Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Försvarets mat
InläggPostat: sön 26 okt 2008, 17:50 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 17 dec 2007, 23:08
Inlägg: 343
Tja, vart kan man köpa guldburkar etc? Jag har hittat på nätet men där har bästföre datumet passerat.
Vad finns det mer, frystorkat etc?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 26 okt 2008, 19:20 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 sep 2008, 01:01
Inlägg: 327
Ort: Skogen Västra Götaland
Förutom att frågan "vart?" skall besvaras med riktning "ditåt" och inte läge "där" till skillnad från frågan "var?" så är svaret att...

Det verkar som om tillverkningen av guldburkar är på sparlåga, vi får ut civilt burkkäk (Felix och Findus och sånt). Det enda militära käk vi kan få ut nuförtiden är dom gröna "dragspelen", norska Dry-Tech, men dom kostar ju, debiteras med ca 250 spänn stycket vid övning.

_________________
I naturen finns inga straff eller belöningar, bara konsekvenser.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 26 okt 2008, 19:32 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 08 okt 2008, 12:05
Inlägg: 248
Ort: V
Antar att du har sett surplus försäljning av guldburk med utgånget datum.

Personligen tror jag inte det än nån som helst fara att äta dom, en helkonserv kan stå tiotals år i rumstemperatur utan att förfaras.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 26 okt 2008, 20:47 
Offline
Undrar vad min nästa titel blir...

Blev medlem: tor 18 sep 2008, 10:40
Inlägg: 174
Jag har nog aldrig ätit någon guldburk innan bästföredatumet, i den mån de över huvud taget har haft bästföredatum..

Sen finns ju VA maten, frystorkat blåband käk har jag för mig, tar en del tid att tillaga, hyffsat gott. 12 st (tror jag) portioner ligger förpackade i en stor konservburk.

Och sedan norgematen/grönpåsarna som sagt, gott och smidigt


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 26 okt 2008, 21:01 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: ons 08 okt 2008, 17:24
Inlägg: 575
Kungens mat har väl bara tillverkningsdatum.
Och eftersom vi inte har mobförråd fyllda med guldburk numera så tillverkas de antagligen inte längre. Vårt försvar är ju till största delen lokaliserat på Öfre Östermalm, och de har väl rikskuponger. :lol:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 27 okt 2008, 02:26 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 08 okt 2008, 12:05
Inlägg: 248
Ort: V
Jacob Creutzfeldt skrev:
Kungens mat har väl bara tillverkningsdatum.
Och eftersom vi inte har mobförråd fyllda med guldburk numera så tillverkas de antagligen inte längre. Vårt försvar är ju till största delen lokaliserat på Öfre Östermalm, och de har väl rikskuponger. :lol:


Ser framför mig ÖB med anhang på operakällaren försöka få ut förplägnad medelst gröna rikskuponger med kronvapnet på :D

Nä fy fan...en guldburk ravioli tillagad i snuskburk nånstans i djupa skogen vilken dag som helst... ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 27 okt 2008, 10:10 
Jag fattar inte hur konserverad leverpastej kan vara gott. Men vad jag minns så var leverpastejen på helkonserv kanongod. Men kanske det är sant att hungern är den bästa kryddan?


Top
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 27 okt 2008, 14:20 
Offline
Undrar vad min nästa titel blir...

Blev medlem: tor 18 sep 2008, 10:40
Inlägg: 174
skogsbonde skrev:
Jag fattar inte hur konserverad leverpastej kan vara gott. Men vad jag minns så var leverpastejen på helkonserv kanongod. Men kanske det är sant att hungern är den bästa kryddan?


Jag kan bara hålla med.. Leverpastejen var bäst i fält, men god även under mer ordnade omständigheter.
Kom över en halv platta leverpastej för ett tag sedan, kanske något att spara till barnbarnen :lol:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 24 jan 2009, 16:03 
Offline
Har du flinta och stål jag kan låna?

Blev medlem: sön 18 jan 2009, 12:13
Inlägg: 601
Ort: G
Jag måste poängtera det riktigt låga energivärdet i guldburkar. Efter militären och en del böcker i träningslära blev jag rakt ut chockad när jag rensade ut mitt nödproviantlager på landet.

Tro fasen man blev sliten efter en hel dag i skogen med tung utrustning och endast en guldburk till lunch.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 24 jan 2009, 18:18 
Offline
Undrar vad min nästa titel blir...

Blev medlem: tor 18 sep 2008, 10:40
Inlägg: 174
Genithos skrev:
Jag måste poängtera det riktigt låga energivärdet i guldburkar. Efter militären och en del böcker i träningslära blev jag rakt ut chockad när jag rensade ut mitt nödproviantlager på landet.

Tro fasen man blev sliten efter en hel dag i skogen med tung utrustning och endast en guldburk till lunch.


Sant, reflekterade över samma sak igår..

Du behöver
6 guldburkar per dag vid stillasittande verksamhet 3000 kCal
10 guldburkar vid måttligt krävande syselsättning 5000 kCal
18 guldburkar vid hård fysisk verksamhet 9000 kCal

Kanske därför man inte blev fet i lumpen :lol:

Levarpastejen däremot har ett bra energivärde, mycket fett i kronans variant.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 24 jan 2009, 19:58 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
Storm skrev:
Genithos skrev:
Jag måste poängtera det riktigt låga energivärdet i guldburkar. Efter militären och en del böcker i träningslära blev jag rakt ut chockad när jag rensade ut mitt nödproviantlager på landet.

Tro fasen man blev sliten efter en hel dag i skogen med tung utrustning och endast en guldburk till lunch.


Sant, reflekterade över samma sak igår..

Du behöver
6 guldburkar per dag vid stillasittande verksamhet 3000 kCal
10 guldburkar vid måttligt krävande syselsättning 5000 kCal
18 guldburkar vid hård fysisk verksamhet 9000 kCal

Kanske därför man inte blev fet i lumpen :lol:

Levarpastejen däremot har ett bra energivärde, mycket fett i kronans variant.


Lite överskattade värden dock, 3000kcal är för mycket vid stillasittande aktivitet, runt 2500kcal är lämpligt, runt 3500-4000 vi måttligt krävande och 6-7000 vid hård låter mer rimligt. 9000kcal är löjligt högt energibehov.

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 24 jan 2009, 20:01 
Offline
Har du flinta och stål jag kan låna?

Blev medlem: sön 18 jan 2009, 12:13
Inlägg: 601
Ort: G
Med tanke på pris dock så förpassas guldburkarna lämpligtvis till historien oavsett, och en bukr per man som de delade ut i lumpen är ju vansinne :shock:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 24 jan 2009, 20:08 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
Genithos skrev:
Med tanke på pris dock så förpassas guldburkarna lämpligtvis till historien oavsett, och en bukr per man som de delade ut i lumpen är ju vansinne :shock:


Det måste ha varierat beroende på tjänst då, för under min gröntjänst så fick vi ut bra med käk, det var ofta flera och stora burkar man värmde i snuskisen, och ibland drytechmat. Jag tappade inte jättemycket i vikt under tjänstgöringen, bara under överlevnadsdelarna, men det är ju å andra sidan rätt normalt.

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 25 jan 2009, 11:37 
Offline
Undrar vad min nästa titel blir...

Blev medlem: tor 18 sep 2008, 10:40
Inlägg: 174
En burk(+ tex pansarkex) räknades väll som en måltid.

Grönpåsarna som ges ut i dag ligger på 3800 kCal, jägarvarianten inehåller 5000 kCal. Detta motsvarar 8 och 10,5 guldburkar.

Det är möjligt att siffrorna i första exemplet är lite höga, men allting är rellativt och alla är olika. Jag tror inte att det på något sätt är omöjligt att göra av med över 10 000 kCal per dag.
Har för mig att jag sett någon siffra från försvaret där de anger 11 000 kCal för "krävande" verksamhet.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 25 jan 2009, 12:56 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
Storm skrev:
En burk(+ tex pansarkex) räknades väll som en måltid.

Grönpåsarna som ges ut i dag ligger på 3800 kCal, jägarvarianten inehåller 5000 kCal. Detta motsvarar 8 och 10,5 guldburkar.

Det är möjligt att siffrorna i första exemplet är lite höga, men allting är rellativt och alla är olika. Jag tror inte att det på något sätt är omöjligt att göra av med över 10 000 kCal per dag.
Har för mig att jag sett någon siffra från försvaret där de anger 11 000 kCal för "krävande" verksamhet.


Ja, och jag tror försvaret överdriver. Ta en person a 80kg, som löper 160km. Det låter som krävande verksamhet, eller hur? personen kommer ha en grundförbrukning på runt 2000 kcal, och en aktivitetskostnad på ca 5000 kcal, dvs totalt 7000kcal. Jag kan tänka mig att om man skidmarchar 16 timmar med 30kg packning så kommer man över dessa värden, men kroppen kommer inte hinna metabolisera energi i den takt som krävs även om du häller i dig snabba kolhydrater.

Kollar man försvarets överlevnadshandbok så anger de lite siffror, som jag tycker är lite i överkant, men som är beroende på omständigheter och person.

Citera:
Sömn 280 kJ/timme (70 kcal)
Marsch (4 km/timme slät mark) 1 020 kJ/timme (240 kcal)
Marsch med packning (lätt terräng 4 km/timme,
27 kg) 2 280 kJ/timme (545 kcal)
Hård marsch, tungt arbete 2 900 kJ/timme (700 kcal)
Lätt arbete 10 500 kJ/dygn (2 500 kcal)
Normal militär verksamhet i fält 18 350 kJ/dygn (4400 kcal)
Stationär överlevnadssituation, dag 1 18 765 kJ/dygn (4 500 kcal)
dag 2 12 510 kJ/dygn (3 000 kcal)
7-dagars överlevnadsövning i 30-40° kyla 25 000 kJ/dygn (6 000 kcal)


De räknar med ca 700kcal timmen vid hård march, tungt arbete, då får man ta hänsyn till att verksamhet som kräver den mängden energi kan man inte upprätthålla under speciellt lång tid innan soldaterna faller ihop eller sänker tempot.

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet