År 2 skrev:
Jag förstår att ni här i tråden som bor i dessa utsatta områden är oroliga och ser över ert skalskydd.
Det är nog inte dumt att börja förbereda sig även om man bor utanför de så kallade no go zonerna. Bor själv långt från dessa områden men jag insåg för länge sedan den här utvecklingen och att det inte slutar här. Har förberett mig under lång tid och klarar mig och min familj genom de mesta.
När gängen och andra kriminella ser samhällets oförmåga att hantera dagens eskalerande situation kommer de att bli allt djärvare och aggressivare. De kommer att utöka sina territorium och typer verksamhet. Car jacking, kidnappningar, utpressning och beskyddarverksamhet kommer att sprida sig till områden som idag lever i en törnrosasömn ( de tror att det fortfarande är 1979 och Astrid Lindgren som gäller).
Vid nästa lågkonjunktur (och den kommer), blir det brutalt. Staten är högt belånad, medborgarna likaså och beredskapen att möta en finansiellt utmanande situation = 0. Nedskurna bidrag, ytterligare försämrad samhällsservice samt ett hela tiden växande antal arbetslösa/arbetsovilliga kommer att leda till sociala oroligheter och våld.
Trist men ett faktum. Vi kommer att se en utveckling likt den på Balkan 1992-1995. Frågan är vem som "hjälper" Sverige...
Så det är nog dags att börja förbereda sig med såväl ammunition som potatisar. Även utanför no go zonerna.