Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ett husvagnsläger.
InläggPostat: ons 06 jun 2007, 23:29 
Offline
Har lärt mig äta med spork!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 28 jan 2007, 00:50
Inlägg: 197
Ort: Södertälje
Hur låter det egentligen ? Att köpa sig en tomtplätt ute i ödemarken och placera ut lite husvagnar på tomten för olika behov, en där man bor i, en som man använder som förråd för mat, virke eller nåt annat, en att använda för sanitära angelägenheter, möjligheterna är många.
Det positiva är att man inte behöver bygglov (eller kan man behöva det om man ställer upp tillräckligt många vagnar ?), det finns massor med billiga vagnar på blocket t ex, vissa skänks rentav bort för att dom är lite risiga, fuktskadade etc, men det är ju inget problem om man ändå inte ska bo i dom, husvagnarna lär väl knappast behöva så mycket underhåll heller ?
Det negativa är väl om det blir storm, då dom är lättviktsbyggen finns ju risken att dom välter och går sönder.
Vad har ni för funderingar angående detta ?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07 jun 2007, 01:17 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
En husvagn behöver visst det underhåll, jag vet inte exakt hur mycket, men man behöver i a f löpande se till att fukten inte har någon väg in. Fuktskadade förvaringsutrymmen är inte kul.
Om de ska stå permanent uppställda så behövs nog bygglov, för då är de inte längre husvagnar, utan hus. Själv tror jag nog på husvagnar i viss utsträckning, men hellre hus om möjligt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 23 jun 2007, 15:28 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 29 maj 2007, 00:37
Inlägg: 5
Det låter intressant med husvagnar. Då har vi lite lättare möjlighet att förflytta dessa om det krävs. Bensin till fordon att flytta dem med kan bli ett problem men det är lättare än att flytta ett hus iaf ;)

Att ha cirka 5-6 öde hus ganska närliggande som en by kanske blir tillgängliga om det blir evakuering osv.

att ha dessa norr eller söderut har sina för och nackdelar, norrut har härligare skog och där är det nog lättare för folk att vara ifred där.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 18 nov 2007, 17:12 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: tor 25 okt 2007, 19:41
Inlägg: 23
Husvagn kan vara bra att ha. Dels att bo i men också att ställa upp en bit i från bascamp. Vid en pandemi kan den användas som en sluss/bostad för besökare. Jag skulle vilja ha en Airstream med solpanel,air conditioning och all annan extra utrustning man kan tänkas behöva. Dom är tyvärr ganska dyra så man får ta vad man har råd med. Tror att en husvagn klarar sig bra om man ställer in en avfuktare i den. För det är nog nästan bara fuktskador man är rädd för.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09 dec 2007, 14:39 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: tor 05 apr 2007, 12:31
Inlägg: 68
Hmm,, har bott i en liten husvagn i många år i mitt jobb som Arm/Btg arbetare , har sin charm då du vet att komma hem till nått annat på helgen , men tror faktiskt att för permanent boende då är vilken skabbig koja som helst bättre ,, en husvagn är väldigt benägen för fuktskador o dyl = inget hälsosamt boende , men förstår er tanke :) men kanske börja med en vagn o sen om man trivs med platsen bygga ett mer permanent tillhåll :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 22 jan 2008, 23:26 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Jag har funderat litegrann på det här med en markplätt och en husvagn och mer och mer börjat gilla iden. Inte så att det är mitt förstahandsval, förstahandsvalet är fortfarande en välplanerad avsides belägen gård.
MEN, avseende utrustning så säger jag ju alltid "hellre en billig, än ingen, men skitbra". Om jag tillämpar det på utrustning i min BOB, varför då inte tillämpa detsamma på tillflykten?
Mark i Sverige, i alla fall så länge man håller sig utanför de mest överhettade områdena (och det är väl lite av poängen med en tillflykt) kommer knappast att förlora sitt värde, snarare tvärtom, så även om den markplätt man köper och ställer sin husvagn på inte är den plats man tänkt sig för drömtillflykten så finns möjligheten att sälja platsen och byta upp sig när man hittar den perfekta platsen och är stadd vid kassa att köpa densamma.
Vart ska man då köpa sin markplätt? Bra fråga, jag skulle nog gärna köpa en gammal torpplats, alltså där torpet eller gården är rivet/nedbrunnet/slutgiltigt förfallet sedan länge, men där brunnen finns kvar, äppelträden är vildvuxna och uråldriga, men står där, där vissa trädgårdsväxter finns kvar trots att så många år har gått. Där alltså en del av tämjandet av marken är gjort av generationer före mig och där platsen redan valts en gång för att den är bra att bo på i ett samhälle utan internationell infrastruktur.
Helst en hyggligt torr plats med viss blåst och en lite högre plats att ställa husvagnen på. För att slippa fuktproblem bygger jag nog även en Carport att ställa vagnen under, på en väldränerad grusplätt. Om man sedan vill uppgradera så är väggar till CArportens alla fyra sidor sannolikt en god ide då de ger ett extra lager isolering till husvagnen, ovärderligt när gasolen tagit slut och kylan kommer smygande.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 20 apr 2008, 13:49 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: fre 18 apr 2008, 12:50
Inlägg: 716
Ort: Gävle
sprithitler skrev:
För att slippa fuktproblem bygger jag nog även en Carport att ställa vagnen under, på en väldränerad grusplätt. Om man sedan vill uppgradera så är väggar till CArportens alla fyra sidor sannolikt en god ide då de ger ett extra lager isolering till husvagnen, ovärderligt när gasolen tagit slut och kylan kommer smygande.


Precis min tanke också. Eller snarare en utvecklad variant på min tanke. Sett på en del byggarcampingar att man byggt ett tak över sin husvagn med några reglar och plast eller plåt-tak. Och vad jag hört om hus så klarar det sig väldigt bra förutsatt att taket är bra, så varför inte rädda det med lite billig plåt. Och då när man ändå håller på göra ett bra markarbete.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 14 jul 2008, 19:46 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: fre 18 apr 2008, 12:50
Inlägg: 716
Ort: Gävle
Vad skall man med camping till när det finns gamla Volvo Amazon.
Inte så många handfasta råd för hur han klarar sig i bilen, men det kanske Lasse i skogen kan råda bot på. Han bor i en egenbyggd koja i skogen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 05 aug 2008, 00:35 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 29 jun 2008, 02:58
Inlägg: 66
R_Hatt skrev:
Vad skall man med camping till när det finns gamla Volvo Amazon.
Inte så många handfasta råd för hur han klarar sig i bilen, men det kanske Lasse i skogen kan råda bot på. Han bor i en egenbyggd koja i skogen.



Usch hatar sådana personer av typen Lasse i skogen, hippies med en överdriven naturromantik som hittar på en massa idiotprojekt hela tiden. Fast visst så skulle jag kunna tänka mig att på i ett tält eller en koja några månader.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 05 feb 2009, 00:44 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: sön 23 nov 2008, 22:46
Inlägg: 65
Lite likt min tanke det här....men jag har köpt två Cirkusvagnar!
Den ena är 10 meter lång och 2,5 meter bred, med en riktigt bra täljstenskamin...
Den andra är 4m lång och lika bred ca...tänker mej att ha den till hönshus!
Nu funderar jag ganska mycket på vars i landet jag ska köpa en plätt billig mark....vars kommer det att vara tryggast att ha sin tillflykt?
Jag har bott ganska länge i min Cirkusvagn med barn och vet att det funkar i blåst och 20 minus!
Ska försöka spara ihop till lite solenergi eller vind...är så svårt att greppa det området....
Men just nu så lever jag med endast 3 lampor, en dator, en liten spis med två kokplattor (ska sätta in en vedspis i vår) och en stereo!
Har klarat mej helt utan kyl å frys tex....

Oj...råkade dra iväg i mitt inlägg här..../Veia


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 05 feb 2009, 00:50 
Offline
Skynet fights back!

Blev medlem: sön 05 okt 2008, 00:09
Inlägg: 641
Ort: Bästkusten
Dra på Veia! Roligt att höra om folk som gjort det.

Jag rekommenderar alla att surfa runt på www.thesurvivalistblog.blogspot.com Mickey Creekmore gör just detta, även om han har en amerikansk "trailer" som verkar vara större än det vi kallar husvagn.

_________________
Endast Sverige svenska preppers har

Köp Sveriges billigaste silvermynt hos Liberty Silver. 2% rabatt med koden "survivalist"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 05 feb 2009, 10:25 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: tis 19 aug 2008, 18:02
Inlägg: 233
Ort: Sk
Har som så många andra också tänkt på detta. Det optimala hade varit att hitta en bit mark med en stor lada eller dylikt på. Grejjen är nämligen den att...

1. Husvagnar kräver sitt underhåll om de står exponerade för vind och vatten året om.
2. Ett gäng husvagnar i mitten av ingenstans drar mer uppmärksamhet från eventuella förbipasserande än en övergiven lada.
3. Husvagnarna får ett extra lager av skydd runt sig, dels mot väder och vind men även insyn och annan yttre (p)åverkan.
4. Man kan stänga om sitt lilla läger och lätt hålla koll på ingångarna.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 05 feb 2009, 14:27 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: fre 18 apr 2008, 12:50
Inlägg: 716
Ort: Gävle
Jag hörde på nyheterna för några dagar sedan att den övre tredjedelen av Sverige var i princip obebodd. Det måste finnas möjlighet att köpa sig en billig plätt jord där. Ett förfallet torp eller liknande som man inte behöver göra speciellt mycket åt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 05 feb 2009, 16:01 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
R_Hatt skrev:
Jag hörde på nyheterna för några dagar sedan att den övre tredjedelen av Sverige var i princip obebodd. Det måste finnas möjlighet att köpa sig en billig plätt jord där. Ett förfallet torp eller liknande som man inte behöver göra speciellt mycket åt.


Problemet är växtzonerna, det kan bli svårt att odla sin markplätt på ett bra vis så långt norrut.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 05 feb 2009, 16:18 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: fre 18 apr 2008, 12:50
Inlägg: 716
Ort: Gävle
Så sant.
Det blir ett himla rodd med att bygga växthus och andra anordningar för att åtgärda det problemet vilket antagligen gör det lika dyrt som att köpa något i södra Sverige.
Men man blir ensammare i norr och skulle kunna ha ett säkerhetsområde kring sin tillflykt.

Har de inte en stor hög där man odlar potatis i någon ort uppe i norr.
Kan vara Ammarnäs. Min far berättade hur han åkte flera mil upp till en berömd hög där de på sydsidan odlade potatis. Sedan fick han åka tillbaka samma väg för den tog slut där uppe.
[url=http://www.ammarnasby.com/fotogalleri/index.php?resize=1&image=Potatisbacken.jpg&screenwidth=1280]potatisbacken i Ammarnäs
[/url].
Potatisbacken på wikipedia

Edit. Hittade den, söker man bara på potatisbacken istället för potatishögen så kommer den fram.[/url]


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet