Bodis skrev:
Åksäck skrev:
Så det funkar inte att hålla in knappen i två sekunder så startar den i rött? Utan man startar den (i vitt) och sen håller in i två sek för att få rött?
Tycker ändå det är ett problem då det känns lite omständligt att se till att den är inställd på rött.
Ja den minns senaste läget och startar i det men när du håller in knappen (för att byta) så tänder den först i det läge den var i kanske 0,5 sek för att sen gå över. Detta gör inte Black Diamond Storm den går över i nya läget direkt efter att man håller in knappen. Den är dessutom vattentät så för tuffare lägen är det Black Diamond för min del men ett besök på vinden så är det Petzl Tikka XP2.
Ok, så även om det är en nackdel så ska man prioritera andra egenskaper då det "bara" är att se till att den är i rött varje gång man stänger av.
Sen läste jag att Petzl Tikka XP2 är bättre när man ska byta batterier, då man kan göra det i spöregn. Känns skönt om lampan dör mitt i spöregn när man är på väg någonstans.
("In the Petzl Tikka2 models (I like the XP2), you can effectively change the batteries underwater or in heavy rain. The battery compartment isn't sealed but the electronics are, which means there's no downside to opening the compartment when wet. For what its worth, I prefer the XP2 over the Storm because it's lighter, has an optional rechargeable battery pack, and is simpler to operate. "
länk till inläggOngrid skrev:
och om du ska gå riktigt hardcore så köper du på dig NiCad-AA som du laddar ur och förvarar i nära noll grader tills apokalypsen ramlar över dig

Redan gjort, är väl ett av kraven för att bli medlem här?
Bodis skrev:
Åksäck skrev:
Hur är CR123A jämfört med AA (och AAA)?
CR123A har längre hållbarhet, mer energieffektivt, mycket dyrare och mycket mer ovanlig än AA eller AAA. Så enligt min bedömning är lampor som tar AA bättre då dessa batterier är mycket lättare att få tag på trots nackdelarna med hållbarhet och effektivitet. Med det sagt så är det
idag lätt att få tag på CR123A men du kan inte räkna med att gå in i ett hem eller på en arbetsplats och hitta ett men det kan du med AA. AAA är inte lika effektivt som AA men lika vanligt. Satsa på AA, ha ett lager med AA och AAA från IKEA sen även några NiMH generation 2 med tillhörande laddare så är du tryggad. Generation 2 tappar inte energi som dom äldre NiMH efter 1 år har GP Regyco 85% energi kvar. Det finns även med solcellsladdare för ett bra pris
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf= ... 20Charger& jag har köpt tre st har dock inte hunnit testa dom ännu.
Du får tag på AA eller AAA för 1,9 kr st på IKEA medans ett CR123A kostar runt 50:- st i sverige, beställer du 50 pack från staterna kan du pressa ner priset ända till ca 10:- st. Men som jag sa AA finns överallt och är billigt och med dagens LED teknik får du all kapacitet du behöver även med AA batterier.
Tack för du tar dig tid och svarar.
Verkar nästan som så att CR123A funkar bra just nu men är dyrare? Men sämre om du tänker dig att det inte går att köpa nya. Hur länge håller sig dessa, om man köper laddningsbara? Jag gillade att få en bra ficklampa och en bra pannlampa i ett (nästan). Några tankar om det(se nedan)?
("Sökte för att se om fourseven (som verkade bra) gjorde pannlampor. Hittade bla
detta. En fourseven mini tillsammans med band och fäste för att använda den som pannlampa. Kanske funkar bättre om en sådan håller mycket bättre än en pannlampa." video om detta
här)
Tillsist (jo men tjena...) hur står sig en ficklampa (ex fourseven) vs en pannlampa (ex zebra light, diamond storm, tikka xp2) när det gäller kvalitet, hållbarhet, tålighet? Om du nu har koll på det. Känns nästan som jag borde forska lite själv istället för att vara lat och fråga.