Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Fällkniven storlek
InläggPostat: mån 30 jan 2017, 13:31 
Jag har A1, F1 (3G) och WM1 (3G).

Instämmer med att A1 är rätt stor. Väl stor för att jag vill bära den med mig längre sträckor. Men trevlig kniv ändå.

F1 är ett lagomformat, likaså WM1. Fördelen med WM1 är att den smidigt kan bäras i ett snöre runt halsen och på så sätt är väldigt lätt åtkomlig. (Necker...)

Men normalt har jag mina Fällkniven knivar som reservknivar eller fin-knivar. Oftast använder jag en rostfri Mora-kniv ute i skogen. Lite misstag att köpa för fina/dyra knivar som man har svårt att låta bli att vara rädd om. Tänk så många Moraknivar jag kunde köpt för min F1 3G...

Att det handlar om rostfria knivar är viktigt för mig. Alla knivar jag har med ut i fält ser jag till är rostfria. Hemma i snickarboden har jag ett antal Mora laminerade kolstålsknivar för finlir.

Fast det här med fina prylar är inte enbart rationellt. Det finns en glädje och tillfredsställelse med att ha och använda fina prylar. Även lite onödigt fina och dyra prylar. Och så slipper jag lägga tid och kraft på att fundera på om jag ändå inte skulle skaffa mig en A1, F1 eller WM1.

Om jag bara skulle ha en enda Fällkniven så skulle det idag kanske kunna bli en S1. Utseende nästan som A1 och storlek nästan som F1. Kan kanske ses som en kompromiss. Men jag är annars nöjd med skalan A1, F1 och WM1.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fällkniven storlek
InläggPostat: mån 30 jan 2017, 14:59 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: fre 13 jan 2017, 09:11
Inlägg: 21
Tack för info. Alltid bra med input från de som äger knivarna. Skulle du resonera likadant i ditt val av kniv om det inte var knivar du skulle använda i ditt dagliga bruk i en normal situation? Det jag är lite ute efter är om A1 eller S1 eventuellt är ett bättre val än F1 vid en katastrofsituation som man inte kan råda över eller inte hinner förbereda sig så mycket för. Jag menar om SHTF så kommer det vara svårt att veta vilka situationer man ställs inför och i vilken miljö.

Skogsbonde skrev:
Jag har A1, F1 (3G) och WM1 (3G).

Instämmer med att A1 är rätt stor. Väl stor för att jag vill bära den med mig längre sträckor. Men trevlig kniv ändå.

F1 är ett lagomformat, likaså WM1. Fördelen med WM1 är att den smidigt kan bäras i ett snöre runt halsen och på så sätt är väldigt lätt åtkomlig. (Necker...)

Men normalt har jag mina Fällkniven knivar som reservknivar eller fin-knivar. Oftast använder jag en rostfri Mora-kniv ute i skogen. Lite misstag att köpa för fina/dyra knivar som man har svårt att låta bli att vara rädd om. Tänk så många Moraknivar jag kunde köpt för min F1 3G...

Att det handlar om rostfria knivar är viktigt för mig. Alla knivar jag har med ut i fält ser jag till är rostfria. Hemma i snickarboden har jag ett antal Mora laminerade kolstålsknivar för finlir.

Fast det här med fina prylar är inte enbart rationellt. Det finns en glädje och tillfredsställelse med att ha och använda fina prylar. Även lite onödigt fina och dyra prylar. Och så slipper jag lägga tid och kraft på att fundera på om jag ändå inte skulle skaffa mig en A1, F1 eller WM1.

Om jag bara skulle ha en enda Fällkniven så skulle det idag kanske kunna bli en S1. Utseende nästan som A1 och storlek nästan som F1. Kan kanske ses som en kompromiss. Men jag är annars nöjd med skalan A1, F1 och WM1.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fällkniven storlek
InläggPostat: mån 30 jan 2017, 15:25 
Med reservation för att jag inte äger en S1...

Jag skulle i det närmaste likställa F1 och S1. F1 är dock smidigare och mindre.

Det finns fler alternativ och tillbehör för F1. Exempelvis stål eller 3:e part slida.

Det är mycket troligare att du faktiskt har med din S1 eller F1 än en A1. Och kanske troligare att du har med din F1 än din S1?

Förvisso är en A1 mer kapabel när det gäller att hugga ner träd och liknande. Men en F1 eller S1 kombinerat med en vettig yxa är nog mycket bättre än en F1/S1 plus en A1...

Jag tror att främsta anledningen till att skaffa en A1 är för att man vill HA en lite maffig kniv. Inte för något faktiskt behov.... (Det är ett fullt legitimt skäl... :lol: )

När det gäller preferenser mellan F1 eller S1 så är det nog en smakfråga. F1 är något av en klassisk överlevnadskniv. Många här har en. S1 är lite udda till form och format, men nog snyggare än F1?

Att bära en Fällkniven kniv kan vara en signal om att du är ett lämpligt rånoffer. Troligen har du fler värdefulla prylar. En gammal Mora-kniv kan vara ett bättre alternativ för synligt bärande. Om du vill hålla låg profil vid skarpa möten...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fällkniven storlek
InläggPostat: mån 30 jan 2017, 15:36 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: fre 13 jan 2017, 09:11
Inlägg: 21
Bra synpunkter men jag tänker inte att knivvalet ska vara för ett "normalt" scenario utan snarare för ett katastrofscenario. Jag skulle inte ha några problem att köpa A1 om det nu blir så och sen ha den i reserv som någon annan skrev här. Jag tänker att den är ett bättre val än F1 och eller S1 eftersom F1 tappar en del av sitt användningsområde om yxan försvinner/går sönder eller liknande. Om man står där med endast kniven i hand och måste överge allt så inbillar jag mig att A1 kommer ha ett bredare användningsområde vad den klarar av än vad de mindre knivarna har.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fällkniven storlek
InläggPostat: mån 30 jan 2017, 15:50 
Den kniv du har på dig / med dig är alltid oerhört mycket bättre än alla andra knivar.

Jag tycker att A1 är för stor och klumpig. Så jag har den aldrig på mig. Ibland har jag den med för skojs skull, nedpackad i ryggsäcken, men bara om jag inte tänker gå längre sträckor med ryggsäcken...

Däremot min F1 har jag ibland på mig, men mer ofta en Mora.

Vad händer om din A1 försvinner? Och det var det enda eggverktyget du hade?

Skaffa gärna en A1, men se till att ha en mer lagom kniv att faktiskt bära. Det kan vara en Mora eller en F1/S1.

Om jag skulle behöva hugga/fälla/klyva så tar jag med en yxa och såg.

Fast jag vet också en del som tycker att A1 är i minsta laget som överlevnadskniv... ;)



Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fällkniven storlek
InläggPostat: mån 30 jan 2017, 16:01 
Tycker man sen A1 är för liten också finns ju alltil NL1L Tor...
https://www.fallkniven.com/kniv/nl1l/


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fällkniven storlek
InläggPostat: mån 30 jan 2017, 16:20 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: fre 13 jan 2017, 09:11
Inlägg: 21
Förstår hur du tänker men jag bär sällan kniv men om SHTF vill jag gärna ha tillgång till en bra som klarar av det mesta. Däremot vore det nog lämpligt att ha något annat i backup.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fällkniven storlek
InläggPostat: mån 30 jan 2017, 18:16 
Offline
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 20:49
Inlägg: 284
Ort: Göteborg
Tank skrev:
Har du funderat på Moras Kansbol? Verkar som om det är två läger runt Mora 2000. Och de förstår jag.
Men en Kansbol kanske är en juste mellanväg att prova? Vet inte om den kommer att hålla hela livet, men den verkar så här långt trevlig.
Och nä, den kan inte jämföras som så med Fällkniven...

https://morakniv.se/produkter/kansbol/

//Tank

Morakniv Bushcraft Forest är något liknande också om man skulle vilja ha ett billigare alternativ.

_________________
Enda handboken du behöver i krissituationer "Rädda Livet" skriven av Anthony Greenbank.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fällkniven storlek
InläggPostat: mån 30 jan 2017, 20:23 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: lör 08 okt 2016, 17:50
Inlägg: 246
Jag har tyckt att fjällkniven har känts dyr, men å andra sidan använder jag sällan knivar i vardagen. Skulle jag höja risknivån till defcon 5 skulle jag nog investera massor i dyra knivar.

Har någon Mora bushcraft survival, med tändstål och bryna vilket verkade praktiskt och som inhandlats till förmånligt pris.
Annars Mora 2000 och ca 10 billigare med fast blad.

Men hade jag varit i skogen mycket hade jag nog betalat för kvalitet.

_________________
That's it, man. Game over, man. Game over! What the fuck are we gonna do now? What are we gonna do?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fällkniven storlek
InläggPostat: mån 30 jan 2017, 21:08 
problemet är även, ska man bara ha EN kniv så ska den vara så bra som möjligt, ex om man ska ut i vildmarken och inte orkar bära med sig tre

däremot så har jag en viss känning för moraknivar med laminerat blad, dom har jag misshandlat skamligt mycket och dom håller, går att vässa på vettigt sätt och man får dom vassa med
man kan böja bladet många gånger innen den ger sig


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fällkniven storlek
InläggPostat: tis 31 jan 2017, 00:05 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 aug 2014, 20:04
Inlägg: 238
Jag är extremt nyfiken på Morakniv Garberg.
Kommer inte köpa fler Fällkniven efter deras prishöjning tyvärr.

https://morakniv.se/produkter/garberg/

Mora Fulltang kniv!

Kommer nog köpa en sån framöver, å en del av deras andra knivar, mest för mitt intresse inom området också (samlar en del).


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fällkniven storlek
InläggPostat: tis 31 jan 2017, 09:19 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: fre 13 jan 2017, 09:11
Inlägg: 21
Den ser ganska spännande ut men om man nu skulle jämföra den med Fällkniven F1? kanske har snarlik bladlängd så skiljer det cirka 200kr på dem så Moran är ganska dyr för att vara en Mora så att säga.

Brno skrev:
Jag är extremt nyfiken på Morakniv Garberg.
Kommer inte köpa fler Fällkniven efter deras prishöjning tyvärr.

https://morakniv.se/produkter/garberg/

Mora Fulltang kniv!

Kommer nog köpa en sån framöver, å en del av deras andra knivar, mest för mitt intresse inom området också (samlar en del).


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fällkniven storlek
InläggPostat: tis 31 jan 2017, 23:34 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 aug 2014, 20:04
Inlägg: 238
Peter83 skrev:
Den ser ganska spännande ut men om man nu skulle jämföra den med Fällkniven F1? kanske har snarlik bladlängd så skiljer det cirka 200kr på dem så Moran är ganska dyr för att vara en Mora så att säga.

Brno skrev:
Jag är extremt nyfiken på Morakniv Garberg.
Kommer inte köpa fler Fällkniven efter deras prishöjning tyvärr.

https://morakniv.se/produkter/garberg/

Mora Fulltang kniv!

Kommer nog köpa en sån framöver, å en del av deras andra knivar, mest för mitt intresse inom området också (samlar en del).


Fällkniven F1 har förvisso fått en bra högre prislapp efter årsskiftet.
Min F1 köpte jag dock för 900-nånting på xxl rean i höstas.. (Kydex slida).

Men en fulltang Morakniv av premiummodell med läderslida kan jag tänka mig att betala samma peng för.
Jag är ju lite "knivtokig" så i min värld är det prisvärt :mrgreen:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fällkniven storlek
InläggPostat: ons 01 feb 2017, 17:14 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
Jag kör F1 som allround kniv. I övrigt har det kommit fram enormt mycket bra tips och råd ovan gällande reserv, inköp storlek osv.

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fällkniven storlek
InläggPostat: fre 03 feb 2017, 23:09 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: mån 20 jul 2015, 20:48
Inlägg: 17
FCR2 skrev:
Jag verkar vara ensam om att köra med S1. Har sett för många mora2000 gått av i försvaret. För tunt blad. S1 använder jag mycket till att hugga o kvista slanor. Går inte ut i skogen utan den.



knappast ensam. håller själv min S1 som mer allround än min F1. lite mer tyngd i bladet samt lite längre. Har tagit omkull mindre träd med S1:an. fungerar skapligt som huggare... en större kniv kan göra allt som en mindre kniv kan, plus lite till...


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet