Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Ett nytt tänk kring bug-in
InläggPostat: mån 22 apr 2013, 11:15 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Ongrid skrev:
Horrorcore skrev:
Citera:
Zombierna kanske har dragit vidare.

Ja, om man tror på zombies så kan ju förståss en bunker vara ett alternativ... Men för absoluta huvuddelen av svårigheterna som kan uppstå så måste man ju göra nåt efter att man suttit i bunkern också... och om man enbart har bug-in-kapacitet så är man ju rökt så fort maten e slut.

Nu tror jag inte riktigt på zombies :P men jag är tämligen säker på att en bunker skulle kunna användas till så mycket mer än att bara gömma sig i en kort stund... Den måste ju dock kompletteras med en ordentlig mängd mark och ovanjordsboende för att inte bli olidlig i längre perspektiv..

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.

InläggPostat: mån 22 apr 2013, 13:51 
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Ongrid skrev:
och om man enbart har bug-in-kapacitet så är man ju rökt så fort maten e slut.

Jo tack, jag vet :D

InläggPostat: mån 22 apr 2013, 19:12 
Börjar få trångt i skafferiet

Tycker du glömmar bort att ris faktiskt är en basvara. Jag ser inte riset som måltiden, utan det jag äter till riset. Och där kan man bunkra oändligt mycket konserver.

Så mitt råd är att bunkra ris, pasta m.m. Men bunkra även det ni vill ha till.

InläggPostat: mån 22 apr 2013, 21:09 
Användarvisningsbild

Jagska skrev:
Tycker du glömmar bort att ris faktiskt är en basvara. Jag ser inte riset som måltiden, utan det jag äter till riset. Och där kan man bunkra oändligt mycket konserver.

Iden är såklart att man ska använda det som basvara, men jag har sett många som enbart lagrar ris och torrbönor. Kanske någon konserv av bönor i tomatsås och en köttsoppa eller två.

Men även dom som är lite seriösare gör ibland misstaget att bara tänka på middag och glömmer frukost, lunch, mellanmål och en fika lite då och då.

OCH att bara ha ris och pasta som bas till middagen varje dag i flera månader kommer att tära på en.
Jag skulle kunna döda för en potatisgratäng just nu.

InläggPostat: mån 22 apr 2013, 23:34 
Humor håller oss vid liv. Humor och mat. Glöm inte mat. Du klarar dig en vecka utan att skratta.
Användarvisningsbild

Jag tror problemet med leda avtar exponentiellt med kravet på arbete och fysisk aktivitet.

InläggPostat: tis 23 apr 2013, 05:11 
Börjar få trångt i skafferiet

Horrorcore skrev:
Jagska skrev:

Iden är såklart att man ska använda det som basvara, men jag har sett många som enbart lagrar ris och torrbönor. Kanske någon konserv av bönor i tomatsås och en köttsoppa eller två.

Men även dom som är lite seriösare gör ibland misstaget att bara tänka på middag och glömmer frukost, lunch, mellanmål och en fika lite då och då.

OCH att bara ha ris och pasta som bas till middagen varje dag i flera månader kommer att tära på en.

Vad mer äter man som basmat än just ris, pasta och potatis? Potatis är för övrigt otroligt lättodlad själv, så den ser jag ingen poäng att bunkra upp nämnvärt på. Dessutom så ger den inte alls samma energi som pasta / ris. Jag kommer bara odla den för att det är lätt, och att det kommer utöka mitt matföråd om det skiter sig. Och förståss göra lite chips :)

För övrigt skulle jag nästan vilja påstå att ris / pasta är en del av det jag lagar till 95% av gångerna när jag lagar mat hemma. Har gjort så hela mitt liv, och aldrig har det tärt på mig. Lever väl lite halvslarvigt när det kommer till kost. Klarar mig oerhört bra på 2 mål mat per dag. Dvs en stadig frukost och en senare middag.

Hoppas inte du tycker det känns som att jag är på dig allt för mycket, men jag tror att när dagen kommer då allt skiter sig, så skulle man nog till och med vara tacksam om man fick sitta och äta bönor och ris medan allt annat skiter sig.
Att leva på som du skriver på ENBART ris och bönor är givetvis jäkligt svårt, men jag har inte fått uppfattningen av att någon bunkrar på detta sätt?

InläggPostat: tis 23 apr 2013, 06:13 
Användarvisningsbild

Jagska skrev:
Horrorcore skrev:
Jagska skrev:

Vad mer äter man som basmat än just ris, pasta och potatis? Potatis är för övrigt otroligt lättodlad själv, så den ser jag ingen poäng att bunkra upp nämnvärt på. Dessutom så ger den inte alls samma energi som pasta / ris. Jag kommer bara odla den för att det är lätt, och att det kommer utöka mitt matföråd om det skiter sig. Och förståss göra lite chips :)

För övrigt skulle jag nästan vilja påstå att ris / pasta är en del av det jag lagar till 95% av gångerna när jag lagar mat hemma. Har gjort så hela mitt liv, och aldrig har det tärt på mig. Lever väl lite halvslarvigt när det kommer till kost. Klarar mig oerhört bra på 2 mål mat per dag. Dvs en stadig frukost och en senare middag.

Hoppas inte du tycker det känns som att jag är på dig allt för mycket, men jag tror att när dagen kommer då allt skiter sig, så skulle man nog till och med vara tacksam om man fick sitta och äta bönor och ris medan allt annat skiter sig.
Att leva på som du skriver på ENBART ris och bönor är givetvis jäkligt svårt, men jag har inte fått uppfattningen av att någon bunkrar på detta sätt?

Om du till vardag äter mest pasta, ris och potatis ska du såklart preppa det. Som jag skrev, anpassa ditt prepp efter dig själv.

Det jag dock har upptäckt är att man behöver mer variation än det man äter till vardags när man har en längre bug-in. Det är ingen dum ide att kasta in lite extra kul.

InläggPostat: tis 23 apr 2013, 06:16 
Användarvisningsbild

Ongrid skrev:
Jag tror problemet med leda avtar exponentiellt med kravet på arbete och fysisk aktivitet.

Om det arbetet och fysiskt aktivitet är utomhus ja. Att sköta ett helt hus själv, plus att värma det med ved tar rätt mycket tid varje dag.
Lägg då till tvätt, disk och städ så har du ett heltidsarbete.

Och efter en dag av tråkigt arbete vill jag ha nånting spännande till middag.

InläggPostat: tis 23 apr 2013, 06:44 
Användarvisningsbild

Här är några förslag på basvaror:

Jasmin ris (en säck, till wok och liknande)
Sushiris (en mindre förpackning till lite lyxigare middag)
Fullkornsris till paella och liknande.
Bulgur som ersättning till potatis i husmanskost
Couscous till afrikansk mat (tänk roliga kryddor)
Röd quinoa
Strimlad zuccini kan ersätta spaghetti
Riven vitkål kan ersätta ris
Blomkål kan ersätta potatis och göras till potatismos.
Rotmos
Istället för 25 kilo spaghetti ta 25 olika sorters pasta.
Risnudlar
Glasnudlar
Sobanudlar
Rispapper
Frityrsmet
Vårrulledeg
Pitabröd
Tortillas
Tacoskal
Nancho chips
Olika sorters fryst potatis

Saker man kan använda för att blanda in i ris, couscous och liknande:
Linfrön
Psylliumfrön
Sesamfrön
Pumpakärnor
Melonkärnor
Kokosflingor
Kokosmjölk
Olivolja & Rapsolja
Vinäger i olika former
Kokoschips
Nötter i alla former
Mandelmjöl
Kokosmjöl

istället för bara stripps:
http://www.felix.se/kategori/var-mat/potatis/

InläggPostat: tis 23 apr 2013, 07:54 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Vitkål kan man göra surkål av och det blir gott att blanda in i olika grytor eller bara steka ihop med ägg , lök och potatis . Bra som utfyllnad och mätar samt nyttigt .

Blomkål kan rivas på rivjärn och sedan kokas som ris det med .

Och rynka inte på näsan åt potatisen . Den innehåller lite protein på papperet men kvaliten på proteinet är bättre samansatt än tom sojaproteinet och man utvinner potatis protein nu i mindre skala för att ersätta sojan i vissa produkter .

Rundkornig ris skulle jag också lägga till i listan , det används i risotto eller till efterrätter med ris som rispudding mm förutom till gröt .

InläggPostat: tis 24 sep 2013, 12:45 
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Ongrid skrev:
Alltså jag fattar inte hur folk med bunkertankar får ihop det... vad skulle innebära att man trycker nere i en bunker i tre månader? och vad får en att tro att förutsättningarna skulle ha förändrats efter tre månader så att livet helt plötsligt blir lättare att leva utanför bunkern?

En bunker är ju annars bra för.. att bunkra saker i.. som en matkällare ^^ Eller att ha en BOB i.

InläggPostat: tis 24 sep 2013, 15:28 
Humor håller oss vid liv. Humor och mat. Glöm inte mat. Du klarar dig en vecka utan att skratta.
Användarvisningsbild

Ninkynonk skrev:
Ongrid skrev:
Alltså jag fattar inte hur folk med bunkertankar får ihop det... vad skulle innebära att man trycker nere i en bunker i tre månader? och vad får en att tro att förutsättningarna skulle ha förändrats efter tre månader så att livet helt plötsligt blir lättare att leva utanför bunkern?

En bunker är ju annars bra för.. att bunkra saker i.. som en matkällare ^^ Eller att ha en BOB i.

Jo... men då är det ju ingen bunker... då är det ju en matkällare :D

InläggPostat: tis 24 sep 2013, 21:36 
Då denna tråd redan är bumpad så...

Har alltid försökt att hålla så stor variation på konserverna som möjligt, men visst kommer det tillslut att bli enformigt.

Däremot vet jag med mig att jag är den typen som kan överleva ett år på tallbarr och snö om så krävs, i alla fall smakmässigt. Jag insåg det för ett par år sedan; jag kan äta samma rätt i veckor i sträck utan att ens tänka på det. Oftast är det någon annan som kommenterar det, och då inser man att man käkat bacon och ägg till frukost, lunch och middag i en månad :shock:

Mat är liksom en bisak; man äter det och sedan är det bra. Samma sak gäller kaffe; finner ingen speciell njutning i att dricka specialvarianter från dyra coffeeshops utan köper bara billigt och enkelt kaffe som dricks rätt mekaniskt (om man inte fikar hos vänner etc.)

Kanske är detta en biprodukt av studentlivet? Man har så mycket annat att fokusera på att man helt enkelt äter, sover och gör allt annat på ren rutin?

InläggPostat: mån 28 okt 2013, 16:24 
Flyttade hypotetisk diskussion om WROL och förråd till sekten.

InläggPostat: mån 28 okt 2013, 17:36 
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Planerade lager är viktigt. Nu sitter jag med konstiga konserver jag inte vill äta så länge det finns mat på ICA...
"Lagra det du äter, ät det du lagrar" han inte fastna innan jag gjorde en raid till ÖB.

Matlagret 2.0 kommer dock bli mer planerat, men jag har tagit ett första steg i alla fall. Dessutom lär man sig hela tiden genom sina misstag. Planen är att bunkra basvaror (ris, potatis, havre, mjöl etc) så mycket som går att rotera med våra nuvarande matvanor (så att vi äter som vanligt och förråden roteras "automatiskt"). Till detta lite komplementvaror så man alltid kan laga ett 10-tal rätter vid SHTF.

Vad som är realistiskt vet jag inte riktigt, nuvarande bostad är inte optimal för lagring. Däremot har jag börjat spara på inköpskvitton för att kartlägga vad som släpas hem från matbutiken under ett år.

Ang. Bunker ser jag inte behovet av en renodlad bunker att låsa in sig i 3 månader. Däremot kanske det kan vara en idé att ha ett skyddat rum (läs: lättare skyddsrum) om man bedömer att det finns en risk att främmande makt gör anspråk på Svensk mark (läs: det blir krig av "klassisk" sort).

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa