Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Gå
InläggPostat: ons 24 jun 2015, 21:30 
I mörkret är alla grötar grå
Användarvisningsbild

Toker skrev:
Sitter ryggsäcken bra? Sitter den "fel" är det väldigt lätt att få ont i bland annat höfterna.

Sitter fel? :? Ingen aning men det känns bekvämt. Sen är det inte utanpå höfterna utan inne i liksom.

/MD

InläggPostat: ons 24 jun 2015, 21:37 
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Är det bägge höfterna?
En vän till mig låg oftast på samma sida när han sov och fick höftproblem av den orsaken.

InläggPostat: ons 24 jun 2015, 21:47 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

En läkare förklarade för mig varför man kan få värk som verkar obefogad . Tex om man varit väldigt aktiv som yngre och sedan blivit mer och mer stillasittande i jobbet och inte hållit igång under den perioden så har kroppen minnet av hur den var då den var "frisk" . Och man då gör saker som man inte riktigt har styrkan för även om man inte sjunkit så djupt , som man tycker själv vid återupptagen träning . Träningsvärken försvinner snabbt och man tycker att flåset är ok .
Ändå kan kroppen var ur balans och man borde ha tagit det lugnare . Ligamenten och ledband mm tappar i elasticitet och även om man tror att man är ok pga att styrkan och flåset finns där hyfsat så kan kroppen få slita mer och förslitningar kommer snabbare .

Så man bör ta träningen lugnare i början och tänka på att gå utan belastning på alla underlag även asfalt så att ligament och leder stärks innan man belastar mer för att slippa förslitningar .

Min kropp är sliten bla för att jag har haft jobb som varit extremt tunga i perioder och sedan haft uppehåll med stillasittande jobb , men när jag återgått till de fysiskt tunga så har jag jobbat exakt som jag gjorde innan . Det har orsakat kronisk smärta och förslitningar .

Och allt går inte att träna bort . Att träna sina muskler är bra för de hjälper till att bära upp ett slitet skelett och lindrar smärta .
Simning är bra för att stärka kroppen utan att belasta tex

InläggPostat: tor 25 jun 2015, 20:13 
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

MulenDag skrev:
Toker skrev:
Sitter ryggsäcken bra? Sitter den "fel" är det väldigt lätt att få ont i bland annat höfterna.

Sitter fel? :? Ingen aning men det känns bekvämt. Sen är det inte utanpå höfterna utan inne i liksom.

/MD

Jag tänker närmast på om du har provat ut ryggsäcken. Nu lär längden på säcken inte vara problemet eftrsom det är i höfterna du får ont.
Men om avbärarbältet/höftbältet sitter snett eller för högt upp kan man få ont i höfterna. Det behöver inte vara detta som är fel, men det kan vara värt att kolla.

InläggPostat: tor 25 jun 2015, 20:28 
Användarvisningsbild

Toker skrev:
Men om avbärarbältet/höftbältet sitter snett eller för högt upp kan man få ont i höfterna.

Aha! :idea: Jag har det jättehögt... Jag drar upp det och drar åt så att säcken liksom hänger på höfterna, nästan uppe på höftspetsarna (högsta delen av höften på sidan av kroppen), ingen last i axelbanden annan än för att hindra att säcken ramlar baklänges, ingen vertikal last på axlarna alltså. Kan det vara det? Men? Om jag sänker säcken så känns det som att den kasar vidare nedåt, dessutom blir det obekvämt om säckens höftband hamnar utanpå byxbältet och det blir lite konstigt med grejerna jag har fäst i byxbältet.

:hm: Kanske får släpa med mig säcken när jag vid tillfälle träffar nån som har koll på att bära säck. Å andra sidan borde det inte vara så himla krångligt. :smack: När jag tänker efter så händer detta även utan säck, har jag för mig. Har alltid varit lite mesig i höfterna, alltid rätt otränad på att gå långt också. Det var marscherna som gjorde att jag fick byta förband i lumpen för att hamna i flottan istället. (Nej, det finns inget läkarutlåtande.)

/MD

InläggPostat: tor 25 jun 2015, 20:49 
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Själv brukar jag få ont i höfterna efter ca 2 mil med ryggsäck, ibland gör det mer ont efter en längre paus än en kort konstigt nog.
Jag vill tro att det ska vara så när man är 50 år, men samtidigt finns det ju stålmän som är betydligt äldre än så.

Otränad eller inte, jag orkar drygt två mil med 15kg ryggsäck innan vila, det är acceptabelt tycker jag

InläggPostat: tor 25 jun 2015, 21:56 
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Överkanten på avbärarbältet ska sluta vid överkanten på höftkammen (eller vad det kan heta?)
Det beror lite på hur höftbältet ser ut, men principen är så.
Det kan skava om man har tjocka bälten i byxorna eller jackor med låga fickor. Kläder som är anpassade för att använda med ryggsäck brukar vara rätt avskalade där höftbältet ska vara.

Jag hoppas att det var till någon hjälp, jag förstod knappt själv vad jag skrev,, :D

InläggPostat: fre 26 jun 2015, 01:10 
Användarvisningsbild

Toker skrev:
Överkanten på avbärarbältet ska sluta vid överkanten på höftkammen (eller vad det kan heta?)

Ok, tack, jag har nog mitt lite högre, ska testa att sänka det lite. :hm: Var ska jag då göra av krafset som hänger i byxbältet.... :mrgreen:

/MD

InläggPostat: fre 26 jun 2015, 01:26 
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

MulenDag skrev:
Toker skrev:

Ok, tack, jag har nog mitt lite högre, ska testa att sänka det lite. :hm: Var ska jag då göra av krafset som hänger i byxbältet.... :mrgreen:

/MD

Det är olika, här diskuterar man alldeles strax just avbärarbältet i höjdled.
https://youtu.be/1Et4t4d-26Y?t=80

"Iliac crest" är vad man pratar om ovan.
Bild

Varför, notera muskeln "Tensor fasciae latae" och föreställ er tryck på denna ovan "tomrummet" (man blir snabbt trött då)

Bild

InläggPostat: fre 26 jun 2015, 01:38 
Användarvisningsbild

Derzu Uzala skrev:
Det är olika, här diskuterar man alldeles strax just avbärarbältet i höjdled.
...
Varför, notera muskeln "Tensor fasciae latae" och föreställ er tryck på denna ovan "tomrummet" (man blir snabbt trött då)

Men då bär jag nog ganska rätt i alla fall. :) Fast jag ska dra ryggan mot ryggen lite mer. Bra info, tack för det!

/MD

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2