Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Funderar på sjukvårdskurs, hjälp att välja?
InläggPostat: tis 01 nov 2016, 20:16 
Önskar input på kurserna på denna sida: http://en.college-med.pl/courses/tactic ... urses.html

Anledningen att jag överväger just det stället är att priserna känns överkomliga.

Mitt syfte med att gå en av kurserna är att öka sannolikheten att klara sjukdom och olycksfall i en post-TEOTWAWKI-miljö. Vänligen respektera detta i tråden. (Jag är alltså inte ute efter en first responder-kurs där man kan förvänta sig att kunnig personal dyker upp efter 15 - 50 min.)

Så, de av er som har någon erfarenhet av liknande kurser eller sjukvård i allmänhet, givet premisserna (se fetstil ovan) vilken kurs är lämpligast?

Jag lutar åt endera av
http://en.college-med.pl/courses/tactic ... -mira.html
eller
http://en.college-med.pl/courses/tactic ... basic.html

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Funderar på sjukvårdskurs, hjälp att välja?
InläggPostat: tis 01 nov 2016, 20:25 
Offline
Praeparatio est superesse
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 dec 2014, 01:19
Inlägg: 720
vad har du för erfarenhet innan? sjukvårdare i lumpen eller arbetsplats samarit kanske eller helt ren? :)
har du gjort några av delarna i nån av kurerna innan?

_________________
Semper in primis


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Funderar på sjukvårdskurs, hjälp att välja?
InläggPostat: tis 01 nov 2016, 20:31 
Lite HLR-kurser. Nån allmän sjukvårdsutbildning, typ HLR i lumpen för 30 år sedan, läst lite - högst teoretiskt - i typ "Where there's no doctor" och nån mer typ fördjupad HLR för många år sedan då jag jobbade med något helt annat än idag.

Eller kort sagt, i praktiken noll förkunskaper.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Funderar på sjukvårdskurs, hjälp att välja?
InläggPostat: tis 01 nov 2016, 20:52 
Offline
Praeparatio est superesse
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 dec 2014, 01:19
Inlägg: 720
svårt att rekommendera nån, tycker båda har bra delar.. hmm men tror mest på basic modellen trots allt..
tyckte denna så skaplig ut med. http://en.college-med.pl/courses/first-aid-aed-life-support/132-certificate-in-outdoor-first-aid-2-day.html

_________________
Semper in primis


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Funderar på sjukvårdskurs, hjälp att välja?
InläggPostat: tis 01 nov 2016, 20:58 
Tyvär så kräver MIRA att man har iaf FPOS:

Citera:
. It can be provided internationally and is open to students who have successfully completed a CEER/FPOS Intermediate qualification or equivalent.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Funderar på sjukvårdskurs, hjälp att välja?
InläggPostat: tis 01 nov 2016, 21:37 
@T-72: Ibland ser jag inte saker, tack för påpekandet. Då faller den kursen bort.

Återstår alltså
http://en.college-med.pl/courses/first- ... 2-day.html
http://en.college-med.pl/courses/tactic ... basic.html

@scorpio: Vill du utveckla lite varför du föredrar outdoorkursen, givet mina premisser?

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Funderar på sjukvårdskurs, hjälp att välja?
InläggPostat: tis 01 nov 2016, 22:01 
Offline
Praeparatio est superesse
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 dec 2014, 01:19
Inlägg: 720
va just det här jag tyckte kunde vara intressant. • Common Illnesses: angina, heart attack, asthma, diabetes and epilepsy
men det står ju inte va de innebär direkt.. :hm:

tror den som heter basic är en rätt bra kurs. det kan ju vara så att de går igenom de grejerna ovan i den här kursen med..
kan ju vara det som är "Medical Related Emergencies" i den listan.. :)

att göra vanliga hlr och lägga förband klarar du nog redan så jag antar att du vill ha mer av det lite mer invecklade.. att ställa lite diagnos typ..

_________________
Semper in primis


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Funderar på sjukvårdskurs, hjälp att välja?
InläggPostat: tis 01 nov 2016, 22:09 
Kanske framförallt hur man ska hantera någon som drabbas av något "i vilda västern" och man är den ende "läkare" som finns att tillgå över huvud taget. Hur man på längre sikt hanterar skador och sjukdomar.

Jättefint att kunna akuträdda och paketera för vidare transport men hur fixar man ett benbrott eller nån annan skada eller sjukdom bestående? Egentligen handlar det väl om att hantera "enklare" tillstånd över tid. Svårare kommer jag inte att klara så det är bara att lägga ned den biten om det inte finns sjukvård.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Funderar på sjukvårdskurs, hjälp att välja?
InläggPostat: tis 01 nov 2016, 23:54 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: mån 17 mar 2014, 15:31
Inlägg: 430
Jag skulle säga att de kurser du länkat till handlar i för stor utsträckning om initial stabilisering av allvarliga tillstånd man inte kan förvänta sig att överleva i en TEOTWAWKI miljö.

Kirurgisk luftväg låter jättehäftigt och står högt på mångas önskelistor. Jag som faktiskt anlägger kirurgiska luftvägar på arbetstid och även har gjort det improviserat prehospitalt skulle säga att det är helt meningslöst. Oddsen att du har behov av en kirurgisk luftväg men har skador som är överlevnadsbara utan modern intensivvård och traumakirurgi är minimal.

Lite samma sak med Thoraxskador. Pratas mycket om ventilpneumothorax och öppna bröstkorgsskador. Folk köper förband och specialprylar som används av amerikanska försvaret och känner sig jättetuffa. När stötte jag senast på någon med en livshotande thoraxskada som var lätt åtgärdbar? Aldrig.....

Jag skulle säga att det är betydligt rimligare att förbereda sig för att kunna behandla vanliga och måttligt farliga åkommor än att skaffa sig en massa prylar och kurser för att kanske förbättra överlevnaden vid högenergivåld. För det är minst lika troligt att du får en tagg i foten som leder till en infektion som ger blodförgiftning som obehandlad dödar dig.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Funderar på sjukvårdskurs, hjälp att välja?
InläggPostat: ons 02 nov 2016, 00:12 
drbengt skrev:
Jag skulle säga att det är betydligt rimligare att förbereda sig för att kunna behandla vanliga och måttligt farliga åkommor än att skaffa sig en massa prylar och kurser för att kanske förbättra överlevnaden vid högenergivåld. För det är minst lika troligt att du får en tagg i foten som leder till en infektion som ger blodförgiftning som obehandlad dödar dig.


Tack, var, hur? Eller med andra ord, hur inhämtar jag de kunskaperna? Det finns, antar jag, något mellan tagg i foten och högenergivåld. (Är det rimligt att fixa en bruten arm/ben under post-TEOTWAWKI-förhållanden? Även om benen gått igenom huden? Vad kan respektive kan man ge sig på med "enkla medel" - bedömningen och beskrivningen av enkla medel får du gärna ge om du vill.)

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Funderar på sjukvårdskurs, hjälp att välja?
InläggPostat: ons 02 nov 2016, 02:37 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Arkeologerna har hittat mycket folk med brutna armar och ben som har läkt hyfsat, så brutna ben är definitivt bra att lära sig hantera. Fast vissa människor hade nog större medicinska kunskaper än man trodde förr i tiden. En man jag har träffat var skomakare och högg av sig tummen och sydde själv fast den. Så högg han av sig tummen en gång till men var då till läkare. Ärret efter läkarens syjobb var betydligt fulare. (Nåja, det kan ju ha att göra med att det tog längre tid innan det gjordes också.) Iglar används visst vid handkirurgi nuförtiden också - med framgång.

Jag har inga medicinska kunskaper, men jag har alltid tyckt att ambitionsnivån här verkar överdrivet hög. Är man för sjuk eller skadad lär man inte klara sig länge om samhället har brutit ihop.

MulenDag skrev:
(Är det rimligt att fixa en bruten arm/ben under post-TEOTWAWKI-förhållanden? Även om benen gått igenom huden? Vad kan respektive kan man ge sig på med "enkla medel" - bedömningen och beskrivningen av enkla medel får du gärna ge om du vill.)
/MulenDag

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Funderar på sjukvårdskurs, hjälp att välja?
InläggPostat: ons 02 nov 2016, 06:15 
Att det skulle inte finnas läkare eller medicinsk personal bara för att någon form av SHTF har inträffat är ilussion som är inte baserat på verkligheten, tyvärr. Tittar man på senaste konflikterna i tex fd Jugoslavien eller just nu i det omringade och sönderbombade Aleppo så funkar sjukhusen någorlunda och liv räddas ändå trots resursbrist.

ARS nål, chestseal, nästub, svalgtub, tourniquet och celox kostar förmodligen med lite bindor osv inklusive väskan som allt ska packas i runt 1500 kronor. Kunskapen att använda dessa fixar man på Max två-tre dagar.

Väldigt intresant skrivet av DrBengt om hans erfarhent av vad som krävs för behandling av skador och livräddande insatser som är förmodligen baserade på hans arbetslivserfarenhet som läkare i Sverige.
Jag åker hem idag och säljer mina frystorkade mat, vattenfilter och elagregat eftersom baserat på mina, nästan 30 år i Sverige, dessa är helt onödiga grejer som jag aldrig behovet. Och alla ni som trakasserar oss med eran snack om idealiska BOL, snälla sluta med en gång. Vem har sennaste 200 åren behövt BOL eller BOV i Sverige? Lokala historiska fakta tallar emot er!
Men vänta lite här... vad var det ordet? "Lokala"?
Man kan inte springa ifrån en sabbeltandad tiger men om jag behandlat min vän/kamrat/släkting blödning i samband med traumatisk högpenetrerande våld, som enligt icke lokala statistiken, är vanligaste behandlingsbara dödsorsaken vid SHTF så skaffar jag mig tid att försöka transportera eller hitta adekvat vård. Du som inte kan behandla det eller saknar verktyg/kunskap att göra det har lagt dig ner från allta första början och slutat ens försöka springa ifrån.
Jag har stor respekt för mina vänner som är läkare, altså respekt som vänner. Men en läkare är inte mer än en bilmekaniker för mig. Flesta utför rutinmässiga ingrepp och behandlingar som flesta av oss kan utföra genom att läsa på och öva i två-tre månader. O nej, jämför inte inte nu med hjärtkirugi eller hjärnoperationer eftersom flesta läkare klarar inte det heller. Jag skriver därför "flesta läkare". Så jag anser därför, helt emot det som har insinuerats tidigare i tråden, sluta inte springa bara för att någon annan har sagt det.

Edit: jag vill bara skriva att jag anser att vara läkare är ultimata yrket både före, under och efter SHTF. Ångrar djupt att jag inte läste till det och rekommenderat till alla mina barn att bli det. Dvs jag saknar varken insikt eller respekt för den professionen men är inte heller någon som dyrkar den iom anser inte att någon är mera än månniskan bakom kläderna.


Senast redigerad av T-72 ons 02 nov 2016, 09:30, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Funderar på sjukvårdskurs, hjälp att välja?
InläggPostat: ons 02 nov 2016, 06:22 
När jag bodde i USA gick jag en utbildning till EMT. 120 timmar senare var jag med på frivillig basis i ambulansenheten i den lilla stad jag bodde. Efter lite tid insåg jag att vårt jobb gick ut på att packa ihop folk för att inte förvärra skadorna på vägen till sjukhus där folk med riktig utbildning tog hand om patienten.
Mulen dag
En bruten arm togs snabbt om hand med en veckotidning och silvertejp, för att stabilisera. Ett finger klarar du med en glasspinne t.ex. och igen...silvertejp.
Ett lite tuffare benbrott behövde ofta en liten ställning , där man höll isär brottet, och kanske en tidning och silvertejp. Detta hjälpmedel kan du ganska snabbt lära dig använda.
Visst hade vi riktiga grejer i ambulansen för olika brottskador. Men jag hävdar att en tidning och silvertejp i dom flest fall gjorde jobbet. Och vi kunde på kort tid starta en transport av den skadade.

Jag har vid några tillfällen under åren fått användning av mina kunskaper i verkliga livet. Och det känns rätt bra.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Funderar på sjukvårdskurs, hjälp att välja?
InläggPostat: ons 02 nov 2016, 06:33 
carlsson56 skrev:
När jag bodde i USA gick jag en utbildning till EMT. 120 timmar senare var jag med på frivillig basis i ambulansenheten i den lilla stad jag bodde. Efter lite tid insåg jag att vårt jobb gick ut på att packa ihop folk för att inte förvärra skadorna på vägen till sjukhus där folk med riktig utbildning tog hand om patienten.
Mulen dag
En bruten arm togs snabbt om hand med en veckotidning och silvertejp, för att stabilisera. Ett finger klarar du med en glasspinne t.ex. och igen...silvertejp.
Ett lite tuffare benbrott behövde ofta en liten ställning , där man höll isär brottet, och kanske en tidning och silvertejp. Detta hjälpmedel kan du ganska snabbt lära dig använda.
Visst hade vi riktiga grejer i ambulansen för olika brottskador. Men jag hävdar att en tidning och silvertejp i dom flest fall gjorde jobbet. Och vi kunde på kort tid starta en transport av den skadade.

Jag har vid några tillfällen under åren fått användning av mina kunskaper i verkliga livet. Och det känns rätt bra.


Frågan är då.... baserat på just din IRL erfarenhet: skulle du rekomendera eller inte rekomendera att man går kurserna?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Funderar på sjukvårdskurs, hjälp att välja?
InläggPostat: ons 02 nov 2016, 08:02 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
scorpio_xri skrev:
va just det här jag tyckte kunde vara intressant. • Common Illnesses: angina, heart attack, asthma, diabetes and epilepsy
men det står ju inte va de innebär direkt.. :hm:


Samtliga de tillstånden är komplicerade och kräver tillgång till modern sjukvård för behandling (mildare astma undantaget), jag misstänker att det handlar om att ställa en akut diagnos och som någon skrev tidigare förbereda för transport och inte förvärra.

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet