Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Gå med i Civilförsvaret?
InläggPostat: ons 17 mar 2010, 16:43 
Var inne på civilförsvarets hemsida och kollade.
100kr/år för att bli medlem.

Någon som är medlem och kan berätta lite vad man får för pengarna?
Hemsidan funkade väldigt dåligt, och det fanns ingen kalender över vilka kurser som anordnas.

Är det något för en survivalist att vara med i?

EDIT: Nu hoppade hemsidan igång igen, hittade FAQ osv.
Men berätta gärna om era erfarenheter om civilförsvaret, gärna här i västergötland.

Inläggsrubrik: Re: Gå med i Civilförsvaret?
InläggPostat: ons 17 mar 2010, 16:54 
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Jo är med där men tyckte inte det var nåt att ha. =(

InläggPostat: tor 18 mar 2010, 09:03 
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Jag är också med. Nu skall jag snart på kursen "instruktör i självskydd" och det hoppas jag blir kul. Det är lite survivalistteori (fast de skriver inte så), barnsäkerhet och lite annat. Den borde vara bra då den är i tre veckor.

Jämfört med norska civilförsvaret är det svenska ganska lamt. Norskarna har PRYLAR, nästan som hemvärnet. Sedan kan man ju i ett stort perspektiv fråga sig vad civilförsvaret har för funktion, vart passar det in i dagens samhälle? MSB/räddningsverket har ju redan en organisation för att kunna skicka ut folk till jordbävningar och större katastrofer utomlands. Skall de sitta och rulla tummarna om det tex blir ras i Göta Älv bara för att det inte är i något häftigt utrikiskt land.

Civilförsvaret var väl tänkt att skydda samhället, rädda folk och hjälpa det civila samhället när ryssen kommer.

Detta är ingen kritik mot de som sitter längst ut i näringskedjan, de gör så gott de kan. Däremot känns det lite som att ju högre upp man kommer, ju mer tungrott blir det. Man skulle kunna få in massor med folk i Civilförsvaret om man gjorde det "sexigt". I Hemvärnet får man ju skjuta lite och kanske åka stridsbåt eller helikopter. Civilförsvaret har fortfarande lite imageproblem. "Vanligt folk" tror att Civilförsvaret är en gammal rest sedan kalla kriget.

Nu när försvaret är nedlagt så krävs ett större antal personer i både Hemvärnet och Civilförsvaret för att täcka upp så att samhället kan få fler "fötter i marken" när skiten träffar fläkten.

För att ta ett lokalt exempel: På marknaden i byn fanns förr Hemvärnet med på ett hörn. De hade ett tält där de sålde ärtsoppa och kaffe, delade ut lite information och hade några fullt utrustade soldater (utan vapen då) för att visa att de inte längre är gamla gubbar i vadmal med Mausergevär (som farfar).
Civilförsvaret borde göra något liknande. Sammanställ ett bra informationsmaterial. Visa upp eventuella fordon som finns och gör små "utställningar" som visar på vad man bör ha hemma, när man går i skogen, när man blir äldre osv.

Det är ju lite där som problemet uppstår, Civilförsvaret är inne och tuggar på områden som andra redan har. "Hemskyddet" har ju redan MSB hand om, med brandvarnare och sådant. "äldrehemskyddet" är ju kommunen inblandat i då de har hemtjänsten som är hos folk varje dag. Kvar är kanske "barn i skogen" där Hitta Vilse är en väldigt bra verksamhet. Tyvärr är det väl lite så att Turisföreningen, Friluftsfrämjandet, Scouterna mfl är mer ute i skogen. "Rädda folk i fara" sköter Räddningstjänsten. "Evakuera folk i kris", visst, men det finns inget färdigplanerat och övat eller så finns det för få folk som är med så det blir Polisen och Räddningstjänsten som får fixa det.

Civilförsvaret verkar, men syns för lite. Oftast fungerar de som en underhållsorganisation till Räddningstjänsten och det är jättebra.
Om "staten" vill att Civilförsvaret, med sina "Frivilliga resursgrupper" skall finnas måste de hitta på något "häftigt".

InläggPostat: tis 27 apr 2010, 12:58 
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?
Användarvisningsbild

Är medlem - aktiviteten är för låg, men när det väl händer något är kvaliteten mycket god.

Min första hjälpen-kompetens är mycket mer gedigen sen jag gick med.

Sen är det klart att det blir lite mycket "det är bra med en extra ficklampa hemma", men det får man ta.

För hundringen får du ca 5-6 utbildningar per år, och det är det ju lätt värt!

InläggPostat: tor 13 maj 2010, 10:35 
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

får vara lite beserviser men civilförsvaret lades ner för väldigt många år sedan det heter civilförsvars förbundet eller som vi kallar det civil

InläggPostat: mån 17 maj 2010, 12:43 
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Jag vet. Nu är det inte längre "bomber, granater och skyddsrum" som Harry Sepp förklarade :)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ]