Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: EU förbjuder att odla själv
InläggPostat: tor 16 jan 2014, 13:42 
The grey man
Användarvisningsbild

Då var Monsantos lobbyister igång igen. :evil:
http://st.nu/opinion/debatt/1.5908565-eu-forbjuder-att-odla-sjalv
Bild

Inläggsrubrik: Re: EU förbjuder att odla själv
InläggPostat: tor 16 jan 2014, 18:58 
Tränar vakthöns
Användarvisningsbild

Men fy fan vilka äckel! Vad i helvete tror dom att dom är?

För sista jävla gången Sverige: Vakna upp och rösta bort oss från e(u)ländet!

InläggPostat: tor 16 jan 2014, 19:07 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Det där tycks inte att komma från , ryktena som dyker upp vart år den här tiden innan fröerna och odlingssäsongen kommer igång .
Har varit samma nu flera år i rad .

Finns inget som säger att vi inte får odla det vi vill eller får ta egna fröer .

Monsanto och EU har inget med varandra att göra .

Att monsanto vill ha monopol för egen vinning är en annan sak , och ska inte blandas ihop med EU och deras krav på registrerade sorter mm , vilket istället blev bättre för oss då vi fick tillgång till tidigare förbjudna sorter eftersom de inte var registrerade i sverige . Men efter EU-sortlistan så blev de tillgängliga igen då andra länder hade betalat registreringen av dem . Och tack vare det så kom många lokalsorter och lantsorter tillbaka i fröpåsarna .

Monsanto är inte intresserade av mindre husbehovsodlare . de vill åt de som producerar i storformat .
De vill vara ensamma om allt bete , majs eller soja och vill få sälja mer av sina genmodiferade sorter som förstör både vår hälsa och natur . De vill få till ett liknande monopol som oljeindustrin haft förr .
Men det kommer säkerligen inte att hända .

InläggPostat: tor 16 jan 2014, 20:17 
The grey man
Användarvisningsbild

Dweomer, naturligtvis överdriver jag kraftigt när jag hoppar på Monsanto sådär men jag kan mycket väl tänka mig att de har ute sina lobbyister och försöker påverka lagstiftningen i en riktning som påverkar deras intressen.

Lagförslaget är här http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2013:0262:FIN:SV:PDF och det är hur lagtexten är utformad som man vänder sig mot då den i princip förbjuder att använda egna fröer och eget utsäde.

InläggPostat: tor 16 jan 2014, 20:27 
Användarvisningsbild

Det där togs upp på forumet för ett år sen eller lite längre och det visades då upp i den text du hänvisar till att det är en förvanskning som inte är sann .

Det står klart och tydligt vad som gäller och att det inte är eller kommer att bli förbjudet att odla egna grönsaker eller ta eget frö . Och det finns även lättnader mot det här med registreringen av alla sorter vad gäller lantsorter och lokala sorter .

Men varje år så slås det upp som en nyhet på alternativ.nu samt facebook , och folk reagerar och så är allt igång igen .

Leta lite på forumet så hittar du den gamla diskussionen och vilka paragrafer som beskriver just det här .

Lagen blev bättre för oss som odlar på hobbynivå .

Men skriker folk på det här viset vart år och nedlusar eu med skrivelser så kommer säkert lagarna att bli så som alla trodde att de här blev .

Du var ju med i den diskussionen vi hade då .

InläggPostat: tor 16 jan 2014, 20:44 
The grey man
Användarvisningsbild

Ja jag har koll på frödirektivet. Fast detta är faktiskt ett nytt förslag för förändringar av direktivet från 2013.

Jag tycker det är bra att vi är vaksamma och skriker högt så fort nåt urbota dumt lagförslag kommer ut. Jordbruksverket tror jag inte att vi kan lita på.

InläggPostat: tor 16 jan 2014, 21:19 
Användarvisningsbild

Det jag kunde se då jag läste igenom så är det exakt samma som tidigare men då som förslag och nu som lagtexten som förslaget var förlaga till .
Alltså inget nytt .

Finns en tråd på alternativ som inte är så gammal , med samma ämne .

Då jag såg den tråden så började jag kolla upp om det var nåt nytt på G , och kollade blandannat de som säljer fröer av lantsorter för att se om de börjat reagera , men inget från dem som varit med i processen eller som har stora intressen av att bevara växtmaterial .

InläggPostat: tor 16 jan 2014, 21:46 
I mörkret är alla grötar grå
Användarvisningsbild

Går det att göra vinst på att förbjuda folket något, att höja BNP eller öka företagens förtjänster, så kommer det att förbjudas förr eller senare (tillspetsat). Världen består av tre delar: Politiken/lagstiftande makt, befolkning och industri. En gång i tiden tjänade lagstiftningen - eller i alla fall påverkades den - av folket så att den kunde kontrollera industrin. Numer tjänar lagstiftningen i tilltagande grad industrin så att folket kan kontrolleras.

Med dessa rader har jag väl fått (:) på mig av ännu fler här, det är synd för jag tror det ligger något i det jag påstår. Jag följer diverse nyheter och en del politiskt dravel. Det jag hör mest är ...BNP... ...industri... ...köpkraft... och ingen av de sakerna är något som egentligen, egentligen alltså, är långsiktigt gott för en majoritet i Sverige tror jag.

Kommersialismen / konsumismen sänker världen och de flesta av oss tillhör (tror jag) inte dem som kan flyta ovanpå när det skiter sig. Detta, ovan, är en av anledningarna till att jag är övertygad om att ekonomisk/ekologisk SHTF kommer om vi inte får slut på soppa först.

Ett par relevanta länkar för utbrottet ovan:
* http://svealanding.wordpress.com/2013/0 ... agens-svd/
* http://cornucopia.cornubot.se/2013/08/h ... remet.html
* http://svealanding.wordpress.com/2013/0 ... illgangar/

För att anknyta till tråden... Ja, detta har varit på tapeten förut. Rakkuraj, förstår jag dig rätt om jag tolkar det som att det inte är samma som för typ ett år sedan då det blev rabalder om att det var förbud på gång? De "fintade" bara då och nu kommer den verkliga skärpningen, eller?

/MD

InläggPostat: tor 16 jan 2014, 22:01 
Användarvisningsbild

MD@ Läser du lagtexten som rakuraj länkade till så är det samma som var i förslaget .

När det var ganska så nytt med GMO majs så gick den inte att sälja i USA pga rädsla för majsen . Så den hamnade i lager .
När det blev hungersnöd i afrika så dumpades mängder av majsen dit .
Men fanns ett land som vägrade ta emot den då . De svalt hellre . De ordnade med sin egen försörjning genom att ändra på sin odling , fixa vatten mm . Många svalt och folk dog .
Men grannländerna som tog emot majsen fick sämre hälsa på längre sikt , men de var inte hungriga .
De fick sämre skördar efter att ha använt majsen som utsäde och fått eget inhemskt korsta med detta som då försämrade grobarheten och ökade växtsjukdomarna -
De satt sig i en beroendeställning för att hela tiden få mer och mer hjälp .

Så visst ska man motarbeta MONSANTO som vill försöka bli ensam försäljare av utsäde till industrijordbruken .

Men det har inget med frödirektivet att göra .

InläggPostat: tor 16 jan 2014, 22:37 
I mörkret är alla grötar grå
Användarvisningsbild

Ok, tack.

Jag tror att om det finns ett företag som är lämpligt att representera det värsta av kommersialism, råkapitalism och ondska så är det Monsanto. :twisted:

/MD

InläggPostat: tor 16 jan 2014, 23:26 
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Intressant att vissa länder har kravaller för att de vill gå med i skiten just nu på tal om saken... Här hade vi ju kravaller mot EU förr (dock kan man för visso inte jämföra orsakerna men tycker ändå det är litet intressant...).

Billigare sprit var väl inte direkt svårt att få med svenska folket gissar jag...
Bröd och skådespel.

Zaha Hadid gifte sig aldrig och hade inga barn, något hon förklarat med orden: "Om [arkitekturen] inte tar över helt, är du inte något att ha. Du måste ägna dig åt den på heltid. Du kan inte kosta på dig att hoppa in och ut."SWEXIT!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ]