Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 244 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 13, 14, 15, 16, 17  Nästa

Är en prepperby något för dig?
Nej, är du helt galen? Ensam är stark! 2%  2%  [ 7 ]
Nej, bo i en by med massa våldsberedda foliehattar är inte min grej! 5%  5%  [ 13 ]
Nej, jag jag tror det blir svårt att enas. 7%  7%  [ 20 ]
Nja, jag vill nog se det innan jag kan ta ställning. 11%  11%  [ 30 ]
Nja, jag tror inte det kommer att funka. 6%  6%  [ 16 ]
Ja, om det verkar vara vettigt folk och en bra överenskommelse. 34%  34%  [ 96 ]
Ja, självförsörjande småsamhällen är vägen att gå. 30%  30%  [ 86 ]
Ja! Och jag ska leda oss in i en ny lysande framtid där vi fattar de kloka besluten åt resten av världen! 2%  2%  [ 6 ]
Det var en djälvla korkad fråga. 3%  3%  [ 8 ]
Antal röster : 282
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: En galen idé - prepperbyn?
InläggPostat: ons 25 jan 2017, 13:16 
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Osiris skrev:
Folk utan ego-driv som enkelt kan slå sönder samarbetet samt sätter andra i fara med sina fasoner.

Problemet är just att många har inte erfarenhet av såna där "människor" och tror att alla människor är ju goda på insidan, vilket är jävligt naivt. Dessa parasiter har en tendens att maskera sig som empatiska människor genom skådespeleri och de som pekar ut dem råkar ofta illa ut pg av att parasiterna har lärt sig att manipulera mikro-samhället, trots att de inte tillför någonting av relevans. När de avslöjats så har gruppen redan slagits i bitar genom söndring och manipulation och sånt tar en jäkla lång tid att reparera.

Osiris skrev:
Att även ha respekten att låta folk vara sig själva och ha acceptans för allas unikheter.

Också ett stort problem: alla är inte toleranta som standard och måste ha åsikter om folk och hur de lever och vad de klarar av och inte klarar av, oftast för att framhäva sig själva i en grupp.

InläggPostat: tor 26 jan 2017, 12:13 
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Om alla vet varför de är där och på vilka premisser har jag svårt att de varför en prepperby eller vad man nu kallar det skulle gå sämre än en annan by. I an annan by är ju människor som inte har ett jota gemensamt inhysta och det blir ju bråk med jämna mellanrum, men det funkar. Att läsa om era katastrofscenarion med manipulerande individer som slår sönder grupper låter mer som ni beskriver en sekt, och någon sådan har man ju inget intresse att bli med i som normalt fungerande tänkande individ.
Jag tror inte man ska dela FÖR mycket. Det är väldigt viktigt om det ska finnas en ledarfigur att denne inte börjar använda byn som sitt sociala experiment, utan att individerna får bestämma riktningen. Har man sedan problem med hur andra människor väljer att leva sina liv så är man ju, ursäkta ordvalet, en idiot och har nog inte i något som helst samhälle att göra. Om ingen annan kommer till skada så borde man väl kunna ge fan i att stirra om man inte gillar det man ser.
Jag tycker iden låter mer och mer attraktiv. Det är dags att skapa ett samhälle från grunden och inte göra det misstagen som våra förfäder gjorde. Som att ta makten över andra människor utan låta människans egna samvete bestämma. Vill någon inte hjälpa till så är det bara att låta dem vara tills de inser att de behöver resten av samhället, det kommer nog att gå relativt fort.

4318

InläggPostat: fre 27 jan 2017, 14:07 
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

lynx skrev:
Att läsa om era katastrofscenarion med manipulerande individer som slår sönder grupper låter mer som ni beskriver en sekt, och någon sådan har man ju inget intresse att bli med i som normalt fungerande tänkande individ.
Jag tror inte man ska dela FÖR mycket. Det är väldigt viktigt om det ska finnas en ledarfigur att denne inte börjar använda byn som sitt sociala experiment, utan att individerna får bestämma riktningen.

Problemet är att du inte ser en sån individ innan det är försent. De är vanligt förekommande inom maktpositioner och de framgångsrika kan manipulera dig utan att du vet det. Vi som har läst på om individernas karaktäristiska egenskaper kan peka ut dem inom några dagar, merparten av befolkningen är inte lika psykologiskt rustade och kan ledas som får av dessa "människor" och lätt användas som vapen mot oliktänkande som kritiserar parasiten.

Ni som har läst Robert Hare vet vad jag pratar om.

InläggPostat: fre 27 jan 2017, 20:54 
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

lynx skrev:
Om alla vet varför de är där och på vilka premisser har jag svårt att de varför en prepperby eller vad man nu kallar det skulle gå sämre än en annan by. I an annan by är ju människor som inte har ett jota gemensamt inhysta och det blir ju bråk med jämna mellanrum, men det funkar. ...

Ursäkta om jag säger något som redan är skrivit då jag inte lusläst alla inlägg i tråden. Men man måste ju skilja på innan och efter shtf inträffat. Visst en vanlig by fungerar hyfsat i dagsläget då alla har tillgång till de varor och tjänster som behövs och de i arbetsför ålder går till sitt vardagliga kneg. Under dessa förhållanden skulle även en prepperby fungera. Alla åker på sin fritid till byn och grejar med sina förråd och utför husunderhåll. Träffar sina grannar över en kopp kaffe och diskuterar prepperprodukter och priser.
Men i skarpt läge efter shtf då folk blivit arbetslösa har ont om pengar och många varor försvunnit från butikerna och man inser att det bara kommer att bli värre och alla drar till prepperbyn och är oroliga hur det gått för nära och kära som de inte lyckats få kontakt med. Det är då konflikterna kommer. Någon kanske inte har bränsle till sin bil och hävdar att han måste få låna bränsle för att ta reda på vad som hänt med släktingarna. Någon annan går runt och ältar varför han preppat med fel produkter, någon annan är deprimerad och har svårt att få något vettigt gjort osv. Att då ha gemensamma projekt i form av jordbruksaktiviteter eller att jobba i skogen kan bli mycket svårt. Då man har underskott av det mesta och måste prioritera och avstå saker det är då alla konflikter kommer i dagen.

mvh
Berra
:)

InläggPostat: fre 27 jan 2017, 21:17 
Tränar vakthöns

Nåja, folk klarade sig ju under depressionen och svältkatastrofer också. Visserligen hade de ju Gud och Kungen över sig, och var mer inställda på att livet skulle vara besvärligt, men det blev inte zombieapokalyps för att folk svalt. (Däremot berodde visst franska revolutionen i grunden på hungersnöd.) Men den sociala kontrollen var nog stenhård förr i tiden.

InläggPostat: tor 19 okt 2017, 18:18 
Nykomling

Hej alla
Gå in på mäklarfirman Carlsson och Ring. Där ligger den perfekta prepperbyn för växelpengar. Jag är intresserad att köpa in mig med flera. Vi skulle kunna åka upp och träna skarpt läge tillsammans. Där skalle man också samla ihop lowtech grejor från förr i tiden som inte går på el. Egen djupborrad brunn, mycket skog och bete, nära till fiske. fastigheten heter Vormträsk 288. Om vi skulle vara 40 pers så räcker det med att lägga 10 tusen var.

InläggPostat: tor 19 okt 2017, 21:01 
Bor numera i en bunker

inkan skrev:
Hej alla
Gå in på mäklarfirman Carlsson och Ring. Där ligger den perfekta prepperbyn för växelpengar. Jag är intresserad att köpa in mig med flera. Vi skulle kunna åka upp och träna skarpt läge tillsammans. Där skalle man också samla ihop lowtech grejor från förr i tiden som inte går på el. Egen djupborrad brunn, mycket skog och bete, nära till fiske. fastigheten heter Vormträsk 288. Om vi skulle vara 40 pers så räcker det med att lägga 10 tusen var.

https://carlssonring.se/objekt/gard/CML ... 8J99UCT7N/

"Trivsamt läge i en liten bondby ca 45 km norr om Lycksele (som har flygplats). Halva arealen består av produktiv skog med drygt 1200 kbm sk virkesförråd enligt skogsbruksplan från 2017. Gårdscentrum med 5 ha åker/beten och ett 1800-tals vidbyggt nära 200 kvm bostadshus med renoveringsbehov. Flera ekonomihus."
Man får ju dock inte ens se hur någon av byggnaderna ser ut innuti...

Haha, jag är på. Men lycka till att få ihop 40 pers, och hur fanken skulle man lösa det juridiskt?

InläggPostat: tor 19 okt 2017, 21:50 
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Värmesystemet i huset är sönderfruset, inget att fundera allvarligt på, troligen vattenskador= dyrt.

InläggPostat: fre 20 okt 2017, 15:44 
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!

pre skrev:
...lycka till att få ihop 40 pers, och hur fanken skulle man lösa det juridiskt?

Bilda en ekonomisk förening. Sedan skriva in alla som medlemmar och låta föreningen stå som köpare/ägare.

InläggPostat: fre 20 okt 2017, 15:54 
Betraktaren skrev:
pre skrev:
...lycka till att få ihop 40 pers, och hur fanken skulle man lösa det juridiskt?

Bilda en ekonomisk förening. Sedan skriva in alla som medlemmar och låta föreningen stå som köpare/ägare.

*inte ironiskt*
Starta en ny tråd om den specifika platsen och idéen och se om du hittar några intresserade, kostar ju inget att diskutera.

Själv har jag knappt 5 personer i verkliga livet jag litar på, så att gå ihop med 39 okända på nätet är inget för mig, men skulle följa tråden med intresse och komma med förslag och åsikter.

InläggPostat: sön 22 okt 2017, 21:52 
Har lärt mig äta med spork!

Puh,det var många inlägg att läsa i den här tråden :) Jag tycker att tanken är intressant.Rent juridiskt är det inga som helst problem att vara 40 ägare till en jordbruksfastighet.Man benämner ägandet i andelar.Nu tror jag att 40 ägare är för många men säg 5 ägare i stället.Det är fullt realistiskt och skulle fungera hur bra som helst..

InläggPostat: sön 22 okt 2017, 22:43 
Bor numera i en bunker

Camo skrev:
Puh,det var många inlägg att läsa i den här tråden :) Jag tycker att tanken är intressant.Rent juridiskt är det inga som helst problem att vara 40 ägare till en jordbruksfastighet.Man benämner ägandet i andelar.Nu tror jag att 40 ägare är för många men säg 5 ägare i stället.Det är fullt realistiskt och skulle fungera hur bra som helst..

Någon ska ha ork och lust att driva denna grej också bara. Jag tror att många här kan ha svårt att samarbeta om dess drift.

InläggPostat: sön 22 okt 2017, 22:56 
Har lärt mig äta med spork!

En vecka var eller tillsammans på sommaren och alla tar med sig sina egna prepps dit om det blir skarpt läge.Jag tänker mig alltså inte att alla ska bo och jobba där tillsammans hela livet,utan som en gemensam tillflyktsort när det behövs.Kanske någon är villig att bo där året om och jobba med förberedelser,sköta om fastigheten osv..

InläggPostat: tis 24 okt 2017, 17:19 
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!

Det är lite moment 22 över det hela. Klart det funkar med rätt personer i förhållande till varandra och situationen, men man vet inte om det är rätt folk förrens man tagit steget och är inne i projektet.

Undantaget är väl om gruppen redan är sammansvetsad via samarbete sedan innan där alla är överens om att det fungerar tillfredsställande...

InläggPostat: tis 24 okt 2017, 17:38 
Camo skrev:
En vecka var eller tillsammans på sommaren och alla tar med sig sina egna prepps dit om det blir skarpt läge.Jag tänker mig alltså inte att alla ska bo och jobba där tillsammans hela livet,utan som en gemensam tillflyktsort när det behövs.Kanske någon är villig att bo där året om och jobba med förberedelser,sköta om fastigheten osv..

Ja, som en "investering" eller "ett projekt" bland flera kanske. Tycker man sedan att det funkar bra kanske man satsar mer. Tycker man att det inte funkar och behöver större svängrum kanske man ändå skaffar något på lite längre avstånd utan att helt klippa banden, för i ett skarpt läge tror jag att man ser lite annorlunda på saker och ting. Hellre en drös halvskumma preppers i området än desperata svenne-banan.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 244 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 13, 14, 15, 16, 17  Nästa