Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Frugan tveksam - argument
InläggPostat: tis 20 sep 2016, 21:15 
Min ryggsäck är nog för liten...

scorpio_xri skrev:
Hacke skrev:
Byt fru.

grymt bra argument.. :hm: väldigt målande och givande i en seriös diskussion.

Ja, jag håller med.
Sorry, kunde inte låta bli att skoja lite.
Jag har samma problem men gör som dom flesta här verkar det som, flyger under radarn så länge det går.
Tror inte att jag kan få henne att bli intresserad eller förstå allvaret.
Så jag får köra ett eget race.

InläggPostat: tis 20 sep 2016, 21:51 
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?

Om ni har en säck ris, så kan ni ge era vänner några hekto om de frågar om ni har något att dela med er. Om ni inte har en säck med ris, kan ni ärligen säga att ni inte heller har någon mat.

InläggPostat: tis 20 sep 2016, 22:59 
Praeparatio est superesse
Användarvisningsbild

borde de inte räcka med att visa senaste tidens tidningar? trump, 15% risk för militär konflikt med främmande makt.. spioner som tränger in runt militära skyddsobjekt och som hotar militärer..
att kunna försörja sina barn även om det blir kristider och ransoneringar.. borde kunna räcka som argument nog att ha några påsar pasta mer i lager?

har märkt med min sambo att sen hon kom på mig med att vara på väg att införskaffa en pbv 401 så tycker hon att de mesta jag tar mig för är rätt lugnt.. hon har till och med börjat förstå och hålla med om de mesta. hon skulle aldrig börja hänga här inne.

men att vi inte ska sitta hungriga eller frysa om de bli lite trista tider har hon insett och till och med hjälper mig hålla lite ordning på mina inköp och lager..

kan du inte göra henne till lageransvarig? :hm:

InläggPostat: tis 20 sep 2016, 23:14 
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

scorpio_xri skrev:
..sen hon kom på mig med att vara på väg att införskaffa en pbv 401....

:D :D :up: :D :D
Den vette gudarna om jag skulle våga försöka mig på

InläggPostat: tis 20 sep 2016, 23:17 
Q
Användarvisningsbild

pbv 401 :up: :up: :up: :up: :up: :rambo:

svårt att övertyga folk som har skygglapparna hårt åtdragna

kanske en semesterresa till lagom halvrisgt land och vika av från turiststråken en aningen´?

njut lite av livet med, ingen annan kan göra det åt dig
den som har mest prylar när en dör vinner, och jag tänker fan i mig inte komma sist ;-)
peter thorsell , rikskriminell

InläggPostat: ons 21 sep 2016, 07:27 
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Försök att ta upp frågan med henne igen, vid rätt tillfälle. Men var beredd på att eventuellt behöva släppa den och invänta nästa tillfälle. Hon kan behöva tid. Ta hjälp av det i preppväg som dyker upp som artiklar i tidningar osv. Under tiden får du köra ditt race så gått det går, och det hänger ju också på ekonomi och utrymme.

Jag har delvis samma problem: matlagring går men då gäller det också att det är ordning och reda bland burkar och paket och att jag roterar det. Hon har också insett det positiva med ett hyggligt lager och det har hänt att vi hoppat över handlandet "för vi har ju mat" och jag tror banne mig hon har som sport att testa mig: "Olivoljan är slut, vad är du för prepper?".
Men jag kan inte ta upp allt preppande. Jag portionerar ut prepptänket och jag tycker att det funkar hyggligt. Jag har t.ex. nämnt detta forum och hon brukar lyssna när jag ibland refererar till forumet, till något ni här har tipsat om/ ventilerat.
Jag köper lite extra av allt möjligt allteftersom och gömmer/ stökar undan. Det underlättar i och med att vi bor i eget hus (om än inte jättestort), och hon är inte den som rotar runt i källare eller vind.

Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral.

InläggPostat: fre 23 sep 2016, 20:18 
Konservprovsmakare

Hon återkom efter ett par dagar och sa att jag såklart fick köpa mer mat om jag ville! Kanske lossnar lite trots allt. Jag jobbar vidare i små steg.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

InläggPostat: fre 23 sep 2016, 20:25 
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Tycker du ska va glad att du har en fru som intresserar sig och pratar med dig om ämnet även om ni tänker lite olika:)

InläggPostat: fre 23 sep 2016, 21:18 
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Har du möjlighet så smygpreppa, det gör jag, min sambo är ganska införstådd i att det är bra att ha en viss mängd förråd men kanske inte av de dimensioner som jag verkligen har.

Viss mat, viss bränslereserv, ja kort och gott så vet hon vissa bitar och vid ett SHTF så får hon hela bilden, kanske är det så vi gått skilda vägar innan en större katastrof inträffar och då har jag ingen större lust att utfodra någon av hennes släktingar eller nån annan döskalle för den delen.

Sådana i bekantskapskretsen som knappt har en konservburk i skafferiet i dagsläget kommer att försöka äta dig ur huset om de har möjlighet vid en riktig kris, visst kan man försöka va snäll i viss mån men förvänta dig ingen tacksamhet, ger du bort något värdefullt i kristider så vet mottagaren att du förmodligen har betydligt mer.

Jag samverkar gärna med vänner och bekanta men jag aktar mig noga för att avslöja hur mina förråd ser ut.

Ställ en väska på vinden eller i garaget med mat osv som du kan rotera med jämna mellanrum, torrfoder som pasta o ris håller ju ganska länge.

InläggPostat: lör 24 sep 2016, 23:51 
Efter att ha läst dessa 3 sidor så är mitt råd till dig att det kanske är enklare att byta fru :)

InläggPostat: mån 26 sep 2016, 20:22 
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

"Stjärnklart" som ljudbok i bilen gav mig önskad effekt. Sen var det bara att låta diskussionen utvecklas.

InläggPostat: mån 26 sep 2016, 20:56 
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?

Fnyshacket skrev:
"Stjärnklart" som ljudbok i bilen gav mig önskad effekt. Sen var det bara att låta diskussionen utvecklas.

Puffar diskret boken över till hennes del av soffbordet :notme:

InläggPostat: lör 01 okt 2016, 13:23 
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

sprithitler skrev:
Vänd hennes argument. Vi måste kunna hjälpa vänner och släktingar om det blir kris.

Jag tänker mer att man måste hjälpa sig själv, för att kunna hjälpa andra.

Som det sägs att man ska göra på flygplan; faller lufttrycket plötsligt i kabinen, syrgasmasker trillar ned från taket, så ska föräldrarna först sätta på sig maskerna på sig själv, först därefter på sina barn. För sätter de dem på barnen först, så riskerar de vuxna att själva bli medvetslösa och vem ska då hjälpa barnen?

Med hjälpa andra menar jag då inte att man ska ge andra (vare sig vänner eller släkt) av sina matförråd. Utan att man ska vara behjälplig att lösa problemen långsiktig. Att man har preppat och har ex mat, när andra står med tomma skafferier och det börjar kurra i magen, ska man alltid hålla tyst om.

InläggPostat: sön 02 okt 2016, 08:20 
Q
Användarvisningsbild

kolla vad hon har för intressen och spinn vidare på dom om det går, alltid lättare att hitta en ingång via något man själv kan bättre

njut lite av livet med, ingen annan kan göra det åt dig
den som har mest prylar när en dör vinner, och jag tänker fan i mig inte komma sist ;-)
peter thorsell , rikskriminell

InläggPostat: sön 16 okt 2016, 21:33 
-
Användarvisningsbild

Jag tog upp ämnet om "vad gör du nu om det skiter sig?..."
Efter lite prat och exempel sa hon mer eller mindre: Man kan inte förbereda sig på allt här i världen... min tolkning: - Alltså struntar man i att förbereda sig alls...?! :hm:

Nåja, får jobba på här ser jag, både aktivt, passivt och i löndom :sneaky:
Orkade inte argumentera. Så här långt har ju faktiskt hennes version inte fallerat, ännu....

//Tank

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa