Swedish Survivalist

Forum för svenskar med survivalistintresse

Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Farligt ute på vischan?
InläggPostat: lör 08 maj 2010, 16:02 
Borgmästare i Jericho

Bara så här utan att tänka igenom det helt så kan jag ju säga att i min lilla by där man känner alla och i många fall även deras vänner är vaksamheten redan hög. ett par nätters stöld av bensin ur bilar resulterade i att okända bilar som stannar här nattetid får räkna med besök av ett par bybor med yxa och hagelgevär. Så har redan skett och kommer ske igen och detta är i en tid då samhället ska ha en fungerande polismakt som vi här ute sällan ser något av.

Om man då flyttar händelserna till en tid då både polis och all form av lag har slutat fungera så tror jag nog att ett besök i vår by av okända personer kommer resultera i krav på riktigt bra förklaringar från dessa. Skulle de dessutom vara beväpnade och bete sig misstänksamt som att smyga in mot byn med vapen i händerna får de nog räkna med en omärkt grav på betesängen bakom husen.

Tror säkert att vi kommer att välkomna "besökare" om dessa har ärliga avsikter och inte beter sig uppenbart skumt.

Om man sen flyttar händelserna ytterligare till en tid då plundrare genom svek och list tatt för sig av byns gästfrihet kommer säkert läget skärpas ytterligare. Då snackar vi troligen massgravar om nödvändigt och inga frågor ställda innan.

Jag misstänker starkt att en slutet på världen situation kommer att eskalera bortom all etik och moral. Enbart de små grupperna av personer man känner från början kommer betraktas som safe i ett sånt läge.

Därför är nätverkande viktigt redan idag. Främst i närmiljön som den egna byn eller egna huset i stan.

Inläggsrubrik: Re: Search-And-Rescue BOB?
InläggPostat: lör 08 maj 2010, 22:45 
Fredag

Ursäkta mig redan nu för mina kommentarer om allt som jag har hittills läst av olika medlemmar och kanske tolkar lite fritt. Men jag börjar tröttna lite på denna "survivalist romantiken":
* Alla som vill oss illa kommer att hänga/ligga bakom husen i omärkt grav,
* Vi är bönder/jägare och vi är beväpnade,
* 700 m/s och sedan är du död,
* Vi har hundar och du har ingen chans närma dig oss obemärkt,
* Vi bor här och och känner terrängen, du kan inte läsa kartan och vi väntar på dig bakom snäv kurva; pang du är död,

Vill absolut inte starta flame war och respekterar djupt alla som bor i sina hus och kommer att göra allt för att försvara sig och sina familjer. Även jag kommer att agera likadant.

Men varför tror ni att plundrare kommer att alltid:
* Vara dumma,
* Gå rakt in i era fällor,
* Röra sig på vägar och inte avancera genom skogen eller stigar,
* Kan inte kamouflera sig och kan inte dölja sin lukt från era hundar,
* Är total idioter när det gäller vapen och kan ingenting om prickskytte,
* Kan inte använda sig av scanner och inte bevakar radiotrafiken,
* Har aldrig läst nåt om taktik och kan ingenting om krigföring.

Jag är verkligen orolig att ni är överdrivet självsäkra och den här idealisering och överdriften av egna förmågor kan göra större skada än njuta vid TEOTWAWKI.

Många bönder och deras familjer har råkat ut illa nu under kriget i Balkan just av plundrare och banditer. Att bo i en stad eller större samhälle har visat sig ge bättre skydd och numerär överlägsenhet mot dessa avskum som har terroriserat landsbygden och dess invånare.

InläggPostat: lör 08 maj 2010, 23:47 
Omega man
Användarvisningsbild

Jo, visst har du rätt. En stark organiserad fiende med bra taktik är svår, för att inte säga omöjlig, för ett gäng bönder att möta. Helt klart.

Men jag ser knappast det som en anledning till att inte försöka skydda sig mot svagare motståndare?

Kanske 80/20 regeln gäller även här? 80 procent av plundrarna motsvarar 20 procent av styrkan.

InläggPostat: sön 09 maj 2010, 00:25 
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller"

Conrad skrev:
ett par nätters stöld av bensin ur bilar resulterade i att okända bilar som stannar här nattetid får räkna med besök av ett par bybor med yxa och hagelgevär.

Låter charmigt, rena rama The Deliverance på riktigt så att säga, spelar ni banjo också?

Skulle jag bli stoppad av för mig okända människor beväpnade med yxor och hagelgevär så hade nödvärnsrätten fått jobba hårt.

InläggPostat: sön 09 maj 2010, 00:57 
Borgmästare i Jericho

nja, gitarr och munspel kan vi nog ordna. ingen banjo tyvär. Vi får dras med att polismakten befinner sig minst en timme bort och på nätter och helger mer än så. om de ens kommer när man ringer eftersom den enda bilen utanför storstäderna kan vara massa mil bort i ett annat ärende. Vi väntar fortfarande på utökningen av personal inom polisen så vi slipper skydda vår egendom själva.

Och nödvärn skulle du inte klara dig på så länge ingen hotar dig. hittils är det inte olagligt att gå till sin egen bil även om man har både yxan och hagelbössan med dit. Det är ju bara när okända bilar envisas med att stå på dåligt upplysta parkeringar bredvid våra bilar som vi blir misstänksamma. Särskilt om någon natten innan pajjat de få gatlyktorna som finns där.

E nog bara att inse att lagen inte arbetar för de laglydiga utan allt oftare skyddar förövarna istället. Nä nu har jag lämnat ämnet för mycket och avslutar för min del diskussionen i denna tråden.

InläggPostat: sön 09 maj 2010, 06:48 
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

T72, håller med att det är gigantiskt misstag att underskatta "fienden".

Den stora skillnaden mellan en "by" och en stad är mängden människor och kontakten däremellan.
Min erfarenhet är att i en by hjälper man varandra, utan att ta betalt. I städer så skiter man i varandra mer eller mindre.

Den enda räddningen mot "Taktiska plundringsgäng" som jag ser det är Grannsamverkan. Och jag tror inte ställningen kommer stå; Bönder 100 - Plundringsgäng 0 när TEOTWAWKI har lagt sig.

InläggPostat: sön 09 maj 2010, 21:17 
Fredag

skogsbonde skrev:
Jo, visst har du rätt. En stark organiserad fiende med bra taktik är svår, för att inte säga omöjlig, för ett gäng bönder att möta. Helt klart.

Men jag ser knappast det som en anledning till att inte försöka skydda sig mot svagare motståndare?

Kanske 80/20 regeln gäller även här? 80 procent av plundrarna motsvarar 20 procent av styrkan.

Skogsbonde jag instämmer med att 80/20 regeln gäller. Sedan frågan är vad skall man göra den dagen 20% inträffar? Då vill jag fan i mig ta så många av dem jävlarna med mig till Valhall :twisted: !

Samtidigt vill jag betona min djupa respekt för "bönder" och Er andra som bor på landet. Ni är redan så förbereda för det mesta som kan inträffa att många som bor i stan, kommer aldrig ens i sina vildaste fantasier, vara inte ens 20% så mycket survivalister som ni är en vanligaste vardag.

InläggPostat: mån 10 maj 2010, 00:32 

T-72 skrev:
Samtidigt vill jag betona min djupa respekt för "bönder" och Er andra som bor på landet. Ni är redan så förbereda för det mesta som kan inträffa att många som bor i stan, kommer aldrig ens i sina vildaste fantasier, vara inte ens 20% så mycket survivalister som ni är en vanligaste vardag.

Det är väldigt få moderna människor som är särskilt förberedda, oavsett om de bor på landsbygden eller i staden. Det bevisar om inte annat stormen Gudrun, som satte många i skogarna på pottan, eftersom de slängt ut vedspisen, inte hade något bensindrivet reservelverk och inte någon borrad brunn med dricksvatten och fick evakueras av räddningstjänsten.

Det råder en övertro på att man är förberedd bara för man bor på landsbygden, så är oftast inte fallet. Visst är lantbrukare mer förberedda än många andra, men det moderna lantbruket är inget man kan driva vidare utan problem efter en katastrof, det kräver både el, drivmedel, moderna maskiner och extern support.

InläggPostat: mån 10 maj 2010, 07:21 
Omega man
Användarvisningsbild

Jag tror att det var fler ute på landet som klarade Gudrun tack vare sina grannar, än med räddningstjänst. Det kunde handla om att öppna väg, batteridriven radio, transporter, mat med hållbarhet, finhuggen ved eller vatten från en handpumpad brunn.

Lite det som TS är inne på, kanske?

Jag har skrivit lite om mina erfarenheter av Gudrun under "Erfarenheter".

InläggPostat: mån 10 maj 2010, 17:48 

Conrad skrev:
Och nödvärn skulle du inte klara dig på så länge ingen hotar dig. hittils är det inte olagligt att gå till sin egen bil även om man har både yxan och hagelbössan med dit.

Tveksamt. Beror självklart på situationen men att spankulera runt med vapen mitt i natten skulle utan svårigheter vara vapenbrott. Läs Vapenlagens femte kapitel, särskilt andra, fjärde och sjätte paragrafen.

Inläggsrubrik: Re: Farligt ute på vischan?
InläggPostat: mån 10 maj 2010, 19:09 
Borgmästare i Jericho

Nog fan har jag rätt att ta med mig bössan till min egen bil, oladdad såklart, hur skulle jag annars kunna åka ut på jakt.
Får du det till brott mot vapenlagen kan man lägga ner all jakt i riket ;)

InläggPostat: mån 10 maj 2010, 20:07 
Eggvinkelfunderare
Användarvisningsbild

Professionella plundrare kommer ha plundrat dussintals ställen, ha erfarenhet, utrustning och taktik (och bättre utrustning för varje ställe de plundrat).

Som bofast kommer man i princip inte ha någon erfarenhet, utrustning eller taktik. Iaf inte någon beprövad. Skrev om det i ngn annan tråd.

Å andra sidan räcker det att plundrarna misslyckas en gång så är deras saga all.

Men rent spelteoretiskt så ha plundrarna en fördel, inte mot bofasta som kollektiv (eftersom man förr eller senare får stryk, om plundrarna inte först blivit bosatta innan de misslyckats, ex tagit över kvinnorna ngnstans), utan mot bofasta som individuella byar.

InläggPostat: mån 10 maj 2010, 21:22 
Vassrotskonnäsör
Användarvisningsbild

En del beror självklart på vilken bakgrund man själv har : Erfarenheter, vilja , kunskap , utrustning , inställning ,motivation ,uthållighet , på hur utgången skall bli vid ett ev plundringsförsök . Det är många faktorer som påverkar , men en viss betydelse tror jag beror på vad för slags personlighet / psyke rövarna kontra den/de angripna har . Jag tror en del ligger på det psykiska planet när man hamnar i en livshotande situation . Det gäller att handla kallt och i rätt stund. :twisted:

InläggPostat: mån 10 maj 2010, 21:23 
Omega man
Användarvisningsbild

Plundrare mot bönder har ingen stabil utgång. Antingen tar bönderna slut, eller plundrarna.

Rimligtvis inser en smart ledare för ett gäng plundrare att det inte håller i längden att plundra. Det blir med tiden allt färre mål. Och risken för konkurrens ökar då markant.

Ett spelteoretiskt alternativ är då att plundrarna och bönderna samarbetar.

I praktiken innebär det att en stark militant organisation beskyddar ett område mot andra plundrare, mot ersättning. Dessutom kan ytterligare försvar rekryteras ur lokalbefolkningen för fast försvar och bevakning. I längden torde det vara en bättre och tryggare tillvaro än att plundra allt glesare gårdar och byar.

Det är i princip det som vi menar med civilisation. Bönder producerar ett överskott som används för att försörja soldater som skyddar dem. Soldater rekryteras från bönderna.

InläggPostat: mån 10 maj 2010, 21:49 
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

1+ på skogsbonden inlägg.

Troligtvis kommer större byar med ett antal bönder att ha "legoknektar" som inhyrda beskyddare. Samma legoknektar kan rimligtvis också vara plundrare om dom saknar kontrakterare.

Hur tror ni områden som Lidingö, Djursholm och andra fashionibla områden kommer drabbas av plundrare? (inte för att bryta tråden till ett nytt stycke igen) Kommer griskottleter vara lika åtråvärda som ett par flaskor fin Chardonney? Vilken plats kommer först bli drabbad av plundring?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa