Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Fattigdom
InläggPostat: tor 02 mar 2017, 23:00 
Konservöppnaren är min käraste ägodel.
Användarvisningsbild

Miss P skrev:
Sett till Sverige som helhet är det först efter andra världskriget som vi i Sverige gått från att vara ett av europas fattigaste länder till att bli välbärgat. Detta tack vare att vi höll oss utanför kriget och inte bombades hela vägen tillbaka till medeltiden.

Nej, Sverige blev rikt lång mycket tidigare. 1860-talet var senaste gången det var riktig svält i Sverige. Alltså att människor dog av hungersnöd. Det var även under denna period som utvandringen var som störst. Det var misär/svält och en dröm om ett bättre liv som gjorde att människor lämnade landet. Men ungefär under denna tid gjordes omfattande ändringar i svensk politik vilket möjliggjorde en snabb industrialisering. I jämförelse med andra länder drog vi både om och förbi. Jämfört med andra länder började produktivitetsförbättringarna sakta in redan på 1950-talet. Rekordåren var bra men jämfört med andra länder började vi halka efter och sedan 1970 har vi halkat ner sett till BNP/Capita. Det som däremot hände under mitten av 1900-talet var S-hegemonin och att välståndet kom fler till del genom utjämningsystem. Men det var inte detta som skapade försprånget även om S gärna ta åt sig äran.

Woodsmoke skrev:
Var du naken i Sverige var du troligtvis även död, pga. kylan.
Den typen av fattigdom som vi normalt tänker på har inte direkt existerat i det forna Sverige, då det inte har varit möjligt för överflödigt folk att finnas här.
Man hade en plats, annars flyttade(s) man eller dog, eller så blev man aldrig född.

Finns en anledning till att det inte finns herrelösa katter i Sverige.

Inläggsrubrik: Re: Fattigdom
InläggPostat: lör 04 mar 2017, 00:33 
Q
Användarvisningsbild

en av farsans gamla kompisar vet vad riktig fattidom var

han blev föräldralös tidigt, levde under några år i en stor stads soptipp en av dom större städerna i norden, jag brukar prata med honnom med jämna mellanrum, men jag har fortfarande svårt att höra dom sakerna han pratar om från den tiden
ändå tycker han att han haft ett bra liv, och åren efter med jobb i småland sa han var bland dom bästa, han är sliten och gammal vid detta laget men klar i huvudet och historierna från den tiden är så pass långt från det här samhället vi lever i idag att folk inte förstår varför det gick att bygga upp det sverige som raserats det här årtusendet, det är dom som ordnade det i samhället alla tar för givet, det jobbades hårt och folk hadde oftast det inte så gott, utan det fick snålas i vardagen , ordentligt

vi har den generationen och dom som inte lever längre att tacka för
vägar, järnvägar
vatten avlopp
el och tele
moderna bostäder utan slum
sjukvård
ett skyddsnät i samhället

men skyddsnäten klipps sönder, vägar och järnvägar körs i botten, sjukvården går på knäna, slummen breder ut sig, vatten och avlopp förfaller, el bolagen skörtar sina kunder så gott dom kan, och telenätet skrotas

det finns tillfällen jag spyr när jag tänker på hur det går.................

njut lite av livet med, ingen annan kan göra det åt dig
den som har mest prylar när en dör vinner, och jag tänker fan i mig inte komma sist ;-)
peter thorsell , rikskriminell

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4