Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Ett husvagnsläger.
InläggPostat: lör 12 nov 2011, 16:08 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: sön 06 nov 2011, 16:14
Inlägg: 405
Ulv i fårakläder skrev:

Hmm... undras hur man faktiskt hade ställt sig till det, hade det kunna blivit våldsamt om några hade beslutat att ge tillträde på "min" mark tex eller om man sökt upp beslutsfattande och gett dem en omgång som hette duga för att visa hur kränkt man känner sig?

Har man bara alibi så är det kanske ett sätt att få någon form av "upprättelse" även om det inte fixar marken.
Men rent spontant så känns det att personer som tar såna beslut lever väääääääldigt farligt?


Generellt så funkar inte folk så, ytterst få skulle söka upp beslutsfattaren och ge vederbörande en omgång, knepigt eftersom det är en myndighet som utfärdar tillstånden. Den som får spö är den som går och rotar och ställer till det på "din" mark, man ger sig troligen på den som utför det faktiska arbetet.
Sen är det som vanligt, "money rules", dvs nationella intressen går före dina personliga, som drabbad kan man ju ha lite åsikter om det.... :evil:
Det var länge sedan jag var ute och stökade i inmutningssyfte, lagen kanske har förändrats men troligtvis inte.

_________________
"Förvirring före klarhet"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ett husvagnsläger.
InläggPostat: lör 12 nov 2011, 19:20 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Märkvärdigt, personligen hade jag direkt börjat leta efter den skyldige istället för efter en syndabock, har aldrig haft tålamod med personer som kör över en med eget vinstintresse.

Om det är så att de vill åt marken kan de få köpa den till ett värde som ger mig möjligheten att flytta till något som är lite bättre enligt mina krav, inte deras, och gör att jag får pengar över till något roligt efter att flytt och sånt är betalt (semesterersättning inkluderat naturligtvis då det tar på min semester att flytta allt).

Om det inte är värt för dem att betala för det så är det väl heller inte värt för dem att investera i området alls?

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ett husvagnsläger.
InläggPostat: lör 12 nov 2011, 20:12 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: sön 06 nov 2011, 16:14
Inlägg: 405
Ersättning får man men om det är en ersättning som motsvarar marknadspriserna vet jag inte och för mig personligen är det ointressant. Om man ska spekulera i ett sådant scenario så har jag köpt en bit mark för att jag vill ha just den marken och ingen annan, så trippla marknadsvärdet så kanske jag kan tänka mig att släppa det, men jag är en egensinnig tjurskalle så förmodligen inte utan strid.

Gissar att vi hamnat ordentligt "off topic" nu :roll:

_________________
"Förvirring före klarhet"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ett husvagnsläger.
InläggPostat: lör 12 nov 2011, 20:51 
tänkte bara nämna allternativet manskapsbodar istället för husvagnar, lite bättre om det är rätt sort och gjorda för att annvändas ordentligt, men inte för aatt flyttas lika lätt och ofta


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ett husvagnsläger.
InläggPostat: lör 12 nov 2011, 22:21 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Cirkusvagn? Man behöver ju faktiskt inte mer än 20 m2 för att leva gott. En liten järnspis och en kamin som man kan lasta ner med sten efter att man ställt upp vagnen för att magasinera värmen bättre.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ett husvagnsläger.
InläggPostat: lör 12 nov 2011, 22:42 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Cirkusvagnarna är för dyra efter hur marknaden ser ut . Manskapsboden är oftast billigare och definitivt inte sämre .

Men man får ju en fin liten stuga på egen mark för de pengarna om man vill .

De här lyckades verkligen med inredningen av sin vagn och har hårdtestat den genom hela Europa .
http://www.slow-express-journey.com/car ... tique.html

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ett husvagnsläger.
InläggPostat: sön 13 nov 2011, 01:00 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: sön 06 nov 2011, 16:14
Inlägg: 405
Cirkusvagnar och manskapsbodar i all ära, för mig blev valet en äldre hussbuss med boyta ca 25kvm + förråd/verkstad ca 4,5 kvm, lägg till mobiliteten och att det blir en jäkla cirkus oavsett vart man åker :shock: :roll: :lol:

_________________
"Förvirring före klarhet"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ett husvagnsläger.
InläggPostat: sön 13 nov 2011, 01:28 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Vad gör du den dagen bränslet har nåt ett sånt pris att du inte har råd längre eller bränslet har tagit slut helt ?

Fördelen med en vagn är ju att den är flyttbar med ex hästar om den är lätt nog .
Bussen blir nog för tung för att dras med häst .

Hur mycket drar den per mil ? Ca 2 liter eller ?

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ett husvagnsläger.
InläggPostat: sön 13 nov 2011, 02:32 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Dweomer skrev:
Vad gör du den dagen bränslet har nåt ett sånt pris att du inte har råd längre eller bränslet har tagit slut helt ?

Fördelen med en vagn är ju att den är flyttbar med ex hästar om den är lätt nog .
Bussen blir nog för tung för att dras med häst .

Hur mycket drar den per mil ? Ca 2 liter eller ?


Diesel kommer alltid att finnas, om än dyrt och annars kommer biodiesel att finnas, om än dyrt.
Oavsett vilket så är det garanterat billigare än att hålla sig med häst för de gånger bostaden ska flyttas.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ett husvagnsläger.
InläggPostat: sön 13 nov 2011, 10:00 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Det beror väl på vad som hänt runt om ?

Biodiesel behöver som jag sagt förr metanol för tillverkningen och det är inget som går att göra enkelt . Och om all tillverkning upphört ?
Diesel är känsligt det med , du ska ha en motor som kan gå direkt på oförädlad olja då i så fall .
Och de är inte så vanliga i äldre bilar . Kräver förvärmning från tanken , virvelkammare i kolv/cylindertopp mm .

Och pga omständigheter så kanske det är nödvändigt att emigrera till annat land .

Ett literpris på dieseln på 1000 kronor litern , bilen drar 2 liter per mil , och du måste resa motsvarande härifrån till Ukraina ?
Inga färjor eller andra fartyg finns kvar utan du måste runt genom Finland .
Vad gör du ? Fortsätter kämpa eller lägger dig ner och ger upp ?

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ett husvagnsläger.
InläggPostat: sön 13 nov 2011, 10:59 
vem har sagt att man måste flytta på den ?

min tanke är mera att den gärna får stå där så länge jag lever
skulle man behöva flytta den så är det vettigare med en riktigt liten kärra

i värsta fall klarar man sig bra med så mycket varmutrymme att man har sängplats, matlagning och skithus ( det sista Är en lyx men :mrgreen: )


till det viktigare, en huggarkoja i skogen drar inte till sig lika mycket intresse som en husvagn eller husbil, det är en naturligare del av tillvaron
men ändå är dom ju utsatta för inbrott


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ett husvagnsläger.
InläggPostat: sön 13 nov 2011, 11:53 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: sön 06 nov 2011, 16:14
Inlägg: 405
Dweomer skrev:
Vad gör du den dagen bränslet har nåt ett sånt pris att du inte har råd längre eller bränslet har tagit slut helt ?

Fördelen med en vagn är ju att den är flyttbar med ex hästar om den är lätt nog .
Bussen blir nog för tung för att dras med häst .

Hur mycket drar den per mil ? Ca 2 liter eller ?


Den drar ungefär 2 liter oberoende körstil...

Det skulle nog gå åt ett helt stall för att flytta skrället eftersom den har tryckluftsbromsar som slår till när tryck saknas, för att få tryck krävs det att maskinen tuffar runt...hmm :smack:

Jag har inte skaffat bussen initialt för överlevnadssyfte om det skulle köra ihop sig, jag har skaffat den för att jag gillar oberoende, rulla runt på vägarna och att landa någonstans i utmarkerna här och nu. Om det skulle funka i kristider är ju svårt att sia om men en del hänger nog på scenariot i sig, om man behöver evakuera, om vägarna är farbara etc.
Jag gillar trots allt de möjligheter den ger i form av bostad, matförråd, utrustningspotential, rörlighet och möjlighet att få med/härbägera andra i nöd. Sen finns ju alltid möjligheten att "trappa ner" från buss till cykel & vagn (finns alltid med) och till fots med vagn/pulka eller bara en ryggsäck på ryggen.
Sen kan jag tänka lite så som Grym är inne på, varför flytta den?
Har man väl kommit iväg någonstans så kanske man inte har behov av att röra sig.

_________________
"Förvirring före klarhet"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ett husvagnsläger.
InläggPostat: sön 13 nov 2011, 12:24 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Då tycker ju jag att det är bättre att timmra upp en liten stuga typ de gamla skogshuggarkojorna om man inte vill ha det flyttbart .
Bättre skydd och isolering .

Så har man en vagn så är just fördelen mobiliteten . Att ha den extra möjligheten till flykt om så skulle vara .

Så jag skaffar nog både och , en vagn som går att dra både med traktor/lastbil eller med häst .
Och på egen mark timmrar min lilla koja .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ett husvagnsläger.
InläggPostat: sön 13 nov 2011, 15:15 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: sön 06 nov 2011, 16:14
Inlägg: 405
Timrar du en stuga någonstans så krävs det en egen bit mark eller en välvilligt inställd markägare, i mitt huvud är det för stationärt, det finns inget som säger att jag kan vara där när det händer.

Häst och vagn har sina fördelar men nackdelarna är att det går långsamt om det krävs en snabb förflyttning, det är en levande varelse som behöver sin omvårdnad och vila.
Bussen är förhållandevis snabb och den struntar fullkomligt i om du kör den jämt och ständigt i veckor så länge det finns Diesel och olja, den enda som blir trött är chauffören och han/hon är utbytbar. Tar bränset slut och det inte går att skaffa mer så fixar jag häst och vagn om det är vad situationen kräver.

När/Om det blir ett skarpt läge så struntar jag i vems mark jag står på, målet är ju att ta sig till det som kan uppfattas som säkraste platsen.
Men, men allt det här är ju spekulationer, just nu så skulle jag gärna vilja ha en bit mark att lufsa runt och vardagsöverleva/leka i :rambo:

_________________
"Förvirring före klarhet"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ett husvagnsläger.
InläggPostat: sön 13 nov 2011, 15:51 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Jag tillhör ju dem som skyr städer och vill ha en gård på landet , så marken är viktig för mig .
Så att ha en koja någonstans ute i skogen är ett måste .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet