Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Kategoriregler

Ekonomi, valutor, ädelmetaller, alternativa sparformer etc.

Hittar du trådar i dessa ämnen på andra platser på forumet, anmäl gärna och be mod flytta trådarna till denna avdelning.

Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: En kanadensare betalade av huslånet på tre år med tre jo
InläggPostat: lör 27 aug 2016, 10:59 
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!

Mjo. Det är klart att det kostar att äga sitt hem, och bostadsbubblan gör att det kan bli en förfärlig förlust, men man måste ändå bo någonstans.

Boendet är en kostnad vare sig man äger bostaden med allt det innebär, eller betalar hyra.

Möjligen kan man bo kvar hos sina föräldrar, eller ha en rik respektive som äger och underhåller bostaden, eller flytta runt mellan sina (allt färre) vänner gratis, men det är ändå någon som betalar. Annars får man bo i tält eller vara hemlös, och vintertid är det nog inte så kul...

"Commodities" skulle kunna vara exempelvis ett års förråd av mat, bränsle, reservdelar, sjukvårdsmaterial och annat, såvitt jag förstår :-).

InläggPostat: lör 27 aug 2016, 12:11 
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Zombie skrev:
Annars får man bo i tält eller vara hemlös, och vintertid är det nog inte så kul...

Ett tält kostar också pengar, och slits med tiden och behöver följaktligen lagas eller bytas ut vilket också kostar pengar. Så inte heller där bor du gratis, Zombie, även om du har någon bra stans att sätta upp det!

Exodus skrev:
Men att huset inte skulle vara en tillgång om man betalat av lånen kan jag inte riktigt hålla med om.
Ointressant om det betalda huset är värt 0,5Mkr eller 3Mkr men jämfört med att hyra så är tillgången det mervärde
som den lägre boendekostnaden innebär.

Så klart att ett hus är en tillgång. Värdet på tillgången är primärt att du har skydd mot väder och vind. Priset på tillgången är vad du skulle få för huset om du sålde det. Skilja på värde och pris...

Huset sätter man på tillgångssidan i ekonomin, och lån samt amorterat belopp (som ju, på ett sätt, är "en skuld till dig själv") på skuldsidan. Summa i idealfallet noll. Företagsekonomi Grundkurs 1 A men många tänker inte så i sin privatekonomi, med Lyxfällan som resultat. ;) Alternativavkastningen finns alltid men å andra sidan så måste man ju som sagt bo någonstans. Enligt Skatteverket får man väl heller inte bo i en postbox, däremot kan man alltid sälja det hus man har eller säga upp hyreskontraktet, och flytta ut till en skokartong i Norrlandsskogarna om det är låg boendekostnad som är det primära...

Jag är VD i mitt liv. Vem är VD i ditt?

InläggPostat: sön 28 aug 2016, 00:56 
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!

I princip. Men jag minns inte vad jag betalade för mitt tält för så där 15-20 år sedan, och jag har absolut inte slitit ut det, och jag antar att jag kan köpa ett på second hand för några hundralappar, så kostnaden skulle bli låg. Men som sagt, jag vill nog ha bättre standard...

vdimittliv skrev:
Zombie skrev:
Annars får man bo i tält eller vara hemlös, och vintertid är det nog inte så kul...

Ett tält kostar också pengar, och slits med tiden och behöver följaktligen lagas eller bytas ut vilket också kostar pengar. Så inte heller där bor du gratis, Zombie, även om du har någon bra stans att sätta upp det!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2