Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Familjesäck och innehåll för bebis/litet barn
InläggPostat: mån 16 jan 2017, 09:54 
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!

Vi är en familj om 3 där barnet är under 2 år gammal. Jag har sökt lite och läst om andras specifika BOBs för barn osv. och min strategi för tillfället är att vi vid en shtf-situation kommer att ha bära två säckar: jag tar en familje-BOB med utr. främst för hela familjen och min fru en s.k babybärstol, dvs. ryggsäck med sits för barnet att sitta i säcken (upp till 20 kg barn). Det jag funderar mest på är vad man bör ha med för en 2-3-åring och hur familjesakerna bör delas upp mellan min familjesäck och frugans barnsäck?

Ideér / tips?

Inläggsrubrik: Re: Familjesäck och innehåll för bebis/litet barn
InläggPostat: mån 16 jan 2017, 14:58 
Jag har en ficklampa. Tror jag ...
Användarvisningsbild

secce skrev:
Vi är en familj om 3 där barnet är under 2 år gammal. Jag har sökt lite och läst om andras specifika BOBs för barn osv. och min strategi för tillfället är att vi vid en shtf-situation kommer att ha bära två säckar: jag tar en familje-BOB med utr. främst för hela familjen och min fru en s.k babybärstol, dvs. ryggsäck med sits för barnet att sitta i säcken (upp till 20 kg barn). Det jag funderar mest på är vad man bör ha med för en 2-3-åring och hur familjesakerna bör delas upp mellan min familjesäck och frugans barnsäck?

Ideér / tips?

När min knodd var så liten hade jag en packning för hen innehållandes mest blöjor, mat och torra kläder. Blöjor hade jag i vattentät packning. Det vart lite knvigt hur jag skulle dela upp packningen, då frugan inte klarar av att bära så mycket mer än sitt eget behov, så den stora lasten föll på mig.
Bärstol kan vara bra, då man även får ner barnets viktigaste delar där. Kan vara bra med någon form av distraktion/trygghet, typ en nalle, favoritleksak eller liknande. Barn är barn, och en längre trip sittandes på mammas rygg kan säkert var kul, dom första timmarna, men när det blir blött, kallt och tråkigt så är det inte lika kul längre. Och det kan vara svårt för en förälder att förklara för en 2-åring vad som händer och varför.

InläggPostat: mån 16 jan 2017, 15:59 
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Jag gick ganska mycket med barnen i bärstol men det är iofs snart 10 år sedan sist så en del har minnet bleknat. Gick själv med barnet och mest heldagsturer. Hade plats för blöjor, ombyte och regnskydd till barnet och vatten, mat och kök till oss båda. Möjligtvis regnställ till mig också. Beror såklart på fabrikatet hur mycket packning man får med, har för mig jag hade en Vaude.

Hade en liten spegel fäst i snöre så jag kunde kolla bak på barnet utan att ta av bärstolen.

Swedala

InläggPostat: mån 16 jan 2017, 19:33 
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

BOB-mässigt hade jag kört lite mer hard-core än vi en tur på fjället:
Packningsmässigt hade jag kört på två reservblöjor modell tvättningsbar som en själv bar när före Pampers o Libero slog igenom på bred front.
Om du inte har en extremt stark fru alternativt är själv dåligt tränad, tänk på att hon troligen inte klarar att bära lika mycket som dig under längre tid. Barnet kan redan vid 2-årsåldern vara nära 20kg (trust me;-)) och då blir det inte mycket över för henne att ta än bara barnet.
I övrigt vakuumpacka extrakläder modell varmt till barnet, det klarar inte att hålla värme på samma sätt som vi och ska barnet hänga bakom istället för i t.ex. bärsjäl (så länge det nu går) så går nedkylningen fort om det är kallt ute då barnet bara hänger där och inte rör sig nämnvärt.
Nån liten pipmugg eller liknande för att kunna få i barnet vätska om amningen slutar funka pga stress alt. näringsbrist hos din fru.

Vad för scenario preppar du för? Hur mycket tänker du satsa nu för framtiden (o hur den ser ut i ditt scenario)?

InläggPostat: mån 16 jan 2017, 22:22 

Tack för input alla!

RAW skrev:
...
Nån liten pipmugg eller liknande för att kunna få i barnet vätska om amningen slutar funka pga stress alt. näringsbrist hos din fru.

Vad för scenario preppar du för? Hur mycket tänker du satsa nu för framtiden (o hur den ser ut i ditt scenario)?

Bra idé! Jag har inget specifikt scenario egentligen som motiverar en bug out, men känslan baserad på hur jag uppfattar det globala läget säger mig att åtminstone vidta vissa åtgärder; kanske ett krig som spiller över från öst är det mer rimliga scenariot även om det kanske är relativt låg risk idag.

InläggPostat: mån 16 jan 2017, 23:04 
Skall man äta HELA myran?

Om ni tänkt ge er av till fots är en barnvagn alldeles ypperlig att packa såväl barn som annat i.

Spar på krafterna så länge det går och använd sittstols-utrymmet för att packa annat tills det är dags att ge sig av på små snirkliga ko-stigar inte ens en barnvagn kan ta sig fram på. Om du ens någonsin behöver ge dig av på sådana. Då kan du lämna barnvagnen och lyfta över knodden till bärstolen när det är dags. Den packning som ligger i barnvagnen är ju ren bonus som du aldrig hade fått med dig överhuvudtaget annars.

I övrigt; Ja, de flesta barn är väl rätt så nöjda om bara mamma och pappa är lugna och kontrollerade, barnet inte fryser, är tillräckligt mätt, och det finns något kul att pyssla med. En favoritleksak + en nalle.

InläggPostat: mån 16 jan 2017, 23:05 
-
Användarvisningsbild

Jag hade alltid med två ombyten med tillhörande sanitetsutrustning :hm: och dryck och mellanmål för två omgångar när vi var iväg någonstans.
Erfarenhet från en polare vars dotter spydde ner bilen två gånger i rad samma dag :surprised: gav ovan....
Sen är det inte fel med någon favoritleksak som tidsfördriv :) samt så klart Alvedon (motsvarande) för barn med sånt som behövs för att få ner/in den i barnet...

//Tank

InläggPostat: tis 17 jan 2017, 00:33 
Alvedon och Ipren. Vid kraftiga feber och smärta varannan timme. Dvs alvedon kl 12, Ipren kl 14, alvedon kl 18, Ipren kör 20, alvedon 24.00, Ipren 02.00,..
Bisolvon för hosta och zink salva om barnet får diarré och blir sårig i rumpan. Gå in i någon utländsk butik och köp Pavloderm...garanterat bästa barnsalvan någonsin. Finns vatenlösliga diarré tableter som innehåller någon form av ätbar lera...köpte till yngsta men han gillade inte smaken. Isf multivitamin brustabletter om barnen tycker om läsk för att ge vätska. Glöm inte nässprej, småbarn avskyr att vara täpta i nässan.
Barn som är förkylda kliar sig i nässan och sedan kliar ögonen. Ögonsalva och helst Chloramphenicol nästa gång du besöker utländskt apotek.
Börja redan nu ge barnet lite varm nyponsoppa. Sen tar du pulver med dig och har du värmande och näringsrik dryck när det är kalt ute.

InläggPostat: tis 17 jan 2017, 08:56 

Om du har blöjbarn: Några lätt tvättbara tygblöjor och Y3 tvättmedel för när pappersblöjorna tar slut. Ingen kul lösning, men bättre än ingenting...

Ett välutrustat sjukvårdskit har de flesta varit inne på. Alvedon (flytande och stolpiller), nässprej.

Vällingpulver.

InläggPostat: tis 17 jan 2017, 13:52 
En cykelkärra med en bilbarnstol på, är det en bra idé?
Tänker att om det är en kärra typ den på bilden borde den klara rätt kuperad terräng och ta mycket last jämfört med att bära allt på ryggen.

Bild
Har inga egna barn så vet inte alls vad jag pratar om.

InläggPostat: tis 17 jan 2017, 17:28 

T-72 skrev:
Börja redan nu ge barnet lite varm nyponsoppa. Sen tar du pulver med dig och har du värmande och näringsrik dryck när det är kalt ute.

Bra idé, ska börja/testa genast :D

InläggPostat: tis 17 jan 2017, 17:29 

Teashirt skrev:
Om du har blöjbarn: Några lätt tvättbara tygblöjor och Y3 tvättmedel för när pappersblöjorna tar slut. Ingen kul lösning, men bättre än ingenting...

Har du (eller någon annan också för den delen) tips på var man kan köpa tvättbara tygblöjor (till bra pris) ?

InläggPostat: tis 17 jan 2017, 20:09 
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

secce skrev:
Tack för input alla!

RAW skrev:
...

Bra idé! Jag har inget specifikt scenario egentligen som motiverar en bug out, men känslan baserad på hur jag uppfattar det globala läget säger mig att åtminstone vidta vissa åtgärder; kanske ett krig som spiller över från öst är det mer rimliga scenariot även om det kanske är relativt låg risk idag.

Helt rätt, det är ett jättebra exempel och grund. Då kommer följdfrågor för stt hjälpa din tankesmedja. Kriget har kommit, du tar familjen och buggar ut. Vart tar ni er, BOL? Vad får ni med er som är realistiskt att släpa? Finns BOL så kanske platsen bör förberedas för bug in i förväg.

secce skrev:
Har du (eller någon annan också för den delen) tips på var man kan köpa tvättbara tygblöjor (till bra pris) ?

http://www.nameit.com/se/sv/ni/baby---s ... sgod_xEH7A

http://www.tradera.com/item/161117/2399 ... GQodVzAJOw

InläggPostat: tis 17 jan 2017, 21:04 

secce skrev:
Teashirt skrev:

Tyvärr inte. Har aldrig använt sådana, varken själv eller för mina barn:-)

Hade lite blöjor i vakuumpåsar i små kit för varje familjemedlem, men barnen är tack och lov blöjfria sedan länge. När blöjorna var slut hade jag väl antagligen löst problemet med upphittat tidningspapper, halsduk, offrat en bit filt eller något annat liknande. Men idag hade jag nog köpt några tygblöjor som kompletterande nödlösning.

Googlade och hittade både annonser och denna tygblöjeguide:http://www.babyrino.se/tygblojeguide/5

InläggPostat: ons 18 jan 2017, 09:17 
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

secce skrev:

Minimundus: http://www.minimundus.se/kategorier.php?kid=106

Swedala

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa