Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Flygformation över Norrbotten, ingen info
InläggPostat: ons 04 maj 2016, 10:59 
Ett gäng om tre eller fyra små kondensstrålar drog idag över BOL i mellersta Norrbotten.

Kunde inte se något plan med blotta ögat, vilket antagligen tydde på stridsflyg, dock var jag för ett tag jävligt bekymrad för att det var missiler, särskilt som en av kondensstrålarna bröts upp i två strimmor. De kom från finlandshållet.

Inga annonseringar om övningar någonstans, varken i finsk eller svensk media. Vad fan är det som pågår? Med så pass många plan i luften på väldigt hög höjd i formation (inte någon rutinrunda som jaktroten brukar ta emellanåt) tycker man ju att det borde finnas någon info någonstans.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flygformation över Norrbotten, ingen info
InläggPostat: ons 04 maj 2016, 11:35 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: sön 08 jun 2014, 18:36
Inlägg: 451
Kanske är Arrow?
http://svenska.yle.fi/artikel/2016/05/0 ... -kor-igang


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flygformation över Norrbotten, ingen info
InläggPostat: ons 04 maj 2016, 11:50 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 17 mar 2015, 10:58
Inlägg: 241
Ort: Uppe i ett träd
Hahaha, missiler flyger inte i formation ^^

_________________
Throw me to the wolves and i will return, leading the pack.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flygformation över Norrbotten, ingen info
InläggPostat: ons 04 maj 2016, 13:05 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Det är rätt fascinerande att vårt försvar krympts och blivit så litet att en formationsflygning med fyra flygplan på hög höjd väcker oro och uppmärksamhet.

Försvaret meddelar inte i normalfallet när man är ute och flyger och efter att ha vuxit upp boendes mellan två flygflottiljer (med bara 8-9 mil emellan) så är mängder med kondensstrimmor på olika höjder inget jag reagerar över. Eller snarare, det VAR inget jag brukade reagera över. Nu lyfter man ju på huvudet och blickar uppåt varje gång man hör ett motorljud som inte låter som passagerarplan.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flygformation över Norrbotten, ingen info
InläggPostat: ons 04 maj 2016, 13:51 
olan98 skrev:
Hahaha, missiler flyger inte i formation ^^


No shit? Inte lätt att se att det från början var i formation då man står bland träd och buskar, inte förrän jag tog mig till en öppning i vegetationen såg jag att det var formation och inte bara flera random strimmor, varav en klöv sig.

Calex skrev:


Kan hända, verkar dock konstigt att det involverar (förmodat finska) flygbaser så här högt uppe. Verkade vara en relativt sparsam övning för att vara Finland, men inte alls omöjligt.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flygformation över Norrbotten, ingen info
InläggPostat: ons 04 maj 2016, 13:55 
Xamuce skrev:
Det är rätt fascinerande att vårt försvar krympts och blivit så litet att en formationsflygning med fyra flygplan på hög höjd väcker oro och uppmärksamhet.

Försvaret meddelar inte i normalfallet när man är ute och flyger och efter att ha vuxit upp boendes mellan två flygflottiljer (med bara 8-9 mil emellan) så är mängder med kondensstrimmor på olika höjder inget jag reagerar över. Eller snarare, det VAR inget jag brukade reagera över. Nu lyfter man ju på huvudet och blickar uppåt varje gång man hör ett motorljud som inte låter som passagerarplan.


Det var inte nödvändigtvis stridsflyg i sig som förvånade mig, utan att de kom raka vägen över gränsen (BOL relativt nära finska landgränsen) i full fart, och i rak kurs drog in över landet på extremt hög höjd. Går några reguljära flygrutter för stridsflyg över terrängen kring BOL, har så sent som för ett år sedan haft Gripen på bara ett par hundra meters höjd över mig då jag jagade. De flyger dock alltid lågt i dessa trakter, med mycket svängar med mera.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flygformation över Norrbotten, ingen info
InläggPostat: tor 05 maj 2016, 01:53 
Offline
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 maj 2016, 13:58
Inlägg: 56
Ort: Liten svensk stad
Om jag inte såg fel så flög 5 stridsflygplan längs västkusten idag. Visst, 2-3st har jag sett förut, men fem i tight formation?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flygformation över Norrbotten, ingen info
InläggPostat: tor 05 maj 2016, 07:33 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 jan 2016, 22:16
Inlägg: 236
Sverige har blivit mindre, inte till ytan utan till volymen. Vår gräns uppåt, som vi ämnas försvara har sänkts iom. att vårt luftförsvar inte längre har samma kapacitet vilket innebär att främmande makt kan flyga över våra gränser på lägre höjd än tidigare utan att riskera att bli avvisade.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flygformation över Norrbotten, ingen info
InläggPostat: tor 05 maj 2016, 09:01 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Strix skrev:
Sverige har blivit mindre, inte till ytan utan till volymen. Vår gräns uppåt, som vi ämnas försvara har sänkts iom. att vårt luftförsvar inte längre har samma kapacitet vilket innebär att främmande makt kan flyga över våra gränser på lägre höjd än tidigare utan att riskera att bli avvisade.


Vill du mena att det skulle kunnat röra sig om en överflygning på så hög höjd av en grupp främmande stridsflygplan att vi inte har förmåga att nå dem?

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flygformation över Norrbotten, ingen info
InläggPostat: tor 05 maj 2016, 10:01 
Om man antar att formationen kommer flygandes från Finland och fortsätter över in i Svenskt luftrum så bör den så småningom kommer över till Norge? Vi antar att vi har inte längre kapacitet att avisa Ryska flygplan men gäller detsamma även NATO med?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flygformation över Norrbotten, ingen info
InläggPostat: lör 07 maj 2016, 07:59 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 jan 2016, 22:16
Inlägg: 236
Xamuce skrev:
Strix skrev:
Sverige har blivit mindre, inte till ytan utan till volymen. Vår gräns uppåt, som vi ämnas försvara har sänkts iom. att vårt luftförsvar inte längre har samma kapacitet vilket innebär att främmande makt kan flyga över våra gränser på lägre höjd än tidigare utan att riskera att bli avvisade.


Vill du mena att det skulle kunnat röra sig om en överflygning på så hög höjd av en grupp främmande stridsflygplan att vi inte har förmåga att nå dem?

Ja, just så menar jag.
Detta har förekommit även tidigare, men vår förmåga har nu på senare tid minskat därmed har vi sänkt ambitionen för luftrummet över Sverige.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flygformation över Norrbotten, ingen info
InläggPostat: sön 08 maj 2016, 10:12 
T-72 skrev:
Om man antar att formationen kommer flygandes från Finland och fortsätter över in i Svenskt luftrum så bör den så småningom kommer över till Norge? Vi antar att vi har inte längre kapacitet att avisa Ryska flygplan men gäller detsamma även NATO med?


Inget skulle egentligen förvåna mig längre, var inte så länge sedan vi inte klarade av skicka upp en rote Gripenplan för att möta ryssen då de övade bombfällning. Givet detta kanske Putin anser sig ha luftherravälde över Sverige?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flygformation över Norrbotten, ingen info
InläggPostat: tis 10 maj 2016, 16:58 
Offline
Skärmskyddsmäklare

Blev medlem: lör 30 maj 2015, 00:46
Inlägg: 306
När jag självt levde där uppe för bara några år sedan flögs det så folk blev tokiga. Speciellt dom här ovningarna där dom samflög med "andra" än svenska plan, vilket även skett utanför dom sagda övningarna.

Levde inte så himla många mil från norska gränsen, men ha dom dundrandes över skallen är allt annat än kul.

Jädrigt irriterande.

Det tycks undgås vi mer är invaderade av Nato än av nån ryss. Önskad alla hade nån leksolezon någon annanstans att mäta sina biceps runt än bland vettigt folk...

Nu tillbringar jag tiden söder ut och det är tusan samma sak här... Är det inte vita helikoptrar, båtar, så är det höga knäuppdragningar vid kusten..

Är så less på detta förbaskade krigstrummande från alla de håll...
/Rant off

_________________
Hellre med en prepper i skogen, än hundra advokater i storstan vid en systemhärdsmälta.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flygformation över Norrbotten, ingen info
InläggPostat: tis 10 maj 2016, 17:41 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Osiris skrev:
När jag självt levde där uppe för bara några år sedan flögs det så folk blev tokiga. Speciellt dom här ovningarna där dom samflög med "andra" än svenska plan, vilket även skett utanför dom sagda övningarna.

Levde inte så himla många mil från norska gränsen, men ha dom dundrandes över skallen är allt annat än kul.

Jädrigt irriterande.

Det tycks undgås vi mer är invaderade av Nato än av nån ryss. Önskad alla hade nån leksolezon någon annanstans att mäta sina biceps runt än bland vettigt folk...

Nu tillbringar jag tiden söder ut och det är tusan samma sak här... Är det inte vita helikoptrar, båtar, så är det höga knäuppdragningar vid kusten..

Är så less på detta förbaskade krigstrummande från alla de håll...
/Rant off


Nedan off topic så, @mods, radera eller flytta om det behövs.

Då skulle du levt där innan vi "nedrustade" försvaret. Då landades ju Viggen även på landsvägar som spärrades av och det flögs ännu mer än idag. Oj vad det hade gnällts om det hade varit idag.. Fåglarna häckar ju tydligen nu förtiden och blir störda vilket inte var ett problem förr och allemansrätten ska minsann följas (plocka svamp på militärens skjutfält tex). Men har man det för bra så hittar man helt otippade saker att gnälla på :lol: Folk verkar ha glömt bort (eller inte veta hur det var för några år sen.)
:surprised:

Personligen tycker jag militären bör öva mer och samtidigt göra fler flygningar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flygformation över Norrbotten, ingen info
InläggPostat: tis 10 maj 2016, 18:21 
Offline
Skärmskyddsmäklare

Blev medlem: lör 30 maj 2015, 00:46
Inlägg: 306
@mods, helt ok om det finns underlag detta med skulle var OT att ta bort.

@takiman,

Hade absolut hållt med dig för 15-20 år sedan, men som TS påvisar är dagens utveckling mer driven av rädslorna. Dåtidens rädslodrivna Mantra, var det endast stygga björnen i öst.

Vi står dock inför något stort vi historiskt aldrig sett, nämligen WW3.
Aldrig heller har dessa redskap hadt sådan potential...
Bara här jag ställer mig på tvären, helt stopp.

Har självt haft konstiga drömmar och dåser jag aldrig på krigsfilmer mer, men drömmarna visade på krig här i detta land... Nu är jag inte New agerare eller så, men dom drömmarna ställde mig ordentligt och jag har ställt om ordentligt i vad som verkligen är viktigt i livet.

Jag tror inte någon här som inte känner en viss oro inför framtiden, så det är väl kanske bra samtliga, ppå alla sidor av gränser tar en extra tankecurpa, än fortsätter trampa i väl återkommande cykler.

_________________
Hellre med en prepper i skogen, än hundra advokater i storstan vid en systemhärdsmälta.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet