Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Finlandssvensk tv-diskussion om våldet i Sverige.
InläggPostat: lör 27 jan 2018, 08:28 
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

somvanligt skrev:
De som inte förbereder genom att säkra sitt skalskydd och försvar i sitt hem accepterar en ständigt ökad risk att lida konsekvenserna av home invasion. Ute kan man gå andra vägar o s v men man bor där man bor.

Skalskydd var det ja. Ett av mina bekymmer. Hur förbättra det inom lagens råmärken och fortfarande vara hyggligt "grå". Om vi förvandlar huset till en muromgärdad bunker kommer bara det att dra ögonen till sig. Vi bor inte i ett oroligt område men det finns två stycken inom en knapp kilometers håll.

InläggPostat: lör 27 jan 2018, 09:04 
The grey man

Omnivore skrev:
somvanligt skrev:
De som inte förbereder genom att säkra sitt skalskydd och försvar i sitt hem accepterar en ständigt ökad risk att lida konsekvenserna av home invasion. Ute kan man gå andra vägar o s v men man bor där man bor.

Skalskydd var det ja. Ett av mina bekymmer. Hur förbättra det inom lagens råmärken och fortfarande vara hyggligt "grå". Om vi förvandlar huset till en muromgärdad bunker kommer bara det att dra ögonen till sig. Vi bor inte i ett oroligt område men det finns två stycken inom en knapp kilometers håll.

Vilken väg skall man gå? Antingen en öppen tomt med full insyn både inifrån som utifrån. Ev sätta upp hinder som tvingar förövarna att ta vissa vägar typ taggbuskar. Kan ju kompletteras med detektorer som larmar eller tänder strålkastare....

Annars får man väl inhägna tomten på bästa krångliga sätt för förövarna. Höga murar kan ju som du säger dra ögona till sig o locka ännu mer. En nackdel förutom kostnaderna är ju att grannarna inte ser eller kan hjälpa till om buset har tagit sig över....

Dessa tankar gäller ju i dagsläget! Pratar vi Om "sammanbrottet "så är det nog bättre o ha lämnat i tid.

Du har inte funderat på en hund? O då menar jag en hund som inger respekt!

InläggPostat: lör 27 jan 2018, 10:30 
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?
Användarvisningsbild

Omnivore skrev:
somvanligt skrev:

Ordentliga dörrar och okrossbara glasrutor tänker jag i första hand. Det avskräcker förmodligen och försvårar och fördröjer rejält i värsta fall. Jag bor med full insyn så det är bra för mig. Ska man omgärda är spetsiga stängselstaket att fördra då de inte skyddar kriminella från insyn om de kommer över.

We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.

Senast redigerad av somvanligt lör 27 jan 2018, 10:49, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: lör 27 jan 2018, 10:43 
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Fönster och dörrar behöver absolut uppdateras. Taggbuskar utmed tomtgränsen är nog bra. Rosenkvitten och nypon är både vackra och ger goda skördar. Det låga smidesgallret mot gatan kan förses med taggig rosenrabatt. Hundar finns i form av kennel hos grannen. Föga respektingivande (fransk bulldogg) men pigga och högljudda. Egen hund faller på dressyren. Jag kan inte sånt och det skulle bli hunden som dresserade mig istället. Vi har två katter. De är bekymmer nog. :D

InläggPostat: lör 27 jan 2018, 11:33 
Jag har en ficklampa. Tror jag ...
Användarvisningsbild

Mina grannar har fått inbrott flertalet gånger, tillvägagångssättet är alltid likadant. Fönster bryts upp med kofot, alternativt altandörren. Det spelar inte någon roll om dom är låsta, träet ger snabbt vika när man börjar bända i dom. Man väljer alltid ut ett hus som inte är larmat, som ligger ut mot en väg eller grönområde och gärna med höga häckar som ger insynsskydd. Ofta gör man inbrott i två eller fler bostäder i området samma kväll/natt.

Väl inne i fastigheten brukar man börja i sovrummet, alla lådorna dras ut och töms snabbt(förmodligen vanligt att folk förvarar guld i strumplådan), därefter söks resten av lägenheten igenom snabbt. Man är enbart intresserad av Pengar, Smycken och mindre konsumentelektronik(Iphones och Ipads typ).

I många länder i södra europa är galler för fönster och dörrar väldigt vanligt, här skulle folk nog reagera. Det finns däremot "vackra" alternativ till galler.

Bild

InläggPostat: sön 28 jan 2018, 12:33 
Borgmästare i Jericho

År 2 skrev:
Jag förstår att ni här i tråden som bor i dessa utsatta områden är oroliga och ser över ert skalskydd.

Det är nog inte dumt att börja förbereda sig även om man bor utanför de så kallade no go zonerna. Bor själv långt från dessa områden men jag insåg för länge sedan den här utvecklingen och att det inte slutar här. Har förberett mig under lång tid och klarar mig och min familj genom de mesta.

När gängen och andra kriminella ser samhällets oförmåga att hantera dagens eskalerande situation kommer de att bli allt djärvare och aggressivare. De kommer att utöka sina territorium och typer verksamhet. Car jacking, kidnappningar, utpressning och beskyddarverksamhet kommer att sprida sig till områden som idag lever i en törnrosasömn ( de tror att det fortfarande är 1979 och Astrid Lindgren som gäller).

Vid nästa lågkonjunktur (och den kommer), blir det brutalt. Staten är högt belånad, medborgarna likaså och beredskapen att möta en finansiellt utmanande situation = 0. Nedskurna bidrag, ytterligare försämrad samhällsservice samt ett hela tiden växande antal arbetslösa/arbetsovilliga kommer att leda till sociala oroligheter och våld.

Trist men ett faktum. Vi kommer att se en utveckling likt den på Balkan 1992-1995. Frågan är vem som "hjälper" Sverige...

Så det är nog dags att börja förbereda sig med såväl ammunition som potatisar. Även utanför no go zonerna.

Know the enemy and know yourself, you need not fear the result of a hundred battles. If you know yourself but not the enemy for every victory gained you will also suffer a defeat. If you know neither the enemy or yourself, you will succumb in every battle

InläggPostat: sön 28 jan 2018, 16:39 
Sometimes I just hate it when I'm right.
Användarvisningsbild

LottaK skrev:
I många länder i södra europa är galler för fönster och dörrar väldigt vanligt, här skulle folk nog reagera. Det finns däremot "vackra" alternativ till galler.

Dessa galler är både praktiska och dekorativa. Jag har för mig att dessa tyvärr är förbjudna på flerbostadshus. Det har med brandsäkerhet och göra. Man kan inte evakuera genom sådana fönstergaller. Jag tror faktskt att dessa galler avslöjar tillståndet i riket om de skulle börja sättas upp och det är därför fönstergaller är förbjudna.

InläggPostat: sön 28 jan 2018, 16:50 
Är det röda det som pekar mot norr?

Charlie** skrev:
LottaK skrev:

Dessa galler är både praktiska och dekorativa. Jag har för mig att dessa tyvärr är förbjudna på flerbostadshus. Det har med brandsäkerhet och göra. Man kan inte evakuera genom sådana fönstergaller. Jag tror faktskt att dessa galler avslöjar tillståndet i riket om de skulle börja sättas upp och det är därför fönstergaller är förbjudna.

Hur menar du nu? Du skriver att galler är förbjudna eftersom dom hindrar evakuering i flerbostadshus.
Sen att dom är förbjudna för att inte avslöja tillståndet i landet..
Menar du att hinder för evakuering inte är något problem eller fara utan att det skulle vara ett sätt att dölja problem.
På villor finns väl inget förbud eller hur?
Med samma logik borde det kommit upp en massa galler på villor där det är tillåtet.

InläggPostat: mån 29 jan 2018, 13:12 
-
Användarvisningsbild

Kollade på filmen precis.

Jag kan inte säga att min prepping har så mycket med det som filmen handlar om.
Jag menar, jag har inte bytt alla fönster mot skottsäkra och har skyddsvästen på mig när tar blå linjen på kvällen :hm:
Sen är det ju kanske så att jag inte är direkt påverkad heller där jag är i livet idag.
Jag tycker dock inte att det är bra att det har tillåtits glida så här långt.
Vi har ju fundamentala fel i samhället som gör att det får fortgå.

Det är lite som med uppfostran? En tydlig linje som inte får överskridas och som beivras hårt kommer även att följas?
Hade varit intressant att se hur Finska polisen hanterar motsvarande situationer med vapenbrott som tex skjutningar i Malmö. Eller, det har inte förekommit alls i Finland något av den typen?

//Tank

InläggPostat: mån 29 jan 2018, 13:37 
Kan man äta myror?

https://www.aamulehti.fi/kotimaa/13-vuo ... -24315795/

I länken ovan:
Ljusblått = offer dödade med skjutvapen.
Mörkblåt = offer dödade på annat sätt.

Siffrorna = offer/10 000 invånare.

InläggPostat: mån 29 jan 2018, 16:04 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Här kanske går att hitta lite om polisens insatser?
http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/j ... d-1.155594

InläggPostat: ons 31 jan 2018, 13:10 
Har lärt mig äta med spork!

Vilket trevligt debattklimat med en programledare som låter sina gäster prata till punkt utan att avbryta eller lägga sig i hela tiden.
Mycket proffsigt och att se verkligheten som den är och prata med varandra tror jag är enda sättet.
Kan man inte prata om utvecklingen i samhället så är det något fel.

Synd bara att inte SVT vågar eller klarar att göra likadant.

InläggPostat: sön 04 feb 2018, 00:51 
Användarvisningsbild

Tokerprepp skrev:
Hur menar du nu? Du skriver att galler är förbjudna eftersom dom hindrar evakuering i flerbostadshus.
Sen att dom är förbjudna för att inte avslöja tillståndet i landet..
Menar du att hinder för evakuering inte är något problem eller fara utan att det skulle vara ett sätt att dölja problem.

Den faktiska anledningen är att det skulle förhindra en eventuell evakuering vid brand. Min egna slutsats (här kanske du anser att jag är konspiratorisk och det är OK för det anses alla preppers vara) är att man inte tillåter dessa fönstergaller för att det skulle visa på problem man inte vill/kan hantera med de vanliga argumenten att inbrott/kriminalitet beror på att någon är rik och inbrottstjuven är fattig och hungrig och att dessa galler bara skulle trappa upp våldet och resultera i att inbrottstjuven övergår till våld för att tvinga till sig lägenhetsnycklar i stället. Med samma logik som man i dag hävdar att nya stöldsäkra bilar är anledningen till de ökade bilkapningarna och att skyddsvästar i syfte att skydda sin kropp bara trappar upp våldet ytterligare.
skyddsvastar-kanske-blir-olagligt-t12848.html

Tokerprepp skrev:
På villor finns väl inget förbud eller hur?
Med samma logik borde det kommit upp en massa galler på villor där det är tillåtet.

Huruvida det är förbjudet på villor kan jag egentligen inte svara på men jag kan med stor säkerhet hävda att du inte får sätta upp dessa fönstergaller utan att få tillstånd av byggnadsnämnden i din kommun. Du kommer med ganska hög sannolikhet få avslag om du hävdar att det är ett extern skydd inför en ökad inbrottsrisk.

InläggPostat: mån 05 feb 2018, 02:35 
Tränar vakthöns

Menar du att det skulle gå bättre om man skrev att det är för att på ett säkert sätt hindra ett antal schäferhundar (alernativt mentalsjukt barn) att ta sig ut och utgöra en risk för omgivningen?

Och har försäkringsbolagen något att säga om sådana galler?

Charlie** skrev:
klipp
Huruvida det är förbjudet på villor kan jag egentligen inte svara på men jag kan med stor säkerhet hävda att du inte får sätta upp dessa fönstergaller utan att få tillstånd av byggnadsnämnden i din kommun. Du kommer med ganska hög sannolikhet få avslag om du hävdar att det är ett extern skydd inför en ökad inbrottsrisk.

InläggPostat: tis 06 feb 2018, 00:14 
Användarvisningsbild

Zombie skrev:
Menar du att det skulle gå bättre om man skrev att det är för att på ett säkert sätt hindra ett antal schäferhundar (alernativt mentalsjukt barn) att ta sig ut och utgöra en risk för omgivningen?

Nej det menade jag inte.

Zombie skrev:
Och har försäkringsbolagen något att säga om sådana galler?

Det får du fråga försäkringsbolagen om!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa