Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Excelmatris för matlagring?
InläggPostat: mån 30 mar 2015, 04:16 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Blev medlem: sön 01 mar 2015, 14:01
Inlägg: 8
Parabellum skrev:
Välkommen!
Ser RIKTIGT bra ut måste jag skriva, bra jobbat.
Ser fram emot att få prova denna.


Tackar :) Kommit en bit på vägen med dashboard översikten för inköp/lager men en del kvar att fila på där - ska ha med rotationer också (sen var det där med BOL sida också). Ska försöka hinna med att skriva en inlägg under dagen men kommer prioritera att färdigställa min EDC ;)

tissen skrev:
Jag skulle tro att det går rätt bra att få ihop beta-testare här :D
Har du koll på hur du städar undan personlig metadata ur filen?


Haha, ja det tror jag inte ska vara något problem :) Inte stenkoll än på tvättning av fil men tänkte att det finns bra guider - men kom gärna med tips! OpSec ftw!

_________________
https://thegrimheimprepp.wordpress.com/
Twitter: @grimheim
Imgur: http://legrimheim.imgur.com/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Excelmatris för matlagring?
InläggPostat: mån 30 mar 2015, 08:08 
Kul med ett fint kalkylark för att hålla reda på prepper-lagret!

Jag hade iofs kanske föredragit om det hade varit gjort i fria/gratis LibreOffice Calc, eftersom jag inte har Excel eller ens Windows hemma. Men kanske det är OK att göra om eller "tolka" kalkylarket till LibreOffice Calc eller Base när det är klart? :hm:

LibreOffice


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Excelmatris för matlagring?
InläggPostat: mån 30 mar 2015, 09:57 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Det skulle vara kul om detta Excelark gjordes tillgängligt för var och en här, jag har brottats med ett Excelark för just detta flera gånger och som den datanörd jag är gått över till att använda ett kollegieblock... :oops:

Antar att du kan mista en del funktioner, Skogsbonde, men annars borde LibreOffice kunna hantera ett Excelark utan problem.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Excelmatris för matlagring?
InläggPostat: mån 30 mar 2015, 10:34 
Förmodligen behöver man göra om det från scratch i LibreOffice Calc eller LibreOffice Base. Det svåra är nog egentligen att fundera ut exakt vad man vill att kalkylarket skall göra hur det skall se ut för att vara användbart, alltså design. Enkelt nog för att man skall vilja använda det och bra nog för att det skall vara lönt. Att sedan faktiskt göra kalkylarket eller databasen, själva kodningen, är relativt sett enkelt.

Exempelvis hur skall man hantera att man köper olika kvantiteter av samma vara vid olika tillfällen, och har dessa "inköp" i lager samtidigt? Kanske olika storlekar på förpackningar? Skall man hålla reda på flera olika hållbarheter för olika rader, eller skall man bara slå samman det? Vid förbrukning, antas det att man alltid tar det äldsta? Eller skall man kunna välja? Skall man behöva fylla i näringsvärden varje gång eller skall det hämtas med automatik från en underordnad tabell? Vilka näringsvärden? Procent? Skall man hantera vikter eller portioner? Skall man hantera streckkoder? Skall man hantera olika produkter olika? Exempelvis makrolivsmedel som ris, olja och bönor i förhållande till helkonserver, vitaminpiller och buljongtärningar. Eller färska rotfrukter i jordkällaren. Eller salt och socker? Eller tändstickor och T-sprit? Behövs bilder? Hur hanterar man olika lagerplatser? Skall man hålla reda på det man har i köksskåpen eller bara det som är i lagret? Det blir snabbt jobbigt...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Excelmatris för matlagring?
InläggPostat: tis 31 mar 2015, 18:43 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Blev medlem: sön 01 mar 2015, 14:01
Inlägg: 8
Xamuce skrev:
Det skulle vara kul om detta Excelark gjordes tillgängligt för var och en här, jag har brottats med ett Excelark för just detta flera gånger och som den datanörd jag är gått över till att använda ett kollegieblock... :oops:

Antar att du kan mista en del funktioner, Skogsbonde, men annars borde LibreOffice kunna hantera ett Excelark utan problem.


Det är tanken om folk har intresse för det - och för dem som har excel dvs. Har ingen erfarenhet av LibreOffice överhuvudtaget så jag kan inte säga om det är görbart - dock ganska avancerade funktioner som jag skrivit så det är väl frågan om. Eller så har jag helt fel föraning och det funkar hur bra som helst.

Skogsbonde skrev:
Förmodligen behöver man göra om det från scratch i LibreOffice Calc eller LibreOffice Base. Det svåra är nog egentligen att fundera ut exakt vad man vill att kalkylarket skall göra hur det skall se ut för att vara användbart, alltså design. Enkelt nog för att man skall vilja använda det och bra nog för att det skall vara lönt. Att sedan faktiskt göra kalkylarket eller databasen, själva kodningen, är relativt sett enkelt.

Exempelvis hur skall man hantera att man köper olika kvantiteter av samma vara vid olika tillfällen, och har dessa "inköp" i lager samtidigt? Kanske olika storlekar på förpackningar? Skall man hålla reda på flera olika hållbarheter för olika rader, eller skall man bara slå samman det? Vid förbrukning, antas det att man alltid tar det äldsta? Eller skall man kunna välja? Skall man behöva fylla i näringsvärden varje gång eller skall det hämtas med automatik från en underordnad tabell? Vilka näringsvärden? Procent? Skall man hantera vikter eller portioner? Skall man hantera streckkoder? Skall man hantera olika produkter olika? Exempelvis makrolivsmedel som ris, olja och bönor i förhållande till helkonserver, vitaminpiller och buljongtärningar. Eller färska rotfrukter i jordkällaren. Eller salt och socker? Eller tändstickor och T-sprit? Behövs bilder? Hur hanterar man olika lagerplatser? Skall man hålla reda på det man har i köksskåpen eller bara det som är i lagret? Det blir snabbt jobbigt...


Skogsbonde, det är precis såna frågor som driver min utveckling och samtidigt det roliga :)

Organisering i excelark är knappast lönt om man inte fysiskt har organiserat lagret/lagren på vettigt sätt hemma till att börja med. Tanken med indatamatningen är att man skriver in men aldrig tar bort något. Arket fattar själv vad som är inaktuellt om man har vara duktig med att skriva in rätt datum. Det är här den relevanta datan finns sen är dasharna mer tänkt för att ge mig översikt. Sen kommer inte arket passa alla människors behov och önskemål men förhoppningsvis är det någon mer än jag som finner den användbar. Går givetvis att påverka min utveckling av dokumentet ändå :)

Nya dash utvecklingsbilder finner ni på http://legrimheim.imgur.com/

_________________
https://thegrimheimprepp.wordpress.com/
Twitter: @grimheim
Imgur: http://legrimheim.imgur.com/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Excelmatris för matlagring?
InläggPostat: ons 01 apr 2015, 11:12 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
Du var mig en flitig gynnare, av bilderna att döma! :)
Det är väl klart som korvspad att din egen EDC är viktigare.
Man SKALL alltid skynda lååångsamt!

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Excelmatris för matlagring?
InläggPostat: ons 01 apr 2015, 11:58 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Trevligt projekt och precis vad många här söker/försöker skapa själva gissar jag...

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Excelmatris för matlagring?
InläggPostat: fre 03 apr 2015, 06:28 
Jag är (och säkert fler med mig) är beredd att ersätta dig för att få del av ditt arbete.
Jag menar inte en faktura, men något som gynnar dig och som ett bevis på uppskattningen av jobbet du gör.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Excelmatris för matlagring?
InläggPostat: tor 09 apr 2015, 16:01 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Blev medlem: sön 01 mar 2015, 14:01
Inlägg: 8
Tackar för all respons - ropa inte hej än bara :)

carlsson56 skrev:
Jag är (och säkert fler med mig) är beredd att ersätta dig för att få del av ditt arbete.
Jag menar inte en faktura, men något som gynnar dig och som ett bevis på uppskattningen av jobbet du gör.


Om nu någon är intresserad av att hjälpa till med lite livsmedel eller materiel så gråter jag mig inte blodig men filen kommer släppas i vilket fall!

Börjar närma mig ett första släpp på filen så folk får testa på dokumentet lite iaf :)

Nytt blogginlägg har jag skrivit idag och mycket av min tid har gått åt för att fixa till inmatning för livsmedel:
http://i.imgur.com/lJQnxkl.png
Det kommer tillkomma lite fix med att få till en kolumn för vart man rent fysiskt lagrar det också.

Men senaste dashboarden blev jag hyfsat nöjd med:
http://i.imgur.com/X2DWIjv.png

Men en hel del fix kvar, som det framgår av bloggen, att göra!

_________________
https://thegrimheimprepp.wordpress.com/
Twitter: @grimheim
Imgur: http://legrimheim.imgur.com/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Excelmatris för matlagring?
InläggPostat: tor 09 apr 2015, 20:37 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tis 12 aug 2014, 20:48
Inlägg: 483
Ort: Stockholm
Stiligt. Jag började en del på mitt, men har inte kommit så här långt.
Matkalkyl.se har en hel del information om näringsvärden, de har plockat data från livsmedelsverket.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Excelmatris för matlagring?
InläggPostat: tor 09 apr 2015, 22:01 
Offline
Praeparatio est superesse
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 dec 2014, 01:19
Inlägg: 720
grymt impad måste ja säga.. satt och tänkte på att göra nån lista själv men nu väntar jag gärna på detta. skulle aldrig komma i närheten av det där. :up: bidrar gärna med något i bytes väg för dina timmar..

_________________
Semper in primis


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Excelmatris för matlagring?
InläggPostat: fre 10 apr 2015, 00:53 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Snyggt! Kanske kan utökas till att bli ett allmänt lagerhållningssystem? Det är ju inte bara mat man lagrar och som behöver roteras (och även om det inte behöver roteras msåte man ju hålla koll på det).

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Excelmatris för matlagring?
InläggPostat: fre 10 apr 2015, 05:10 
Hur mycket x-tra jobb blir det om du lägger in en funktion så att programmet automatiskt säger till när du behöver fylla på en produkt. Gärna så man själv ställer in så att t.ex. när du är nere på näst sista av någonting, får en påminnelse? Det är något jag skulle gilla. :)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Excelmatris för matlagring?
InläggPostat: lör 23 maj 2015, 22:23 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: mån 28 okt 2013, 12:15
Inlägg: 19
@grimhiem

När gör du första beta släppet?

_________________
"De människor jag huvudsakligen vill knyta kontakt med är socialt välanpassade, som klarar av offentliga rum och saknar interpersonella funktionshinder - resten brukar lösa sig!" - Harmklinga


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Excelmatris för matlagring?
InläggPostat: tis 07 jul 2015, 15:43 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Blev medlem: sön 01 mar 2015, 14:01
Inlägg: 8
carlsson56 skrev:
Hur mycket x-tra jobb blir det om du lägger in en funktion så att programmet automatiskt säger till när du behöver fylla på en produkt. Gärna så man själv ställer in så att t.ex. när du är nere på näst sista av någonting, får en påminnelse? Det är något jag skulle gilla. :)


Finns en sådan funktion med :) Man ställer helt enkelt in för varje vara i "förråd mat" när den ska varna för lågt antal kvar.

Friskytt skrev:
@grimhiem

När gör du första beta släppet?


Alpha måste jag ändå kalla det :) och nyss faktiskt eller ja, för en halvtimme sen ungefär.

tinyurl.com/qfp2ac7

_________________
https://thegrimheimprepp.wordpress.com/
Twitter: @grimheim
Imgur: http://legrimheim.imgur.com/


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet