Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Frugan tveksam - argument
InläggPostat: mån 19 sep 2016, 09:52 
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Wildthing skrev:
Jag föreslog att vi kanske även borde öka på matförråden. Hon såg inte vitsen eftersom "vad ska vi göra med massa mat om inte någon av våra vänner el släktingar har? Vi kan ju inte sitta och äta om de inte har". Jag försökte med att vi måste tänka på oss och våra barn först. Vi kan inte ta ansvar för alla.

Hmm, svälta ihjäl av solidaritet eller rädsla för att vara annorlunda? Varför köpa bra cykelhjälmar till barnen när grannars ungar cyklar runt utan? Varför köpa dyr helförsäkring till bilen när det ändå aldrig händer något? Är ju inte som att bilen helt plötsligt skulle fatta eld utan förvarning, eller?

Ett lite lättsammare argument kanske vore att din "grottmansinstinkt" är väldigt stark och du känner du måste kunna sätta mat på bordet för din familj. Säg det är typisk "kill-grej", en manlig biologisk klocka som klämtar för du vill göra boet tryggt och säkert för dig och din avkomma. :rambo:

InläggPostat: mån 19 sep 2016, 16:12 
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Jag skulle aldrig komma överens med din fru.

Mina barn är prio 1. Först kommer de sen ingenting, sen ingenting sen ingenting. Finns verkligen ingen som ens kommer i närheten. Visst är det tråkigt om vänner svälter men det är egentligen helt ointressant för mig.

Kan absolut inte förstå hu hon tänker. Låter faktiskt så konstigt att jag misstänker att hon bara använder det som svepskäl för att slippa preppa.

InläggPostat: mån 19 sep 2016, 17:11 
Gratis är gott, men man får inte vara kräsen.
Användarvisningsbild

Säg att du vill ta ansvar för att barnen har mat den dag butiken inte öppnar - hon får svälta om hon vill.
Fixa förråd ensam.

InläggPostat: mån 19 sep 2016, 20:24 
Konservprovsmakare

Bra tips (och några jag inte tänker använda mig av...)!

Tack alla.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

InläggPostat: mån 19 sep 2016, 21:44 
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Om ni nu är så tighta med vänner och släktingar så tycker jag att ni kan fundera över hur ni spenderar storhelger tillsammans. Träffar ni de andra familjerna på dels jul/nyår/påsk/mifsommar så kanske du I din familj kan komma överens om att kommande julklappar och kommande födelsedagspresenter skall vara av en ny typ av "karraktär".

Förslag på julklapp till familjen "bästa vänner/umgås ofta/" eller familjen "släktingar som vi umgås med ofta";
En bananlåda fylld med det vitalaste vitala för att klara en veckas matlagning/utfodring + något litet personligt men "normalt" till respektive barn i den familjen.

Bananlådeinnehåll;
Trangiakök (ingen billig jula-kopia, utan en av de billigare, men väl fungerande modellerna i Triangias stora serie (25). Förslagsvis med kaffepanna och iaf nonstickstekpanna, dvs 25-4 UL (140254). De kan själva uppgradera senare om de vill, men denna modellen har viktigaste basegenskaperna enligt min erfarenhet. Ca 500kr
1 Tändsticksaskpaket med 10(?) askar
1 Liter T-röd.
1 paket med 50 värmeljus.
1 paket Salt.
1 paket Svartpeppar.
2st 500g Ketchupflaska. (inte vitalt men kanske viktigt för att få barnen till att äta pasta 4 gr/vecka.
2 flaskor sojjasås. (inte vitalt men kanske viktigt för att få barnen till att äta ris 3 gr/vecka.
Några kilo Pasta.
Några kilo Ris.
Några konservburkar med köttigt innehåll.
Många påsar med soppa, Netto har just nu en soppa som säljs för 5:-st. Ger en liter.
Några påsar med såser.
1-2 glasburkar med ert egengjorda äpplemos eller annat från er trädgårdsodling.
1-2 glasburkar med gurka, gärna egengjord.

1 Morakniv basic till far och mor i huset. Rostfria varianten för 49:- på jula.
1 lämplig (åldersberoende!) leksak till var och en i barnaskaran tex nallebjörn.
Lapp med innehållsförteckning!

Vid sidan om;
ge 1 äppelmos (eller vad ni nu gör själva hemma) som de kan äta ur och känna goda smaken , dvs inget för "bistra tider".
Kanske någon/några saker till barnen så det inte plötsligt blir helt utan en jul.

Jag har säkert missat något vitalt som man bör fylla upp bananlådan med. Antingen kommer det utmärkta förslag på det I kommande inlägg I tråden eller så har ni lämpligt samtalsämne när ni ger bort respektive låda.

Kostar endel såklart, men ni kan ju förhoppningsvis räkna av endel klappar som inte behöver köpas, samt att ni behöver förhoppningsvis inte bunkra upp åt alla vänner/släktingar, utan de kommer få upp ögonen för detta och själva ta sitt ansvar för sin egen familj. ;-)

///PP

InläggPostat: mån 19 sep 2016, 22:03 
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?

Julen är fantastisk att smyga in prepps. Speciellt om ni fyller ut säcken med trams. En liten ficklampa, batterier till xboxkontrollen, varma strumpor etc. Kör ni julklappsspelet är en säck ris givet :lol:

InläggPostat: mån 19 sep 2016, 22:59 
Fredag

Somliga barn blir nog glada över en häftig ficklampa, multiverktyg, schwezisk armékniv, kompass, eldstål, sovsäck eller liknande.

InläggPostat: mån 19 sep 2016, 23:08 
Min ryggsäck är nog för liten...

Byt fru.

InläggPostat: tis 20 sep 2016, 12:28 
Praeparatio est superesse
Användarvisningsbild

Hacke skrev:
Byt fru.

grymt bra argument.. :hm: väldigt målande och givande i en seriös diskussion.

InläggPostat: tis 20 sep 2016, 12:41 
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Ge henne någon av Lars Wilderängs böcker om stjärndamm eller vad de heter. Funkade på min fru fast hon var nog rätt införstådd efter mina år av raljerande. :)

InläggPostat: tis 20 sep 2016, 13:08 
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö

Det låter som hon tänker på några dagars bristande bekvämlighet.
"Vi har det besvärligt tillsammans några dar sedan återgår allt till det normala."
Och ingen har några hard feelings mot er för att ni visat er osolidariska.
Jag tror det är väldigt många som finner tanken på riktig svält i Sverige som helt otrolig.
Den pedagogiska utmaningen är nog svårbesegrad.

InläggPostat: tis 20 sep 2016, 13:36 
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö
Användarvisningsbild

Bjud några vänner på middag.

Se till så att ni "saknar" ngn vital ingrediens/råvara/föremål och att din fru upptäcker detta strax innan gästerna kommer med effekten att din fru blir bekymrad.

Säg lite nonchalant -Aaah, men det har jag i mitt förråd...

Eller:

Stäng av vattnet i hemlighet och dra fram ett par rejäla reservdunkar tills du "löst problemet"...

Mvh Fixarfrasse

InläggPostat: tis 20 sep 2016, 14:25 
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

mrlowrisk skrev:
Ge henne någon av Lars Wilderängs böcker om stjärndamm eller vad de heter. Funkade på min fru fast hon var nog rätt införstådd efter mina år av raljerande. :)

Läser man lite mellan raderna kan det vara så att hon egentligen har vetat om att man borde preppa och när hon får en möjlighet att lura dig/sig själv att hon har kommit på det själv släpper det.
Det har jag nämligen lärt mig genom åren att folk har väldigt svårt att lyssna och ta till sig av all möjlig information. Om de däremot kommer på något själva (eller tror att de gjort det) är det en HELT annan fråga.

InläggPostat: tis 20 sep 2016, 14:46 
1998 var en fin årgång för vita bönor!
Användarvisningsbild

Gargamek skrev:
Julen är fantastisk att smyga in prepps. Speciellt om ni fyller ut säcken med trams. En liten ficklampa, batterier till xboxkontrollen, varma strumpor etc. Kör ni julklappsspelet är en säck ris givet :lol:

Min familj fick varsin guldpeng i extra julklapp, hängde upp dem i granen. Blir det nog i år igen, får se vilken storlek budgeten räcker till. :-)

InläggPostat: tis 20 sep 2016, 19:15 
-
Användarvisningsbild

mrlowrisk skrev:

Provade något liknande med... ringa till liten effekt... :hm:
"Jag vill inte veta sånt så att jag går omkring och är orolig hela tiden..."
Jo, även jag har lite att jobba med... :notme:

Men, jag handlar ändå. :rambo:

//Tank

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa