Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: En fråga till er jägare
InläggPostat: ons 24 nov 2010, 10:14 
En fullastad bandvagn is the shit
Användarvisningsbild

Lösningen på alla parasiter, sjukdomar etc (utom matförgiftning och prioner) är "get a nice stew going".

Är man minsta tveksam, koka en gryta på vad som finns att tillgå. Preppern har buljongtärningar, komplettera med kryddor ur förrådet eller färska. Säsongens grönsaker. Koka i lite vin (eller saft om vin saknas, alternativt släng i färska bär beroende på säsong). Vitlök. Finns grädde eller (torr)mjölk spär man ut grytan med det mot slutet.

Koka till köttet är så mört att det faller sönder. Ofarligare än så går det inte att äta.

InläggPostat: ons 24 nov 2010, 10:25 
Sometimes I just hate it when I'm right.

Att man behöver ta mat till 70ºC för att bli av med salmonella är en ganska grov förenkling. Det som anses som en tillräcklig avdödning av salmonella är 7log10, dvs att man sänker antalet levande elakingar med en faktor tio miljoner. Detta sker omedelbart vid 70ºC, men 12 minuter vid 60º eller 97 minuter vid 55ºC gör också jobbet. Men det kräver noggrann koll på temperaturerna! Som sagt, when in doubt, boil the shit out of it!

En referens: http://www.fsis.usda.gov/OPPDE/rdad/FSISNotices/RTE_Poultry_Tables.pdf, tabell på sidan 4.
Finns liknande från svenska livsmedelsverket, men det var denna jag fick fram först.

InläggPostat: ons 24 nov 2010, 13:36 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Vid burkkonservering så om burkarna bara kokas vid 100 gr är det inte säkert att de efter en timmes :shock: tid hunnit upp till 100 gradrer i mitten av burken utan i tryckkokare hettas burkarna upp till 120 grader för att den önskade tempen av 100 säkert är nådd i burkens mitt .
De förvaras därefter varmt under ngt dygn för att man ska vara riktigt säker på att alla bakterier ska vara döda , botulintoxinet kanske är det dödligase , men det finns många fler som är svårare att döda vid konservering och förvaring av kött .
Förr varnades man för burkar som var buckliga eller hade en lite rundad form . Det är den formen man tittar efter inom industrin , då den påvisar närvaro av bakterier som har börjat bilda gas när den förökar sig i burken .

Så som sagt 70 grader är en minimi gräns om än kanske lite för mini . Men har man ont om bränsle under en förflyttning och inte pga risk för upptäckt inte kan göra en stor brasa att laga maten över så är det ändå en god regel .

Annars gör som cornucopia ! En riktigt god smaskig gryta och koka ordentligt .

InläggPostat: ons 24 nov 2010, 16:13 
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!

Intressant snöbollseffekt denna fråga fick =). Verkar som att en matlagningstermometer kan vara ett vettigt inköp inför framtiden att ha i BOB:en eller vad säger ni? Vad för bra och smidiga termometrar finns det där ute? Kommer tillbaka med länk om jag lyckas hitta någon vettig. Kan man använda en vanlig termometer som används för att mäta luftvärme? Eller så kanske man kan använda en febertermometer, det kanske funkar? Idespånande medans jag skriver, har ingen aning om de två alternativen faktiskt funkar, vad tror/vet ni?

InläggPostat: ons 24 nov 2010, 16:31 
She was a girl of impeccable taste!
Användarvisningsbild

Andreas skrev:
Intressant snöbollseffekt denna fråga fick =). Verkar som att en matlagningstermometer kan vara ett vettigt inköp inför framtiden att ha i BOB:en eller vad säger ni? Vad för bra och smidiga termometrar finns det där ute? Kommer tillbaka med länk om jag lyckas hitta någon vettig. Kan man använda en vanlig termometer som används för att mäta luftvärme? Eller så kanske man kan använda en febertermometer, det kanske funkar? Idespånande medans jag skriver, har ingen aning om de två alternativen faktiskt funkar, vad tror/vet ni?

Det är en stektermometer du är ute efter! Det finns både "analoga" och digitala - det självklara valet för en survivalist är ju analog då de inte behöver batterier.

En vanlig lufttermometer mäter inte så höga temperaturer och jag skulle inte vilja köra in ett kvicksilverfyllt glasrör i min stek....

De finns i en vanlig ICA Maxi-affär eller motsvarande, se exempel här http://www.termometerbutiken.se/sv/term ... -rund.html

InläggPostat: ons 24 nov 2010, 16:34 
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!

Alex Supertramp skrev:
Andreas skrev:

Det är en stektermometer du är ute efter! Det finns både "analoga" och digitala - det självklara valet för en survivalist är ju analog då de inte behöver batterier.

En vanlig lufttermometer mäter inte så höga temperaturer och jag skulle inte vilja köra in ett kvicksilverfyllt glasrör i min stek....

De finns i en vanlig ICA Maxi-affär eller motsvarande, se exempel här http://www.termometerbutiken.se/sv/term ... -rund.html

:
haha, iofs inte, om den nu skulle spricka. har tittat runt och hittat detta: http://www.maetforum.se/c-309-digital-termometer.aspx

Tyvärr är de bara digitala men jag antar att man kan hitta en analog på närmsta grossistbutik.

InläggPostat: ons 24 nov 2010, 16:50 
Min ryggsäck är nog för liten...

Stektermometer behöver man inte. Skär ett snitt eller stick in kniven till mitten av den tjockaste delen av det du tillagar. Om vätskan som kommer ut är klar så är innertemperaturen över 70 grader. Om vätskan är röd eller rosa så får du värma den en stund till.

InläggPostat: mån 21 feb 2011, 17:15 
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Riktigt bra och lärorik tråd.

Som jag fattat
- Säkraste kortet gör gryta så allt faller sönder
- Genomstek så att saften på det tjockaste stället är klart som minst
- Koka helst bär och grönsaker med
- Var noga med hyginen efter slaktat djur
- Att bara röka för kallt kan ge binikemask

Min följdfråga är... hur avmaskar man sig mot binikemask?
Är det receptbelagt eller något värt att ha i sitt med-kit?
Luriga där är väl att ens märka att man har det...?

InläggPostat: mån 21 feb 2011, 18:22 

InläggPostat: tis 22 feb 2011, 11:11 
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Added till inköpslistan :D

Tusen tack

InläggPostat: tis 22 feb 2011, 12:55 
Grannarna tittar konstigt på mig.

Martin skrev:
Min följdfråga är... hur avmaskar man sig mot binikemask?

Min far berättade en gång att han blev satt på en sträng diet på havregrynsgröt för att svälta ut masken. Jag kan inte bekräfta denna historia men är det någon annan som har hört om en liknande huskur?

Det har funnits många domedagsprofeter men få domedagar ;)

InläggPostat: tis 22 feb 2011, 13:00 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Har läst det i någon bok .
Men tror inte det fungerade utan man hoppades för inga andra medel fanns tillgängliga där och då .

Däremot finns det mycket starka maskmedel i naturen bland våra växter , men ofta är de farliga för den som äter dem också inte bara masken . Men det finns växter som kan användas även efter skiten när medicinen är slut .

Att tugga lite vitlök i förebyggande kan fungera . Vitlöken håller det mesta på avstånd :twisted:

InläggPostat: tis 22 feb 2011, 14:47 
Det skall finnas någon ormbunke som användes mot bandmask.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bred_binnikemask

InläggPostat: tor 03 mar 2011, 02:03 
Nykomling

Träjon
Dryopteris filix-mas (L.) Schott
Vetenskapliga synonym: D. abbreviata auct.

Ormetelg Almindelig Mangeløv Kivikkoalvejuuri Stóriburkni Male-fern Wurmfarn

Beskrivning. Träjon är en kraftigt byggd ormbunke med kort tjock jordstam och ofta meterlånga, mörkgröna blad som sitter i rosett. Bladskivan är bredast nära mitten och har lansettlika småblad med grovsågade småflikar som inte är utdragna i smala spetsar. Nedre delen av bladskaftet är klätt med ljusa hinnlika fjäll. Sporangiesamlingarna är runda och täckta av ett runt svepefjäll, de blir med tiden svartbruna.
Träjon är en av de vanligaste ormbunkarna i vårt land och de stora, kraftigt byggda, rosettställda bladen är karaktäristiska. Den liknar strutbräken (Matteuccia struthiopteris), men den senare har blad som är bredast ovan mitten, sporangiesamlingar på speciella blad, samt bladskaft utan hinnlika fjäll. Träjon har också en viss likhet med majbräken (Athyrium filix-femina) som skiljs genom finflikigare bladflikar och sporangiesamlingar med smalt njurformade svepefjäll.

Utbredning. Träjon är allmän i nästan hela landet. Den växer i steniga skogar, på berg, åkerholmar och banvallar, ofta på torrare platser än de flesta andra ormbunksarter. Första fynduppgift publicerades i Rudbecks Catalogus plantarum från 1658, men arten är känd sedan medeltiden (Nordstedt 1920).

Användning. Träjon odlas ibland som prydnadsväxt. Den har också använts inom folkmedicinen eftersom dess jordstam ansågs vara verksam mot inälvsmask ('orm').

Etymologi. Artnamnet filix-mas kommer av latinets filix (ormbunke) och mas (man) och betyder manlig ormbunke, vilket syftar på de grovt byggda bladen. Syftningen går igen i artens engelska namn 'Male-fern', vilket kan jämföras med namnet 'Lady-fern' på den mer sirliga arten majbräken (Athyrium filix-femina).
Familj: Polypodiaceae
Släkte: Dryopteris
Norden
Norra halvklotet
Bildgalleri

I Riksmuseets samlingar

Innehållsförteckning

Referenser

--------------------------------------------------------------------------------

"Roten har från äldsta tider warit berömd at döda maskar och äfwen sjelfwa Binnickemasken: Galenus och Dioscorides hafwa redan tilstyrkt at gifwa 4 qwintin deraf uti honungswatn emot Binnicke- och andre maskar: de senare Läkare hafwa tid efter annan nyttjat samma rot, men merendels i för liten satts, hwarigenom dess kraft och werkan blifwit ansedd som osäker; til desse hans Kongl. Franska Majestät behagade år 1775 inköpa af Fältskjären Nouffers Enka i Sweitz, Beskrifning på ett af henne i 20 år med fördel nyttjat medel mot Binnickemasken, som på Wår Allernådigste Konungs befallning strax derefter här i Swerige allmänt kunnigt gjordes."

Ur Anwisning til Wäxt-Rikets Kännedom av C. F. Hoffberg (1792)

Källa:

© Naturhistoriska riksmuseet 1997

http://linnaeus.nrm.se/flora/orm/polypo ... yofil.html
Senaste uppdatering: 1 juli 1998
Ansvarig för denna sida: Arne Anderberg

InläggPostat: tor 03 mar 2011, 09:26 
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!
Användarvisningsbild

För att återknyta till topic. Jaga inte vildsvin, jaga rådjur eller älg istället. Mycket säkrare och godare.

Jag tror på den starkes rätt, om du inte håller med mig kan du alltid diskutera saken med mina knytnävar...

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa