Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: fördelningsteori
InläggPostat: tis 24 mar 2015, 20:10 
en sak jag funderat på många gånger men inte riktigt satt på pränt

det jag funderat och annvänt mig av ärhur jag fördelar ungefär lika resurser

ex, knivar

ska du bara ha en enda så vill jag ha så perfekt som möjligt
men även en är dåligt, dom kan tappas gå sönder och massor av andra saker som gör att man bör ha flera

den fundering jag har är ungefär såhär

en kniv för 2000kr har jag råd med, men jag har ingen lust att ha 10 sådanna
men om den dyraste är för 2000 så är det inte orimligt att ha knviar för 2000kr till

då kan en fördelning vara en för 1000kr
en för 500
en för 250
en för 125
en för 60
en för 30
en för 15 kr

mellan tummen och pekfingret

skulle man när man är färdig med inköpen för dom 4000kr som man satt som rimligt och ändå vill ha mera så kommer funderingen är det värt att gå vidare att skaffa en bättre? kniv för 4000kr , eller kanske dubblera det man har upp till den max och min nivån man funderat på

samma sak med om man har mycket mat av ett slag, vi säger vatten eller salt

det är ju inte bra att ha allt i jättesmå förpackningar, men det är inte heller bra att ha allt i en stor
skulle man ha en enda stor och den går sönder, blir skadad eller liknande har man ju inget
delar man upp det ungeför som ovan så blir man av med max hälften om något går sönder o.s.v

bara funderingar som jag inte riktigt funderat färdigt på, men som jag ändå följt ganska bra på många sätt

fundering på detta?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: fördelningsteori
InläggPostat: tis 24 mar 2015, 20:19 
Offline
Är det OK att klappa björnen?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 22 nov 2014, 12:59
Inlägg: 201
Ja... med risk för att bli tråkigt korrekt så anser jag att det är medelvägen som gäller för det mesta.

-Allt för billiga produkter brukar vara skräp.
-De första extra kronorna du lägger brukar ge mycket extra i kvalité.
-De sista tusenlapparna du lägger på en produkt ger inte så mycket extra kvalité.

Alltså gäller det att hitta någon brytpunkt där man har fått det mesta som går att få i form av användbarhet och kvalité på en produkt, ytterligare pengar ger inte mycket mervärde. Där har du prisnivån du ska lägga dig på.

Tyvärr tar det ofta mycket tid att lista ut den brytpunkten och självklart beror allt på vad du ska ha saken till. Är det något du använder dagligen, eller något du ska använda en gång. Sådant har ju viss betydelse också.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: fördelningsteori
InläggPostat: tis 24 mar 2015, 20:25 
Jag fungerar annorlunda.....man skulle kunna benämna det som inlärningsteori. Först köper jag något billigt, sen blir det några till som är dyrare och dyrare. Slutligen hamnar jag på samma plats som du men utan att ha tänkt på det.

Inom finansiella ekonomin pratar man om att äger man cirka 15 olika aktier då är portfolio risken nästan lika med marknadsrisken....är du också ute någon form av formel/siffra som minimerar risken?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: fördelningsteori
InläggPostat: tis 24 mar 2015, 20:28 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: mån 13 jan 2014, 10:40
Inlägg: 144
I vissa fall kan det säkert vara tillämpbart och att inte lägga alla äggen i samma korg är ju ett gammalt känt koncept men i stort håller jag nog mer med Ntek.
Skillnaden i funktion, pålitlighet osv mellan en kniv för 2000 och 1000 är inte speciellt stor. Nu har jag en Fällkniven s1 som "standardbestyckning" i skogen så nog kan jag köpa en dyr kniv allt men jag fyller inte på under i någon slags stege, nästa kniv i pris är nog en Mora 2000. Samma sak när det gäller förråd, vatten i lika stor dunkar för att det ska gå att stuva, inte ett fat, ett halvfat en 25l dunk, en 10l osv...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: fördelningsteori
InläggPostat: tis 24 mar 2015, 21:00 
Jag skulle gissa att det är den gamla 80/20 - regeln som visar sitt välkända tryne. Eller något snarlikt.

Alltså att 20% av dina knivar kostar 80% av din totala kostnad för knivar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Pareto_principle


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: fördelningsteori
InläggPostat: ons 25 mar 2015, 09:12 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: sön 07 dec 2014, 15:51
Inlägg: 50
80/20 fördelning gäller för mig. Prepping är till 20% att ha ändamålsenliga prylar, 80% handlar om att lära sig använda dem korrekt, reparera dem, tillverka nya eller veta vart man ska vända sig för att få tag på nya :bandit:

ps. jag har lärt mig knivsmide på en veckoslutskurs... väl investerade pengar tycker jag 8|>

_________________
---
Esse non videri


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: fördelningsteori
InläggPostat: ons 25 mar 2015, 13:13 
Vad gäller fördelningen vill jag helst ha två likvärdiga av det jag tycker är "bra nog" kvalitet.
Om man av någon anledning blir av med den ena skall det inte vara ett steg nedåt direkt för ersättningskniven.
Innebär att jag normalt väljer bort "top notch" kvalitet på utrustning och istället skaffar 2x utrustning för 50%/st av kost för det allra bästa.
Men ok ibland blir man ändå frestad av att skaffa något riktigt "fint" också... :oops:


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet