Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: ESEE 3
InläggPostat: tor 21 nov 2013, 10:02 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 apr 2013, 14:28
Inlägg: 394
Ort: södra västergötland
Har kört ESEE 3 som jaktkniv nu under hösten och i morse skrev jag en recension på den. Recensionen är upplagd efter samma mall som jag kör konsekvent när jag recenserar knivar.
Här hittar ni recensionen: http://lipoptena.blogspot.se/2013/11/te ... see-3.html nedan finns den citerad.

Bild

Citera:
Första intryck
ESEE 3 ger intryck av att vara en relativt kort och knubbig kniv med en avsevärd tyngd i förhållande till sin storlek. Den känns gedigen. Själva kniven väger 157 gram och med slida klockar den in på nästan precis ¼ kg.

Bladet
Det 9,6 cm långa bladet är tillverkat i det kolhaltiga fjäderstålet 1095. Bladet är 3 mm tjockt och 32 mm högt. Klingan är pulverlackad för att inte rosta. Bladet har jimping på ryggsidan för att man skall få bra fäste med tummen där, på eggsidan finns en skålning för pekfingret närmast skaftet. Bladet gör att man kan greppa kniven på många olika sätt för olika arbetsmoment.
Bladet har en slipfas som når hela vägen upp till ryggen. Jag vet inte vilken vinkel primäreggen har men som jag skriver lite längre ner så slipade jag om eggen en aning.

Grepp
Skaftet är lite drygt 10 cm långt, 3,2 cm högt och 1,2 cm brett. Först kändes det en aning tunt då jag är van vid lite fylligare skaft men det är helt och hållet en vanesak. Nu när jag använt kniven aktivt i nästan två månader tycker jag att skaftets utformning är bra. ESEE 3 kan fås med antingen micarta eller G-10 sidor. Min har G-10, vilket är ett suveränt material om man arbetar i kladdiga miljöer, tänk fukt, slem eller blod. Jag upplever att skaftet när det blir blött blir en aning ”sticky”, dvs det blir raka motsatsen till halt. Det nästan smiter fast i handen. Bland skaftmaterial på fiske- och jaktknivar så tycker jag nog att G-10 och näver spelar i en division för sig, övriga skaftmaterial jag provat är generellt sett glattare. Handtagssidorna kan skruvas loss för djuprengörning av kniven alternativt om man vill byta mot någon annan färg eller material. I änden på skaftet kan man fästa en fånglina om man känner behov av det.

Mekanism,
Inte aktuellt för denna kniv.

Slida,
Knivskidan är i ett plastmaterial med mycket bra passform. I botten finns ett dräneringshål. Skruvar och MOLLE-lås samt bootclip får man med vilket gör att man kan montera knivens upphängning precis som man vill – horisontellt, uppåt eller neråt. Passformen är så bra att jag inte skulle tveka att ha den hängande upp och ner även i ganska besvärliga förhållanden. För den som vill ha en lägre hängande knivskida så finns det tillbehör att köpa som gör detta möjligt. Det är med andra ord frågan om ett väldigt flexibelt system.

Hygien,
Kniven och slidan är lätta att rengöra. Kniven är som nämnts möjlig att skruva isär om man vill djuprengöra den. Men då det är frågan om ett kolstålsblad är det viktigt att man torkar bladet direkt efter rengöring.

Test: täljbarhet
Täljbarheten är god, det är inga problem att tälja tändved till en brasa. Klingan är kraftig nog att man inte behöver tveka att använda den när man späntar ved, den klarar att man slår mot dess rygg med ett annat vedträ utan problem. Den kan på grund av det höga bladet inte användas för finare täljarbeten, men det är ju då man plockar fram sina renodlade tälj- eller karvsnittsknivar.

Test: urtagning och flåning
Jag invigde kniven på älgjakten och har därefter använt den vid ett halvdussin slakttillfällen (lamm & får). Knivens utformning och material gör den väldigt väl lämpad för detta arbete. Det är inga problem att öppna buken på ett fällt djur, bladet är kort nog att rymmas i handen. Materialet i greppet är som nämnts sådant att man inte behöver riskera att slinta utan att man behöver hålla kniven i ett stenhårt grepp. Bladets rundning är väl anpassat till flåningsarbete. Överlag en mycket bra kniv för detta användningsområde. Den biter bra när man skär i leder för att få loss skalle eller klövar, möjligen är bladet i högsta laget för att man skall komma åt bra vid atlaskotans utskott.

Test: styckning
Nu får jag erkänna att jag inte styckat med den. Däremot har jag skurit upp ett par stekar som skulle läggas i marinad och grillas men där var bladets längd i kortaste laget. Anatomisk styckning bör inte vara några problem med tanke på hur följsam kniven var när jag putsat köttbitar.

Test: skära av rep
När kniven är nyskärpt var det inga problem med vare sig vanligt 8 mm blått nylonrep eller paracord, det sistnämnda avslöjar direkt om en kniv är vass eller ej.

Skärpan
Kniven levererades med god skärpa. Efter första flåningen av en älg var den i akut behov av en brynsten. Men här uppstod ett litet problem. Det verkar som om kniven hade en liten aning annorlunda eggvinkel än jag brukar föredra på mina knivar. Detta gjorde att jag satte mig ner och slipade om eggen så att vinkeln blev aningen snävare än från fabrik. Den nya egg jag slipade fram höll för urtagning och flåning av tre får, vilket i mitt fall bör motsvara tre rådjur då mina får är av lantrastyp och relativt småväxta. Att den höll tre får är ett gott betyg, de flesta andra knivar håller sällan mer än två med godkänt resultat. Nu skall man hålla i minnet att bladets hårdhet inte anges till något högre än 55-57 HCR, och i det perspektivet är det fantastiskt att den höll så långt som tre får utan att behöva brynas.

Sammanfattande omdöme
Kniven kostar ungefär som Fällknivens F1 och har ungefär lika dana mått. Vill man ha en top of the line kniv är det hugget som stucket vilken man väljer – om man nu inte väljer båda. I Sverige kostar kniven knappt 1400 kr. Mycket pengar, men å andra sidan får man mycket kniv för pengarna. Jag tycker trots priset att knivens goda egenskaper, kvalitet och inte minst flexibilitet gör den prisvärd.
Kort sagt, det är en kniv jag kan rekommendera. Särskilt med G-10 sidor på handtaget.

_________________
http://lipoptena.blogspot.se/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ESEE 3
InläggPostat: tor 21 nov 2013, 14:36 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: tor 08 mar 2012, 11:36
Inlägg: 102
Bra och intressant resension!

Thanks =)

_________________
Only God can judge me...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ESEE 3
InläggPostat: tor 21 nov 2013, 16:42 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 apr 2013, 14:28
Inlägg: 394
Ort: södra västergötland
Tack.
Har du några förslag på hur man på ett enkelt sätt kan förbättra "mallen" (=rubrikerna)?
Eller duger det som det är?

_________________
http://lipoptena.blogspot.se/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ESEE 3
InläggPostat: tor 21 nov 2013, 18:21 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: tor 08 mar 2012, 11:36
Inlägg: 102
Det duger ypperligt som det är!

_________________
Only God can judge me...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ESEE 3
InläggPostat: tor 21 nov 2013, 21:12 
Kan bli dubbel post..... krångel med sidan igen....

Håller också med om att det duger som det är. Lätt att läsa och styckindelningen var lätt att följa. Riktigt kul med bra och intressanta kniv recensioner! :up:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: ESEE 3
InläggPostat: lör 23 nov 2013, 07:56 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
Blev sugen på en Esee-3 efter att ha läst detta så jag knappade in på http://www.the-knife-connection.com/esee-3p-b-mb.html beställde en, 826:- totalt med molle back drogs från kortet, så man kan hitta en najs deal ibland :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ESEE 3
InläggPostat: lör 23 nov 2013, 09:18 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: tor 08 mar 2012, 11:36
Inlägg: 102
Det var verkligen en najs deal!
Menar du att även frakten ingick i det priset?

_________________
Only God can judge me...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ESEE 3
InläggPostat: lör 23 nov 2013, 10:22 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
BushMan skrev:
Det var verkligen en najs deal!
Menar du att även frakten ingick i det priset?


Självklart, svårt att få hem den annars ;) Om man jämför med knivbutik.se och molle back som medföljer så är det halva priset. Fick orderbekräftelse med mail idag :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ESEE 3
InläggPostat: lör 23 nov 2013, 11:29 
smuggas skrev:
BushMan skrev:
Det var verkligen en najs deal!
Menar du att även frakten ingick i det priset?


Självklart, svårt att få hem den annars ;) Om man jämför med knivbutik.se och molle back som medföljer så är det halva priset. Fick orderbekräftelse med mail idag :D



Bra pris måste jag säga.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: ESEE 3
InläggPostat: lör 23 nov 2013, 11:40 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2009, 00:15
Inlägg: 1321
Ort: Vänersborg
Smuggas, då säljer du Izulan till mig väl? ;)
Bra recension förresten! Sånt här gillas massor lipoptena

_________________
Har inte uppdaterat på länge men...
http://swehanks.wordpress.com/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ESEE 3
InläggPostat: lör 23 nov 2013, 15:53 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: tor 08 mar 2012, 11:36
Inlägg: 102
Får nog slå till på en ja me :P

_________________
Only God can judge me...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ESEE 3
InläggPostat: lör 23 nov 2013, 21:04 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 apr 2013, 14:28
Inlägg: 394
Ort: södra västergötland
Tack för berömmet. Men allvarligt, skulle någon komma på en rubrik som man kan komplettera mallen med så är jag intresserad.

För övrigt styckade jag ett par lamm med den igår. Det funkar, men jag vill ha längre och smalare kniv när jag styckar så jag trivdes inte speciellt bra med den som styckkniv.

_________________
http://lipoptena.blogspot.se/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ESEE 3
InläggPostat: lör 23 nov 2013, 23:41 
Jag tycker att det kunde vara bra att tidigt ta upp vad det är för typ av kniv, vad du ser är de främsta användningsområdena för kniven. Kunde rentav vara en del av rubriken eller ingressen.

Nämna exempelvis ord som jaktkniv, bushcraft, överlevnad, EDC, hantverk, slöjd, snickeri, prydnad, samling, huggare, slyröjning, matberedning, slakt eller vad det nu kan vara som är relevant. Kanske med utgångspunkt från hur kniven marknadsförs och utifrån hur du upplevde kniven.

Då vet man tidigt om man vill läsa vidare. Och sedan har du med testmoment som belyser lämpligheten för de olika områdena.

Kanske även jämföra med andra liknande knivar, lite mera ingående.

Allt enligt det klassiska: Berätta kort vad du kommer att säga. Säg det. Berätta kort vad du sagt.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: ESEE 3
InläggPostat: sön 24 nov 2013, 09:01 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Täljbarhet.. Mellan pekfingrets urgröpning på skaftet och början på bladets vassa del är det väl 2-3cm?
Då jag täljer vill jag ha träet nära handen för att få mera kraft.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ESEE 3
InläggPostat: sön 24 nov 2013, 19:36 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 apr 2013, 14:28
Inlägg: 394
Ort: södra västergötland
Skogsbonde skrev:
Jag tycker att det kunde vara bra att tidigt ta upp vad det är för typ av kniv, vad du ser är de främsta användningsområdena för kniven. Kunde rentav vara en del av rubriken eller ingressen.

Nämna exempelvis ord som jaktkniv, bushcraft, överlevnad, EDC, hantverk, slöjd, snickeri, prydnad, samling, huggare, slyröjning, matberedning, slakt eller vad det nu kan vara som är relevant. Kanske med utgångspunkt från hur kniven marknadsförs och utifrån hur du upplevde kniven.

Då vet man tidigt om man vill läsa vidare. Och sedan har du med testmoment som belyser lämpligheten för de olika områdena.

Kanske även jämföra med andra liknande knivar, lite mera ingående.

Allt enligt det klassiska: Berätta kort vad du kommer att säga. Säg det. Berätta kort vad du sagt.


Good point. Skall fundera på det, borde gå att få in bra under "första intryck". Samtidigt är mallen framtagen till min jaktblogg så det är underförstått att den skall vara jaktrelevant.

_________________
http://lipoptena.blogspot.se/


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet