Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 49 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Gör vi (preppers) oss för beroende av utrustning?
InläggPostat: tis 25 nov 2014, 12:32 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Dweomer skrev:
Varför behöver man gå tillbaka till stenåldern hela tiden då det kommer på tal om en kollaps ?

Under andra världskriget så fick många husmödrar börja att snåla där det gick och lärde sig återigen att göra tvål och såpa hemma i köket . Tvål var ransonerat och även fettet så genom lite uppfinningsförmåga och prova på så hittade de lösningar .
Stora industrier fanns innan elen kom via ledningar i luften med , antingen via vattenhjul och remmar med remskivor till maskinerna eller genom att koppla in en turbin och generera ström på plats .

Vi behöver inte gå så långt bakåt i tiden för att hitta gårdar där man var i stort sett självförsörjande utan att vara kopplade till ett elnät .

Att försöka hitta de källor som finns där och lära sig av kan vara en bra prepperbörjan och det finns fortfarande platser där man har dessa gårdar i brukbart skick . Utrustning säljs på blocket osv .

Jag tror att fokus ligger lite fel när det handlar om och talas om utrustning . Och att man inte tänker sig för riktigt .


Sant samt. Undrar också varför stenålderskopplingar kommer upp. Det är ju inte så att all vetenskap/ kunskap/ böcker och know how kommer försvinna vid tex en ekonomisk kollaps.
Det som hände i Argentina, väldokumenterad kollaps i nutiden av ett välutvecklat land, var att saker och ting blev hårdare och tuffare. Vardagen förändrades inte till stenålderssamhälle, men som sagt, vardagen blev "värre" och besvärligare än tidigare.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gör vi (preppers) oss för beroende av utrustning?
InläggPostat: tis 25 nov 2014, 12:46 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Jag börjar tro att många preppers har fastnat i ett tänk där utrustningen är allt , utan den dör man .
Men John Seymore säger ju i sin bok att den som gör nåt eget från första delen i en kedja höjer sitt välbefinnande i att faktiskt ha klarat av nåt själv och ökar sitt självförtroende .
Något som faktiskt är nog så viktigt att ha tron på att jag kan klara mig och jag kan göra saker själv , inte bara öppna konserven med öppnaren .
Och tittar man runt sig i samhället så finns det faktiskt de som inte är preppers som kan själv .

Går jag in i lokala färghandeln så kan jag köpa handgjorda tvålar som tillverkats av olika människor på olika platser i världen , allt från tvålar gjorda av animaliskt fett , vegetabiliskt fett eller enklast möjliga sätt där man använder färdiga satser med en tvålgrund i botten .
Det finns de som håller traditioner levande och använder gammal utrustning som tex trampsvarven och gör det bra .

Det gäller att samla lite av kunskaperna och få en bredare bas så har man fina förutsättningar för framtiden .
Men det handlar om hur man ser framtiden och om man vill själv eller lita på ett lager som kan bli stulet eller brinna upp osv . Att ha en bred bas att stå på gör att man har större chans att överleva också .

Men är det för flummigt och fult att lära sig ett hantverk ? Inte tufft nog ?

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gör vi (preppers) oss för beroende av utrustning?
InläggPostat: tis 25 nov 2014, 15:26 
det finns en sak till, ingen vet ju vad som kan komma att hända, och vi har olika preferenser till vad vi funderar på om framtiden

ett annat sätt är att många tänker, sten påse eller sax, där i spelat väljer en och håller det som sin vinnare
men här ser jag det som att man måste ha sten, påse OCH sax
eller kanske bättre att säga kunskap, erfarenhet och utrustning

det finns inget som säger att vi skal tillbaka till stenåldern ,men man kan ju hoppas :lol: ;)

vem vet, det kan till och med vara så att ingen av oss som lever nu hinner med något som går riktigt galet i det stora hela
men om det blir så så tycker jag ändå inte att jag gjort mycket i onödan, dom kunskaper och erfarenheter jag samlar på mig annvänds mest till annat och för det mesta tycker jag det är kul


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gör vi (preppers) oss för beroende av utrustning?
InläggPostat: tis 25 nov 2014, 20:02 
Dweomer skrev:
Jag börjar tro att många preppers har fastnat i ett tänk där utrustningen är allt , utan den dör man .
Men John Seymore säger ju i sin bok att den som gör nåt eget från första delen i en kedja höjer sitt välbefinnande i att faktiskt ha klarat av nåt själv och ökar sitt självförtroende .
Något som faktiskt är nog så viktigt att ha tron på att jag kan klara mig och jag kan göra saker själv , inte bara öppna konserven med öppnaren .
Och tittar man runt sig i samhället så finns det faktiskt de som inte är preppers som kan själv .

Går jag in i lokala färghandeln så kan jag köpa handgjorda tvålar som tillverkats av olika människor på olika platser i världen , allt från tvålar gjorda av animaliskt fett , vegetabiliskt fett eller enklast möjliga sätt där man använder färdiga satser med en tvålgrund i botten .
Det finns de som håller traditioner levande och använder gammal utrustning som tex trampsvarven och gör det bra .

Det gäller att samla lite av kunskaperna och få en bredare bas så har man fina förutsättningar för framtiden .
Men det handlar om hur man ser framtiden och om man vill själv eller lita på ett lager som kan bli stulet eller brinna upp osv . Att ha en bred bas att stå på gör att man har större chans att överleva också .

Men är det för flummigt och fult att lära sig ett hantverk ? Inte tufft nog ?

:up: :up: :up:


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 49 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet