Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Förslag från FP: Förbud bära skyddsväst på allmän plats
InläggPostat: tor 16 feb 2017, 17:37 
Jag vet att de kallar sig "L" numer men det skiter jag i.

Hursom har de fått för sig att skyddsväst är dåligt. Argumentationen är att det ökade skyddet gör att det blir lägre tröskel att skjuta på nån. Kan i och för sig ligga något i det men frågan är vad som räddar flest liv. Själv har jag fortfarande inte köpt några, det är en rätt fet investering eftersom vi är fyra i familjen men frågan är om det kommer ett allmänt förbud för privatpersoner att ha väst i framtiden? Det är än så länge bara ett förslag men man vet ju aldrig.

Går det igenom, tillsammans med vapendirektivet kommer skurkarna alltså att ha hel- och halvautomatiska vapen samt skyddsvästar medan allmänheten får gå skyddslösa. Konstigt.

Citera:
Försvarsutskottets ordförande Allan Widman har skrivit en motion till riksdagen där han kräver att det blir straffbart för privatpersoner att gå omkring i skyddsväst – som klassas som krigsmateriel – på allmän plats.

http://www.sydsvenskan.se/2017-02-15/al ... kra-vastar

/MD

Inläggsrubrik: Re: Förslag från FP: Förbud bära skyddsväst på allmän plats
InläggPostat: tor 16 feb 2017, 19:24 
Jävligt tragisk läsning. Den vanliga lilla människan ska reduceras till en försvarslös, miserabel varelse utan skydd vare sig i skarpa situationer eller i rättsligt efterspel.

Skulle ärligt talat föredra vilda västern och ren anarki framför det sjukligt snedvridna samhälle som står för dörren. Då hade man i alla fall kunnat skjuta tillbaka...

InläggPostat: tor 16 feb 2017, 19:36 
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Det krävs ett land som Sverige för att någon som kallar sig liberal ska kunna presentera lagförslag som bygger på kollektivbestraffning där de själva varit med att skapa problemet.

Dock, jag är ytterst tveksam till att de västar som bovarna har stoppar något kraftigare än 9mm. Jaktmatch borde funka...

InläggPostat: tor 16 feb 2017, 20:01 
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

Det inkommer motioner hela tiden med helt grundlösa tankar och idéer, detta är absolut inget att haka upp sig på.

InläggPostat: tor 16 feb 2017, 20:04 
Tyvärr är folkpartisten Allan Widman en av förgrundsgestalterna i partiet och har bland annat suttit i försvarsutskottet under lång tid. Han är bevisligen inte tillräknelig aktat förslag som dessa. Men det är ju makthavarnas modus - beröva den laglydige möjligheten att freda och skydda sig, samtidigt som kriminella kan fortsätta bryta mot lagen med små eller inga konsekvenser.

InläggPostat: tor 16 feb 2017, 20:23 
mitt förakt för politiker ökade en bit till, jag har doch inte mycket kvar till 100% ......

InläggPostat: tor 16 feb 2017, 21:38 
Borgmästare i Jericho

Borde politikerna kapitulera helt??

Jag tror inte att det skulle vara bra om han sa: Alla bör använda skyddsväst. Samhället barkar ju ändå.

I dagsläget tror jag att det gör mer nytta än skada med ett västförbud. Smågangstrarna ska inte springa omkring med väst.
Kan man få dit dem med enkel visuell koll så är det bra.

Sen gäller förslaget allmän plats. Vid SHTF så är väl de flesta här i BOLen?

InläggPostat: tor 16 feb 2017, 21:53 
The grey man

Visst är det märkligt vart det barkar.... :notme:

För 20 år sedan låste jag knappt ytterdörren. Bilen kunde jag lämna olåst med nyckeln i.
Från detta till larm o extra lås osv... Höjda premier ökad övervakning via storebror olika inskränkningar som drabbar de skötsamma typ nya vapendirektiv.
Otrygghet som breder ut sig som ett tungt täcke över oss alla! Känner inte att de styrande vill oss väl....

Något är väldigt ruttet i Konungariket Sverige! "Nästan Shakespeare" :mrgreen:

InläggPostat: tor 16 feb 2017, 22:35 
ordonnansen skrev:
Sen gäller förslaget allmän plats. Vid SHTF så är väl de flesta här i BOLen?

Jag håller visserligen med dig i det du skrev innan det citerade, att det kan vara bra att kunna plocka in bus genom visuell kontroll. Ändå har jag svårt att se varför det ska vara olagligt för mig, om jag känner mig orolig i nån speciell situation, att ha ett passivt skydd som inte stör någon annan.

Principiellt har jag svårt att förstå att man hindrar alla från att bära passiva skydd för att det är några busar som änvänder skydd. Vad blir det sen? Förbud mot stark kryptering, förbud mot oregistrerade kontanttelefoner, förbud mot ficklampor (tjuvar har såna när de gör inbrott tror en del)? Det går att fortsätta tänka på saker som kan förbjudas med hänvisning till att kriminella nyttjar saker eller metoder.

Ja, jag förstår att det kan vara problematiskt om det springer runt massa slödder och skjuter på varandra för att de tror det är ok då de flesta de skjuter på antas bära väst. Ja, det kan vara ett enkelt sätt att identifiera lagbrytare. Men kanske vore det bättre att göra något annat, något som inte riskerar att medföra skador för oskyldiga?

Allmän plats är väl i stort sett överallt, i skogen, på torget, i din bil på bilvägen (eller i alla fall om du kliver ur bilen) och i den mörka gränden i stan när man är på väg hem från jobbet en sen kväll. För mig är tanken på en väst tänkt primärt för att ge lite skydd under förflyttning med bil från hem till BOL.

Det är förstås så att jag tänker på ett SHTF-scenario men för individen som hamnar i vägen för nån grupp ÄR det ett SHTF-läge och en del verkar ju bo i områden där det är svårt att känna sig trygg.

/MD

InläggPostat: tor 16 feb 2017, 23:21 
problemet är att lagar i landet skall genom domstollar som läser lagen men inte lever i verkligheten, lagar kan ligga vilandes för att ingen bryr sig om dom tills någon driver ett fall som blir totalt orealistiskt

jag har lusläst isp's delar om vapen, och militärmatrial, det gjorde jag 2014 och grät en skvätt på varje sida, teknikern i mig såg en hel del saker som var förbjudna
exempel var krypteringsfunktioner som är standard idag
skulle en person följa dom lagarna till punkt och pricka så skulle man vara tvungen att leva i en miljö som var i hemmen ca 1970, möjligtvis fram till 1986, japp specifikt år med lansering av nya produkter , för det året så kom...

lagar som inte efterlevs blir efterhand väldigt labila för hela rättssystemet så det kommer dömma folk för sådant som är allment accepterat

i det stora så lade jag nu en spya åt politiker och det svenska rättsväsendet överlag :down:

InläggPostat: tor 16 feb 2017, 23:30 
Tränar vakthöns

Löjligt. Det är lag på säkerhetsbälte och cykelhjälm, men de vill förbjuda skyddsvästar. Det är ju ett utpräglat försvar. Tror de att man ska överfalla folk genom att slita av sig västen och slå ihjäl offren med den kanske? Jag är inte politiskt insatt men ska inte liberaler vara för frihet och mot förbud i alla lägen? Är det inte det som är själva grundidén?

Gängmedlemmar får väl lära sig skjuta andra gängmedlemmar i huvudet istället...

InläggPostat: fre 17 feb 2017, 03:45 
Är varmvattnet slut?

Widman är nog urtypiskt för sitt parti. Gissningsvis finns det många bland (L):s "kärnväljare" som tycker att hans förslag är bra. Frågan är om dessa personer räcker för att lyfta partiet över 4%. Om inte så är det som med Fi; bara bra att deras röster inte vägde in.

InläggPostat: fre 17 feb 2017, 10:19 
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Ett parti som kallar sig liberalt men ropar på förbud och det är väl inte första gången heller. Jag får inte den ekvationen att gå ihop.

InläggPostat: tis 21 mar 2017, 14:04 
Kan man äta myror?

I USA, som annars är väldigt liberal med skjutvapen och skyddsväst, så är det i vissa delstater förbjudet för dömda brottslingar att bära skyddsväst.

http://www.criminaldefenselawyer.com/re ... proof-vest

Citera:
Like the federal law, many state laws prohibit certain convicted persons from possessing body armor. But some states don’t restrict the ban to those convicted only of violent felonies; and may even extend the ban to violent misdemeanors. Other states list the crimes that determine whether an individual may possess the armor.
A few states prohibit the use or possession in specified situations or circumstances, without regard to the criminal background of the wearer. One state prohibits wearing armor on school property or school-sponsored functions (Louisiana), while in Connecticut, sale of body armor must be done in person—Internet and phone purchases are illegal.

InläggPostat: tis 21 mar 2017, 14:10 
Herman30 skrev:
I USA, som annars är väldigt liberal med skjutvapen och skyddsväst, så är det i vissa delstater förbjudet för dömda brottslingar att bära skyddsväst.

http://www.criminaldefenselawyer.com/re ... proof-vest

Citera:
Like the federal law, many state laws prohibit certain convicted persons from possessing body armor. But some states don’t restrict the ban to those convicted only of violent felonies; and may even extend the ban to violent misdemeanors. Other states list the crimes that determine whether an individual may possess the armor.
A few states prohibit the use or possession in specified situations or circumstances, without regard to the criminal background of the wearer. One state prohibits wearing armor on school property or school-sponsored functions (Louisiana), while in Connecticut, sale of body armor must be done in person—Internet and phone purchases are illegal.

Det är långt ifrån samma sak dock, L vill väl förbjuda ostraffade, laglydiga människor från att ha skyddsväst. Vidare måste man specificera vad som är en skyddsväst, tycker hela grejer låter knasig.

För egen del kan man ta bort en hel massa rättigheter från kriminella. Kom dock ihåg att "convicted" är de som dömts för något annat än misdemeanor, dvs felony.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa