Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Evakueringsövning med lastcykel
InläggPostat: sön 28 maj 2017, 20:30 
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Charlie** skrev:
CPT Fantastic skrev:
[...För det första ser människor i trikåer ut som idioter. Det sänker stridsvärdet...]

Hahaha måste vara en av historiens bästa kommentarer! :D

:)

InläggPostat: sön 28 maj 2017, 20:58 

Östra Svealand skrev:
80 kg var inte illa att få med sig. Kan du säga något om vad det är för sorts lastcykel och vad du gillar med den. Jag är lite köpsugen...

Här är tre bra märken på trehjulingar som lastar upp till 100 kg plus förare. Jag skulle gärna ha en varje märke. Men det är dyrt med lastcykel.

http://babboecargobike.com/
http://www.nihola.com/home.html
http://www.bakfiets.nl/modellen/cargotrike/

Jag föredrar trehjuligt trots att det blir tyngre att ta sig fram. Min grupp inbegriper barn och oerfarna vuxna. Där jag bor har vi inte haft mycket till vintrar de senaste åren. Men halt och jävligt har det varit till och från. Att åka trehjuligt med barn och packning funkar fint även när det är snorhalt.

InläggPostat: sön 28 maj 2017, 21:15 
vaselin för röven kan tydligen behövs för annat än, tja, det går tydligen med mosad banan med :lol:

gott jobbat :up:

InläggPostat: sön 28 maj 2017, 21:34 
Finns några el-lastcyklar nu på netauktion.se MGB cyklar
https://www.netauktion.se/auction/elcyklar-bla-orbea-nihola-och-mgb/

InläggPostat: mån 29 maj 2017, 23:35 
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Såsom varande av MEMIL och rutinerad vätterncyklist måste jag uttrycka mina tankar beträffande sadlar. Det finns en anledning till att racercyklar har smala sadlar (bortsett från att det är ashäftigt mandomsprov :lol: ). De värsta skaven vid längre cykling uppstår pga det lätta upprepade gnugget mot den "utsvängda" delen av en standardsadel vid varje pedaltag. Detta är betydligt värre än det konstanta trycket mot sittknölarna som man får på en racersadel. Vid kortare distanser på 10-15 mil funkar "kärringsadlar" och gelskydd, men de tillför inte något. Vid längre distanser, eller en situation då man måste cykla flera dagar i streck hade jag absolut kört racersadel även om det kräver lite inkörning och upplevs mer obekvämt.

För övrigt är spandex och lycra perfekt outfit för brunt läge; alla förutsätter att du är en fjant, ingen ser dig som ett hot.... :sneaky: Mr tacticool med så mycket MOLLE att han fastnar i varenda gren är hotet som neutraliseras först... Cykeloutfit är helt enkelt den perfekta grejen för en "grey man".. :lol:

InläggPostat: mån 29 maj 2017, 23:49 
Inte utan min morakniv...

Snitta 19 km/tim det är utmärkt med 80 kg last. Jag snittar 20 med mtb om jag trampar så det visslar om pedalerna.
Är inte smal sadel bäst för att en tränad cyklist står delvis upp och trampar så sadeln används bara när man vilar lite?

InläggPostat: tis 30 maj 2017, 10:23 
Användarvisningsbild

Palle500 skrev:
Är inte smal sadel bäst för att en tränad cyklist står delvis upp och trampar så sadeln används bara när man vilar lite?

Nää, skulle säga att en racercyklist både sitter mer, och framför allt mer stilla, i sadeln än både standardcyklister och ffa mtb:are. Kan ställa sig upp i backar för att avlasta baken en stund men är mer cykelekonomiskt att sitta ner med rätt växelval. Är annars bara i rena spurter som man står upp.

InläggPostat: tis 30 maj 2017, 13:11 

Mr_Nurse skrev:
Såsom varande av MEMIL och rutinerad vätterncyklist måste jag uttrycka mina tankar beträffande sadlar. Det finns en anledning till att racercyklar har smala sadlar (bortsett från att det är ashäftigt mandomsprov :lol: ). De värsta skaven vid längre cykling uppstår pga det lätta upprepade gnugget mot den "utsvängda" delen av en standardsadel vid varje pedaltag. Detta är betydligt värre än det konstanta trycket mot sittknölarna som man får på en racersadel. Vid kortare distanser på 10-15 mil funkar "kärringsadlar" och gelskydd, men de tillför inte något. Vid längre distanser, eller en situation då man måste cykla flera dagar i streck hade jag absolut kört racersadel även om det kräver lite inkörning och upplevs mer obekvämt.

För övrigt är spandex och lycra perfekt outfit för brunt läge; alla förutsätter att du är en fjant, ingen ser dig som ett hot.... :sneaky: Mr tacticool med så mycket MOLLE att han fastnar i varenda gren är hotet som neutraliseras först... Cykeloutfit är helt enkelt den perfekta grejen för en "grey man".. :lol:

Hm. Ska införskaffa en racersadel och se om jag kan öva upp något slags tolerans gentemot en dylik. Fattar ju att det inte är en tillfällighet att proffsen använder sådana.

Vad gäller trikåer. Du har en poäng. Det kan vara lämpligt kamouflage. Men jag kan inte förmå mig klä ut mig så. Jag undviker även tacticool-looken:)

InläggPostat: tis 30 maj 2017, 13:14 

Palle500 skrev:
Snitta 19 km/tim det är utmärkt med 80 kg last. Jag snittar 20 med mtb om jag trampar så det visslar om pedalerna.

Elförstärkning är verkligen grejen när det kommer till lastcykel. Inte en chans att jag skulle lyckas med dylika hastigheter annars.

InläggPostat: tis 30 maj 2017, 17:27 

Du behöver blöjbyxor till racersadeln :)

Skickat från min E5823 via Tapatalk

InläggPostat: tis 30 maj 2017, 19:17 

solsken skrev:
Du behöver blöjbyxor till racertsadeln :)

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Är det så? Sådana där trikåer med stoppning där bak? Nä. Det funkar inte.

InläggPostat: tis 30 maj 2017, 21:24 
Användarvisningsbild

Som sagt; ingen ser en som ett hot.. :lol:

Men skämt och sido, vid distanser över 10 mil är vaddering i brallan absolut bra. Skönt även på kortare distans. Sedan är förstås inte racercykel optimalt som BOV.. om jag hade varit tvungen att cykla hade jag tagit min hardtail med barnens gamla cykelkärra..

InläggPostat: sön 04 jun 2017, 14:28 
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Instämmer också i kommentarerna om "kärringsadel", racersadel, skav och värk. Skav vill man undvika så kärringsadel och gelpads går bort. Smärtan som sen kan uppstå efter att suttit en stund på en hårdare racersadel tränas bort med vana. Det är bara att uthärda i hanterbara portioner så tränar man upp de muskler som krävs för att sitta bekvämt. Men visst, det kan bli extremt jobbigt som ovan om man "måste" sätta sig igen, när kroppen egentligen gett upp. Det är lite som att man får ont i fötterna när man går längre än man är van vid. Det kan göra riktigt ont om man överanstränger sig. Jag cyklar väldigt mycket och för min del spelar det ingen större roll om jag har vadderade cykelbyxor eller vanliga tights längre.

Sen det där med cykelkläder - i min erfarenhet är det ffa överdrivet självmedvetna, osäkra personer som hakar upp sig hur det ser ut, oftast för att de har hört andra självmedvetna, osäkra personer uttala sig om detsamma. Kom igen, varför anmärka på sånt? Antingen använder man väl en typ av kläder eller så gör man det inte. Varför bidra till att sprida dålig stämning och spä på självmedvetenhet och osäkerhet onödan?

InläggPostat: mån 05 jun 2017, 14:05 

jöns skrev:
Instämmer också i kommentarerna om "kärringsadel", racersadel, skav och värk. Skav vill man undvika så kärringsadel och gelpads går bort. Smärtan som sen kan uppstå efter att suttit en stund på en hårdare racersadel tränas bort med vana. Det är bara att uthärda i hanterbara portioner så tränar man upp de muskler som krävs för att sitta bekvämt. Men visst, det kan bli extremt jobbigt som ovan om man "måste" sätta sig igen, när kroppen egentligen gett upp. Det är lite som att man får ont i fötterna när man går längre än man är van vid. Det kan göra riktigt ont om man överanstränger sig. Jag cyklar väldigt mycket och för min del spelar det ingen större roll om jag har vadderade cykelbyxor eller vanliga tights längre.

Sen det där med cykelkläder - i min erfarenhet är det ffa överdrivet självmedvetna, osäkra personer som hakar upp sig hur det ser ut, oftast för att de har hört andra självmedvetna, osäkra personer uttala sig om detsamma. Kom igen, varför anmärka på sånt? Antingen använder man väl en typ av kläder eller så gör man det inte. Varför bidra till att sprida dålig stämning och spä på självmedvetenhet och osäkerhet onödan?

Det låter ju lovande. Det är således möjligt att lära sig cykla på racersadel utan blöjbyxa. Men det verkar krävas en del övning.

Vad det gäller det rent estetiska när det gäller trikåer. Det bör vara ok att utrycka sina åsikter kring detta tycker jag. Även om skälet är självmedvetenhet och/eller osäkerhet.

InläggPostat: mån 05 jun 2017, 14:05 

jöns skrev:

Det låter ju lovande. Det är således möjligt att lära sig cykla på racersadel utan blöjbyxa. Men det verkar krävas en del övning.

Vad det gäller det rent estetiska när det gäller trikåer. Det bör vara ok att utrycka sina åsikter kring detta tycker jag. Även om skälet är självmedvetenhet och/eller osäkerhet.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa