Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Etik, moral och stöld
InläggPostat: mån 13 okt 2008, 17:15 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08 sep 2008, 21:54
Inlägg: 70
Ett något kontroversiellt ämne dök upp i mitt huvud. När är det okej tycker ni att stjäla för att underlätta/säkerställa egen överlevnad? Nöden har ingen lag brukar man säga, samtidigt vill man inte själv råka ut för samma sak, att någon annan stjäl vad man surt skrapat ihop såhär i fredstid.

Två exempel:
Är det okej att göra inbrott i ett hus och plocka nycklar till en bil som står utanför?

Är det okej att göra inbrott i ett synbarligen övergivet hus (invånarna har kanske redan flytt) för att plocka nycklar?

Vart går gränserna för er?

Å andra sidan är det en sak att sätta upp moraliska gränser nu, hur ser de egentligen ut i ett skede där skiten har träffat fläkten med kraft?

_________________
Viam inveniam aut faciam - Jag skall finna en väg eller skapa en


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 13 okt 2008, 18:06 
Nöd bryter lag.

Men man skall då vara beredd att stå för vad man gjort. Man tar inte grannens bil om han är hemma. Man går dit och frågar. Är han inte hemma och man måste till akuten så går som sagt nöd före ĺagen.

Men är man inte i nöd, och handlingen kan skada någon annan så avstår jag nog helst.

Det kan helt enkelt vara smart att undvika att skapa konflikt.

Är det däremot så att jag kan ta tillvara något som annars skulle förfaras, exempelvis frukt i en övergiven trädgård eller mat i en övergiven frys när strömmen gått, så är det en annan sak.


Top
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 16 okt 2008, 11:31 
Offline
Yuppie survivalist
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 17 apr 2008, 12:10
Inlägg: 933
Ort: Jämtland/Östersund "i ett tag till"
Allt står ju i proportion till situationen...

Är din direkta överlevnad beroende på att du stjäler en
bil... Go for it...

Men om du inte kan berättiga ditt agerande bör du nog
avstå....

Jag kan se ett par scenarion där exempelvis
bilstöld skulle vara en möjlighet men alla dessa
involverar en situation av stor nöd...

Problemet är ju att man måste kunna tjuvkoppla
en bil för att lyckas... :!:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 16 okt 2008, 14:13 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
Det ständiga tankegången för den som ser något man kan ha användning för och inte är ens eget... Om inte jag tar det så gör nån annan det!

Är det så förbannat farligt att ta något som inte är ens eget i en nödsituation..? NEJ! Är mitt svar, se bara till att det inte drabbar någon annan direkt bara. Finns det andra i närheten så bör man akta sig för att bli jagad av dessa för att man tar nåt.. Sunt förnuft och lite vaksamhet räcker långt.

Vi människor har en överlevnadsinstinkt, även om den är avtrubbad och tillbakaskuffad efter all välfärd så finns den trots allt, precis som hos andra djur i naturen, vår närmaste natur är bara lite mer konstgjord... Men samma regler gäller för oss likaväl som andra djur i överlevnadssituationer, starkast, smartast och snabbast vinner... Med eller utan hjälpmedel.

I en överlevnadssituation blommar ur-människan upp igen, på gott och ont... Huvudsaken är att vi är medvetna om det.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 16 okt 2008, 16:00 
Som sagt, nöd bryter lag. Men när nöden är borta så gäller det att stå för vad man gjort. Och gottgöra så gott man kan.

Om det skulle råka komma ut att du har stulit av någon annan så är det stor risk att det sociala stigmat på lång sikt kan skada dig mycket mer än vad stölden gynnade dig.

Behöver du något, så ta det, men säg till den du tagit det av och var beredd att gottgöra det. Eller gottgör hellre direkt utan att bli ombedd.

Men om du tar utan att fråga, och den som blivit bestulen lyckas lista ut det, så riskerar du att stå utan hjälp eller någon att låna grejar av om det kniper nästa gång. De som kunde hjälpa dig vänder ryggen till.

Men förmodligen skiljer sig detta lite från storstad till landsbyggd?

I en storstad där det finns så mycket människor att sannolikheten att någon känner igen dig är lite, spelar detta inte så stor roll. Men å andra sidan finns det inte så mycket obevakat att stjäla.

Ute på landet finns det mycket obevakat att stjäla, men skulle du göra det, och någon gissar eller upptäcker att du gjort det, så är det lika bra att flytta. Det är kört för dig i den byn.

Grannsamverkan mot brott är vanlig ute på landet, och är riktad UTÅT. Okända bilar som kör sakta väcker uppmärksamhet. Det ligger stockar vid vissa vägar som enkelt kan rullas ut för att göra en avspärrning. En telefonkedja finns klar. Det är helt otänkbart att någon i byn skulle få för sig att stjäla från någon annan. Det skulle vara något alldeles oerhört.

Däremot kan man gå in och låna grejer eller verktyg av grannen om hen inte är hemma, och sedan tala om det. Det händer lite då och då. Inga problem.

Så länge man litar på varandra. Om man själv har inställningen att det är OK att ta för sig, så kan man knappast heller lita på andra? Då är man utelämnad att klara sig själv. Kan fungera bra. Kan gå åt h-e.


Top
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 16 okt 2008, 17:06 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
@skogsbonde...

Som du skriver är det sunt förnuft och därtill god grannsämja som gäller. Jag håller med helt! Men i stadsmiljö fungerar det inte så i alla lägen, i vissa områden i min stad funkar det inte ens i vanlig situation :shock:

Jo, så illa är det, och det lär inte bli bättre om ett krisläge uppstår tyvärr.

Jag är övertygad om att jag drar mig till glesbygd (mor och far) när skiten hittar fläkten, där finns dessutom trygghet i form av elverk, vedpanna och annat så länge det nu funkar, dessutom en redan fungerade grannsämja i form av vägföreningen, så länge man nu kan lita på grannarna förstås.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 15 jan 2009, 11:40 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: lör 10 jan 2009, 01:36
Inlägg: 268
Ort: Hemligköping
Om jag verkligen visste att ägarna var borta för att aldrig återvända hade jag kunnat tänka mig att bryta mig in i ett hus för att kunna stjäla bilen ifråga, men i annat fall så skulle jag försöka klara mig bäst jag kan. Av flera skäl.

1, Det är fel att stjäla.
2, Bilens rättmätiga ägare kan faktiskt behöva sitt fordon och kanske till och med dör på grund av att jag har stulit bilen från dem (inte alls orimligt i en riktig katastrofsituation)
3. Huset kan ser övergivet ut men innanför dörren väntar husets och bilens ägare med laddad bössa...

För mig väger dock den moraliska aspekten tyngre än den praktiska. Man ska skilja på mitt och ditt. Börjar man stjäla i en STHF-situation är man en plundrare och en del av problemet, inget att stå efter direkt. Sen kan det mycket väl vara så att jag inte klarar att leva upp till mina moraliska ambitioner, det kan jag inte uttala mig om på förhand.

En sak tycker jag i alla fall borde vara självklar och det är att man som survivalist inte planerar att plundra för att klara sig när avföringen träffar de roterande bladen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 26 jan 2009, 03:11 
Offline
Har du flinta och stål jag kan låna?

Blev medlem: sön 18 jan 2009, 12:13
Inlägg: 601
Ort: G
Dacke skrev:
En sak tycker jag i alla fall borde vara självklar och det är att man som survivalist inte planerar att plundra för att klara sig när avföringen träffar de roterande bladen.


Håller helt med om detta. Det är också en av anledningarna jag siktar på en långvarig bug-in först. Men om det efter 2-3 veckor fortfarande ser väldigt mörkt ut så skulle jag nog anse att det som lämnats bakom i stort skall anses som försakat.

Jag förespråkar kontraktsläran när det gäller etik på ett teoretiskt plan och om det inte finns något regelverk kvar för att hålla ihop det samhälleliga kontraktet alla medborgare är inkluderade i då är det egoismen som tar över. Betänk dock att det kan vara egoistiskt att hjälpa din granne, därför att du gör det i syfte att han skall tycka du är trevlig och ge dig gentjänster.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 26 jan 2009, 12:30 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: sön 04 jan 2009, 12:29
Inlägg: 483
Jag har filosofin att om det är uppenbart övergivet är det fritt fram för andra, inom rimliga gränser.
Med det menar jag att jag antagligen kommer plocka på mig ganska mycket av det jag kan plocka på mig men enbart för min (och de minas) överlevnad.

Ta valfri katastroffilm, jag är tvungen att lämna stan och på grund av någonting är min BOB inte så fullständig som den borde vara. Eftersom situationen har gjort att väldigt många människor dött på kort tid (sjukdomar, zombies, whatever) så är gatorna nästintill tomma. Jag traskar förbi en polisstation och eftersom jag inte har några skjutvapen (hann inte skaffa några innan TSHTF) greppar jag min minikofot och letar mig in i polisens förråd där jag utrustar mig med en beslagtagen bössa, en av polisens Sig Sauer och så mycket ammo jag tycker är lämpligt.
På kvällen samma dag har jag hunnit ut till förorterna, jag hör och ser tecken på mänsklig aktivitet i närheten men vågar inte kvällstid söka kontakt. Istället bryter jag mig in i en lämplig villa där jag hittar ägaren död (sjukdom, självmord, whatever).
Efter att ha lindat in kroppen i plastsäckar och släpat ner den i källaren (dels som en improviserad begravning och för att minimera smittorisken av ett dött lik) gör jag en måltid av det jag kan hitta i huset och lägger mig sedan att sova.
På morgonen tar jag en snabb koll för att se om jag hittar något användbart (mat, sjukvårdsutrustning, etc) och beger mig sedan vidare ut mot min BOL.

Detta anser jag vara ett helt okej beteende. Skulle det vara accepterat även från er sida eller bör jag tänka om?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 26 jan 2009, 15:05 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: lör 10 jan 2009, 01:36
Inlägg: 268
Ort: Hemligköping
Tycker problemet är "uppenbart övergiven"-kriteriet. Det är nog sällan det är så uppenbart, men jag tänker inte säga att det är fel att i så fall ta vad som behövs för att överleva.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 26 jan 2009, 15:14 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Får vi ett scenario som i BBCs Survivors, eller Stephen Kings The Stand så tror jag att man kan plundra av hjärtans lust, det mesta kommer att vara övergivet. Problemet i det här resonemanget är att vi knappast kommer att hamna i ett sådant scenario. Om något så tror jag på en långvarig svältsituation och ett långsamt utdöende och då kommer det mesta att ha ägare. Då kommer vi istället till att nöd bryter lag. Är det en verklig nödsituation så har jag rätt att vidta vad som krävs för att rädda mitt och andras liv och hälsa. Detta kan innebära såväl inbrott i sommarstuga som tillgrepp av fordon eller fyllekörning. Det viktiga i den situationen är att ta fullt ansvar för allt man gör. Se till att skriva ett meddelande i Stugan du gör inbrott i och beskriv vad du gjort där, varför och vem du är. Bilen du tillgriper ser du till att lämnas över till polisen när du tagit dig till plats där du får hjälp etc.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 26 jan 2009, 21:29 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: sön 04 jan 2009, 12:29
Inlägg: 483
sprithitler skrev:
Får vi ett scenario som i BBCs Survivors, eller Stephen Kings The Stand så tror jag att man kan plundra av hjärtans lust, det mesta kommer att vara övergivet. Problemet i det här resonemanget är att vi knappast kommer att hamna i ett sådant scenario. Om något så tror jag på en långvarig svältsituation och ett långsamt utdöende och då kommer det mesta att ha ägare.


Jag tror att även i en långsam katastrof så kommer folk överge hus och hem. Antingen för att flytta till släktingar eller söka sig till de platser där de tror att de ska få mat och hjälp (städer, flyktingläger osv).
Hur som helst tror jag att mycket användbart (konserver, verktyg osv) kommer att lämnas kvar, åtminstone ett tag, till förmån för mer "lättplundrade" föremål som pengar, smycken och moderniteter.

Jag bodde som liten i en förort till Uppsala, Storvreta. Majoriteten av befolkningen pendlade till jobbet och väldigt många hade släktingar antingen längre ut i obygden eller inne i stan. Jag tror att ganska många skulle lämna stället ganska fort om skiten börjar fläktas.
Skulle jag passera där skulle jag åtminstone ta en titt i någon av de (om jag minns rätt) fyra skolorna och brandstationen.
Tidigare fanns någon form av klädfabrik eller -lager också som helt sonika blev övergivet. Ganska många "coola! kids bröt sig in där och stal kläder.
Ganska gott om sheeple med andra ord.

För övrigt, såg att "Survivalistteori" stavats med tre t, någon särskild anledning? :lol:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etik, moral och stöld
InläggPostat: ons 06 jul 2016, 14:54 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Stöld är omoraliskt och det är svårt att veta när något är övergivet.
"Nöd bryter lag" beror alldeles på. Somliga torde beteckna en promenad på en kilometer, eller att sakna senaste mobiltelefonen/modejeansen som nöd. Men jag håller med om att om man lämnar en lapp om vem man är och ersätter i efterhand hjälper det upp det mesta mycket bra.

Men om det nu skulle vara så att 90 % av Sveriges befolkning har dött och samhället har brutit ihop fullständigt så är det ok att plundra det som är verkar vara övergivet. (Däremot inte att vandalisera vad som kan vara till nytta för andra. Åtminstone inte utan goda skäl. Försiktigt bränna ett hus för att signalera till andra eventuella överlevande t ex.)

Frågan hur man skulle uppträda när SHTF är en annan sak. I en tillräckligt dålig situation gör de flesta omoraliska saker. Man behöver inte gömma sig bakom att man gör det för familjens skull även om många tar till den ursäkten. Är man en tvättäkta pacifist som inte tar till våld när man blir svårt attackerad har man en beundransvärd moral och själsstyrka, men det kan också vara dumt och kosta livet. Jag vet inte hur jag skulle reagera, men om jag bröt mina principer skulle jag nog ha pass goda skäl till att göra det att jag skulle kunna leva med det utan samvetskval.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet