Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: För att undvika att ha tråkigt...
InläggPostat: mån 15 nov 2010, 14:32 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Lucretius skrev:
Dessutom: tristessen kommer att få dig att i desperation försöka dig på vansinnesprojekt... en kortlek i BoBen ger dig kanske den is i magen du behöver för att sätta en vettig plan i verket!



Precis det är lätt att hamna i "fel tankebanor " pga situationen , och lite förströelse "rensar hjärnan " och ger nytt ljus .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: För att undvika att ha tråkigt...
InläggPostat: mån 15 nov 2010, 22:54 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: lör 29 aug 2009, 01:27
Inlägg: 484
Lucretius skrev:
Låt mig gissa: du är singel?

Inte för att det är relevant, men nej, jag får göra dig besviken. Jag har sambo och ett litet barn.

Citera:
"Gubben I Stugan" läste morgontidning, lyssnade på radio, spelade grammofonskivor (!), snackade "onödigt" skitprat i telefon. Fick han besök skulle han nog inte tacka nej till ett parti Backgammon.

Jag säger inte att man skall leva ett klosterliv helt utan förnöjelser, men livet tar inte slut bara för att elen gått och man inte har internet och tv att låta bedöva ens hjärna med. Vi är allt för upptagna med att vara underhållna 24x7 i dag och jag är övertygad om att det är bra att lära sig att ha lite tråkigt.

Visst hade gubben i stugan en del förnöjelser, men de var av det stillsamma slaget och jag tror inte han fick panik när strömmen gick och P1 slutade höras i radion ett tag.

_________________
Now I am Become Death, the Destroyer of Worlds


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: För att undvika att ha tråkigt...
InläggPostat: tis 16 nov 2010, 02:53 
Offline
Skynet fights back!

Blev medlem: sön 05 okt 2008, 00:09
Inlägg: 641
Ort: Bästkusten
havamal skrev:
Jag säger inte att man skall leva ett klosterliv helt utan förnöjelser, men livet tar inte slut bara för att elen gått och man inte har internet och tv att låta bedöva ens hjärna med. Vi är allt för upptagna med att vara underhållna 24x7 i dag och jag är övertygad om att det är bra att lära sig att ha lite tråkigt.

Visst hade gubben i stugan en del förnöjelser, men de var av det stillsamma slaget och jag tror inte han fick panik när strömmen gick och P1 slutade höras i radion ett tag.

Men handlar tråden om hålla DVDn igång? Nä, den handlar om att förbereda sig med "förnöjelser" av det "stillsamma slaget". Lite tråkigt är en sak men efter dagar, veckor, månader av ett skepp kommer lastat och lekande med kottar på de lediga stunderna kommer man ångra att man inte skaffade sig en kortoxe och ett par kortlekar.

Men gör som du vill, sitt med fru och barn och stirra in i väggen. Eller varför inte börja öva nu. Ha ditt barn i tre dygn, ät förrådsställd mat, använd ingen ström eller någon form av tidsfördriv alls. Hör av dig och säg hur det gick och hurvida något litet nöje av i din smak hade kunnat göra det mindre absolut jävla aptråkigt.

_________________
Endast Sverige svenska preppers har

Köp Sveriges billigaste silvermynt hos Liberty Silver. 2% rabatt med koden "survivalist"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: För att undvika att ha tråkigt...
InläggPostat: tis 16 nov 2010, 19:42 
Offline
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 09 sep 2008, 11:40
Inlägg: 607
havamal skrev:
Lucretius skrev:
Låt mig gissa: du är singel?

Inte för att det är relevant, men nej, jag får göra dig besviken. Jag har sambo och ett litet barn.

Jag skulle hävda att det visst är relevant. Visst kan jag rulla tummarna i flera dygn, eller hellre hitta på vettiga tidsfördriv som förbättrar min situation. MEN om mina barn samtidigt klättrar på väggarna (eller varandra) i djupaste leda, så kommer jag att bli svårt distraherad/frustrerad. Hur mycket survivalist man än är, så kan man ju inte isolera sina barn i nån slags Amish-tillvaro för att det kanske kommer en apokalyps.

PS3-abstinens är ett faktum som vi måste hantera.


_________________
"Do what you can, with what you have, where you are."
- Nån klok amerikansk president som definitivt hade en poäng där.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: För att undvika att ha tråkigt...
InläggPostat: mån 22 nov 2010, 22:37 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 23 maj 2010, 21:53
Inlägg: 249
Ort: T-town, West Side!
Det blev ju en rätt skoj utveckling av denna tråden! Som Despierto påpekar så gäller det inte alls att hålla igång DVD-spelaren eller X-boxen till varje pris. Utan att ha nåt alternativ den dagen det inte funkar!
Jag har, genom empiriska studier, noterat att det numera inte alls är alla som har ens en kortlek hemma. Eller knappt papper och pennor. Naturligtvis beroende på innehav av platt-TV, X-boxar, und so weiter. Hur kommer de att klara sig? Utan att gå till handgripligheter mot varandra?
Som sagts tidigare i tråden gäller detta inte primärt vid en zombieapokalyps, men säg ett strömavbrott på tre veckor, med snöfall, som är såpass illa att många inte klarar att ta sig till jobbet? Vore det inte skönt med en bunt tärningar och några kortlekar då? Små barn som inte är alltför indoktrinerade av det moderna samhället kommer (tror jag) att kunna underhållas i åtskilliga timmar med dessa enkla medel. "Finns i sjön..." Lysande! Som jag sa (eller försökte säga) i början av tråden är att jag har diverse kortlekar, tärningar, etc, extra, som jag kan ge bort till folk som (kanske) drabbats av tråkslag.
Vi som anser oss vara vuxna får ta lite ansvar även för att se till att tiden bara fortlöper utan att nåt produktivt åstadkoms. Även det är en del av livet!
För att förhoppningsvis kunna uppröra folk ytterligare kan jag meddela att jag också har en flaska gin samt en burk oliver förrådsställt. På så vis kan jag och mina eventuella gäster, vid zombieapokalyps, blanda några Dry Martini till, innan det går åt helvete. Läs Despiertos blogg, han förklarar det hela betydligt bättre än vad jag klarar.
//Cuba


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: För att undvika att ha tråkigt...
InläggPostat: mån 22 nov 2010, 22:57 
Offline
Skynet fights back!

Blev medlem: sön 05 okt 2008, 00:09
Inlägg: 641
Ort: Bästkusten
Cuba skrev:
jag också har en flaska gin samt en burk oliver förrådsställt. På så vis kan jag och mina eventuella gäster, vid zombieapokalyps, blanda några Dry Martini till, innan det går åt helvete.


Hhmmm....låter som en väääldigt torr drajja.

_________________
Endast Sverige svenska preppers har

Köp Sveriges billigaste silvermynt hos Liberty Silver. 2% rabatt med koden "survivalist"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: För att undvika att ha tråkigt...
InläggPostat: tis 23 nov 2010, 00:30 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 23 maj 2010, 21:53
Inlägg: 249
Ort: T-town, West Side!
Despierto skrev:
Cuba skrev:
jag också har en flaska gin samt en burk oliver förrådsställt. På så vis kan jag och mina eventuella gäster, vid zombieapokalyps, blanda några Dry Martini till, innan det går åt helvete.


Hhmmm....låter som en väääldigt torr drajja.

Ju torrare desto bättre!
Fins många olika uppfattningar här: En är att låta en solstråle passera vermouthflaskan och träffa Martinin. Enligt min uppfattning blir den alldeles för söt då. En annan variant är att säga ordet "vermouth" i samma rum som Martinin, men det är en risk. Finns alltid nån som säger det för högt. Det jag har kommit fram till är att det bästa är att ha en flaska vermoth i huset, och sen reefrera till den när man blandar sin Martini, helst ska den stå i ett skåp då. Man måste vara försiktig!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: För att undvika att ha tråkigt...
InläggPostat: tis 23 nov 2010, 01:12 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 sep 2008, 01:01
Inlägg: 327
Ort: Skogen Västra Götaland
När Gudrun såg till att jag hade strömlöst i nio dygn och elverket bara klarade av tv:n och inte datorn så blev det till att kasta gris, spela kort, leta reda på den försvunna diamanten och slåss med Warhammergubbarna.
Det är bra att kunna ha tillgång till "strömlös" underhållning.

_________________
I naturen finns inga straff eller belöningar, bara konsekvenser.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: För att undvika att ha tråkigt...
InläggPostat: fre 25 feb 2011, 02:03 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 08 feb 2011, 19:00
Inlägg: 469
Ort: Större stad
"Homo ludens – den lekande människan – är en vetenskaplig förställning som först beskrevs av Johan Huizinga, en nederländsk kulturhistoriker. I sin bok beskrev Huizinga hur spel och lek har funnits prekulturellt och hur detta blivit kultur och hur det format människan som kulturvarelse. Spelen och leken har varit en förutsättning för människans förmänskligande och en grund för fredlig samvaro."
Wikipedia.

_________________
How can we dance when our earth is turning
How do we sleep while our beds are burning


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: För att undvika att ha tråkigt...
InläggPostat: tor 10 mar 2011, 01:57 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 08 feb 2011, 19:00
Inlägg: 469
Ort: Större stad
Om man tänker sig att någon gång kanske vågar leta sig utanför stugan så kan en god idé vara att grabba på sig en uppsättning golfklubbor
om man hittar på typ Myrorna. Brukar vara jättebilligt, och det är ju riktigt hållbara grejer. Och så kan klubborna användas till självförsvar...

Ett fint kubbspel kommer man kunna roa sig med att tälja ut i fotogenlampans sken.

_________________
How can we dance when our earth is turning
How do we sleep while our beds are burning


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: För att undvika att ha tråkigt...
InläggPostat: tor 10 mar 2011, 14:03 
Offline
Kan man äta myror?

Blev medlem: lör 12 feb 2011, 20:25
Inlägg: 280
Brädspel går att använda utan el, och man behöver inte nödvändigtvis begränsa sig till de allra mest barnvänliga varianterna. Det finns gott om strategispel som kan agera nog så god underhållning i flertalet veckor, om man är lagd åt det hållet. Rekommenderar Tide of iron, rätt massivt strategispel med enormt omspelningsvärde. Schack är väl också i det närmaste obligatoriskt, men jag skulle inte kunna bränna lika mycket tid på det om dagen, riktigt.

Rollspel är en annan grej som kan vara värd att övervägas, om man är lagd åt det hållet, och gärna räknar med att vara i en lagom stor grupp. Kan rekommendera apocalypse world, om inte annat så för sakens skull. Det är väldigt mycket potentiell underhållning för väldigt lite pengar, som tar väldigt lite plats. Eller så köper man in ett gäng böcker till Dungeons and dragons i valfri version, då har man att göra.

_________________
Based on my analysis, I believe the government faked the plane crash and demolished the WTC north tower with explosives.
The south tower, in a simultaneous but unrelated plot, was brought down by actual terrorists.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: För att undvika att ha tråkigt...
InläggPostat: tor 10 mar 2011, 14:40 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Rabinovich skrev:
Brädspel går att använda utan el, och man behöver inte nödvändigtvis begränsa sig till de allra mest barnvänliga varianterna. Det finns gott om strategispel som kan agera nog så god underhållning i flertalet veckor, om man är lagd åt det hållet. Rekommenderar Tide of iron, rätt massivt strategispel med enormt omspelningsvärde. Schack är väl också i det närmaste obligatoriskt, men jag skulle inte kunna bränna lika mycket tid på det om dagen, riktigt.

Rollspel är en annan grej som kan vara värd att övervägas, om man är lagd åt det hållet, och gärna räknar med att vara i en lagom stor grupp. Kan rekommendera apocalypse world, om inte annat så för sakens skull. Det är väldigt mycket potentiell underhållning för väldigt lite pengar, som tar väldigt lite plats. Eller så köper man in ett gäng böcker till Dungeons and dragons i valfri version, då har man att göra.


Ska vi prata om Rollspel så är Mutant, Mutant 2 och Undergångens arvtagare obligatoriska, liksom Gamma World.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: För att undvika att ha tråkigt...
InläggPostat: fre 11 mar 2011, 11:22 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 06 jan 2011, 00:33
Inlägg: 467
Ort: Utanför Sveriges gränser
är av den orsaken jag samlat på mig ett schysst lager rollspel i PDF format. tar liten plats på det viset.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: För att undvika att ha tråkigt...
InläggPostat: fre 11 mar 2011, 18:30 
Offline
Kan man äta myror?

Blev medlem: lör 12 feb 2011, 20:25
Inlägg: 280
sprithitler skrev:
Ska vi prata om Rollspel så är Mutant, Mutant 2 och Undergångens arvtagare obligatoriska, liksom Gamma World.


De också, men Apocalypse world blir dels väldigt meta på ett festligt vis, då det är klassiskt postapokalyptiskt, och är dels förmodligen rätt lätt för lite ovanare spelare att komma in i. Kanske. Men undergångens arvtagare vill jag minnas är rätt lätt att komma in i också. Samt, det tar mycket lite plats, med tanke på att hela spelet består av en enda bok, och det använder t6, som väl bör finnas i de flesta hushåll.

Nemo skrev:
är av den orsaken jag samlat på mig ett schysst lager rollspel i PDF format. tar liten plats på det viset.


Mja, rollspelsböcker tar ju inte överdrivet mycket plats, och att klara sig utan el är en bra sak. Men det beror ju på hur man prioriterar också, har man ett par rollspel i pappersformat så är det ju aldrig direkt dåligt att ha en massiv samling i pdf, också.

_________________
Based on my analysis, I believe the government faked the plane crash and demolished the WTC north tower with explosives.
The south tower, in a simultaneous but unrelated plot, was brought down by actual terrorists.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: För att undvika att ha tråkigt...
InläggPostat: lör 12 mar 2011, 00:41 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 06 jan 2011, 00:33
Inlägg: 467
Ort: Utanför Sveriges gränser
Rabinovich skrev:
sprithitler skrev:
Ska vi prata om Rollspel så är Mutant, Mutant 2 och Undergångens arvtagare obligatoriska, liksom Gamma World.


De också, men Apocalypse world blir dels väldigt meta på ett festligt vis, då det är klassiskt postapokalyptiskt, och är dels förmodligen rätt lätt för lite ovanare spelare att komma in i. Kanske. Men undergångens arvtagare vill jag minnas är rätt lätt att komma in i också. Samt, det tar mycket lite plats, med tanke på att hela spelet består av en enda bok, och det använder t6, som väl bör finnas i de flesta hushåll.

Nemo skrev:
är av den orsaken jag samlat på mig ett schysst lager rollspel i PDF format. tar liten plats på det viset.


Mja, rollspelsböcker tar ju inte överdrivet mycket plats, och att klara sig utan el är en bra sak. Men det beror ju på hur man prioriterar också, har man ett par rollspel i pappersformat så är det ju aldrig direkt dåligt att ha en massiv samling i pdf, också.

det e just massiv som samlingen är. i pappersform många meter bokhylla


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet