyrning, nu börjar vi ha saker som gör att motorerna går sönder lätt, det var med införandet av avgasrening på slutet av åttitalet
sedan kom det bara mer och mer elektronik, för tändning, insprut, rubbet

en bil före införandet av katalysatorer är ett vettigt val

däremot så tror jag inte så mycket på faror av nemp eller emp, men mycket , extremt mycket mera på att ingen kommer kunna laga elektronik i bilar när det börjar gå neråt ordentligt


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: EMP
InläggPostat: tor 31 okt 2013, 23:22 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 24 aug 2010, 05:54
Inlägg: 144
Ort: Småland
Ok, då borde den gamla bilen klara sig då, där pratar vi förgasare, och gammalt laddningsrelä.
Den är av årsmodell ca 1950.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EMP
InläggPostat: fre 01 nov 2013, 09:53 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 15 okt 2013, 09:07
Inlägg: 142
Ort: Örebro län
Personligen så har jag satt gränsen vid 1985. Bilar efter det är bara att betrakta som skräp.

_________________
The shit will hits the fan, it´s just a question about when and how.

Bättre att måla fan på väggen och sedan tvätta bort det,
än att stoppa huvudet i busken och undra varför man blir sparkad i röven.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EMP
InläggPostat: fre 01 nov 2013, 09:56 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
loki241 skrev:
Bilar efter det är bara att betrakta som skräp.


Ur EMP synpunkt visst. Ur bekvämlighet och utrustning, nej.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EMP
InläggPostat: fre 01 nov 2013, 11:13 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 15 okt 2013, 09:07
Inlägg: 142
Ort: Örebro län
takiman skrev:
loki241 skrev:
Bilar efter det är bara att betrakta som skräp.


Ur EMP synpunkt visst. Ur bekvämlighet och utrustning, nej.


bekvämlighet i bil är nog rätt lågprioriterat post-shtf, speciellt efter emp. Och det var ju emp vi diskuterade väl... ;)

_________________
The shit will hits the fan, it´s just a question about when and how.

Bättre att måla fan på väggen och sedan tvätta bort det,
än att stoppa huvudet i busken och undra varför man blir sparkad i röven.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EMP
InläggPostat: fre 01 nov 2013, 11:29 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 jan 2012, 15:15
Inlägg: 232
takiman skrev:
loki241 skrev:
Bilar efter det är bara att betrakta som skräp.


Ur EMP synpunkt visst. Ur bekvämlighet och utrustning, nej.


Klart man ska harva till och från jobbet år efter år i en gammal möghög som var krockfarlig redan innan den blev bearbetad av 40 års vägsalt och slask. Det _kan_ ju vara så att man sitter där på jobbet och plötsligt EMP-bombas och måste ta sig hem innan trefikat. Ha, då kan de stå där med sina bekväma bilar! Nu har jag efter 20 års daglig pina äntligen fått utdelning för att köra en illaluktande bensinslukande rostburk. :smack:

I sak är det väl inte fel att bilar efter -85 är sämre skyddade mot EMP men hur troligt är det att det händer? Som jag ser det är det större risk att krocka och jag väljer att skydda mig i första hand mot det jag anser troligast. I en all-el-utslagen-situation är det nog ändå ingen idé att åka till jobbet och hemma går traktorn oavsett.

_________________
Gyttorp - När du får oväntat besök.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EMP
InläggPostat: fre 01 nov 2013, 11:48 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Nu finns det ju gott om undersökningar (utförda av t.ex. USA:s försvar) som visar på att även om EMP kan orsaka problem, allt beror ju på styrkan och närheten till den, så är det sannolikt att rätt mycket elektronik kommer att fungera även efter EMP. Problemet, det största, lär vara att inte den nationella elförsörjningen fungerar längre. Detta gäller såväl EMP som solstorm.

Visst klarar sig en gammal bil klart bättre och när jag är klar med mitt projekt så finns det ett sådant fordon i min besittning också, men fram till dess prioriterar jag att kunna ta mig till och från olika ställen säkert, någorlunda ekonomiskt och miljövänligt. Jag är personligen mindre rädd för EMP än solstormar. Solstormar VET vi kommer att drabba oss, EMP är något som KAN drabba oss.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EMP
InläggPostat: fre 01 nov 2013, 12:11 
och elektronik som går sönder är något som absolut garanterat kommer inträffa
extremt mycket mera sannolikt än emp/nemp eller solstormar som inte påverkar en bil ;)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: EMP
InläggPostat: fre 01 nov 2013, 12:28 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Mmm... Militär elektronik är ofta från grunden annorlunda gjord än civil, dels är det ofta andra lösningar, dels helt andra typer av avskärmning och liknande osv...
Innehåller som regel färre med betydligt mer robusta delar. Riktigt gamla militära riggar gick tom att laga med bark och gamla ölburkar... (tex improvisera en skjuten kondensator med mässingsfolie, plywoodbitar och plastfolie osv inte optimalt men det fungerade, finns några videos på "badkaret" om saken.)

Bil tänker jag använda samma koncept, dvs riktig solid rambalk och gammal lågkompdiesel helt utan elektronik över huvud taget.
Känns nästan litet spooky att köra med batteriet helt och hållet bortkopplat men det har jag gjort ofta när elektroniken strulat, blev helt enkelt less och slet bort skiten (dvs skruvade av batteripolernas anslutningar helt) när startmotorn dragit igång det hela... (belysning är lätt att ordna "independent" sas)


Edit, vad gäller krocksäkerheten så har jag en gång med egna ögon sett en kollision mellan än gammal risig volvo och en modern litet mer sportbetonad kärra, "rishögen" klarade sig med några krossade lyktglas och plastskador i fronten, den andra bilen var totaldemolerad, alltså helt hopknycklad som en konservburk, var rena turen att polaren som körde den klarade sig med en stukad tumme, kunde mycket väl ha blivit hans absolut sista bilfärd, efter det skaffade han en bil av mer robust slag...

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EMP
InläggPostat: fre 01 nov 2013, 12:39 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 jan 2012, 15:15
Inlägg: 232
grym skrev:
och elektronik som går sönder är något som absolut garanterat kommer inträffa
extremt mycket mera sannolikt än emp/nemp eller solstormar som inte påverkar en bil ;)


DET är däremot en vettig anledning att ha en gammal härk som går att laga med spätt och slägga.

_________________
Gyttorp - När du får oväntat besök.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EMP
InläggPostat: fre 01 nov 2013, 12:44 
påminner mig om s.o.d
http://www.youtube.com/watch?v=34D88cHBjy8

inte deras bäst sång, mn ändå :lol:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: EMP
InläggPostat: fre 01 nov 2013, 15:00 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: tor 31 okt 2013, 13:37
Inlägg: 6
Funderar själv i tankarna av segelbåt, så är det ovidkommande med disel, husrum osv och med vindens lätthet (som är gratis) är det lätt att anpassa sig till vad som än händer. Samt att utrymme finns att "stocka" med sig, för varierande utveckling än som går att bära på i en ryggsäck...


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet