Swedish Survivalist

Forum för svenskar med survivalistintresse

Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Frysta konserver?
InläggPostat: fre 11 nov 2011, 21:01 
Grannarna tittar konstigt på mig
Användarvisningsbild

Ja, det är förmodligen en underlig rubrik. Tittade på tv5play (eller nåt sånt, har ingen TV. Länk från tråd här.) på "Outsider". Vår kamrat "Oskar" la ut en hink med bra-att-ha-prylar under en större sten. tror mig ha observerat en eller ett par påsar "Knorr spatteteria" där. Strålande idé!! Alla här vet ju det redan naturligtvis. Men vad händer om man, i sin enfald, langar med nån eller några konservburkar? Det blir ju, gubevars, kallt om vintern i det här landet.
Såsom en rätt så oorganiserad person har jag nu dragit igång ett test. Hittade tyvärr inte den klassiska "Bullens pilsnerkorv" i mitt primärförråd, och ids inte för tillfället gå ner i källaren och hämta en. Det är trots allt fredag.... Det jag har gjort nu (ca en kvart sen) är att ha langat in en burk Heinz vita bönor, en burk Polpa krossade tomater samt en V-Gurras sardiner i frysen. Bor i hyreslägenhet. Standardfrys, jag har ställt den på lägsta temperatur.
Funderingen jag har är, som ni förstår, om det funkar att lägga konservburkar i en cache som är utsatt för vinter. Beroende på tidsfaktorn (30 minuter just nu) så kan jag inte redovisa några som helst kunskaper, men om nån annan har, av vilken anledning som helst, testat nåt motsvarande så skriv gärna nåt om det!

Inläggsrubrik: Re: Frysta konserver?
InläggPostat: fre 11 nov 2011, 21:18 
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Ser fram emot resultaten. Lägg gärna upp lite bilder sen.

Om jag skulle gissa, som den usla vetenskapsman jag är, så tror jag tomat-konserven har en stor chans att spricka. Med tanke på vattenhalten. Bönorna kommer nog svälla och sardinerna, om det är sardiner i olja, vara helt opåverkade.

Vet av egen erfarenhet att en pepsiburk som av misstag blivit frusen, sväller upp rejält, men bara på ovansidan men håller tätt. Går att dricka när den tinat men kolsyran är ju förstås borta.

InläggPostat: fre 11 nov 2011, 21:52 
Finns staden kvar?

Det kommer säkerligen att expandera.

Det är en naturlag... lyd lagen...

Återkom dock med resultatet.

Vill bara tillägga att under hans ungdomsår när han inte var skrynklig och med mera hår... så hittade en kamrat en leverpastejsburk under en överlevnadsövning. Den var inte direkt från igår.. men den var hel och han fick äta den själv.

kan bero på hur mycket vätska det finns i. Prova att skicka in kokosmjölk, tomatslaffs i burk, päron i sockerlag (kan ju vara så att man träffar en puma efter SHTF och vill bjuda på något fiiint innan man bjuder på hemkört)...

InläggPostat: fre 11 nov 2011, 22:15 
Omega man
Användarvisningsbild

Borde gå aldeles utmärkt att frysa de flesta konserver med tanke på att några ensamseglare eller vandrare förliste eller gick vilse på norra delen av grönland och var nära svältdöden när de hittade några konserver upplagda som nödlager av en polarexpedition på 1800-1900 talet, gick inte att fastställa exakt men det var innan konservöppnarens tid för det stod på dem att man skulle hugga med mejsel runt om för att öppna dem.

Det var fullt tjänliga och de hade blivit både frysta och småtinade flera gånger skulle jag tro.

无法无天 Tankar om samhällets misslyckande har alltid funnits.

InläggPostat: fre 11 nov 2011, 23:42 
Finns staden kvar?

Hur går det tar du det kallt? :D

InläggPostat: fre 11 nov 2011, 23:43 
Finns staden kvar?

Hur går det tar du det kallt? :D

InläggPostat: fre 11 nov 2011, 23:52 
Omega man
Användarvisningsbild

Den risken som jag kan se är om innehållet sväller så mycket att det pressar upp flänskanten . I värsta fall kan det då läcka in och burken blir förstörd . Så kanske tina konserverna och sedan lägga dem i en hink med vatten och se om det bubblar nånstans ?

InläggPostat: lör 12 nov 2011, 01:14 
Chefen

Vår sommarstuga står helt utan värme på vintern och konserverna där har klarat sig bra. Det bör ha varit många minusgrader därinne vintertid.

Den förberedde överlever.

InläggPostat: lör 12 nov 2011, 02:25 
Kapten Nemo
Användarvisningsbild

Ska bli intressant att höra resultaten!

Problemen skulle ju kunna vara punkterad burk, försämrad konsistens på maten, eller bucklig burk.

Man har ju hört att det ska vara farligt med buckliga konservburkar, men stämmer det egentligen? Enligt Livsmedelsverket är det iallafall ofarligt så länge burken är intakt, http://slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Hygien-och-hallbarhet/Ar-det-farligt-att-ata-maten-i-en-bucklig-konservburk/. Har dock hört det påstås att det finns en skyddande plasthinna på insidan av burken, och att denna kan skadas om burken blir bucklig, vilket gör att innehållet kommer i kontakt med metallen och det ska tydligen inte vara bra. På vissa burkar, specifikt Polpas finkrossade tomater, finns det en tydlig vit hinna på insidan som går att skrapa bort, så någon sanning ligger det säkert i det - varför lacka insidan av burken i onödan liksom?

InläggPostat: lör 12 nov 2011, 04:28 
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Alex Supertramp skrev:
På vissa burkar, specifikt Polpas finkrossade tomater, finns det en tydlig vit hinna på insidan som går att skrapa bort, så någon sanning ligger det säkert i det - varför lacka insidan av burken i onödan liksom?

För att tomaterna inte ska fräta på burken?

InläggPostat: lör 12 nov 2011, 08:12 
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Väldigt väsentlig info eftersom man har några konserver inför en ev sammhällskollaps och då försvinner ju strömmen och om det är på vintern kan det bli minusgrader inne så jag väntar med spänning på resultat men det känns ju bra att dom klarat sig i sommarstugor.

InläggPostat: lör 12 nov 2011, 09:49 
Omega man
Användarvisningsbild

Alex Supertramp skrev:
Ska bli intressant att höra resultaten!
Problemen skulle ju kunna vara punkterad burk, försämrad konsistens på maten, eller bucklig burk.
Man har ju hört att det ska vara farligt med buckliga konservburkar, men stämmer det egentligen?

Den där hinnan finns ju där just för att skydda innehållet från plåtburken , så det är riktigt . Sura tomater fräter på burken och förkortar livslängden på konserven .

Men annars så är det idag ingen fara med buckliga burkar . Det var ju förr vanligt med botulintoxin i dessa skadade burkar och det skedde förgiftningar varje år . Men de burkar som användes då hade lock och botten lödda till "röret" i burken . Så minsta skada nära dessa lödningar kunde orsaka skador som gjorde att läckor uppstod .
Det fanns under konserveringens början plåtburkar att köpa för hemma bruk där locken skulle lödas med men de var kortvariga här i Sverige . Men lever kvar i Finland och Estland tex . I tråden om höjd beredskap under veckan så visar jag ju ett par modeller av såna burkförslutare för plåtlock .

Dagens köpeburkar har valsade lock ( vikta) ett par gånger , så de är betydligt säkrare än då tidens och det skall mycket till innan den kanten kan "gå upp" .

InläggPostat: lör 12 nov 2011, 19:54 
Grannarna tittar konstigt på mig
Användarvisningsbild

Godens afton kära vänner, här följer en delrapport!
Hittade en termometer som jag stoppade in i frysen. Den visar på -8, vilket är varmare än jag trodde det skulle vara.
Tomaterna och bönorna ser bra ut! Bägge burkarna har svällt, tomaterna något mer än bönorna, men långt ifrån så mycket som jag väntat mig. Bägge har lock med "handtag" för öppning och jag var inne på att de locken kunde spricka upp. Ser inte ut att vara nån risk med det, åtminstone inte så här långt. Sardinerna verkar inte ha påverkats alls.
Vatten är ett av få element som utvidgar sig vid kyla. Det jag inte funderat över tidigare, men som jag tror, är att det utvidgar sig när det fryser och sen är det bra. Alltså, det expanderar inte mer om det är -30 än om det är -8. Om nån känner till nåt annat: vänligen skriv en rad!
Rotade ytterligare i skafferiet under dagen och hittade en burk Felix (tror jag det var) "Köttbullar i gräddås" samt en "Soldatens ärtsoppa". Öste in dom i frysen också, ihop med ett paket russin. Bara för att....

Har nu också testat att spetsa glögg med strohrom. Blev inte alls bra. Kan tyvärr inte rekommendera det. Min gamla blandning med en tredjedel svartvinbärsbrännvin är betydligt bättre.

InläggPostat: lör 12 nov 2011, 20:26 
Jag har en ficklampa. Tror jag ...
Användarvisningsbild

Jag skulle vilja veta om maten smakar annorlunda efter upptining och sen skulle det vara intressant o veta hur många gånger man kan frysa/tina upp maten innan den blir oätlig. Men skulle ju ta en evighet o testa o gå åt en jäklans massa konserver.

T.ex. slänga in 10 konserver av samma sort i frysen. Plocka ut o in dem vart eftersom men varje gång plocka en åt sidan o provsmaka. Man kan ju börja med o testa en för o se om det är värt mer än 1 försök.

Hoppas någon fattar hur jag menar trots min simpla förklaring. Om inte så kan jag göra det mer utförligt.

Kan även säga som så att i den butik där jag jobbar har vi inga regler som säger något om att vi måste plocka ut skadade konserver ur försäljning så länge de inte läcker eller gått håll på. Hade det varit farligt eller kunnat vara farligt att äta en konserv som kanske var bucklig hade vi ABSOLUT INTE fått sälja dem o dessutom behövt hålla nån kontroll dagligen över att det inte fanns skadade burkar i försäljning. För kunder som blir sjuka eller dör efter o ha ätit mat man säljer är ingen vidare bra PR.

InläggPostat: sön 13 nov 2011, 01:34 
Omega man
Användarvisningsbild

Tili skrev:
Jag skulle vilja veta om maten smakar annorlunda efter upptining och sen skulle det vara intressant o veta hur många gånger man kan frysa/tina upp maten innan den blir oätlig. Men skulle ju ta en evighet o testa o gå åt en jäklans massa konserver.

T.ex. slänga in 10 konserver av samma sort i frysen. Plocka ut o in dem vart eftersom men varje gång plocka en åt sidan o provsmaka. Man kan ju börja med o testa en för o se om det är värt mer än 1 försök.

Hoppas någon fattar hur jag menar trots min simpla förklaring. Om inte så kan jag göra det mer utförligt.

Kan även säga som så att i den butik där jag jobbar har vi inga regler som säger något om att vi måste plocka ut skadade konserver ur försäljning så länge de inte läcker eller gått håll på. Hade det varit farligt eller kunnat vara farligt att äta en konserv som kanske var bucklig hade vi ABSOLUT INTE fått sälja dem o dessutom behövt hålla nån kontroll dagligen över att det inte fanns skadade burkar i försäljning. För kunder som blir sjuka eller dör efter o ha ätit mat man säljer är ingen vidare bra PR.

De där gamla burkarna som jag skrev om tidigare hade väl tinat upp mer eller mindre varje år och det borde ha varit ca 100st upptiningar och omfrysningar. Vet inte hur det smakade men tydligen var de iaf tjänliga :)

无法无天 Tankar om samhällets misslyckande har alltid funnits.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa