Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 81 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: För den som tror att JAKT är hållbart vid TEOTWAWKI
InläggPostat: tis 15 nov 2016, 23:27 
1998 var en fin årgång för vita bönor!
Användarvisningsbild

Allt beror ju på hur nuläget slutar.

En halvstor asteroid, komet, megavulkan eller annat som lämnar några av oss vid liv lämnar kanske lite vilt levande, men inget att förlita sig på.

En solstorm XXL kanske kan totalhaverera våra produktions och logistiksystem permanent, då överlever både vi och viltet initialt. Motsvarande andra katastrofer där en stor del av männskligheten står och går efter slutet lär ge samma effekt. Alla kvarvarande ändliga resurser som är relativt lättåtkomliga med vad som finns kvar i verktygsväg tömms grundligt.

Ett virus eller liknande som skördar stor andel av oss men lämnar djur och natur orörd lämnar däremot en lucka för vilt.

Förenklat så ser jag det är det någon av de tre varianterna:
Total ekosystemskollaps
Total teknik/systemkollaps
Total männsklig populationskollaps
som kan drabbba oss, enbart den sista kan ge utrymme för jakt.
En långsam teknik/systemkollaps eller en långsam/partiell kombo av ettan och tvåan kanske kan lämna öppningar för jakt i något läge.

InläggPostat: ons 16 nov 2016, 00:34 
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

T-72 skrev:
Somalia, Eritrea, Sarajevo, Gorazde, Kaliningrad, Aleppo,...människor som är under stress, hungriga, omringade, barnen svälter! Hur många historier om kanibalism har man hört eller läst om utom några Sydamerikaner?
Man får skämta lite och driva med några medlemmar men historien upprepas och kanibalism är inte något som vi har haft i våran historia under några tusen år.

Tror det beror på vilken sorts kris.
Kannibalism i lite större skala kanske kan uppstå om allt nyper direkt och maten tar slut abrupt. Men om det är ett lite längre förlopp då krisen förvärras mer och mer tror jag det blir färre kannibaler.

Sen tror jag inte bilden stämmer (även om principen säkert är rätt) för det borde vara mycket höns där någonstans?

InläggPostat: ons 16 nov 2016, 01:32 
Min konservöppnare börjar bli utsliten. Igen!

Minns inte hur siffrorna är, men insekter och spindlar är flest och väger väldigt mycket sammanlagt.

Och det är sant att många husdjur skulle gå åt tidigt, till ingen nytta. Med moderna stordriftsanläggningar finns det inte mycket marginaler. Det dröjer nog inte länge innan alla är döda av värmeslag, törst eller (efter ett tag) svält.

Men om man tänker sig småjordbruk mer på hobbynivå, glada grisar osv. Hur skulle de djuren klara sig om man skickade ut dem att klara sig mer eller mindre själva? Inte nu så mycket ifråga om rovdjur utan mer om att hitta bete och klara vinterkyla. Får och getter behöver väl inte så mycket. Grisar är nog tuffa i sig, men moderna grisar är hårt avlade. Fungerar instinkterna fortfarande på ett bra sätt? Kor är väl inte så kinkiga men rätt stora så de behöver nog mycket mat. Och jag antar att moderna högavkastande kor behöver extra mycket även om mjölkproduktionen har gått ner.

InläggPostat: ons 16 nov 2016, 09:08 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Man har testat grisar många gånger för att försöka reda ut hur deras naturliga beteende fungerar och har då sett att de klarar sig helt själva i naturen om de släpps lösa . De är det djuret som kommer klara sig bäst .

Nazisterna gjorde ju ett försök att återskapa uroxen , och de djuren finns kvar i skogarna i det området de släpptes . Men där dör stordelen av alla kalvar som fötts under sommarhalvåret under sin första vinter .

Och det ser lika ut bland vildhästarna inom ungefär samma område . Fölen svälter ihjäl .

Hönsfåglarna kommer svälta ihjäl första vintern då de inte är vana och kan skaffa mat .

Getter har svårt med kyla då de har tunn päls och lite/inget underhudsfett . De samlar fettet inne i bukhålan istället .

Fåren kan klara sig så länge inte snödjupet blir för stort , vilket även är största hindret för renar, älgar och rådjur mfl hjortdjur

Sedan kommer de stora rovdjuren att få ett uppsving direkt när maten kommer serverad i lätta förpackningar .

InläggPostat: ons 16 nov 2016, 14:38 

Mhhmm. Traditionellt (norra Sverige) släpptes hästar och får i skogen och fick sköta sig själva under sommaren och hämtades till hösten, om jag har fattat det rätt. Kor vallades och skulle förstås mjölkas. Längre tillbaka i sydliga länder har man så vitt jag förstår vallat får mer noggrant och helst stängt in dem i någon sorts fålla på på natten för att skydda dem mot rovdjur.

Men hur som helst måste nog det mesta vallas för att skydda mot jägare, och om djuren kan få skydd under kalla nätter hjälper det nog för energiförbrukningen också. Och om man kan utfodra lär de må bätte och få friskare ungar etc. Men grisar och får skulle till nöds klara sig själva alltså...

InläggPostat: ons 16 nov 2016, 15:46 
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Kanske människan inte är så duktig jägare, de flesta kanske dör innan allt vilt skjutits bort?

InläggPostat: tor 17 nov 2016, 00:33 

Tja, börjar hundratusentals människor beväpnade med käppar, stenar och moraknivar välla ut i skogarna runt varje större stad så lär åtminstone en del av viltet åka dit. Och en del människor kommer att lära sig jaga mer effektivt. Helt bortsett från befintliga jägare med jägarexamen och gevär.

En mycket beprövad metod är att jaga ut bytet över ett stup. Man kan säkert utnyttja vattendrag och gräva djupa gropar i marken också. Att gillra andra sorts fällor kräver nog mer kunskaper.

InläggPostat: tor 17 nov 2016, 06:50 
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Zombie skrev:
Tja, börjar hundratusentals människor beväpnade med käppar, stenar och moraknivar välla ut i skogarna runt varje större stad så lär åtminstone en del av viltet åka dit. Och en del människor kommer att lära sig jaga mer effektivt. Helt bortsett från befintliga jägare med jägarexamen och gevär.

En mycket beprövad metod är att jaga ut bytet över ett stup. Man kan säkert utnyttja vattendrag och gräva djupa gropar i marken också. Att gillra andra sorts fällor kräver nog mer kunskaper.

:lol: :lol: :lol: Hundratusentals människor med knivar och käppar kommer bara att skada varandra. Allt vilt lär försvinna långt bortom syn och hörhåll.

Fast du har förstås rätt, man ska inte underskatta människans påhittighet och förmåga att organisera sig.

InläggPostat: tor 17 nov 2016, 10:36 

Visst, men se då stycket med stupen och fallgroparna. Och om vällandet sker vid två näraliggande städer så finns det kanske inte så många naturliga ställen att ta vägen. En form av drevjakt alltså.

Rakkuraj skrev:

:lol: :lol: :lol: Hundratusentals människor med knivar och käppar kommer bara att skada varandra. Allt vilt lär försvinna långt bortom syn och hörhåll.

Fast du har förstås rätt, man ska inte underskatta människans påhittighet och förmåga att organisera sig.

InläggPostat: tor 17 nov 2016, 12:49 
Användarvisningsbild

Zombie skrev:
Mhhmm. Traditionellt (norra Sverige) släpptes hästar och får i skogen och fick sköta sig själva under sommaren och hämtades till hösten, om jag har fattat det rätt. Kor vallades och skulle förstås mjölkas. Längre tillbaka i sydliga länder har man så vitt jag förstår vallat får mer noggrant och helst stängt in dem i någon sorts fålla på på natten för att skydda dem mot rovdjur.

Men hur som helst måste nog det mesta vallas för att skydda mot jägare, och om djuren kan få skydd under kalla nätter hjälper det nog för energiförbrukningen också. Och om man kan utfodra lär de må bätte och få friskare ungar etc. Men grisar och får skulle till nöds klara sig själva alltså...

Släpp ut en häst eller en ko i början av sommarn och se hur lätt den är att få fatt på efter ett par månader till skogs.... Funkar inge vidare

InläggPostat: tor 17 nov 2016, 13:25 
Användarvisningsbild

Ongrid skrev:
Zombie skrev:

Släpp ut en häst eller en ko i början av sommarn och se hur lätt den är att få fatt på efter ett par månader till skogs.... Funkar inge vidare

Jag är väl inte helt ung men jag minns att korna gick på skogen. Då hade man en sommarlagård som korna gick in i på kvällen för mjölkning och sen släpptes de ut på morgonen igen. På dagarna skötte de sig själva. Det var aldrig några problem med korna utom på höstarna då sopparna växte. Då kunde det vara hopplöst att få in dem.

Hästarna var helt riktigt ett helvete att få in på hösten men det gick. Hästarna släpptes först efter att slåttern var klar och sen fick de gå på skogen själva till in på hösten då de behövdes igen.

InläggPostat: tor 17 nov 2016, 14:10 
Användarvisningsbild

Jag har erfarenhet av ett antal nötkreatur som sluppit ur en hage, och dom drog iväg flera mil, och det slutade med att dom fick skjutas i samband med älgjakt... Då var dom helt förvildade efter tre månader i frihet. Samma med ett antal får. En häst blir ännu snabbare svårfångad.

InläggPostat: tor 17 nov 2016, 21:05 
Användarvisningsbild

Korna jag pratar om var fjällkor. Jag tror att de var mer sociala och mer tama än många av dagens raser. Brorsan hade några slaktkor på 80-talet som drog iväg långt till skogs men de gick att få hem igen med hjälp av hans bordercollie.

InläggPostat: tor 17 nov 2016, 21:47 
Användarvisningsbild

Mjölkkorna går hem till kvällen eller morgonen för att ge mjölk till sina kalvar . Och om kalven tas bort första veckan från kon och vi börjar mjölka så blir vi kalven som kon vill till då det spänner i juvret . De lär sig att de får mat också då under mjölkningen . Kalvar och ungdjur följer med flocken de gamla korna som visar hur det ska gå till . Så när de yngre blir kor så vet de redan vart de ska .
Vilken ras som helst klarar detta bara de blir lärda att gå hem för mjölkningen .

Kor som inte mjölkas utan går med sina kalvar har inte denna klocka som talar om att de ska hem och är det bra med mat i skogen så kan man inte heller lura dem hem med fylld krubba .

En granne till mig hade några kor som gick på skogen , hon hade även en kanin i lagårn . Den fick sin mat efter korna och dessa hade då hunnit ut i skogen . Men när kaninen ätit klart så skuttade den efter korna . På kvällen kom både kor och kanin tillbaka för kvällsmat .

Här på gården så hade vi en granne som inte kunde hålla reda på sina hundar utan de skrämde ett gäng kvigor till skogs . Vi höll på hela dagen för att få hem kvigorna , men så snart de kom nära grannen hus så stack de igen . Men tillslut så fick vi in dem i en hage med grindar . De lastades på transport och fick åka upp till en fäbovall över sommaren . När de släpptes där så stack en lågland rakt till skogs men de övriga stannade . Den som stack var sen synlig lite här och var i bygden under 3 veckor men sedan så var hon tillbaka med de övriga i hagen . Då hade vi gett upp och sagt att hon fick skjutas under jakten men det behövdes inte då hon kom hem av sig självt

InläggPostat: sön 20 nov 2016, 22:05 
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

Innebär jakt även fiske, isåfall så är förutsättningarna helt annorlunda. fisket har fött upp många länder, främst japan under hundratals år utan problem.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 81 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa