Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Evakuering till BOL vintertid
InläggPostat: ons 18 feb 2015, 16:05 
Humor håller oss vid liv. Humor och mat. Glöm inte mat. Du klarar dig en vecka utan att skratta.
Användarvisningsbild

Har provat evakuering till BOL i helgen.
Har en av mina alternativa platser cirka fem kilometer fågelvägen hemifrån, och man kan nog säga att det är vår primära BOL i händelse av isolering från omvärlden. Problemet är att den ligger mitt i skogen, och att det vintertid inte finns farbar väg till platsen. I helgen valde jag därför att prova möjligheterna till evakuering dit.

Packningen anbringades skotern, och vi åkte först i spårad terräng cirka fyra kilometer. Färden på skoterled är rätt komfortabel, då vi har en större touringmaskin som byggts om med extralång matta. Sen övergick vi i lössnö utan tidigare spårning, men eftersom terrängen är rätt öppen var det inga problem att ta sig fram även där. Efter totalt sju kilometer skoterkörning kom vi fram till stugan, och kunde konstatera att allt gått som planerat.

Man kan även åka skidor till platsen, men då kommer man att ha en rätt jobbig tur eftersom det handlar om cirka 80 meter stigning från vårt hus till stugan.

Det är inga större problem att ha packningen på skoter/släde, men man märker att skotern får jobba lite hårdare i lössnö när man har hundra kilo packning på den. Om det är tillräckligt löst före kan man bli tvungen att spåra utan släde för att sen åka tillbaka för att hämta den. Räckvidden på skotern är inget problem, och man kan åka flera vändor till huset på en tank.

I stugan finns ju det grundläggande, med ved och elektricitet, men man måste ju ändå ha med sig en del prylar. En sak jag upptäckte att jag glömt var isborr.... det är svårt att hämta vatten när isen ligger :hm:
En annan sak är ju att spaden måste finnas på utsidan av kåken om man vill skotta sig in :notme: Nu ordnade det sig ändå, eftersom jag har en spade på skotern, men ändå....

Nackdelen med en stuga som man kör skoter till är ju att det blir spår dit... folk som åker förbi vet ju liksom att man åkt dit. Men å andra sidan så lär ju spåren snöa över efter ett tag. Stugan i sig är också rätt så lättbevakad och man ser folk långt innan dom når huset.

Tiden det tog för att åka till stugan var omkring en halvtimme, men det är ju då förutsatt att allt går bra. Med lite mer lössnö och fastkörningar lär tiden fyrdubblas rätt snabbt. Inte för att det är nåt problem rent evakueringsmässigt, men om det är väldigt kallt är det ju inte så kul att bli blöt av svett för att sen tvingas sitta stilla på en skoter.

Packningsmässigt så är det rätt funkis att ha saker packade i lådor som man packar i pulkan, tillsammans med ungarna. Man kan utan större bekymmer ta med två veckors förråd på en resa ut dit.

Väl ute i stugan högg jag lite ved och gjorde upp eld, åkte lite skoter för att inventera skogen (har småviltsjakt däruppe) och städade lite... Sen åkte vi hem :mrgreen:

Inläggsrubrik: Re: Evakuering till BOL vintertid
InläggPostat: ons 18 feb 2015, 23:00 
Låter bra ju :up:

InläggPostat: ons 18 feb 2015, 23:23 
Möjligen helt fånigt förslag men kan man genom att släpa ett mindre träd bakom skotern på sista vändan dölja att det är just en skoter som kört där och kanske få spåren att gå igen lite?

/MD

InläggPostat: tor 19 feb 2015, 00:03 
Börjar få trångt i skafferiet

Metkrokar, avhopp och villospår fick man lära sig i lumpen!

InläggPostat: tor 19 feb 2015, 08:28 
Humor håller oss vid liv. Humor och mat. Glöm inte mat. Du klarar dig en vecka utan att skratta.
Användarvisningsbild

Njae, alltså jag tror inte att det är realistiskt att dölja ett skoterspår på det sättet... skulle innebära rätt mycket arbete, och definitivt mer än att bara släpa ett träd efter skotern. Om man gör så lär det ge ett spår som ser ut som, -ja att man släpat ett litet träd efter en skoter. :hm:

Skidspår går halvhyfsat att dölja en bit, men skoter, nej.

InläggPostat: tor 19 feb 2015, 20:22 
Tränar vakthöns

Varför ha spaden inomhus. Får lite vibbar att glömma spaden utanför bivacken men varför inte ha spaden ståendes vid ett träd eller hängandes om det är snö upp till rumpan? Ingen lär väl sno en spade i vildmarken?

Skulle någon låna spaden får man väl förutsätta att de lämnar tillbaka den om de befunnit sig i en situation. Men +1 att du hade med dig en spade på skotern. den kan vara bra att ha har jag hört..

InläggPostat: tor 19 feb 2015, 22:16 
-
Användarvisningsbild

Jag måste säga att jag är grymt avundsjuk på er som har en BOL och på "lagom" avstånd och kan prova evakuering. :up:

OT:
En fundering runt skoter (jo, jag är från Skåne...) har man med sig typ skidor eller litar man på att man alltid kommer loss/får hjälp om det skulle skita sig? Hur tänker/gör ni?

//Tank

InläggPostat: sön 22 feb 2015, 02:21 
Skall man äta HELA myran?

Som sagts tidigare: "metkrok", d v s kör inte rakt fram mot stugan, utan först förbi på lagom avstånd, d v s några hundra meter. Kör en lång väg runt berget, eller tillbaka högre upp på sluttningen och sedan fram till stugan. Om någon följer ditt spår kommer du att se/höra dem åka förbi stugan och ha en viss förberedelsetid för att hantera läget.

InläggPostat: sön 22 feb 2015, 23:20 
The Walrus
Användarvisningsbild

Trevligt att höra att det gick bra. Skulle göra exakt samma sak för några veckor sedan, fast på skidor. Planen fick senareläggas en dag, då det visade sig att jag hade skidorna i BOLen...

InläggPostat: mån 23 feb 2015, 08:28 
Användarvisningsbild

Tank skrev:
Jag måste säga att jag är grymt avundsjuk på er som har en BOL och på "lagom" avstånd och kan prova evakuering. :up:

OT:
En fundering runt skoter (jo, jag är från Skåne...) har man med sig typ skidor eller litar man på att man alltid kommer loss/får hjälp om det skulle skita sig? Hur tänker/gör ni?

//Tank

Jag har alltid med mig snöskor, och om jag har pulka bakom skotern har jag även skidor där.
Orsaken till att jag hade spaden inne i kallfarstun var att jag vintrade stugan i oktober, och då var det ingen snö, och jag tänkte helt enkelt inte på att jag skulle dit i februari :D Men man lär sig av allt...

Teashirt skrev:
Som sagts tidigare: "metkrok", d v s kör inte rakt fram mot stugan, utan först förbi på lagom avstånd, d v s några hundra meter. Kör en lång väg runt berget, eller tillbaka högre upp på sluttningen och sedan fram till stugan. Om någon följer ditt spår kommer du att se/höra dem åka förbi stugan och ha en viss förberedelsetid för att hantera läget.

Det där med metkrok är ju effektivt, men sanningen att säga så ser och hör jag en hel del i förväg redan som läget är nu... stugan ligger isolerad på en ö, med rätt många hundra meter fri sikt ;)

InläggPostat: fre 27 feb 2015, 20:18 
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Det som dras i släden borde finnas färdigt i BOL.
En snöskoter går i den mest jävliga terräng bara man håller fast och vågar gasa. Ingen fart - inget grepp.

InläggPostat: tis 10 mar 2015, 04:58 
Min ryggsäck är nog för liten...

Jag skulle troligen få stora problem att ta mig till min BOL vintertid om alla vägar är körda.. tar mig typ 5h med bil när vägarna är i bra skick... å andra sidan tror jag inte jag skulle dö på vägen dit om jag slängde på mig BoB:en och tog fram skidorna, tar nog typ en vecka att skida dit men de klarar jag nog.

Önskar jag hadde råd med Skoter eller annan terräng gående farkost, men så är det inte i dagsläget.

Problemet för många i min situation som bor i eller nära en storstad är just att man oftast vill ha sin BOL en bra bit bort, inte helt säker på hur man skall lösa detta bekymmer rent praktiskt annat än att hålla kondition och BoB i bra skick så man i värsta fall kan ta sig dit för egen maskin om det blir illa.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ]