Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 80 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: falsk Hesa fredrik i stockholm
InläggPostat: tis 11 jul 2017, 16:10 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Felaktigt VMA-larm "Hesa Fredrik" Stockholms län, uppdaterat idag vid 13-tiden.

Med länkar till de andras förklaringar också.

https://www.krisinformation.se/nyheter/2017/juli/falsklarm

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: falsk Hesa fredrik i stockholm
InläggPostat: tis 11 jul 2017, 16:16 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
SOS Alarm försökte skicka ut "faran över"
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=6735995

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: falsk Hesa fredrik i stockholm
InläggPostat: tis 11 jul 2017, 18:17 
Har rotat runt lite i etern (läs Internet) för att ta del av olika diskussion kring detta.

Sammanfattningsvis tycks det råda allmän ilska (av folk mot MSB på grund av "oklarheter kring agerande från folks sida" :smack: ) samt en enda stor missuppfattning om vad VMA innebär.

Det tycks vara allmän uppfattning att VMA de facto innebär krig, vilket bara stärker det jag tidigare skrev. Jag känner att denna uppfattning är tämligen skadlig, och jag undrar varifrån den kommer? jag tycker ändå att MSB har varit ganska klara på att det kan röra sig om vad som helst, är det media som har hetsat upp folket till presumtiv krigspanik?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: falsk Hesa fredrik i stockholm
InläggPostat: tis 11 jul 2017, 19:28 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: lör 08 okt 2016, 17:50
Inlägg: 246
Hörde att folk ville höra hur vi reagerade.

Hör ljud.
Minut ett går ut och gör okulärbesiktning , och konstaterar att himlen är blå.
Stänger dörren, letar fram radio och ställer in P4... inget vettigt där.
Loggat in och kollar på de som borde ha information, fungerar ej.
Hör att det tjuter i olika distrikt. Ingen info ännu och se höra olika distrikt som borde fungera är utslagna.
Logga in på flashback... får info om att detta gäller hela länet ca3 minuter efter signal.
Flashback ger mig info om att det är falskt alarm ca 10 minuter egeter signal.

Lägger mig ner igen och konstaterar att flashback är bäst med nyheter.

_________________
That's it, man. Game over, man. Game over! What the fuck are we gonna do now? What are we gonna do?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: falsk Hesa fredrik i stockholm
InläggPostat: tis 11 jul 2017, 23:04 
Intressant att försöka hitta en beskrivning av hur VMA låter hos MSB eller krisinformation.se. Jag är kanske inte så bra på att leta men jag hittade bara massor om vem som kan begära VMA, varför det kan avges och liknande men ingen beskrivning av ljudet, eller av ljudet för flyganfall, eller av ljudet för beredskap. Inte ens att det fanns flyglarm eller beredskapslarm.

Som sagt är jag inte jättevass på att leta men det jag inte lyckades navigera mig fram till hos dem hittade jag med hjälp av google, hos en länsstyrelse... http://www.lansstyrelsen.se/uppsala/Sv/ ... fault.aspx

Tycker det är lite trist. Jag förväntar mig att när jag går in på MSB eller krisinformation och på den senare går in på sidan "Så varnas allmänheten" https://www.krisinformation.se/detta-go ... llmanheten så står det faktiskt bland massa annan text hur VMA låter, men inte att det finns andra signaler. Jämför man med den tydliga grafiken på uppsala läns länsstyrelse är det riktigt dåligt. Varför?

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: falsk Hesa fredrik i stockholm
InläggPostat: ons 12 jul 2017, 00:21 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Fantastiskt att en länsstyrelse har bättre information om detta än MSB... Borde vara på deras förstasida kan jag tycka. Informationen borde vara lättillgänglig.

Kanske dags att skicka med en informationsbroschyr med deklarationen varje år (sparar pengar, gör deklarationen intressantare och når i princip alla vuxna i landet)...?

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: falsk Hesa fredrik i stockholm
InläggPostat: ons 12 jul 2017, 00:25 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Man kan anmäla att man vill ha deklarationer digitalt, vill jag minnas. Och man får inte telefonkataloger numera.

Xamuce skrev:
Fantastiskt att en länsstyrelse har bättre information om detta än MSB... Borde vara på deras förstasida kan jag tycka. Informationen borde vara lättillgänglig.

Kanske dags att skicka med en informationsbroschyr med deklarationen varje år (sparar pengar, gör deklarationen intressantare och når i princip alla vuxna i landet)...?


Edit: Extremt felstavade deklarationer rättade.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Senast redigerad av Zombie ons 12 jul 2017, 11:35, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: falsk Hesa fredrik i stockholm
InläggPostat: ons 12 jul 2017, 08:14 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tor 21 jul 2016, 08:09
Inlägg: 146
Otroligt att ingen (ens media) presenterat Kronobergs särskilda hemsida som jag tycker är väldigt pedagogisk för allmänheten som inte tänkt i dessa banor tidigare
Tycker Kronobergs län ska ha en fet tumme upp :up:
http://hesafredrik.nu


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: falsk Hesa fredrik i stockholm
InläggPostat: ons 12 jul 2017, 10:05 
Offline
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 apr 2015, 12:50
Inlägg: 63
Zombie skrev:


SKickligt att DEN signalen inte gick ut alls.

_________________
Jag drömmer om en hemlig källare.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: falsk Hesa fredrik i stockholm
InläggPostat: ons 12 jul 2017, 10:13 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Zombie skrev:
Man kan anmäla att man vill ha dekraratione digitalt, vill jag minnas. Och man får inte telefonkataloger numera.

Xamuce skrev:
Fantastiskt att en länsstyrelse har bättre information om detta än MSB... Borde vara på deras förstasida kan jag tycka. Informationen borde vara lättillgänglig.

Kanske dags att skicka med en informationsbroschyr med deklarationen varje år (sparar pengar, gör deklarationen intressantare och når i princip alla vuxna i landet)...?


Möjligt, men det tror jag fortfarande relativt få har gjort och eftersom elektroniska dokument kan vara svårlästa i ett krisläge borde i vilket fall en årlig informationsbroschyr sändas ut. Vet inte vad telefonkatalogerna hade med det att göra (förutom att sektionen "Om kriget kommer" fanns med), men det jag ville framföra var att det kan vara läge att från myndighetshåll se till att informera invånarna bättre. Majoriteten av dagens unga vuxna misstänker jag har nära noll kännedom om riskerna och vad man kan göra. Bland de lite äldre finns det förmodligen en hel del som sitter kvar sedan gammalt, men även dessa grupper i befolkningen behöver uppdateras.

Borde enligt mitt förmenande ingå en vecka eller två med "folkberedskap" (mitt ordval för ett ämne som omfattar en väldig massa, men tror ni förstår vad jag åsyftar) i såväl grundskolans såväl som gymnasiets läroplaner.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: falsk Hesa fredrik i stockholm
InläggPostat: ons 12 jul 2017, 10:48 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Håller med Xamuce om ovan.
Flera i min närhet har ingen aning om vad man skall göra när "Krigslarmet" ljuder... :smack:

Med utbildning/information har de kanske en chans?

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: falsk Hesa fredrik i stockholm
InläggPostat: ons 12 jul 2017, 11:29 
Håller med om att informationen måste ut till allmänheten och särskilt riktat mot ungdomarna. Eftersom flesta ungdomar har aldrig sett telefonkatalog eller behöver deklarera så kan man (kanske) vända sig mot skolan; frågan är om dagens stressade lärare hinner med det?
Det går att teorisera både på bredden och på längden om frågan men frågan är fortfarande vad är det som skulle fungera i praktiken? Dagens ungdomar är som fjärilar, aldrig för länge på samma ställe. Måste blinka, flasha eller vibrera. Visserligen VMA handlar inte om något skojigt men drastiska tider kräver drastiska åtgärder och det som håller mig vaken om nätterna är frågan "vad ska man göra?".


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: falsk Hesa fredrik i stockholm
InläggPostat: ons 12 jul 2017, 12:04 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Med att man inte får telefonkatalogen menar jag att allt digitaliseras. Har de en chans att slippa skicka ut stor mängder papper så tar de den. Försäkringskassan, bilprovningen, sjukvården, bankerna. Numera kan man göra många saker på nätet. (Reklam på papper får man dock i stora mängder.)

Jag tror det vore bättre att skicka en lite större och mer påkostad broschyr (inklusive enklare sjukvårdsråd) kanske vart 10:e år samt till ungdomar som byter adress. Med mycket tydlig uppmaning om att spara den.

Och utbildning i skolan förstås.

Xamuce skrev:
Möjligt, men det tror jag fortfarande relativt få har gjort och eftersom elektroniska dokument kan vara svårlästa i ett krisläge borde i vilket fall en årlig informationsbroschyr sändas ut. Vet inte vad telefonkatalogerna hade med det att göra (förutom att sektionen "Om kriget kommer" fanns med), men det jag ville framföra var att det kan vara läge att från myndighetshåll se till att informera invånarna bättre. Majoriteten av dagens unga vuxna misstänker jag har nära noll kännedom om riskerna och vad man kan göra. Bland de lite äldre finns det förmodligen en hel del som sitter kvar sedan gammalt, men även dessa grupper i befolkningen behöver uppdateras.

Borde enligt mitt förmenande ingå en vecka eller två med "folkberedskap" (mitt ordval för ett ämne som omfattar en väldig massa, men tror ni förstår vad jag åsyftar) i såväl grundskolans såväl som gymnasiets läroplaner.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: falsk Hesa fredrik i stockholm
InläggPostat: ons 12 jul 2017, 12:06 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Jag trodde att hela Zombieapokalysgrejen delvis är en flört med ungdomar. För att få dem med på tåget.

öTzi skrev:
Håller med om att informationen måste ut till allmänheten och särskilt riktat mot ungdomarna. Eftersom flesta ungdomar har aldrig sett telefonkatalog eller behöver deklarera så kan man (kanske) vända sig mot skolan; frågan är om dagens stressade lärare hinner med det?
Det går att teorisera både på bredden och på längden om frågan men frågan är fortfarande vad är det som skulle fungera i praktiken? Dagens ungdomar är som fjärilar, aldrig för länge på samma ställe. Måste blinka, flasha eller vibrera. Visserligen VMA handlar inte om något skojigt men drastiska tider kräver drastiska åtgärder och det som håller mig vaken om nätterna är frågan "vad ska man göra?".

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: falsk Hesa fredrik i stockholm
InläggPostat: ons 12 jul 2017, 14:27 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Hur ofta och hur mycket är en avvägning förstås, men hellre mer info och oftare än rejält påkostade saker en gång per decennium :D

Den äldre publiken kan man kanske fortfarande nå via "Anslagstavlan" som jag till min förvåning upptäckte fortfarande existerar på SVT... Att skicka en lagom påkostad broschyr till varje hushåll i landet kostar kanske 50-60 miljoner per år. En billig försäkring i mina ögon om det kan rädda någon och underlätta samhällets funktion vid krissituationer.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 80 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet