Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: "Gratis" Jord?
InläggPostat: lör 14 apr 2012, 21:32 
Håller på med ett litet lågbudget projekt med att odla mat på balkongen och köket i lägenheten. Fick två hinkar med prima matjord av en kompis och har nu planterat potatis, sallader, tomat och några örter.
Har försått mina egna potatisar från de jag köpt på ica, likaså använt frön från "köttet" på ica-tomater, dillfrön från kryddhyllan och liknande. Får se vad som funkar och inte.

Allt planterat i plastlådor, mjölkpaket, äggkartonger och hinkar. Mest för att se hur billigt jag kan komma undan med att odla egen mat än att jag är snål.
Att köpa frön, jord, krukor och tillbehör på blomsterlandet blir väldigt dyrt. Helt plötsligt har man lagt ut 200kr för att kunna odla egna salladsblad i en kruka i köksfönstret...

Nu undrar jag över om det finns något ställe man kan få tag på gratis jord och gödsel? Var någon som sa i något program att man kunde höra med något stall om de hade jord man kunde hämta... Tacksam för tips.
Har planer på att "låna" lite jord från skogen härintill och där även "gerilla-odla" några av de försådda potatisarna som blev över.

Hur tror ni jorden är i en vanlig skog på västkusten? Går det att "låna hem" en hink eller två och odla t.ex sockerärtor med den? Behöver jag i så fall gödsla den och/eller kalka den? Berätta gärna om ni har någon erfarenhet av liknande.

Inläggsrubrik: Re: "Gratis" Jord?
InläggPostat: lör 14 apr 2012, 21:56 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

För att fröna ur köpetomaterna ska kunna gro ska de "rötas först . Tomaten ska läggas i en glasburk tills innehållet är en stinkande sur massa . Ur den massan så tvåttar man fram från som går att så .
Fröna ska alltså ha nått full mognad och det gör de då frukten är övermogen sas .

Här kan du läsa om hur det går till
http://www.froodling.se/pdf/tomat.pdf
Det är taget ur den här boken
http://www.froodling.se/indexseedbook_chap.htm

Att få jord från ett stall ? Gödsel eller välbrunnen gödsel är bara en mindre del i en bra odlingsjord .
För mycket och växterna tar skada , gödseln bränner växterna eller så växer de hjäl sig .

Potatis odlad i hästskit får mycket skorv , så där bör man använda annan gödsel .

Kryddor från kryddhyllan är ofta värmebehandlade för att vara fria från skadliga ämnen , tex bakterier som kan skada oss .
Så grobarheten brukar vara noll eller mycket dålig där

Satsa på riktiga fröer , så vet du att du får de med hög grobarhet och som är anpassade för den växtzon du bor i .

Gris och hönsskit är även de mycket starka och måste spädas ut .

Sedan behövs torv som håller fukt och sand och grus som dränerar .

InläggPostat: lör 14 apr 2012, 22:04 
Dweomer skrev:
För att fröna ur köpetomaterna ska kunna gro ska de "rötas först . Tomaten ska läggas i en glasburk tills innehållet är en stinkande sur massa . Ur den massan så tvåttar man fram från som går att så .
Fröna ska alltså ha nått full mognad och det gör de då frukten är övermogen sas .

Här kan du läsa om hur det går till
http://www.froodling.se/pdf/tomat.pdf
Det är taget ur den här boken
http://www.froodling.se/indexseedbook_chap.htm

Att få jord från ett stall ? Gödsel eller välbrunnen gödsel är bara en mindre del i en bra odlingsjord .
För mycket och växterna tar skada , gödseln bränner växterna eller så växer de hjäl sig .

Potatis odlad i hästskit får mycket skorv , så där bör man använda annan gödsel .

Gris och hönsskit är även de mycket starka och måste spädas ut .

Sedan behövs torv som håller fukt och sand och grus som dränerar .

Jodå, jag gjorde allt (ungefär) så som du skriver med tomaterna, har läst John Seymour's bok... Ville visa "budgetnivån" på mitt lilla projekt.

Tja, efter några år blir det ju fin jord av gödselstacken vid stallet. Vad händer med den?

Vad tror du om att ta jord från skogen då?

InläggPostat: lör 14 apr 2012, 22:15 
Användarvisningsbild

Ren gödsel även om den är välbrunnen , flera år gammal , brukar inte vara lyckat .
Den blir oftast alldeles för kompakt så att rötterna inte kan få luft , behövs som sagt lite grövre material med i det hela .

Jorden i skogen är ofta mycket näringsfattig och innehåller skogen mycket barrträd så är jorden sämre än från löv områden .

Men att blanda gödsel , sand , torv och jord från åker brukar ge bra resultat . Glöm inte komposten som är som medicin för växterna .

InläggPostat: lör 14 apr 2012, 22:36 
Så en hink välbrunnen gödsel från närmaste stall, en hink skogsjord och en hink sand/grus och blanda ihop till lagom proportion borde alltså inte vara så himla dumt? Låter rimligt och billigt i mina öron iaf. Och något jag kan göra på en gång. Anlägga en liten kompost på balkongen kan jag ju också göra men lär ju ta ett tag...

InläggPostat: lör 14 apr 2012, 23:07 
Användarvisningsbild

Där har du en bra start i alla fall tills komposten är igång .

InläggPostat: sön 15 apr 2012, 10:09 
Borgmästare i Jericho

Kompostert tang er også en fin bestanddel i jord for poteter. Komposter tangen sammen med fersk hestemøkk på høsten. Tang inneholder mye kalium som poteter trenger.

InläggPostat: mån 16 apr 2012, 21:22 
Användarvisningsbild

Finns det ett grustag i närheten som krossar fram de olika fraktionerna på grus så finns möjligheten att få lite stenmjöl .

Stenmjöl från olika bergarter har olika beståndsdelar och innehåller mycket mineraler som är viktiga för växterna .

Fungerar som ett mineralgödselmedel .

Fungerar inte lika bra att ta fin sand som har runda ytor utan ska komma från en kross så att ytorna är ojämna och vassa för att mineraliseringen ska komma igång .

Mängdmässigt så pratas om något enstaka kilo per hektar , så i lådan på balkongen , matskedsvis .

InläggPostat: ons 07 jan 2015, 18:20 
Praeparatio est superesse
Användarvisningsbild

Här har ett par av kyrkogårdarna större komposter för alla blommor och liknande som blir från all gravvård. där brukar man kunna hämta en del fin komposterad jord. några av kommunerna i närheten har ett liknande system. kan vara värt att kolla vid någon parkavdelning i din kommun.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ]