Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: förrådsställa kläder?
InläggPostat: tor 02 mar 2017, 23:32 
har mera kläder liggandes än vad som behövs på många år, vill dock inte ha dom i garderober

funderar vad som skulle hända om man tog 120l plastfat , knölade dom fulla med lämpliga kläder och satte på locket för att om tio år eller så kanske behöva ha något
kanske fylla med kolsyra eller kväve

Inläggsrubrik: Re: förrådsställa kläder?
InläggPostat: tor 02 mar 2017, 23:40 
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Finns ju vakuumpåsar. Har inte använt själv och läser man recensionerna så läcker en del in luft.
https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/stad-och-kladvard/kladvard/kladforvaring/vakuumpase-813144/
Bild
mvh
Berra
:)

InläggPostat: tor 02 mar 2017, 23:57 
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Jag har inga referenser och säkra svar, men tror att detta inte är något i behöver krångla till.
- Torra rena kläder
- Välpackat (skydd mot väta och ohyra)
- Inte alltför varmt eller extrem miljö

Det borde väl duga?
(Men en 120 l tunna! För f-n grym. Vad är du för modelejon som har så mycket gamla kläder att ta hand om :D )

InläggPostat: fre 03 mar 2017, 02:24 
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!

Vacumpåsar fungerar bra. Har tagit torra, rena och luktfria kläder från det som legat vacumpackat via dammsugare i ouppvämt utrymme i några år. Men ta inte för stora påsar. Det blir riktigt tungt och när de blir svåra att hantera får de lätt törnar och det finns nog en gräns för vad de tål. Men jag antar att de som är alltför små är av sämre kvalitet. Jag tror det är smartast att packa en blandning av kläder i lagom stora enheter så om någon packe skulle springa läck så blir det inte så mycket som behöver tvättas. I regel räcker det att tvätta det som har legat i något uthus, men om det är något som är svårtvättat blir det knepigt.

InläggPostat: fre 03 mar 2017, 22:34 
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?

Torrt, mörkt, musfritt och helst svalt.
Det finns gott om barnkläder som har lagts undan i en låda för att tas fram för att användas till nästa generation 30 år senare.

InläggPostat: lör 04 mar 2017, 10:21 
Hade kläder i flyttlådor i flera år ståendes i en byggbarack. Luktade lite unket men var inget fel på dom efter en tvätt.

InläggPostat: lör 04 mar 2017, 10:21 
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Håller med om vad ni skriver och ovan stämmer väldigt bra så har mina släktingar gjort och jag har tagit efter.

InläggPostat: lör 04 mar 2017, 10:57 
Luktar inte fotogenkök illa?

Biltemas vakuumpåsar är bra för pengarna, men de är lite sköra när de är packade. Eller sköra och sköra. Förvarar mina i ett trångt utrymme på kattvinden där det sticker ut en massa spik från väggarna som jag borde ha tagit bort för länge sedan. Spikfritt håller de nog längre.

InläggPostat: lör 04 mar 2017, 11:59 
för min del är det kläder från dödsbo , går inte att sälja, en hel del är bra eller nästan oanvända, allternativen är slänga eller spara, en extra tunna gör inget om man har ståendes
vakumpåsar går helt bort för min del

InläggPostat: lör 04 mar 2017, 13:04 
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

greyman skrev:
Biltemas vakuumpåsar är bra för pengarna, men de är lite sköra när de är packade. Eller sköra och sköra. Förvarar mina i ett trångt utrymme på kattvinden där det sticker ut en massa spik från väggarna som jag borde ha tagit bort för länge sedan. Spikfritt håller de nog längre.

Vi har också biltemas men jag är inte nöjd med vakuumet. Jag suger tills den ser ut som den sortens frystorkad mat som är helt tomma på luft. Några dagar senare ser de inte ut så längre...
Kanske vi som slarvat? Eller hur mycket suger du?
Smidigt är det iaf.

InläggPostat: lör 04 mar 2017, 17:19 
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Är alla kläder torra och rena så kan jag inte föreställa mig att det behövs mer än ett tätt lock på den där tunnan. Jag tycker för övrigt att det verkar vara ett fiffigt sätt att stuva undan textilier för långtidsförvaring. Man slipper att ha dem skräpande i skåp, lådor och garderober och så är alltsammans smidigt att köra väck om man skulle bestämma sig för att kasta alltihop.

I see bad times today

InläggPostat: lör 04 mar 2017, 17:44 
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!

Jag har använt en gammal trenchcoat i ylle/ull som hade hängt i ett uthus i kanske 20-30 år, men vi kemtvättade den först. Annars luktar det mögel. Hade det inte varit ull hade det nog gått bra med vanlig tvätt, men ull är knepigt att tvätta. Har hämtat ett och annat avlagt från en sopsäck på samma ställe, men det var bomull så det tvättade jag själv. Det hade kanske legat någon vinter eller så, vet inte så noga. Iofs var det på den tiden då det mesta var märkt 60 grader.

InläggPostat: lör 04 mar 2017, 19:41 
Undrar vad min nästa titel blir...
Användarvisningsbild

Vi har mycket barnkläder och liknande i flyttlådor i papp uppe på vinden. 4 år lagring var inga problem

InläggPostat: lör 04 mar 2017, 22:50 
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?

Eventuellt kan du lägga i silicagel. Om det kan användas för att minska kondensen i en bil så bör det fungera i en tunna.
http://www.expressen.se/omtalat/livet/b ... -i-bilen-/

InläggPostat: lör 04 mar 2017, 23:55 
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Undrar just hur dagens trikåer och stretchmaterial klarar långtidslagring? De barnkläder min mor sparat från tiden då jag var liten på 70-talet hade efter 30 års lagring tappat all resår. Resåren hade blivit spröd och smulades sönder på samma sätt som vanliga gummiband blir torra och smulas sönder efter en tid.

Min gissning är att även dagens stretch och trikåmaterial tappar spänst och hållbarhet vid lagring, medan tex bomull och lin kommer hålla sig finfint. Jag har bomullslakan och linnedukar från 1900-talets första hälft som håller jättefint än idag utan särskilda lagringsmetoder. Bara ligger ihopvikt i ett mörkt skåp.
Gamla gardiner som utsatts för solljus brukar efter många år bli så spröda och sköra att de går sönder vid tvätt. Solen bleker färgade tyger styggt också.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa