Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 05 jun 2015, 12:59 
Jag fick lite kommentarer på att jag inte klarade att gå längre än 13 km.

Sammanfattningen av kommentarerna är väl att jag ska gå långsammare. Jag går i drygt 5 km/h och det är den takt jag hamnar i om jag "bara går" utan att tänka på att gå fort eller långsamt. Ska jag gå långsammare stämmer liksom inte steglängd och armsving och det känns obekvämt.

När jag gått min promenad känns det inte som att musklerna är slut och jag är varken andfådd eller har puls, det är värk i höfterna som sätter stopp. Kan det vara en träningsgrej?

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gå
InläggPostat: fre 05 jun 2015, 13:17 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: tor 25 sep 2014, 11:36
Inlägg: 269
Ort: Södra Sverige
Och pauser.

Hur mycket pausade du under din promenad?

_________________
Förberedd för allt. Nästan...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gå
InläggPostat: fre 05 jun 2015, 13:43 
Njaaa.... Ett par, kanske tre, kortare pauser. Tillräckligt för att sträcka på mig och vattna doggen.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gå
InläggPostat: fre 05 jun 2015, 14:06 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 29 jan 2015, 18:12
Inlägg: 107
Ort: Långt ut i skogen
Definitivt en träningsgrej, tror jag. Jag går längre och längre sträckor nu med tyngre och tyngre packning. Lägger i tunga böcker för att härda axlarna. Jag märker tydligt att backar där jag förut var helt slut, nu kan passeras utan att jag lägger märke till det. :notme:
Jag försöker passa på att gå vid varje lämpligt tillfälle. Tar med mig sköna joggingskor t ex till huvudstaden och går rätt igenom hela staden från ena till andra änden med ryggsäck utan problem. Samma när jag kommer hem. Jag skippar bussen och går de sju kilometerna hem, som träning. Min BOL ligger 28 mil bort. Förrutom cykel så blir det apostlahästarna som kommer ta mig dit den dag SHTF.... :-g

Practice makes perfect! Good Luck! :D

_________________
"My alone feels so good, I'll only have you if you're sweeter than my solitude"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gå
InläggPostat: lör 06 jun 2015, 01:08 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: lör 18 apr 2015, 00:54
Inlägg: 7
Jag har lite svårt att tänka mig att det är en träningsgrej faktiskt.
Jag är en riktig soffpotatis. Sover i sängen, äter i sängen, ser på film/serier i sängen, kollar internet i sängen osv. Jag är alltså inte en särskilt aktiv person, även om jag var väldigt aktiv fram till 17-års åldern, vilket är drygt tio år sedan nu. Var ute och vandrade idag då jag tänkte gå till en sjö i närheten som jag inte har varit vid. Den är ca 5-6 km bort skulle jag tro, och det tog mig ca 40-45 minuter enkelväg. Det var dock ingen jobbig terräng utan mestadels skogsstigar och grusvägar, och packningen var inte mycket att tala om, ca 5 kg eller nått. Dock var jag barfota, och vandrade i två timmar igår i hård terräng vilket gjorde att jag hade en hel del sår på fötterna. Kunde därför inte riktigt gå i den takt jag brukar gå i. Var lite andfådd när jag kom fram, men inte direkt trött och kände inget i musklerna, och jag är som sagt en soffpotatis.
Så jag antar att det är något med höfterna. Skulle iofs kunna vara en träningsgrej, även om jag som är såpass otränad inte har några problem, men så är jag ju rätt yngre än dig om jag inte minns helt fel, så skulle möjligtvis kunna bero på det kanske.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gå
InläggPostat: lör 06 jun 2015, 18:15 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06 dec 2014, 19:27
Inlägg: 25
Jougda skrev:
Definitivt en träningsgrej, tror jag. Jag går längre och längre sträckor nu med tyngre och tyngre packning. Lägger i tunga böcker för att härda axlarna. Jag märker tydligt att backar där jag förut var helt slut, nu kan passeras utan att jag lägger märke till det. :notme:
Jag försöker passa på att gå vid varje lämpligt tillfälle. Tar med mig sköna joggingskor t ex till huvudstaden och går rätt igenom hela staden från ena till andra änden med ryggsäck utan problem. Samma när jag kommer hem. Jag skippar bussen och går de sju kilometerna hem, som träning. Min BOL ligger 28 mil bort. Förrutom cykel så blir det apostlahästarna som kommer ta mig dit den dag SHTF.... :-g

Practice makes perfect! Good Luck! :D


:up: :up: :up: :!:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gå
InläggPostat: lör 06 jun 2015, 21:20 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Kan vara en viktgrej också... jag väger 85 nu och det är tio för mycket för att jag ska kunna springa långt. Det funkar i fem kilometer men inte mer.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gå
InläggPostat: lör 06 jun 2015, 21:30 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: tor 26 mar 2015, 12:10
Inlägg: 502
Beror ju lite på vad målet är också.

Jag kan springa väldigt många timmar i ett hyggligt tempo men det har nästan 0 i betydelse eftersom ingen i min familj klarar det tempot. De är för små för att klara det helt enkelt.
Så det blir cykel och cykelkärra om man skall få med sig fler.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gå
InläggPostat: lör 06 jun 2015, 23:35 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: tor 17 okt 2013, 18:37
Inlägg: 243
Ort: Västra Götaland
Har samma problem(?) med att höftlederna blir "sura" och svider efter nån mil med packning när jag inte gått lastad på länge. I mitt fall går det över efter ett par turer. Om jag planerat någon längre förflyttning med packning och inte varit ute senaste halvåret så tar jag ett par tre lastade träningsturer på en mil eller två med någon veckas mellanrum innan jag ger mig av på den längre resan. Då slipper jag obehaget på den långa turen.

Vet inte om det hjälper i ditt fall men det kanske är värt att prova:)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gå
InläggPostat: lör 06 jun 2015, 23:44 
Tack för tips. Tror som sagt inte att det handlar om musklerna eller konditionen. Får experimentera lite och se vad som händer. Ska i alla fall testa varianten med lite längre pauser och försöka hålla ned tempot.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gå
InläggPostat: sön 07 jun 2015, 20:53 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Om du tror att det är ledrelaterat skulle jag råda att låta en riktig doktor kolla upp detta på hälsocentralen så att han kan säga om det beror på ledsjukdom/gamla förslitnings skador, etc eller om det är en fråga om att träna korrekt så att man värmer upp och mjukar upp lederna innan osv, han kan kanske då hjälpa med korrekta träningsråd om det är relaterat till någon ledåkomma.

Träning, ja, men beror detta på skador i ledsystemet någonstans så bör man kolla upp mer exakt vad det är och eventuella anpassningar av träningsschemat efter det, sådant bör man rådgöra med en riktig läkare om, om så är fallet, inte gå efter lösa spekulationer på ett forum, även om det generella träningsråden säkert är korrekta här (många här har ju militär träningsutbildning och den är ju noga utstuderad och framtagen för att inte orsaka förslitningar, men den tar inte hänsyn till individuella behov annat än generellt (eftersom det ju inte går att skriva detta i handböckerna)).

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gå
InläggPostat: ons 10 jun 2015, 09:13 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: ons 03 dec 2014, 20:16
Inlägg: 122
Kolesterolsänkande mediciner kan ge sådana symptom tror jag. Och en del annat som man inte vill ha..


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gå
InläggPostat: sön 14 jun 2015, 09:39 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 29 jan 2015, 18:12
Inlägg: 107
Ort: Långt ut i skogen
Gick en av landskapslederna nu fredag, lördag då det utlovades vackert väder, vilket också infriades. Blev väl bara en ca 30 km, men många nyttiga lärdomar fick jag. :notme:
Det här med pauser har redan nämnts, otroligt viktigt med korta stoppar, helst varje timme. Efter att lunchen är intagen, lägger jag mig på rygg och vilar en timme, vilket ger ytterligare ett gå-skift med pigga ben på eftermiddagen.
Jag hade inte mina vanliga vandrar-kängor, utan ett par "jogging-skor", typ dämpad sula. Men oj vilket problem jag fick på slingriga, bergiga stigar. Dessa skor är alldeles för mjuka, och foten åker runt i dem, vilket resulterade i ett antal vattenfyllda blåsor på både häl och tå. Efter att ha snörat dem väldigt hårt blev det något bättre. Jag rekommendationen alltså hårda kängor i skogen! :nono:
En annan lärdom är att jag faktiskt får knäppa upp snål-pluskan och investera i lättviktstält. Varje kilo är dyrbar där ute.
Hade precis som du MD ont i en höft, men med vila och nattens sömn i tältet så gick det mesta över. Tror att det är mer vandring som behövs helt enkelt.
Kan verkligen rekommendera en utflykt i våra underbara svenska skogar och leder. Har badat i varenda sjö, sett tjäder, snok, och huggorm. Även sett hur otroligt hårt vildsvinen har gått åt skogsmarken. De kör som jordfräsar med sina trynen, det måste ju vara bra markberedning som görs där ute!
Kanske vi möts någonstans på någon led där ute!
Hejsvejs! :rambo:

_________________
"My alone feels so good, I'll only have you if you're sweeter than my solitude"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gå
InläggPostat: ons 24 jun 2015, 19:02 
Tack för tipset om sänkt tempo. Gick en 12 km-promenad idag, undvek asfalt, tog tre timmar. Hade lite vatten och annat krafs i ryggan, kanske 5 kg. Inte alls samma onda som förra gången. Går annars dagligen minst 5 km och det känner jag inte av. Gissar att allt stillasittande på jobbet är till nackdel så dagsturen gör nog stor nytta.

Svårt att hålla ned tempot men det gör skillnad. :up:

Skulle vilja nå att klara 30 km/dygn. Får jobba vidare och se om det går att få till.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gå
InläggPostat: ons 24 jun 2015, 19:57 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 13:17
Inlägg: 144
Sitter ryggsäcken bra? Sitter den "fel" är det väldigt lätt att få ont i bland annat höfterna.

När jag är ute och går med packning snittar jag 3km/h. Dock är det inräknat fikaraster så det blir väl lite snabbare.
Då funkar det att gå 2-3mil på en dag för mig.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet