Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Glas, isolering och takplåt?
InläggPostat: ons 11 jan 2017, 23:18 
Heh! :D Bra tips, alla!

Att jag inte tänkt på asfalt, finns ju som sagt mycket att hämta...

Jag har rätt gott om lagerutrymme så det är inte ett bekymmer. Andrasortering av ny takplåt brukar gå att få till rimliga priser, har jag för mig.

/MD

InläggPostat: ons 11 jan 2017, 23:25 
The grey man

Tror oxå på att vissa produkter kan vara av värde att samla på sig.
Skruv spik o annat fästmatriel produkter för gjutning har jag i begränsad mängd IOM fuktproblematiken. Åldersbeständig plast finns några rullar. Kan även användas som provisoriska växthus osv....Kanske olika varianter av nät o taggtråd kan vara av nytta med tanke på djurhållning!? O skydd...... :notme:

InläggPostat: ons 11 jan 2017, 23:46 
Kreditkortsberoende

Jag är övertygad om att popnit är betydligt bättre att täta skruvhål i plåttak än uppvärmd gammal oxiderad asfalt från gatan.. Asfalten är svår att återanvända utan tillsats av färsk bitumen.

Skickat från min SM-G870F via Tapatalk

InläggPostat: ons 11 jan 2017, 23:53 
ren asfalt är hård i kyla så där har man problem , men tjära funkar, popnit är bra för den delen men man ska ha mer än ätt stt att ordna saker på ;)

InläggPostat: tor 12 jan 2017, 00:16 
Hittar alltid högar med gamla takpannor om man går runt och snokar hos någon bekant med gård. Hos syrran ligger det flera högar med gamla fina takpannor, men takpannorna på nyrenoverade taket är nya. Var något det inte var ekonomiskt att låta snickaren sortera vilka som var bra utan bättre att köpa nya...
När jag varit på tippen är det inte ovanligt att se folk slänga gamla takpannor. Går säkert att sätta in annons om att man kan hämta och köra bort.

Takplåt är väl bättre på alla sätt, men håll uppsikt över gamla takpannor också.

InläggPostat: tor 12 jan 2017, 14:24 
Praeparatio est superesse
Användarvisningsbild

Kolla vid något område där de bygger "paket" hus. Brukar bli en eller halv pall betongpannor över. Många år glada bara att bli av med dem.

InläggPostat: tor 12 jan 2017, 16:48 
Kreditkortsberoende

Dessa är ju till för att ha i reserv om några pannor blåser ner eller dylikt men det tänker ingen på förrän det händer och deras modell av takpannor utgått ur sortimentet [emoji2] [emoji2] [emoji2]

Skickat från min SM-G870F via Tapatalk

InläggPostat: fre 13 jan 2017, 22:02 
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö

Nikenik skrev:
...gamla takpannor. Går säkert att sätta in annons om att man kan hämta och köra bort.

Ser dom annonseras ut både köpes och säljes för enstaka kronor styck. Vill man ha gamla takpannor kan man antagligen få tag i så mycket man har plats för utan att betala särskilt mycket. Sedan kan man ju fråga sig varför man skulle vilja ha gamla pannor, dom tar mycket plats, är tunga, ömtåliga, inte värda särskilt mycket, och det finns mycket bättre alternativ att använda. Takplåt tar mycket mindre plats, har längre livslängd, går snabbare att lägga... Krossade takpannor är bättre som fyll i lerhålorna på dåliga skogsvägar, men det är väl det.

InläggPostat: fre 13 jan 2017, 22:59 
har man byggnader med befintliga pannor ska man ha på lager med, men annars så är plåt lättare att ha på lager

hm, tegelpannor är bra kräftodlingshålor med ;)

InläggPostat: fre 13 jan 2017, 23:25 
Tränar vakthöns

Man kanske kan bygga en hygglig ugn av dem också...

InläggPostat: lör 14 jan 2017, 11:36 
Luktar inte fotogenkök illa?
Användarvisningsbild

Kan ni få tag i lite betonghålsten så se till att spara några sådana med. De är suveräna att använda istället för plint vid konstruktion av byggnader med torpargrund. Använd INTE leca, tegel eller lättbetong för detta då de suger vatten som en tvättsvamp och därmed får syllen att ruttna.

COMS PLAN 3-3-3 (Dual Watch)
VHF: 155.500 (Jakt3 & Marin L1)
UHF: 444.800 (SRBR 3)

InläggPostat: lör 14 jan 2017, 14:21 
G-son skrev:
Nikenik skrev:
...gamla takpannor. Går säkert att sätta in annons om att man kan hämta och köra bort.

Ser dom annonseras ut både köpes och säljes för enstaka kronor styck. Vill man ha gamla takpannor kan man antagligen få tag i så mycket man har plats för utan att betala särskilt mycket. Sedan kan man ju fråga sig varför man skulle vilja ha gamla pannor, dom tar mycket plats, är tunga, ömtåliga, inte värda särskilt mycket, och det finns mycket bättre alternativ att använda. Takplåt tar mycket mindre plats, har längre livslängd, går snabbare att lägga... Krossade takpannor är bättre som fyll i lerhålorna på dåliga skogsvägar, men det är väl det.

Jo, det stämmer ju. Nämnde det mer som en eftertanke, inte att dom var bättre än plåt. Tänkte t.ex att man kan lägga takpannor över öppna vedboden så det sparar den dyra plåten om man senare behöver bygga ytterligare ett boende eller lada med rejält tak.
Takpannor, om man väl fått hem högen, kan ju ligga ute var som helst.

InläggPostat: lör 14 jan 2017, 17:09 
Cementplattor är inte dumt att, ha men det kanske man bryter upp ute i "byn" vid TEOTWAWKI...? Hade jag plats skulle jag nog ändå ha lite av detta. Det är inte kul att klafsa runt i lervälling. Jag är tacksam att den tidigare ägaren till BOL på Balkan hade lagt lite cementplattor till dasset. I min drömköksträdgård finns det också cementplattor i gångarna.

InläggPostat: lör 23 sep 2017, 11:02 
När jag stod som bäst och tapetserade efter en liten vattenläcka i morse kom jag att tänka på tapeter och tapetklister. Inte det viktigaste i förhållande till annat i tråden men kanske inte dumt att ha trots allt om man har plats. I vart fall för ett "trevligare" rum i teotwawki-tider. Det är bara att undvika att rullarna möglar. Klistret (pulvret) håller sig väl bra länge. Torkar det ihop löser det ju upp sig i vattnet. Alternativet med färg tror jag är svårare att lagra med tanke på hållbarhet och lagringstemperatur.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2