Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Kategoriregler

Ficklampor, bärbara sökstrålkastare, lysdioder, nödbelysning, batterier, batteriladdare, USB-laddare och batteribankar.

Ny tråd Svara på tråd  [ 106 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Ficklampstips.
InläggPostat: lör 20 apr 2013, 00:00 
Se till att påsen är tät så inte vacuumet pyser ut!
Användarvisningsbild

Åksäck skrev:
Hur är CR123A jämfört med AA (och AAA)?

CR123A har längre hållbarhet, mer energieffektivt, mycket dyrare och mycket mer ovanlig än AA eller AAA. Så enligt min bedömning är lampor som tar AA bättre då dessa batterier är mycket lättare att få tag på trots nackdelarna med hållbarhet och effektivitet. Med det sagt så är det idag lätt att få tag på CR123A men du kan inte räkna med att gå in i ett hem eller på en arbetsplats och hitta ett men det kan du med AA. AAA är inte lika effektivt som AA men lika vanligt. Satsa på AA, ha ett lager med AA och AAA från IKEA sen även några NiMH generation 2 med tillhörande laddare så är du tryggad. Generation 2 tappar inte energi som dom äldre NiMH efter 1 år har GP Regyco 85% energi kvar. Det finns även med solcellsladdare för ett bra pris http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf= ... 20Charger& jag har köpt tre st har dock inte hunnit testa dom ännu.

Du får tag på AA eller AAA för 1,9 kr st på IKEA medans ett CR123A kostar runt 50:- st i sverige, beställer du 50 pack från staterna kan du pressa ner priset ända till ca 10:- st. Men som jag sa AA finns överallt och är billigt och med dagens LED teknik får du all kapacitet du behöver även med AA batterier.

InläggPostat: lör 20 apr 2013, 00:06 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

och om du ska gå riktigt hardcore så köper du på dig NiCad-AA som du laddar ur och förvarar i nära noll grader tills apokalypsen ramlar över dig (:)

InläggPostat: lör 20 apr 2013, 00:06 
Användarvisningsbild

Åksäck skrev:
Bodis skrev:
Ongrid skrev:

Min ändrar från vit till röd diod genom att man håller in knappen i två sekunder, men om man gjort det och sen släcker lampan så startar den automatiskt i rött läge sen.

Precis första gången går det inte men när den väl är i rött läge så går det. Vid närmare eftertanke så kanske det inte är så stort problem så länge man planerar dvs man ser till att den är i rödläge INNAN mörkret och innan man ska hålla låg profil.

Så det funkar inte att hålla in knappen i två sekunder så startar den i rött? Utan man startar den (i vitt) och sen håller in i två sek för att få rött?

Tycker ändå det är ett problem då det känns lite omständligt att se till att den är inställd på rött.

Ja den minns senaste läget och startar i det men när du håller in knappen (för att byta) så tänder den först i det läge den var i kanske 0,5 sek för att sen gå över. Detta gör inte Black Diamond Storm den går över i nya läget direkt efter att man håller in knappen. Den är dessutom vattentät så för tuffare lägen är det Black Diamond för min del men ett besök på vinden så är det Petzl Tikka XP2.

Tillägg: Denna film kanske förtydligar http://www.youtube.com/watch?v=RMIdg9fi ... e=youtu.be.

Senast redigerad av Bodis lör 20 apr 2013, 00:28, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: lör 20 apr 2013, 00:14 
Användarvisningsbild

Ongrid skrev:
och om du ska gå riktigt hardcore så köper du på dig NiCad-AA som du laddar ur och förvarar i nära noll grader tills apokalypsen ramlar över dig (:)

Laddar upp menar du?

InläggPostat: lör 20 apr 2013, 00:29 
Är varmvattnet slut?

Bodis skrev:
Åksäck skrev:

Så det funkar inte att hålla in knappen i två sekunder så startar den i rött? Utan man startar den (i vitt) och sen håller in i två sek för att få rött?

Tycker ändå det är ett problem då det känns lite omständligt att se till att den är inställd på rött.

Ja den minns senaste läget och startar i det men när du håller in knappen (för att byta) så tänder den först i det läge den var i kanske 0,5 sek för att sen gå över. Detta gör inte Black Diamond Storm den går över i nya läget direkt efter att man håller in knappen. Den är dessutom vattentät så för tuffare lägen är det Black Diamond för min del men ett besök på vinden så är det Petzl Tikka XP2.

Ok, så även om det är en nackdel så ska man prioritera andra egenskaper då det "bara" är att se till att den är i rött varje gång man stänger av.

Sen läste jag att Petzl Tikka XP2 är bättre när man ska byta batterier, då man kan göra det i spöregn. Känns skönt om lampan dör mitt i spöregn när man är på väg någonstans.

("In the Petzl Tikka2 models (I like the XP2), you can effectively change the batteries underwater or in heavy rain. The battery compartment isn't sealed but the electronics are, which means there's no downside to opening the compartment when wet. For what its worth, I prefer the XP2 over the Storm because it's lighter, has an optional rechargeable battery pack, and is simpler to operate. " länk till inlägg

Ongrid skrev:

Redan gjort, är väl ett av kraven för att bli medlem här?

Bodis skrev:
Åksäck skrev:

CR123A har längre hållbarhet, mer energieffektivt, mycket dyrare och mycket mer ovanlig än AA eller AAA. Så enligt min bedömning är lampor som tar AA bättre då dessa batterier är mycket lättare att få tag på trots nackdelarna med hållbarhet och effektivitet. Med det sagt så är det idag lätt att få tag på CR123A men du kan inte räkna med att gå in i ett hem eller på en arbetsplats och hitta ett men det kan du med AA. AAA är inte lika effektivt som AA men lika vanligt. Satsa på AA, ha ett lager med AA och AAA från IKEA sen även några NiMH generation 2 med tillhörande laddare så är du tryggad. Generation 2 tappar inte energi som dom äldre NiMH efter 1 år har GP Regyco 85% energi kvar. Det finns även med solcellsladdare för ett bra pris http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf= ... 20Charger& jag har köpt tre st har dock inte hunnit testa dom ännu.

Du får tag på AA eller AAA för 1,9 kr st på IKEA medans ett CR123A kostar runt 50:- st i sverige, beställer du 50 pack från staterna kan du pressa ner priset ända till ca 10:- st. Men som jag sa AA finns överallt och är billigt och med dagens LED teknik får du all kapacitet du behöver även med AA batterier.

Tack för du tar dig tid och svarar.

Verkar nästan som så att CR123A funkar bra just nu men är dyrare? Men sämre om du tänker dig att det inte går att köpa nya. Hur länge håller sig dessa, om man köper laddningsbara? Jag gillade att få en bra ficklampa och en bra pannlampa i ett (nästan). Några tankar om det(se nedan)?

("Sökte för att se om fourseven (som verkade bra) gjorde pannlampor. Hittade bla detta. En fourseven mini tillsammans med band och fäste för att använda den som pannlampa. Kanske funkar bättre om en sådan håller mycket bättre än en pannlampa." video om detta här)

Tillsist (jo men tjena...) hur står sig en ficklampa (ex fourseven) vs en pannlampa (ex zebra light, diamond storm, tikka xp2) när det gäller kvalitet, hållbarhet, tålighet? Om du nu har koll på det. Känns nästan som jag borde forska lite själv istället för att vara lat och fråga.

InläggPostat: lör 20 apr 2013, 00:49 
Åksäck skrev:

Hur är det med kvaliteten mellan dessa pannlampor? Hur länge håller dom osv? Hur står sig dessa pannlampor mot ficklampor? Sökte för att se om fourseven (som verkade bra) gjorde pannlampor. Hittade bla detta. En fourseven mini tillsammans med band och fäste för att använda den som pannlampa. Kanske funkar bättre om en sådan håller mycket bättre än en pannlampa.

Kvalitén är mycket hög på alla lampor i denna klassen.

En vanlig ficklampa med reflektor som pannlampa är en helt annan sak än en pannlampa med "riktig" flood. Det går knappt att jämföra. Reflektorn gör att ytan framför dig är ojämnt belyst och du måste vrida huvudet för att flytta ljuset. Det behöver du knappt bry dig om med en floody pannlampa. En helt annan bekvämlighet och frihet, men på bekostnad av att bara de närmaste metrarna är upplysta.

Strunta i CR123A. Satsa hellre på laddningsbara 16340 li-ion batterier. Samma storlek, men bättre driftekonomi. De har typiskt en liten aning mer kapacitet än ett 14500 li-ion batteri, och 14500 har i sin tur lite högre kapacitet än ett AA NiMh batteri av enelooptyp, och li-ion kan dessutom ligga laddade utan att ladda ur bättre än NiMh eneloop. Men för mig handlar li-ion främst om EDC och bra batterier till extra kraftfulla ficklampor till vardags och planerade utflykter. För en situation med långvarigt elavbrott satsar jag på NiMh AA batterier av enelooptyp. Jag "sliter" normalt mycket mer på mina 16340 och 18650 li-ion-batterier än på mina NiMh-batterier. Jag har iofs möjlighet att ladda både mina NiMh och li-ion batterier från 12 volt.

Jag har köpt mina 16340, 18650 och 14500-batterier från dealextreme, och är väldigt nöjd med både kapacitet och prestanda, och inte minst livslängd. För att inte tala om priset... Jag testade att skicka efter ett par av var sort för att kolla, och blev så nöjd att jag sedan skickade efter fler av samma sort.

NiCd hoppar jag över. Jag har ett förråd med NiMh av enelooptyp. Och en hiskelig massa stearinljus... (:)

Sedan är det typisk inte särskilt bra med alkaliska engångsbatterier till ficklampor som drivs med bara ett enda AA batteri. Alkaliska batterier är inte gjorda för att leverera de strömmar som krävs. Det innebär att de dras ut mycket snabbt om man använder driftlägen med mycket ljus. Däremot fungerar alkaliska batterier mycket bra i ficklampor med flera batterier. Då är strömmen mycket lägre och kemin hänger med bättre.

Men i princip gäller detta alla batterier, laddar man ut med lägre ström så får man mindre förluster. Men det blir extra tydligt när det gäller alkaliska batterier i kraftfulla LED-lampor med bara ett enda AA-batteri.

InläggPostat: lör 20 apr 2013, 01:08 
Är varmvattnet slut?

Skogsbonde skrev:

Kvalitén är mycket hög på alla lampor i denna klassen.

En vanlig ficklampa med reflektor som pannlampa är en helt annan sak än en pannlampa med "riktig" flood. Det går knappt att jämföra. Reflektorn gör att ytan framför dig är ojämnt belyst och du måste vrida huvudet för att flytta ljuset. Det behöver du knappt bry dig om med en floody pannlampa. En helt annan bekvämlighet och frihet, men på bekostnad av att bara de närmaste metrarna är upplysta.

Strunta i CR123A. Satsa hellre på laddningsbara 16340 li-ion batterier. Samma storlek, men bättre driftekonomi. De har typiskt en liten aning mer kapacitet än ett 14500 li-ion batteri, och 14500 har i sin tur lite högre kapacitet än ett AA NiMh batteri av enelooptyp, och li-ion kan dessutom ligga laddade utan att ladda ur bättre än NiMh eneloop. Men för mig handlar li-ion främst om EDC och bra batterier till extra kraftfulla ficklampor till vardags och planerade utflykter. För en situation med långvarigt elavbrott satsar jag på NiMh AA batterier av enelooptyp. Jag "sliter" normalt mycket mer på mina 16340 och 18650 li-ion-batterier än på mina NiMh-batterier. Jag har iofs möjlighet att ladda både mina NiMh och li-ion batterier från 12 volt.

Jag har köpt mina 16340, 18650 och 14500-batterier från dealextreme, och är väldigt nöjd med både kapacitet och prestanda, och inte minst livslängd. För att inte tala om priset... Jag testade att skicka efter ett par av var sort för att kolla, och blev så nöjd att jag sedan skickade efter fler av samma sort.

NiCad hoppar jag över. Jag har ett förråd med NiMh av enelooptyp. Och en hiskelig massa stearinljus... (:)

Ok, så för att få båda köper man en som kan byta mellan spot och flood? Nu kanske jag borde gå och läsa det ni båda skrev noggrannare men varför köper du H51wf istället för en pannlampa som klarar både spot och flood (+mer funktioner), ex. black diamond storm? Pga. den är hållbarare och mindre som kan gå sönder? Eller är kvaliteten allmänt bättre. Överväger det att ha 1 AA vs flera AAA?

Googlade (http://www.batteryjunction.com/rcr123a.html), så 16340 li-ion funkar i en fourseven mini som tar CR123A batterier? För mig är ett vanligt batteri AA och ett vanligt batteri fast mindre AAA, sen finns 9volts batteri också. Ibland är livet svårt :)

InläggPostat: lör 20 apr 2013, 01:40 
Jag behöver inte spot till min pannlampa. Vitsen med en pannlampa för mig är främst att jag har händerna fria och kan arbeta obehindrat och se vad jag gör. Egentligen behöver jag då bara riktigt bra ljus så långt jag kan nå med armarna. Och dåligt ljus lite längre. Då är min H50 perfekt, en H51Fw troligen nästan lika bra. (H50 är mindre och har mer vidvinkel på ljuset.)

Sedan kan en Zebralight användas till annat än bara som pannlampa. Fungerar också fint som en vanlig ficklampa. Att det är en lampa med ett enda AA-batteri är ett krav för mig.

Vill du ha en riktigt "häftig" ficklampa med massor med ljus så är 16340 eller 18650 li-ion-batterier nästan ett krav. 16340 anger måtten: diameter 16 mm och längd 34 mm. Eller 18 mm diameter och 65 mm långt. Men sedan är typiskt laddningsbara li-ion någon millimeter för långa om de har skyddskrets mot över/underspänning. Skyddar mot otrevliga explosioner. En del ficklampor har extra utrymme och klarar det, men inte alla. Men troligen skulle det gå fint med ett 16340 laddningsbart li-ion-batteri istället för CR123A.

InläggPostat: lör 20 apr 2013, 01:57 
Är varmvattnet slut?

Skogsbonde skrev:
Jag behöver inte spot till min pannlampa. Vitsen med en pannlampa för mig är främst att jag har händerna fria och kan arbeta obehindrat och se vad jag gör. Egentligen behöver jag då bara riktigt bra ljus så långt jag kan nå med armarna. Och dåligt ljus lite längre. Då är min H50 perfekt, en H51Fw troligen nästan lika bra. (H50 är mindre och har mer vidvinkel på ljuset.)

Sedan kan en Zebralight användas till annat än bara som pannlampa. Fungerar också fint som en vanlig ficklampa. Att det är en lampa med ett enda AA-batteri är ett krav för mig.

Vill du ha en riktigt "häftig" ficklampa med massor med ljus så är 16340 eller 18650 li-ion-batterier nästan ett krav. 16340 anger måtten: diameter 16 mm och längd 34 mm. Eller 18 mm diameter och 65 mm långt. Men sedan är typiskt laddningsbara li-ion någon millimeter för långa om de har skyddskrets mot över/underspänning. Skyddar mot otrevliga explosioner. En del ficklampor har extra utrymme och klarar det, men inte alla. Men troligen skulle det gå fint med ett 16340 laddningsbart li-ion-batteri istället för CR123A.

Börjar fatta nu.

Ficklampan behöver inte vara häftig. Men tänker att det den inte bara är ljusstarkare utan även att drifttiden är bättre också med CR123A eller 16340 jämfört med AA.

InläggPostat: lör 20 apr 2013, 07:12 
Användarvisningsbild

Bodis skrev:
Ongrid skrev:

Laddar upp menar du?

Nä, NiCad ska förvaras tömda och utan spänning.

InläggPostat: lör 20 apr 2013, 07:49 
Användarvisningsbild

Ongrid skrev:
Bodis skrev:
Ongrid skrev:

Laddar upp menar du?

Okej men hur ska du ladda batteriet efter apokalypsen med solceller? Man bör ju då rimligtvis ha ett större lager engångsbatterier för den händelse att apokalypsen sker på vintern i en period av dåligt väder.

InläggPostat: lör 20 apr 2013, 07:54 
Åksäck skrev:
Ficklampan behöver inte vara häftig. Men tänker att det den inte bara är ljusstarkare utan även att drifttiden är bättre också med CR123A eller 16340 jämfört med AA.

Skillnaden i total elektrisk laddning mellan ett laddningsbart 16340 li-ion och ett AA NiMH - batteri är inte särskilt stor. Ett CR123A är typiskt mycket bättre, men kan inte laddas om. Sedan passar typiskt li-ion bättre än NiMH för tillämpningar där man vill ta ut mycket effekt under kort tid, exempelvis i en "häftig" ficklampa. Fördelen med laddningsbart är naturligtvis bättre driftekonomi om man använder ficklampor mycket.

18650 är också en behändig storlek för att göra en kraftfull ficklampa med bra kapacitet. Ett 18650 motsvarar typiskt 3-4 16340 batterier när det gäller total elektrisk laddning.

InläggPostat: lör 20 apr 2013, 08:05 
Användarvisningsbild

Åksäck skrev:
Skogsbonde skrev:

Börjar fatta nu.

.

Beror på vad du vill ha pannlpan till jag vill kunna förflytta mig fort i mörkret genom att tex springa eller cykla på en upphittad cykel som saknar lampor utifall detta blev nödvändigt och då behöver du starkare ljus än det skogsbonde beskriver. Så tänk först bad du vill ha pannlampan till. För endast campinglivet räcker en klenare jag har tex denna oxå http://www.blackdiamondequipment.com/en ... o-headlamp. Men Storm kan klara av både lägre och energisnålare belysning plus stark. Den enda nackdelen är fler batterier men och andra sidan behöver du inte lika många med sig i reserv och för den händelse batterier blir ovanligt så har du med dig en smidig AA ficklampa och en AAA som bara tar ett batteri. Tex Olight i2 och Olight i3 väger endast 33 gram tillsammans utan batterier så dom lägger inte på någon vikt att bry sig om. Dom har vridbrytare som redan påtalats är hållbarare än klickbrytare.

InläggPostat: lör 20 apr 2013, 08:20 
Användarvisningsbild

Bodis skrev:
Ongrid skrev:
Bodis skrev:

Laddar upp menar du?

Okej men hur ska du ladda batteriet efter apokalypsen med solceller? Man bör ju då rimligtvis ha ett större lager engångsbatterier för den händelse att apokalypsen sker på vintern i en period av dåligt väder.

Solceller, elverk med vidhängande bränslelager, vindsnurra med generator, vevgenerator, man bör nog satsa på flera laddningssystem för att greja en svår situation. Likafullt bör man nog satsa på flera batterikemiska lösningar, så jag har en uppsättning Eneloop AA Nimh som ligger laddade för ett förstahandsbehov.

InläggPostat: lör 20 apr 2013, 08:41 
Användarvisningsbild

Ongrid skrev:
Solceller, elverk med vidhängande bränslelager, vindsnurra med generator, vevgenerator, man bör nog satsa på flera laddningssystem för att greja en svår situation. Likafullt bör man nog satsa på flera batterikemiska lösningar, så jag har en uppsättning Eneloop AA Nimh som ligger laddade för ett förstahandsbehov.

Var bor du jag kommer vid TEOTWAWKI ;). Skämt och sido jag bor i lägenhet så jag får nöja mig med lite enklare lösningar tex många alkaliska och NiMH med solsellsladdare.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 106 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa