Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Fällkniven storlek
InläggPostat: sön 29 jan 2017, 23:24 
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

Peter83 skrev:
Ska kolla andra märken. Hur tänker ni själva gällande kniv vid SHTF? Det är ju ändå skillnad på vilken kniv jag väljer i normala fall kontra vad man väljer vid ett katastrofscenario tänker jag.

Såhär tänker jag kring brukandet utav knivar, mestadels så skär/täljer man men det blir likväl att man petar och bänder i saker som man inte borde göra, billiga knivar har i regel sämre stål och legering och håller inte den kvalitet som dyrare knivar gör. men i det stora hela så skall dem användas och brukas.
om jag hade fått välja en fungerande allround så är Mora 2000 helt komplett med det som behövs för mina sysslor och uppgifter.

En komplett SHTF kniv är Esee 5, den klarar allt och lite till. här följer ett test som jag blev mycket imponerad över.
https://www.youtube.com/watch?v=oI9xucKeMBE&t=779s

Vill man inte lägga dessa summorna så finns förstås andra alternativ också, viktigt är att man väljer fulltånge om man vill ha en överlevnadskniv.

InläggPostat: sön 29 jan 2017, 23:35 
Peter83 skrev:
Ska kolla andra märken. Hur tänker ni själva gällande kniv vid SHTF? Det är ju ändå skillnad på vilken kniv jag väljer i normala fall kontra vad man väljer vid ett katastrofscenario tänker jag.

En stor kniv kan göra saker en liten inte kan, en liten kniv kan inte göra allt en stor kan men inte lika bra. Jag väljer en större kniv före en mindre enligt dina premisser med motiveringen att den dagen du behöver* kniven kommer du vara frusen, hungrig, trött och rädd. Du kommer kanske behöva hugga av större grenar till ditt vindskydd, kvista ett nedfallet träd, bryta upp något, öppna konservburkar, sticka ryssen osv. Användandet kommer göra kniven slö och när du därefter ska kapa grenjäveln i i mörker och spöregn, med en liten pannlampa och regn som rinner för ögonen och ner i ryggen så kommer du älska den extra tyngden i din stora kniv.

*som att du inte bara kan vända på klacken, promenera till bilen, åka hem och koka varm choklad efter ditt lilla äventyr i spenaten.

EDIT:
Förslag på typ av kniv:
FK A1
Becker BK7
KA BAR D2 Extreme
Strider BT
CS SRK
Osv.

Senast redigerad av h_k mån 30 jan 2017, 00:43, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: sön 29 jan 2017, 23:37 
På ett sätt är det här forumet rätt trist. Man har bestämt sig för några alternativ, frågar om dem och blir ifrågasatt och får inte svar. :lol: Jag känner igen mig så väl, grejen är den att många här har god anledning att svara eller ifrågasätta som de gör. :up: :)

Jag tillhör inte dem, inte när det gäller knivar i alla fall. Men jag har ändå åsikter. :roll: Betänk att för priset av en Fällkniven får du t.ex. en Pendelton Mini Hunter och fyra mora 2000. Eller en hel uppsjö av Hultafors hantverkarkniv. Skittråkigt svar, jag vet. Vill du ha en Fällkniven så köp en, men jag har svårt att förstå hur nån av oss ska kunna tala om vilken som känns bäst i din hand.

För min del köper jag hellre många billiga knivar, några rakhyvlar :sneaky: och en eller ett par 500-kr-knivar för att känna mig lite lyxig ibland. 80/20 är inte så himla dumt! :P

/MD

InläggPostat: sön 29 jan 2017, 23:53 
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Jag gör som vanligt tvärtom. :notme:

Har en A1 som reserv...

Min brukskniv är en Hultafors HVK GH utmärkt kniv inom det område man använder en kniv som kniv.
Min yxa är en Fiskars X7, fantastisk handyxa som klyver ved bäst av alla små yxor.
Dessa två gör sina sysslor långt mycket bättre än någon ensam kniv kan.

A1:an är just vad jag sa ovan, en reserv och inget annat. Den är inte superb på vare sig att vara kniv eller yxa, men den kan fås att fungera ok som kniv och acceptabelt i roll för vad yxan normalt gör, vilket ger att om jag tappar bort eller förstör den ena, så har jag ett (1) verktyg med mig som kan lösa vilken som av uppgifterna tills jag är hemma igen.

That said så är det max 2 gånger om året som den är med, jag är ytterst sällan i såpass jävlig terräng att det behövs en sådan backup och jag anser att folk som går ut på sörmlandsleden med ryggan full i skrot är nojjiga som satan. Men är man 30 mil från närmaste bebyggelse, alltså inte längre i Sverige, så kan det vara skönt att ha en reserv med sig.

F1 skulle jag inte börja ha med mig om jag så fick den gratis, skulle ge bort eller sälja, i den storleken finns det mycket bättre "verktyg" för vad en kniv ska sköta.

Dvs mitt råd, köp en A1.

InläggPostat: mån 30 jan 2017, 00:02 
Är varmvattnet slut?

Priset kan man diskutera men frågan är om inte just kniv och yxa är något man kanske borde lägga en slant på? Alternativt kanske flera moraknivar är ett alternativ om inte vikten är ett problem. Vissa saker kanske är värt att köpa lite bättre kvalité som kniv, kommunikationsradio, batterier med mera. Allt detta menar jag i ett SHTF-scenario. I min vanliga vardag tar jag med mig en enkel/normal kniv som är mest lämpad för det jag ska göra just då. Om skiten träffar fläkten vill jag ha något som funkar i extrema situationer och gärna håller så länge som möjligt. Försvinner yxan av någon anledning så kan exempelvis en A1 ta över yxans roll, det blir svårare med en F1 gissar jag. En större kniv av bra kvalitet borde således vara mer mångsidig och mer användbar än en liten vid ett katastrofscenario. Jag menar inte en bowiekniv utan exempelvis A1 kontra F1. Ska jag ut en dag i skogen så är väl F1 ett solklart val men måste man välja en av dem för uppgifter som man inte har en aning om så kanske det inte är ett lika självklart val?

InläggPostat: mån 30 jan 2017, 00:29 
The grey man

Är lite inne på MD's linje!
MulenDag skrev:
På ett sätt är det här forumet rätt trist. Man har bestämt sig för några alternativ, frågar om dem och blir ifrågasatt och får inte svar. :lol: Jag känner igen mig så väl, grejen är den att många här har god anledning att svara eller ifrågasätta som de gör. :up: :)

Jag tillhör inte dem, inte när det gäller knivar i alla fall. Men jag har ändå åsikter. :roll: Betänk att för priset av en Fällkniven får du t.ex. en Pendelton Mini Hunter och fyra mora 2000. Eller en hel uppsjö av Hultafors hantverkarkniv. Skittråkigt svar, jag vet. Vill du ha en Fällkniven så köp en, men jag har svårt att förstå hur nån av oss ska kunna tala om vilken som känns bäst i din hand.

För min del köper jag hellre många billiga knivar, några rakhyvlar :sneaky: och en eller ett par 500-kr-knivar för att känna mig lite lyxig ibland. 80/20 är inte så himla dumt! :P

/MD

Kan för min del bero på att jag inte räknar med att klara av strapatser som inbegriper -30 ensam i skogen i flera veckor. :mrgreen: Pga ålder o begränsad kunskap. Men har nog anammat filosofin att hellre en back i hallen än ett hack i b*llen. :D :notme:
Hellre 24 slöa/billiga knivar kontra en potent kniv till samma pris! Gäller mkt annat som jag äger. Kanske feltänk? Har ett gäng Mora 2000 som duger till Mig! Men som sagt rör mig inte varje dag i skogen. Hade sist en Gränsfors yxa med mig ut mest för att bana väg o mota ev vargar :notme:

InläggPostat: mån 30 jan 2017, 00:38 
Ursäkta OT men kan inte avstå...

Urd skrev:
Hade sist en Gränsfors yxa med mig ut mest för att bana väg o mota ev vargar :notme:

Ja, Gränsfors är fördjävla bra på vargar. :lol: :sneaky:

/MD

InläggPostat: mån 30 jan 2017, 01:09 
Peter83 skrev:
Försvinner yxan av någon anledning så kan exempelvis en A1 ta över yxans roll, det blir svårare med en F1 gissar jag. En större kniv av bra kvalitet borde således vara mer mångsidig och mer användbar än en liten vid ett katastrofscenario.

Nej en F1 kan inte på något sätt ersätta den tappade yxan. Ingen tyngd i den för det.
Frågan är om det är värt släpa omkring extravikten för det. Inte värt det för mig, men vill man ha den
möjligheten eller ha en kniv som skall ha huggmöjlighet som primärt användningsområde så är inte A1 fel.

I mina scenario ingår inte att bygga ett läger från grunden / spetsa pålar osv. Kniven täljer jag med eller rensar fisk / tar ur något småvilt.
Eftersom man planerar så olika är det omöjligt säga rätt eller fel om något. För mitt användningsområde behöver jag
ju inte fulltånge heller egentligen men väljer det ändå för att vid behov kunna belasta kniven lite hårdare.
En vanlig hantverkar mora klarar mitt behov utmärkt bortsett från att den inte är fulltånge

InläggPostat: mån 30 jan 2017, 03:04 
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?
Användarvisningsbild

Jag verkar vara ensam om att köra med S1. Har sett för många mora2000 gått av i försvaret. För tunt blad. S1 använder jag mycket till att hugga o kvista slanor. Går inte ut i skogen utan den.

InläggPostat: mån 30 jan 2017, 03:21 
FCR2 skrev:
Jag verkar vara ensam om att köra med S1. Har sett för många mora2000 gått av i försvaret. För tunt blad. S1 använder jag mycket till att hugga o kvista slanor. Går inte ut i skogen utan den.

Har sett Mora2000 böjas, och vanliga Moror gå av. Inget jag litar på. De nyare med lite grövre blad är nog att föredra.

InläggPostat: mån 30 jan 2017, 08:54 
Är varmvattnet slut?

Hur vet man vilket scenario man kommer att ställas inför? Jag tänker att jag försöker planera så gott det går för det oförutsedda. Vikten är det dock stor skillnad på om man jämför Mora 2000 och A1. Jämför man S1 och Moran skiljer det 50 gram.

Exodus skrev:
Peter83 skrev:
Försvinner yxan av någon anledning så kan exempelvis en A1 ta över yxans roll, det blir svårare med en F1 gissar jag. En större kniv av bra kvalitet borde således vara mer mångsidig och mer användbar än en liten vid ett katastrofscenario.

Nej en F1 kan inte på något sätt ersätta den tappade yxan. Ingen tyngd i den för det.
Frågan är om det är värt släpa omkring extravikten för det. Inte värt det för mig, men vill man ha den
möjligheten eller ha en kniv som skall ha huggmöjlighet som primärt användningsområde så är inte A1 fel.

I mina scenario ingår inte att bygga ett läger från grunden / spetsa pålar osv. Kniven täljer jag med eller rensar fisk / tar ur något småvilt.
Eftersom man planerar så olika är det omöjligt säga rätt eller fel om något. För mitt användningsområde behöver jag
ju inte fulltånge heller egentligen men väljer det ändå för att vid behov kunna belasta kniven lite hårdare.
En vanlig hantverkar mora klarar mitt behov utmärkt bortsett från att den inte är fulltånge

InläggPostat: mån 30 jan 2017, 08:55 
Är varmvattnet slut?

Tack för tipsen. Ska kolla upp dem.

Harmklinga skrev:
Peter83 skrev:

En stor kniv kan göra saker en liten inte kan, en liten kniv kan inte göra allt en stor kan men inte lika bra. Jag väljer en större kniv före en mindre enligt dina premisser med motiveringen att den dagen du behöver* kniven kommer du vara frusen, hungrig, trött och rädd. Du kommer kanske behöva hugga av större grenar till ditt vindskydd, kvista ett nedfallet träd, bryta upp något, öppna konservburkar, sticka ryssen osv. Användandet kommer göra kniven slö och när du därefter ska kapa grenjäveln i i mörker och spöregn, med en liten pannlampa och regn som rinner för ögonen och ner i ryggen så kommer du älska den extra tyngden i din stora kniv.

*som att du inte bara kan vända på klacken, promenera till bilen, åka hem och koka varm choklad efter ditt lilla äventyr i spenaten.

EDIT:
Förslag på typ av kniv:
FK A1
Becker BK7
KA BAR D2 Extreme
Strider BT
CS SRK
Osv.

InläggPostat: mån 30 jan 2017, 09:53 
Som en tjej sa till mig efter en kväll...."det är inte storleken som är viktig, satsa på tekniken istället"...jag går mycket efter känsla, teknik och kvalitet. Just F1 passar mig bäst. Har även två stycken A1 och det är mer Teotwawki känsla bakom den.
Men pga erfarenhet med Mora där bladet lossnar så skulle jag aldrig i livet köra med en kniv som inte är heltång, oavsett tillverkare.
Med stigande ålder minskar mina behov och komfort så jag nöjer mig med mindre och lättare grejer. Förmodligen ger jag bort allt till barnen och kör enbart med F1. Tänker ändå inte bygga timmerhus med den...

InläggPostat: mån 30 jan 2017, 09:58 
T-72 skrev:
Som en tjej sa till mig efter en kväll...."det är inte storleken som är viktig, satsa på tekniken istället"...jag går mycket efter känsla, teknik och kvalitet. Just F1 passar mig bäst. Har även två stycken A1 och det är mer Teotwawki känsla bakom den.
Men pga erfarenhet med Mora där bladet lossnar så skulle jag aldrig i livet köra med en kniv som inte är heltång, oavsett tillverkare.
Med stigande ålder minskar mina behov och komfort så jag nöjer mig med mindre och lättare grejer. Förmodligen ger jag bort allt till barnen och kör enbart med F1. Tänker ändå inte bygga timmerhus med den...

OFFTOPIC
Ibland säger tjejer saker som inte är sanna för att vi inte ska vara ledsna ;)

InläggPostat: mån 30 jan 2017, 10:38 
-
Användarvisningsbild

Har du funderat på Moras Kansbol? Verkar som om det är två läger runt Mora 2000. Och de förstår jag.
Men en Kansbol kanske är en juste mellanväg att prova? Vet inte om den kommer att hålla hela livet, men den verkar så här långt trevlig.
Och nä, den kan inte jämföras som så med Fällkniven...

https://morakniv.se/produkter/kansbol/

//Tank

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa