Med att man inte får telefonkatalogen menar jag att allt digitaliseras. Har de en chans att slippa skicka ut stor mängder papper så tar de den. Försäkringskassan, bilprovningen, sjukvården, bankerna. Numera kan man göra många saker på nätet. (Reklam på papper får man dock i stora mängder.)
Jag tror det vore bättre att skicka en lite större och mer påkostad broschyr (inklusive enklare sjukvårdsråd) kanske vart 10:e år samt till ungdomar som byter adress. Med mycket tydlig uppmaning om att spara den.
Och utbildning i skolan förstås.
Xamuce skrev:
Möjligt, men det tror jag fortfarande relativt få har gjort och eftersom elektroniska dokument kan vara svårlästa i ett krisläge borde i vilket fall en årlig informationsbroschyr sändas ut. Vet inte vad telefonkatalogerna hade med det att göra (förutom att sektionen "Om kriget kommer" fanns med), men det jag ville framföra var att det kan vara läge att från myndighetshåll se till att informera invånarna bättre. Majoriteten av dagens unga vuxna misstänker jag har nära noll kännedom om riskerna och vad man kan göra. Bland de lite äldre finns det förmodligen en hel del som sitter kvar sedan gammalt, men även dessa grupper i befolkningen behöver uppdateras.
Borde enligt mitt förmenande ingå en vecka eller två med "folkberedskap" (mitt ordval för ett ämne som omfattar en väldig massa, men tror ni förstår vad jag åsyftar) i såväl grundskolans såväl som gymnasiets läroplaner.