Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 61 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Fysisk träning och kompetensutveckling
InläggPostat: sön 15 jan 2017, 22:05 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 1336
Ort: Skåne
Bra jobbat! :up:

Jag får lägga på ett till kol ser jag. :hm:

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fysisk träning och kompetensutveckling
InläggPostat: sön 15 jan 2017, 22:14 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: tor 22 okt 2015, 10:40
Inlägg: 79
Tank skrev:
Bra jobbat! :up:

Jag får lägga på ett till kol ser jag. :hm:

//Tank


Tack! ja jag trodde verkligen inte 2x97.5 kg skulle gå på bänken idag tex. men det här är bra med att både jaga och jagas lite så man får mer motivation till att lyckas med träningen!

T-72 skrev:
Fortsätt bara...90 kg? Det är lättvikt det :lol:


Hehe om jag fick välja själv skulle jag vilja komma ner till 80 kg... :shock:

_________________
https://tacticalfitblog.wordpress.com/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fysisk träning och kompetensutveckling
InläggPostat: mån 16 jan 2017, 12:46 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 10 aug 2009, 12:34
Inlägg: 122
Ser grymt bra ut! Är löpmålsättningarna tänkta på löpband eller ute? (Ibland kan löpband ge lite glädjekalkyl vad gäller fart och det brukar (tycker jag) var lättare att hålla fart på band, många rekommenderar dessutom att man kör med 1-2 grader lutning på band för att kompensera för brist på vindmotstånd och för att få jämförbara siffror). Du springer dessutom riktigt snabbt redan (4:30-tempo), så jag tror inte det viktigaste inte är att bli snabbare, utan bara jobba på att bibehålla farten över tid. :) Det vanligaste "misstaget" som många gör när de tränar uthållighet är att de kör för mycket "medelhård" träning. Ett tips kan vara att försöka att springa antingen i bekvämt tempo (som går att hålla 1h och samtidigt kunna prata obehindrat) eller fort (tempo du kan hålla i typ 4 x max 3-5 min, med två minuter joggvila mellan, typ 1 km löpning på 90% av din max).

Fortsatt riktigt impad av bänkpress och pullups, nästan så man vill börja träna med vikter igen... :up:

_________________
suum cuique


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fysisk träning och kompetensutveckling
InläggPostat: mån 16 jan 2017, 20:47 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: tor 22 okt 2015, 10:40
Inlägg: 79
jöns skrev:
Ser grymt bra ut! Är löpmålsättningarna tänkta på löpband eller ute? (Ibland kan löpband ge lite glädjekalkyl vad gäller fart och det brukar (tycker jag) var lättare att hålla fart på band, många rekommenderar dessutom att man kör med 1-2 grader lutning på band för att kompensera för brist på vindmotstånd och för att få jämförbara siffror). Du springer dessutom riktigt snabbt redan (4:30-tempo), så jag tror inte det viktigaste inte är att bli snabbare, utan bara jobba på att bibehålla farten över tid. :) Det vanligaste "misstaget" som många gör när de tränar uthållighet är att de kör för mycket "medelhård" träning. Ett tips kan vara att försöka att springa antingen i bekvämt tempo (som går att hålla 1h och samtidigt kunna prata obehindrat) eller fort (tempo du kan hålla i typ 4 x max 3-5 min, med två minuter joggvila mellan, typ 1 km löpning på 90% av din max).

Fortsatt riktigt impad av bänkpress och pullups, nästan så man vill börja träna med vikter igen... :up:


Tack! Målsättningarna är tänkt för 400 m. friidrottsbana alt. grusväg, anledningen till att jag kört de snabbare passen på band är helt enkelt pga snö/isunderlaget under veckorna som varit (vågar inte dra på när det är dåligt underlag). Ja det blev ett bra 7 km pass sist, ligger dock rätt nära max men jag kan iaf. skymta milen i 4:30-fart hyfsat snart hoppas jag, åtminstone på bandet utan lutning hehe. Ja precis, uthålligheten är absolut prio ett och som du påpekar så tänkte jag börja lägga in något intervall pass då och då när jag känner mig redo; 1 km intervaller körde jag mycket förr med fina resultat så det lutar åt det.

Hehe ja kör på för tusan! det är dock pinsamt att man snart bänkar mer än vad man böjer.. :smack:

I övrigt, vad brukar du ha för fart på de längre passen som är 2-3 timmar (eller längre)?

_________________
https://tacticalfitblog.wordpress.com/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fysisk träning och kompetensutveckling
InläggPostat: ons 18 jan 2017, 15:14 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 10 aug 2009, 12:34
Inlägg: 122
secce skrev:
Tack! Målsättningarna är tänkt för 400 m. friidrottsbana alt. grusväg, anledningen till att jag kört de snabbare passen på band är helt enkelt pga snö/isunderlaget under veckorna som varit (vågar inte dra på när det är dåligt underlag). Ja det blev ett bra 7 km pass sist, ligger dock rätt nära max men jag kan iaf. skymta milen i 4:30-fart hyfsat snart hoppas jag, åtminstone på bandet utan lutning hehe. Ja precis, uthålligheten är absolut prio ett och som du påpekar så tänkte jag börja lägga in något intervall pass då och då när jag känner mig redo; 1 km intervaller körde jag mycket förr med fina resultat så det lutar åt det.


Gött, då är du i princip i mål för 45min-tempo. :) Om jag var du skulle jag köra pass på 2 (kan utökas till 3)x20 min i 4:25-4:30 fart, med typ 10 min joggvila mellan (tröskelintervaller) och 4x1km i typ 4:10 tempo med 2 min joggvila mellan intervallerna (VO2-max intervaller). Sen ökar du gradvis, när du gör dessa pass i typ 4:20 (tröskeltempo) och ca 4:00 (Vo2-max) så sätter du sannolikt milen på 42.

secce skrev:
I övrigt, vad brukar du ha för fart på de längre passen som är 2-3 timmar (eller längre)?


Jag kör två sorters långpass: tempo/tröskelpass om ca 90-120 (max) minuter, då ligger jag på "tävlingsfart för halvmaraton" (tävlingsfarten varierar en hel del över året, beroende på var jag är i träningen och vilket fokus jag har), som en bra dag är kanske 4:20-4:30. Det är riktigt tuffa pass. Längre långpass kör jag oftast helt utan tempofokus, eftersom jag föredrar att köra dem i skogen blir terrängen ändå helt avgörande för tempot (inte sällan är km-snitt över 7 minuter). Fokus är bara att vara ute länge och ibland att samla så mycket höjdmeter som möjligt.

_________________
suum cuique


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fysisk träning och kompetensutveckling
InläggPostat: fre 20 jan 2017, 12:01 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: tor 22 okt 2015, 10:40
Inlägg: 79
jöns skrev:
Gött, då är du i princip i mål för 45min-tempo. :) Om jag var du skulle jag köra pass på 2 (kan utökas till 3)x20 min i 4:25-4:30 fart, med typ 10 min joggvila mellan (tröskelintervaller) och 4x1km i typ 4:10 tempo med 2 min joggvila mellan intervallerna (VO2-max intervaller). Sen ökar du gradvis, när du gör dessa pass i typ 4:20 (tröskeltempo) och ca 4:00 (Vo2-max) så sätter du sannolikt milen på 42.


Tack för tips, kommer nog pröva de/något av passen när jag kommer igång. Ska försöka få till en maxning på 10km snart också så man har lite referenstid att jobba med.

_________________
https://tacticalfitblog.wordpress.com/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fysisk träning och kompetensutveckling
InläggPostat: sön 22 jan 2017, 17:01 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: tor 22 okt 2015, 10:40
Inlägg: 79
Ännu en veckas träning avklarad: inte så mycket löpning men rätt bra variation på roliga aktiviteter, bla. 30 km marschpass. Veckans träning är sammanfattad här: https://tacticalfitblog.wordpress.com/2017/01/22/week-3-tacfit/

_________________
https://tacticalfitblog.wordpress.com/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fysisk träning och kompetensutveckling
InläggPostat: tis 24 jan 2017, 23:40 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: tor 22 okt 2015, 10:40
Inlägg: 79
Körde ett hittepå-pass idag: 7 km roddmaskin + 7 km stakmaskin. Ett slags skiathlon jag körde på gymmet för att få lite uthållighet men inte belasta benen för mycket. Total tid 64 min. blankt. Både psykiskt nedbrytande och fysiskt tungt för armarna, men samtidigt fick jag mersmak!

Någon som kör/kört rodd och/eller skierg stakmaskinsträning?

_________________
https://tacticalfitblog.wordpress.com/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fysisk träning och kompetensutveckling
InläggPostat: ons 25 jan 2017, 11:23 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 10 aug 2009, 12:34
Inlägg: 122
Kör ibland både rodd och skierg (mindre nu dock eftersom jag simmar rätt mycket istället). Båda är nog bland den bästa allroundträning man kan göra! Kan vara riktigt jobbigt om man vill köra Vo2-max intervaller, eftersom det mobiliserar så mycket muskler och därmed kan man dra på sig riktigt mycket mjölksyra snabbt. Många "tävlar" ju i både skierg och rodd (typ i crossfitt och skidåkare) och det funkar riktigt bra som mät/jämförelsepunkter (med sig själv och andra), för att se utveckling. En klassiker är 500m skierg med maxinsats, tror "världsrekordet" ligger på 1:20 typ. :)

_________________
suum cuique


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fysisk träning och kompetensutveckling
InläggPostat: mån 30 jan 2017, 20:53 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: tor 22 okt 2015, 10:40
Inlägg: 79
jöns skrev:
Kör ibland både rodd och skierg (mindre nu dock eftersom jag simmar rätt mycket istället). Båda är nog bland den bästa allroundträning man kan göra! Kan vara riktigt jobbigt om man vill köra Vo2-max intervaller, eftersom det mobiliserar så mycket muskler och därmed kan man dra på sig riktigt mycket mjölksyra snabbt. Många "tävlar" ju i både skierg och rodd (typ i crossfitt och skidåkare) och det funkar riktigt bra som mät/jämförelsepunkter (med sig själv och andra), för att se utveckling. En klassiker är 500m skierg med maxinsats, tror "världsrekordet" ligger på 1:20 typ. :)


OK! 1:20 är ju galet..!

_________________
https://tacticalfitblog.wordpress.com/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fysisk träning och kompetensutveckling
InläggPostat: ons 01 feb 2017, 14:26 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 10 aug 2009, 12:34
Inlägg: 122
secce skrev:
OK! 1:20 är ju galet..!


Ja, det är galet. :) Snyggt sprunget på 10k förresten! Körde du med konstant fart på bandet eller stegrande? Mätte du pulsen? Och hur tänker du om de kvarvarande minuterna ner till 42 (jag gissar att du i princip skulle klara det redan idag, om du inte var extremt sliten efter detta)?

_________________
suum cuique


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fysisk träning och kompetensutveckling
InläggPostat: ons 01 feb 2017, 20:47 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: tor 22 okt 2015, 10:40
Inlägg: 79
jöns skrev:
secce skrev:
OK! 1:20 är ju galet..!


Ja, det är galet. :) Snyggt sprunget på 10k förresten! Körde du med konstant fart på bandet eller stegrande? Mätte du pulsen? Och hur tänker du om de kvarvarande minuterna ner till 42 (jag gissar att du i princip skulle klara det redan idag, om du inte var extremt sliten efter detta)?


Tack! Jag hade konstant fart i stort sett 9.5 km sedan lite ökning förutom i början då jag var tvungen att dra på lite för att kompensera för att bandet tog ca 30 sek att komma upp i fart. Tyvärr ingen koll på pulsen men efter 6-7 km var det ganska kraftig andning iaf. Hehe jag var rejält slutkörd efteråt, låg rätt nära max (upplevd max iaf.) så just nu känns 42 långt borta men jag ska göra ett till försök med lite extra vila innan nu innan februari tar slut. Jag ska försöka spurta lite tidigare också, kanske redan vid 9 km. Men det vore kul om man kunde dra av milen utomhus nästa gång :)

Har du någon uppfattning vart du själv ligger på milen i dagsläget?

_________________
https://tacticalfitblog.wordpress.com/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fysisk träning och kompetensutveckling
InläggPostat: tor 02 feb 2017, 10:00 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 10 aug 2009, 12:34
Inlägg: 122
secce skrev:
Tack! Jag hade konstant fart i stort sett 9.5 km sedan lite ökning förutom i början då jag var tvungen att dra på lite för att kompensera för att bandet tog ca 30 sek att komma upp i fart. Tyvärr ingen koll på pulsen men efter 6-7 km var det ganska kraftig andning iaf. Hehe jag var rejält slutkörd efteråt, låg rätt nära max (upplevd max iaf.) så just nu känns 42 långt borta men jag ska göra ett till försök med lite extra vila innan nu innan februari tar slut. Jag ska försöka spurta lite tidigare också, kanske redan vid 9 km. Men det vore kul om man kunde dra av milen utomhus nästa gång :)

Har du någon uppfattning vart du själv ligger på milen i dagsläget?


Gott, nästan alla personbästa springs med "negativ splitt", dvs andra halvan snabbare än första. Långa spurter är också generellt mer effektiva än kortare om man vill maxa sin tidsmässiga prestation. Så kör med samma hastighet första 6 km och börja sedan med små progressiva ökningar, exempelvis varannan minut och bara bit i. Då kommer 42 vara plötsligt vara där. Jag tränar specifikt på den typen av progressiva pass, här är ett exempel på hur det kan se ut: https://uploadpie.com/clsxxO Det är alltså ingen maxpass, men har specifikt syfte att simulera löpning på och över mjölksyratröskel sent under ett lopp.

Jag är inte alls särskilt snabb.Ingen aning om var jag ligger idag, är rätt nedtränad, men kring 40 kanske, eller straxt därikring. Om jag får några dagars vila innan. Men som jag tränar är det inget direkt fokus att prestera på den distansen. Milen är också en lite för lång distans för att köra testlopp på ofta, eftersom det sliter mycket på kroppen och kräver flera dagars återhämtning om man går hårt så relativt länge. 3 km brukar vara en ganska vanlig testdistans för att kolla hur man utvecklas, som går att köra oftare. That said, jag tränar för "ultradistanser" så är varken särskilt snabb i grunden eller så intresserad av att toppa den typen av prestationer. Men jag räknar med nytt PB i år och då behöver jag vara bekvämt under 40. :)

_________________
suum cuique


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fysisk träning och kompetensutveckling
InläggPostat: lör 04 feb 2017, 21:48 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: tor 22 okt 2015, 10:40
Inlägg: 79
jöns skrev:

Gott, nästan alla personbästa springs med "negativ splitt", dvs andra halvan snabbare än första. Långa spurter är också generellt mer effektiva än kortare om man vill maxa sin tidsmässiga prestation. Så kör med samma hastighet första 6 km och börja sedan med små progressiva ökningar, exempelvis varannan minut och bara bit i. Då kommer 42 vara plötsligt vara där. Jag tränar specifikt på den typen av progressiva pass, här är ett exempel på hur det kan se ut: https://uploadpie.com/clsxxO Det är alltså ingen maxpass, men har specifikt syfte att simulera löpning på och över mjölksyratröskel sent under ett lopp.

Jag är inte alls särskilt snabb.Ingen aning om var jag ligger idag, är rätt nedtränad, men kring 40 kanske, eller straxt därikring. Om jag får några dagars vila innan. Men som jag tränar är det inget direkt fokus att prestera på den distansen. Milen är också en lite för lång distans för att köra testlopp på ofta, eftersom det sliter mycket på kroppen och kräver flera dagars återhämtning om man går hårt så relativt länge. 3 km brukar vara en ganska vanlig testdistans för att kolla hur man utvecklas, som går att köra oftare. That said, jag tränar för "ultradistanser" så är varken särskilt snabb i grunden eller så intresserad av att toppa den typen av prestationer. Men jag räknar med nytt PB i år och då behöver jag vara bekvämt under 40. :)


OK, runt 40 är ju bra oavsett :)

Ja progressiva pass körde jag rätt mycket när jag var yngre, oftast var det ökning med 0:30 min/km varje kilometer. Ett standardpass var 5 km jämnt tempo sedan 0:30 min/km ökning för varje km tills det blev för snabbt.

Tyvärr blev jag sjuk i veckan (sambo och barn har precis blivit friska sedan förra helgen och nu var det tydligen min tur :cry: ) men räknar med att vara på banan igen nästa vecka.

_________________
https://tacticalfitblog.wordpress.com/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fysisk träning och kompetensutveckling
InläggPostat: lör 11 mar 2017, 21:59 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: tor 22 okt 2015, 10:40
Inlägg: 79
Uppdatering: det har gått lite upp och ner senaste 4-5 veckorna med sjukdom men jag har försökt köra i den mån som varit möjlig. Känner mig frisk nu och denna vecka har gått bra, dock har jag lyckats lägga på mig ett par kilo sedan i slutet på januari.. Behöver ta ett krafttag med kosten annars kommer mina löpmål gå åt skogen. Kompetensmässigt har jag också legat lågt, däremot köpt in en hel del saker för hemberedskap, bilväska samt kommande BOB.

_________________
https://tacticalfitblog.wordpress.com/


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 61 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008
phpBB SEO
Portal XL 5.0 ~ Plain 0.2
Skapa forum | Våra villkor | Integritet | ForumPortalen | Rapportera forumet