Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Förråd
InläggPostat: fre 25 jul 2008, 14:32 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: tor 24 jul 2008, 07:23
Inlägg: 117
Ort: Kiruna
Har börjat lägga upp ett litet förråd här hemma med det nödvändigaste. Det är främst avsett att användas i lägenheten vid tillfälliga lokala störningar eller personlig ekonomisk kris, men eftersom det redan är i lådor är det ju också lätt att lasta ut det i bilen om man måste dra. Det måste alltså vara "komplett" så man kan leva på enbart det som finns i lådorna.

Jag har skaffat 3 st 70-liters plastlådor med lock och hjul. Modellen är ok, tror jag ska ha likadana (fast utan hjul) till mina gömmor i skogen (se annan tråd).

Bild

Vänstra lådan är mest för hygien/reparation:
16 rullar toalettpapper
12 tvålar
2 paket försvarets första förband (ska nog fixa en ordentlig första hjälpen-väska senare)
2x200 bomullstoppar
Fryspåsar: 60x1 l, 40x2 l, 35x3 l
2x20 m aluminiumfolie
25 m rep (12 mm)
2x50 m silvertejp
4x10 m gul märktejp - ska komplettera med riktig "isso" också
Desivon (125 ml)
3 tändare
9 m plastsnöre (1 mm)

Jag ska komplettera med:
Sopsäckar
Kattstrypare
Tandkräm/borstar
Batterier
Ficklampor
Rakhyvlar
... och så sambons hygienprodukter, men det får hon plocka själv.

Högra lådan innehåller mat:
4 kg socker - kanske jag ska dela upp detta i mindre förpackningar som är lättare att hantera?
3 kg ris
2 kg spagetti
10 burkar vita bönor (415 g)
8 burkar krossade tomater (400 g)
1 kg russin
200 g godis
6 burkar champinjoner

Hit ska jag också lägga:
Te, kaffe
Linser och bönor (torkade)
Kryddor
Fågelfrö - har 2 undulater man inte får glömma bort
Hårdbröd

Jag får väl emellanåt "slussa" in ny mat genom lådorna, och flytta över det äldre till det vanliga skafferiet. Så man alltid har maximal hållbarhet på det som ligger i lådorna.

Det är säkert tokmycket bra-att-ha saker jag missat. Min verktygslåda förvaras i samma utrymme så jag har inte gjort någon ny för sådant.

Är det någon mening att lägga ned presenningar och dylikt? Om jag måste fly med dessa lådor måste jag ändå ha bil, och där har jag redan ett flertal helgröna presenningar och även några med kamouflagemönster (funderar på att lägga in ett riktigt kamouflagenät i bagaget också). Om flykten sker till fots finns väldigt små möjligheter att få med sig lådorna, men då bör en presenning ändå finnas i väskan?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 25 jul 2008, 15:03 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Presenningar, kraftig byggplast och gott om Gaffatejp är alltid bra att ha runt en Bostad, men du kanske inte lägger dem i Flyktlådorna.
En 3*2 pressening i BOBen är ett bra komplement till tältet, endera som extra regnskydd, eller för som skärm bakom eld, eller som reserv om tältet av någon anledning går förlorat eller går sönder. Ekker som släpa för viss utrustning om så skulle behövas. finns många användningsområden. Tanken med Lådor är god, lättöverskådligt, lättstaplat och lättlastat.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Konserver med Svamp
InläggPostat: ons 30 jul 2008, 13:22 
Offline
Yuppie survivalist
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 17 apr 2008, 12:10
Inlägg: 933
Ort: Jämtland/Östersund "i ett tag till"
Liten tanke ang konservburkarna med Svamp

Svamp är gott i mat men har ett väldigt dåligt energivärde.
Skulle nog rekommendera att byta ut de mot något med mera energi.
Vill man absolut ha svamp finns det frystorkad svamp som man
blötlägger först. Dessa väger mycket mindre.

Annars mycket bra ide med plastbackarna och förråden
har tänkt liknande tankar men inte kommit så där långt... :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 30 jul 2008, 13:54 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: fre 18 apr 2008, 12:50
Inlägg: 716
Ort: Gävle
Hur tänker du kring mjöl? Bröd är ett bra bas-livsmedel. Både osyrat och bakat med surdeg (som du gör själv) eller med torrjäst. Det kan också kokas till något liknande nävgröt eller sluring.

Varför så mycket som 12 tvålar?

Sjukvårdsutrustning är en sak du inte bör vänta med! Det vill man ha hemma och med sig. Köp en färdig förstahjälpen kudde för bilen så har du en ganska bra grundplåt för både mindre och större skärsår. Den kan du sedan komplettera;
Leukostrip, för att tejpa ihop skärsår.
Plåster och Savetter för rengöring och behandling av småsår (Desivon går också bra liksom tvål och vatten)
Koltabletter är oerhört viktiga enligt mig.
Ipren är febernedsättande och antiinflammatorisk till skillnad från Alvedon
Alla receptbelagda läkemedel du är beroende av (astma, preventivmedel, lugnande)
Kompresser och tejp för stora sår, skrubbsår och eksem.
Våtkompresser för brandskador


Andra bra saker att ha till hands är;
Solskyddsfaktor
Receptfria läkemedel för sådant man vet med sig att man behöver ibland. (herpes, svampinfektion i underlivet, fotsvam…)
Mjukgörande salva
Skavsårsplåster och förebyggande tejp
Receptfria sömnmedel kan också vara bra att ha. Man vet aldrig vad okända situationer kan göra med kroppen och utan sömn fungerar vi människor ofta dåligt. Då kan det vara bra att ta någonting för att sova.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 31 jul 2008, 13:06 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: tor 24 jul 2008, 07:23
Inlägg: 117
Ort: Kiruna
R_Hatt skrev:
Hur tänker du kring mjöl? Bröd är ett bra bas-livsmedel. Både osyrat och bakat med surdeg (som du gör själv) eller med torrjäst. Det kan också kokas till något liknande nävgröt eller sluring.

Mjöl är bra men jag kan inte baka för fem öre. Fokus ligger på mat jag kan tillaga och utrustning jag säkert vet att jag kan använda idag. Hur fel kan det gå att koka spagetti liksom...

Jag ska lägga till några kilo mjöl (varav ganska stor andel råg/grahamsmjöl) så fort jag lärt mig baka ordentligt. Detsamma gäller linser, frön och bönor - de är säkert nyttiga och vettiga ur vikt/näringssynpunkt, men jag kan inte tillaga dem på ett vettigt sätt idag. Experimenterar ganska mycket med vegetarisk kost just nu, så de kommer också att inkluderas framöver.

R_Hatt skrev:
Varför så mycket som 12 tvålar?

Hygien är viktigt för att hålla humöret uppe, dessutom kan de användas till tvätt. Är man en familj lär även 12 tvålar gå åt ganska snabbt. De kostar inte heller så mycket i inköp eller utrymme. Dessutom borde det ju vara ganska bra handelsvara - har man inte kunnat tvätta sig ordentligt på ett par veckor ger man nog ganska mycket för en tvål.

Någon som har recept på hur man gör egen tvål, förresten?

R_Hatt skrev:
Sjukvårdsutrustning är en sak du inte bör vänta med! Det vill man ha hemma och med sig. Köp en färdig förstahjälpen kudde för bilen så har du en ganska bra grundplåt för både mindre och större skärsår. Den kan du sedan komplettera;
Leukostrip, för att tejpa ihop skärsår.
Plåster och Savetter för rengöring och behandling av småsår (Desivon går också bra liksom tvål och vatten)
Koltabletter är oerhört viktiga enligt mig.
Ipren är febernedsättande och antiinflammatorisk till skillnad från Alvedon
Alla receptbelagda läkemedel du är beroende av (astma, preventivmedel, lugnande)
Kompresser och tejp för stora sår, skrubbsår och eksem.
Våtkompresser för brandskador

Andra bra saker att ha till hands är;
Solskyddsfaktor
Receptfria läkemedel för sådant man vet med sig att man behöver ibland. (herpes, svampinfektion i underlivet, fotsvam…)
Mjukgörande salva
Skavsårsplåster och förebyggande tejp
Receptfria sömnmedel kan också vara bra att ha. Man vet aldrig vad okända situationer kan göra med kroppen och utan sömn fungerar vi människor ofta dåligt. Då kan det vara bra att ta någonting för att sova.

Jag har en del sjukvårdsutrustning redan - i hemmet och "skogsväskan" finns förband och plåster, i båda bilarna första hjälpen-kuddar. Skadar aldrig att komplettera samt ha i reserv - plåster har ju heller inget bäst före-datum.

Många bra förslag i alla fall, får nog ta en tur förbi apoteket någon dag.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 31 jul 2008, 19:48 
Mjöl är lite av färskvara. Och om man inte bakar regelbundet så omsätter man ju inget. Jag avråder från att lagra råg-mjöl. Det innehåller fetter som gör att det kan härskna snabbt. Vetemjöl, och grahamsmjöl, är jämförelsevis mycket bättre att lagra.

De som är lite "proffsiga" med bakningen passar på att köpa mjöl när det levereras till handlaren och förvarar det i frysboxen tills det blir bakdags. Då har man ett "färskt" mjöl med mycket av det gotta kvar. Eller så gör man som jag gör: Maler mitt eget mjöl i samband med att jag skall baka. Kan inte bli färskare. Och omalt spannmål har i princip obegränsad hållbarhet.

Testa gärna att köpa ett paket matdinkel. Tillagas som ris. Koka i 20 minuter. En buljongtärning eller en lök med i koket så blir det riktigt mustigt. Lite nötig smak. Massor med protein, fibrer och nyttigheter. Tuggas väl! Och kan lagras hur länge som helst. Nog ett väldigt bra komplement till fiberfattiga konserver och chokladkakor...

Jag har en påbörjad och en oöppnad 25-kg säck vardera av dinkel och vete hemma. Så det är i storleksordningen 75 kg spannmål jag har liggande i lager. Räcker till 100 kg bröd om det skulle knipa...


Top
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 02 aug 2008, 00:01 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 29 jun 2008, 02:58
Inlägg: 66
skogsbonde skrev:
Mjöl är lite av färskvara. Och om man inte bakar regelbundet så omsätter man ju inget. Jag avråder från att lagra råg-mjöl. Det innehåller fetter som gör att det kan härskna snabbt. Vetemjöl, och grahamsmjöl, är jämförelsevis mycket bättre att lagra.

De som är lite "proffsiga" med bakningen passar på att köpa mjöl när det levereras till handlaren och förvarar det i frysboxen tills det blir bakdags. Då har man ett "färskt" mjöl med mycket av det gotta kvar. Eller så gör man som jag gör: Maler mitt eget mjöl i samband med att jag skall baka. Kan inte bli färskare. Och omalt spannmål har i princip obegränsad hållbarhet.

Testa gärna att köpa ett paket matdinkel. Tillagas som ris. Koka i 20 minuter. En buljongtärning eller en lök med i koket så blir det riktigt mustigt. Lite nötig smak. Massor med protein, fibrer och nyttigheter. Tuggas väl! Och kan lagras hur länge som helst. Nog ett väldigt bra komplement till fiberfattiga konserver och chokladkakor...

Jag har en påbörjad och en oöppnad 25-kg säck vardera av dinkel och vete hemma. Så det är i storleksordningen 75 kg spannmål jag har liggande i lager. Räcker till 100 kg bröd om det skulle knipa...


På tal om bröd. Hur länge kan man lagra brödjäst (det är ju levande), eller hur gjorde folk förr som inte kunde köpa jäst i livsmedelsbutiken?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 02 aug 2008, 03:33 
Vanlig jäst håller sig någon vecka. Torrjäst som du förvarar svalt borde klara sig några år utan vidare. Men kan förlora en den "kraft".

Man använde sig förr dels av vildjäst, och dels av surdeg. Och fortfarande idag finns det en del som fnyser åt köpe-jäst. Däribland jag, fast bara ibland, när jag har gott om tid...

Vildjäst kan man enkelt göra genom att blanda lite honung med vatten, lite frukt, kanske äpple eller russin, och mjöl. En stavmixer.

Om man har honung av god kvalitet (som inte har värmebehandlats) så innehåller den stora mängder sporer från vilda jästsvampar som kommer från blommornas nektar. Genom att bina har torkat nektaren, så att sockerhalten är så hög att den verkar konserverande, och tillsätter naturliga fungicider och antibiotika, så hämmas tillväxten. Men när du späder ut honungen så börjar den snart att jäsa.

När det börjat jäsa så kan man tillsätta lite mera vatten och honung, eller socker. Detta upprepar man ett par gånger tills man fått en bra startkultur.

Sedan när man bakar brödet så låter man det jäsa till dubbel storlek första gången. Det kan ta olika lång tid beroende på "styrkan" i vildjästen.

Vill man kan man spara lite av vildjästen, eller låta den torka in på en flätad krans av trä. Då bildas det jästsporer som man sedan snabbt kan väcka till liv nästa bak.

Eftersom det är ett stort antal olika jästsvampar som är aktiva så bildas det en massa intressanta smaker och dofter vid jäsningen. Köpt jäst är en tråkig monokultur i jämförelse, men den är rysligt effektiv och precis lika effektiv varje gång. Inte så med vildjästen. Den varierar mycket mellan gångerna.

Surdeg fungerar på liknande sätt, men där utnyttjar man att det naturligt finns mjölksyrabakterier i grovt rågmjöl. (Och de flesta andra sädesslag också). Genom att blanda rågmjäl med vatten och lite äpple så kan man få fart på processen. Eventuellt kan man även tillsätta honung. Då får man en blandning av surdeg och vildjäst. På samma sätt som innan så matar man upp surdegen ett par gånger. En surdeg kan sparas mellan baken, men den skall inte torka. Men man kan frysa in den. Bröd bakat på surdeg kräver oftast mycket länge jästider än bröd som bakas på jäst. Men i gengäld bryter den sura miljön ner fytinsyran i mjölet, vilket gör att vi kan tillgodogöra oss mycket mer av näringsämnena i brödet. Dessutom blir brödet mustigare och smakrikare.

Det är inte alltid man får "rätt" bakterier och jästsvampar att sätta fart och "ta över" startkulturerna. Då får man slänga bort och börja om.

Ett knep att underlätta jäsningen är att tillsätta socker till brödet. Om man saknar socker kan man istället "skålla" en mindre del av mjölet. Kanske 1/3 del. Då blandar man 70-60 gradigt vatten med mjölet. Då startar en enzymprocess som omvandlar en del av stärkelsen till sockerarter, som jästen enkelt kan utnyttja för att snabbt jäsa brödet. Det tar någon timme. Dessutom utvecklas en hel del aromer och smaker.

Det finns MYCKET mer att läsa om detta i diverse kokböcker och böcker om bakning. Och på nätet. Google är din vän!

Detta är ett facinerande ämne. Och kanske lite nyttigt också. Gammal kunskap och erfarenheter som först på senare tid fått en fullständig(?) förklaring.


Top
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 31 aug 2008, 09:17 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Blev medlem: sön 13 jul 2008, 09:38
Inlägg: 9
Bra initiativ.

Själv så har jag det inte uppbyggt med vanlig mat i cacher så att säga.

Vanlig mat i god mängd finnes på min "Retreat".
mängden där är ungefär motsvarande ett halvår nu för det antal personer som skulle vara där isåfall..(6 barn <15 år, & 5 vuxna)
Det är också beroende en hel del på vid vilken tidpunkt på året som det skulle ske, men ett halvår är det sämsta läget..

Eventuellt behöver den tiden kortas om man av någon anledning skulle se sig nödgad att dela med sig till andra, men gör man det så tar ju maten slut tämligen fort..mat är det ju brist på, folk är det jävlar i mig inte brist på..I början iallafall :twisted:

Min BoB är däremot uttänkt med förutsättningarna att jag inte kan göra upp eld,minimera lukt, och skall väga så lite som möjligt.

Tidigare använde jag Apotekets näringsdrycker som primär näringskälla, men eftersom det är i flytande form, så blir vikten väldigt hög för dagsbehovet..Det bästa jag har funnit så långt är faktiskt så kallade VLCD-påsar, typ Nutrilett & Naturdiet.

Innan ni går i taket över att jag använder "mat" som redan från början är energifattig, så är min tanke bakom det att det koncentrat av näringsämnen i övrigt är oerhört högt i förhållande till vikten, man kan fortfarande äta fler påsar om man vill, så man kan få energibehovet täckt också iallafall..men protein kan jag annars skaffa "på vägen", dessutom så är alltså min Bob primärt tänkt som en "Kamp-packning".

Dessutom kan man anpassa mängden vätska i förhållande till näringsmängd och behov precis hur man vill.
Kostnaden är inte högre än annan "survivalmat"..


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Nutrilett
InläggPostat: sön 31 aug 2008, 10:21 
Offline
Yuppie survivalist
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 17 apr 2008, 12:10
Inlägg: 933
Ort: Jämtland/Östersund "i ett tag till"
Skulle nog byta ut nutriletten mot motsvarande pulver som
kroppsbyggare stoppar i sig. Det med överskott på protein och
alla andra näringsämnen. Har för mig att dessa har ett mycket bättre
energivärde...

Iof en kostnadsfråga... Mest energi/mat per krona ???


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 31 aug 2008, 12:04 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Blev medlem: sön 13 jul 2008, 09:38
Inlägg: 9
Jag skall ta och räkna på intressanta produkter.
Återkommer i det ämnet.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 31 aug 2008, 13:37 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Blev medlem: sön 13 jul 2008, 09:38
Inlägg: 9
Ja då har jag ju iofs bara kollat upp "Måltidsersättare" från gymgrossisten..eventuellt skulle man kunna kombinerat "gainers" och så vidare..
Men iallafall:
Största skillnaden var i protein hänseende, man fick 2,5 gram mer protein med Måltidsersättaren än med naturdieten, per portion och omräknat samma antal kronor,..
Det gav en skillnad på ca 17,5 kalorier/måltid.

När det gäller spårämnen, vitaminer, mineraler, så finns det inget entydigt svar, då dom hade bättre eller sämre resultat från och till på varje enskilt ämne.. möjligtvis fanns en något högre andel hos naturdieten.
Så då får man väl väga proteinet mot övriga näringsämnen då??
Upptill var & en.

Med andra ord så kan det mycket väl vara ett bra/bättre alternativ, skall man vara riktigt noga så får man nog räkna på vad ett egenhändigt komponerat paket har för kostnadseffektivitet..
När jag äter mycket av naturdiet som mellanmål i vissa perioder, så brukar jag komplettera med proteinpulver (whey-80) jag har dock inte räknat på kostnaden för det, så jag vet inte på öret vad som är bäst.
Inga större skillnader alltså, utan troligen så att får man ett bra erbjudande på paketpris eller liknande, så skall man nog kunna tjäna några ören/kronor på det.

Intressant tips iallafall.
Tack för det!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 31 aug 2008, 13:50 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Scoremax, hur fungerar din mage på sådan diet?
Jag räknar med en veckas vandring eller mer till mina tillflykter, inte för att jag inte tror att jag kan vandra fyra mil om dagen, utan för att jag inte vill räkna med att jag kan det.
Ska jag leva ur väskan (och eventuellt någon Cache) i fyra till tio dagar så behöver min kost innehålla något för magen att arbeta med, det är en av anledningarna till att jag har mycket frystorkat och en del kex och annat smått och gott i min BOB.
Proteindrycker och liknande känns som ett bra komplement till min BOB dock, hur plats och viktkrävande per Kcal är det i förhållande till vanlig frystorkad mat?

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 31 aug 2008, 14:05 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Blev medlem: sön 13 jul 2008, 09:38
Inlägg: 9
Jag brukar bli lite lös omedelbart när jag börjar med en sådan "kur" så att säga..inte överlös, men..tja. lite. (vilket skitsnack).

För En bekant till mig ändras inte avföringen något alls, så det blir nog till att pröva personligen.

Hur viktkrävande det är måste jag återkomma till för exakta mått..
Har man inte tillgång till vatten eller möjlighet/utrustning att rena det under färden så blir det ju inte roligt då det går åt en del av den varan..


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 31 aug 2008, 22:04 
Havregrynsgröt med honung tror jag är en bra bas. Man får i sig snabba och långsamma kolhydrater, salt och vätska. Fibrer.

Komplettera med torkad frukt eller en fruktsoppa för vitaminer. Nötter för fett och protein.

Men sedan kan man ju fundera på lite mer protein. Jag kollade innehållsförteckningen på Corned Beef. Bara 20g protein på 100g konserv. Blev lite förvånad... Nötter innehåller typ 15g protein per 100g. Jordnötter (som är en baljväxt) innehåller mer än 30g protein per 100g....

Någon som kan tipsa om en bra och billig proteinkälla med god hållbarhet? Gärna som man kan omsätta i den normala kosten. Eller jordnötter/bönor/linser är kanske oslagbara?


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet