Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: En skum liten fällkniv
InläggPostat: lör 03 sep 2016, 11:57 
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Köpte häromveckan en HK ALLY fällkniv. Aus8 i bladet och stansat och bockat handtag i metall. Glasskross baktill. Vikten är låg och bladet är kort. Bladet har tyvärr en tandad del men det kan man leva med.På det hela taget så verkar kniven vara så enkelt producerad som möjligt utan onödigt smyckande. Den ser lite konstig ut. Lustiga vinklar och hål i handtaget. Ser inte praktisk eller bekväm ut men efter mer och mer användade så uppfattar jag den som funktionell för vardagligt pyssel. Det är ingen kniv man vill sitta och karva trä med, eller arbeta intensivt med en längre tid. Någon annan som har något liknande?

Inläggsrubrik: Re: En skum liten fällkniv
InläggPostat: lör 03 sep 2016, 12:21 

InläggPostat: lör 03 sep 2016, 14:23 
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

Detta är typiskt med amerikanska knivar, de har alltid haft en förkärlek till tandat/räfflat knivblad utav någon konstig anledning. man försöker få ihop så många funktioner i en och samma kniv att samtliga delar blir undermåliga istället. tanken är att kunna skära av rep, bilbälten m.m. snabbare än med ett vanligt knivblad. att kniven är utrustad med en glaskross i ena änden? 90% utav folket vet kanske inte att knivspetsen har i stort sett samma form och i en skarp situation skiter man i om kniven blir lite slö. och hur många vet att man skall knacka rutan nere i ett utav hörnen och inte mitt på där den är som starkast!?

Mitt senaste inköp utav fällknivar var en Victorinox hunter pro, något för stor att bära till vardags och inte helt ultimat att tälja med. den passar bättre som en vikbar modell utav överlevnadskniv och den får ligga på hyllan tills en användningsområde dyker upp.

InläggPostat: lör 03 sep 2016, 14:29 
Ser ut som en räddningskniv för EMT eller LE. jag föredrar sågtand för ändamålet, lättare att skära vissa kläder, remmar och rep.

Bara för att en kniv har funktioner som inte är användbara i skogen betyder det inte att knivens funktioner finns där utan syfte.

InläggPostat: sön 04 sep 2016, 09:05 

Japp, amerikanerna gillar tandade blad. I vissa sammanhang är tänder bra och i andra inte så bra. Bra räddningsverktyg finns det gott om och de flesta stora knivproducenterna har tagit fram egna varianter för försäljning.

Victorinox har en variant som de kallar "Rescue tool" där det stora bladet är tandat. Inget fel i det, för ändamålet ett bra val då tänderna biter bra i många olika material och inte behöver skärpas ofta för att behålla sin funktion. Gerber, Benchmade, CRKT, Leatherman...listan kan göras lång, alla har de sin variant, och oftast finns tänderna med på ett hörn.

Men den här lilla fällkniven, som producerats av Benchmade via något företag i Taiwan och stämplats med Heckler&Kochs logga som en del av deras sortiment, är ändå lite märklig. När man ser bilden av den på internet ser det ut precis som något som Mtech skulle saluföra: vild design för att dölja att materialet, kvalitén och funktionaliteten är dynga. Den här lilla HK Ally verkar göra precis tvärtom, ge intryck av att vara dynga men egentligen inte vara det. Glaskrossen är väl inte helt nödvändig och tänderna skulle väl kunna förbättras lite men annars är den helt ok. Konstruktionen är öppen så att det är lätt att skölja ur skräp, den är liten och tunn, framelock-funktionen är enkel och bältesklippet bra fastsatt och med balanserad fjädring. Den känns inte heller som kantig eller konstig när man använder den. Lite skumt är det. :hm:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ]