Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: En fråga till er jägare
InläggPostat: mån 22 nov 2010, 20:22 
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!

Hej, hur länge klarar man sig om man äter en halv knuten näve med kött varje dag från ett vildsvin? Ponera att man har fällt ett, konserverat och tagit tillvara på allt kött i den bästa mån möjligast.

//Andreas

Inläggsrubrik: Re: En fråga till er jägare
InläggPostat: mån 22 nov 2010, 20:33 
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

med eller utan trikiner?
du bör äta så du kommer över 500kalorier som minimum .
4-8 veckor skulle jag gissa på .beroende på hur mycket kalorier du förbrukar och hur stor din egna fetma reserv är.

Senast redigerad av elcamel mån 22 nov 2010, 20:36, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: mån 22 nov 2010, 20:36 
Yuppie survivalist
Användarvisningsbild

Förmodligen länge
Vet inte riktigt hur mycket kött man får ut ur ett vildsvin men det borde vara väldigt länge
ett stort svin väger ju över 250 kg...

Men anledningen till min lilla notis..

Hade du tänkt leva på enbart kött :?: Inget annat :?:

( Såg att detta var ditt första inlägg så välkommen till forumet... :mrgreen: )

InläggPostat: mån 22 nov 2010, 20:43 
lagom matgris 60-80 kg
ätbart i normal bemärkelse, 30-40 kg

näve med kött, 0.33L?

ger 90-120 dagar mellan tummen och pekfingret

det finns en del grisar mellan 140 - 200 kg , men dom är inte så vanliga

InläggPostat: mån 22 nov 2010, 21:07 
En fullastad bandvagn is the shit
Användarvisningsbild

grym skrev:
lagom matgris 60-80 kg
ätbart i normal bemärkelse, 30-40 kg

näve med kött, 0.33L?

ger 90-120 dagar mellan tummen och pekfingret

det finns en del grisar mellan 140 - 200 kg , men dom är inte så vanliga

Vi lade ner en gris på 160kg under älgjakten, slaktvikt.

InläggPostat: mån 22 nov 2010, 21:16 
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

och jag fick 135 kg kött slaktat och klart i förra veckan. Stora vildsvin är rätt vanligt här i skåne.

InläggPostat: mån 22 nov 2010, 23:15 
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!

Okej, vad trevligt med alla svar, tack morgan för ditt välkomnande =). Har smygit lite den senaste månaden och bara läst mestadels ( Har inte tyckt att jag haft något att komma med än ).

Men i alla fall, för att ge ytterligare info. Jag tänkte mig såklart att intag av kolhydrater, grönsaker osv ska medfölja vid varje måltid. Äter runt var tredje timme 1,3 och femte måltiden är luncher typ förutom frukosten och resten är mellanmål som jag använder andra livsmedel till ( Kanske skippar den sista beroende på hur nära till läggdags den är och hur mycket jag har använt min kropp under dagen.) Bara leker med tanken i ett T scenario hur mycket man skulle behöva lagra för att varje energikälla ska kunna intas som vanligt under hösten, vintern och den kalla delen utav våren, Dvs protein, kolisar, fetter, mineraler och vitaminer.

Men varför just vildsvin då? tänker ni säkert nu. Jo, jag har sett i tidningarna och hört från många håll på sistone att just vildsvinen ökar lavinartat runt om i sverige, så om man skulle fälla ett, kanske man inte riskerar att orsaka en ekologisk obalans förutom den vi människor orsakar på denna planet varje dag. Förutsatt då också att man inte fäller modern i vildsvinsfamiljen om småttingar är närvarande. Cornucopia och conrad: Visste ni vilken hierarkisk nivå vildsvinen ni fällde hade?

InläggPostat: tis 23 nov 2010, 18:33 
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

i mitt fall var det en stor galt, betarna ville man inte möta när den levde. men rent generellt skulle jag vilja säga att en jägare aldrig skjuter mamman om hon har kultingar. dom håller sig oftast samlade så det ger sig rätt lätt.

InläggPostat: tis 23 nov 2010, 21:54 
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Läste, lustigt nog, om just trikiner hos vildsvin för bara ett par timmar sen. Man ska inte överdriva faran med trikiner i aspekten att det är vanligt, men det är såpass obehagligt att råka ut för att man nog inte ska chansa om man inte vet vad man håller på med.
Statens Veterinärmedicinska Anstalt svarar på frågor: http://www.jagareforbundet.se/svenskjak ... -trikiner/
2-3 fall av 45.000 prover under 2009. Inget fall hos tamgris sen 1994. Förekommer även hos häst, vilket var fullständigt nytt för mig! Räv, grävling etc är betydligt mer drabbade, men är sannolikt inte nåt förstahandsval att sätta i sig ens i en överlevnadssituation.
Att skicka in ett prov för undersökning och svar gick (enligt uppgift från polare, har inte gjort det själv) mycket snabbt och elegant och dessutom utan besvärande frågor.

InläggPostat: tis 23 nov 2010, 22:26 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Björnarna har ofta trikiner och ska tas prov på innan de får konsumeras.
De zoonoser vi har och som smittar via tamdjur och vilda är tex Salmonella , ornithos , harpest , ( rabies ) , ringorm ibland kallad skäggsvamp , toxoplasmos , bandmasksjuka av nöt , trikinsjuka , blåsmasksjuka eller dvärgbandmask kallas den idag , binnikiemasksjuka .
Salmonella är den som har orsakat dödsfall om än sällsynta , toxoplasmos om den överförs från en gravid kvinna till fostret orsakar skador på ögon och hjärna . Oftast märker man inte att man är smittad av den men som sagt otrevlig .

Alla dessa smittar från djur till mäniska oftast som kött vi ätit . Harpest bakterien dör inte vid frysning utan kan leva i fryst tillstånd upp till 2-3 år , så där kan man ha otur och få med sig en infekterad hare som inte visar symptom på sjukdom .Annars sprids den lättast / oftast via myggor .

Har ett litet trevligt häfte i min rygga om dessa trevligheter 8|

InläggPostat: tis 23 nov 2010, 23:03 
She was a girl of impeccable taste!
Användarvisningsbild

När vi nu ändå är inne på detta stickspår med sjukdomar/pararsiter - dör alla former av sådana vid ordentlig upphettning av köttet?

InläggPostat: tis 23 nov 2010, 23:15 
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Det här med trikiner kan ju vara rätt obehagligt om man drabbas, men för vildsvin verkar ju risken vara ytterst liten. 2009 så skickades det in ca 45 000 tester och endast 2-3 fall av gris med trikiner hittades.

I ett TEOTWAWKI-läge så kanske inte Statens Veterinärmedicinska Anstalt inte är på hugget att leta trikiner i inskickat kött direkt. Så vad göra.. Kokning eller stekning till minst 68 grader ska döda trikinerna. Annars, kan man göra denna test själv? Hur går den till och vad krävs för utrustning?

InläggPostat: tis 23 nov 2010, 23:19 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Om man upphettar maten till minst 70 grader anses den som säker .
Bandmasken får vi i oss om vi äter rått kött (råbiff) eller gravat dito .

Dvärgbandmasken smittar både via kött men även av grönsaker och bär som blivit smittat av avföring från hund/varg eller människa . Salladen brukar vi inte koka , och bären vill vi gärna ta en näve av i skogen , men det har sina risker .
Dvärbandmasken finns även hos ren , kor , hästar får mfl ( i Sverige än så länge bara hos räv , hund och ren )

Trikiner ska vara döda vid 70 grader , men det kan vara lite lurig iom att de ligger inkapslade i ett skal .

binnkiemasken får vi i oss om vi äter gravad eller rökt fisk .gravad som inte varit fryst innan , gäller även råbiffen att den ska vara säker om den fryses först likaså gravat kött . Den rökta fisken om den är räkt i för kall rök .

InläggPostat: ons 24 nov 2010, 01:40 
Min ryggsäck är nog för liten...

Dweomer skrev:

Dvärgbandmasken smittar både via kött men även av grönsaker och bär som blivit smittat av avföring från hund/varg eller människa . Salladen brukar vi inte koka , och bären vill vi gärna ta en näve av i skogen , men det har sina risker .
Dvärbandmasken finns även hos ren , kor , hästar får mfl ( i Sverige än så länge bara hos räv , hund och ren )

Trikiner ska vara döda vid 70 grader , men det kan vara lite lurig iom att de ligger inkapslade i ett skal .

binnkiemasken får vi i oss om vi äter gravad eller rökt fisk .gravad som inte varit fryst innan , gäller även råbiffen att den ska vara säker om den fryses först likaså gravat kött . Den rökta fisken om den är räkt i för kall rök .

Trikiner dör redan vid 60 grader, om köttet håller 60 grader under en längre tid. Vid 62 grader dör trikiner efter en minut. Att upphetta griskött till mer än 63 grader behövs inte, det är ett otyg som Livsmedelsverket indoktrinerat oss med för att vara på den säkra sidan, vilket leder till att de flesta äter fläskkött helt genomstekt (=smaklöst). En fläskfilé smakar definitivt bättre om den bara upphettas till 63-64 grader. Men det är ju å andra sidan inte något man bryr sig om när man sitter med sitt stycke vildsvin över en öppen eld, då genomsteker man det såklart.

InläggPostat: ons 24 nov 2010, 02:53 
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

156Thelema skrev:
Dweomer skrev:

Trikiner dör redan vid 60 grader, om köttet håller 60 grader under en längre tid. Vid 62 grader dör trikiner efter en minut. Att upphetta griskött till mer än 63 grader behövs inte, det är ett otyg som Livsmedelsverket indoktrinerat oss med för att vara på den säkra sidan, vilket leder till att de flesta äter fläskkött helt genomstekt (=smaklöst). En fläskfilé smakar definitivt bättre om den bara upphettas till 63-64 grader. Men det är ju å andra sidan inte något man bryr sig om när man sitter med sitt stycke vildsvin över en öppen eld, då genomsteker man det såklart.

Nja, det kan finnas envisa rackare som överlever längre än till 64-64. Dock inte trikiner, men väl salmonella, Salmonella dör av vid 68-72 grader, men man rekommenderar mellanläget 70 från svenska livsmedelsverket

Från livsmedelsverket.
"Däremot bör man alltid värma upp fläskkött till 70 grader, då dör eventuella virus och skadliga bakterier."

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa