Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Guider hur man fångar djur med fällor m.m!
InläggPostat: ons 23 jan 2013, 18:18 
Börjar få trångt i skafferiet

Hejsan svejsan!

Är ny på detta forumet, och även ny inom survivalism. Håller på för fullt med att fixa saker till min ryggsäck m.m men just idag har jag gjort en guide, så att även min fru och barn ska kunna lära sig göra fällor om vi tvingas ut i skogen, och dom är i behov av mat när jag kanske av någon anledning inte är i närheten eller om vi kommer ifrån varran!

Min tanke är att man kan ta denna guide, skriva ut och plasta in den och ha med i sin ryggsäck. Det är ju trots allt lätt att glömma bort saker, hur man gör fällor m.m. Eller om man är som min fru och helt enkelt inte vill lära sig innan det är för sent, så är detta ju perfekt. Bara för henne att plocka upp och börja följa guiden.

http://img152.imageshack.us/img152/741/fllafrdjur.png

Så ser guiden ut. Här har ni en video som beskriver fällan:

http://www.youtube.com/watch?v=aK9H06q5zbk

Ni får jättegärna hjälpa till och förbättre min guide, så att även den mest korkade kan göra denna fälla :D

Sedan är min tanke att ni kan hjälpa till och fylla på med andra guider, hur man fiskar utan fiske spö m.m kanske? Bara fantasin sätter ju gränserna här.

Inläggsrubrik: Re: Guider hur man fångar djur med fällor m.m!
InläggPostat: ons 23 jan 2013, 19:17 
Konservöppnaren är min käraste ägodel.
Användarvisningsbild

Nått som man inte ska glömma när det gäller fällor är att oavsett hur bra fällor man kan göra blir det lätt ointressant om man inte vet vart man ska sätta upp dom.
Tänker mest på din fru då som inte vill lära sig. Kanske kan vara en ide att skriva ner lite information om vart man bör ställa upp sin fälla. Vilka djur som är vanliga i ert närområde kan ju vara bra att ha lite information om.
Annars tycker jag det är bra ide.

InläggPostat: ons 23 jan 2013, 19:25 

Radeeek skrev:
Nått som man inte ska glömma när det gäller fällor är att oavsett hur bra fällor man kan göra blir det lätt ointressant om man inte vet vart man ska sätta upp dom.
Tänker mest på din fru då som inte vill lära sig. Kanske kan vara en ide att skriva ner lite information om vart man bör ställa upp sin fälla. Vilka djur som är vanliga i ert närområde kan ju vara bra att ha lite information om.

Det står längst ner på bilden under förklaring vart hon ska söka sig för att sätta upp fällorna :)

InläggPostat: ons 23 jan 2013, 19:27 
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

När jag var liten berättade min farfar hur man skulle göra ripsnaror och hur man skulle snara ripa. Men eftersom han var i det närmaste blind och hade svårt för att ta sig fram i skogen så kunde han inte visa mig hur man skulle göra. Så jag försökte göra en sån rip-"hage" som han beskrev på ett ställe några hundra meter från där vi bodde. Där fanns ripspår i snön och björkris att bygga av. Men inte blev det nåt för mig ändå. Jag hade ändå inte förstått hur man gör på rätt sätt. Det förstod jag långt senare när jag blev vuxen, hur man ska göra. Tyvärr har jag aldrig provat som vuxen så jag har fortfarande ingen praktisk erfarenhet av att fånga ripor med snara.

Med denna lilla berättelse vill jag bara illustrera att det är svårt att göra fällor och man måste ha kunskap i hur djuren rör sig och hur deras mönster ser ut innan man blir en framgångsrik fällfångare.

De som höll på med fällfångst hade väldigt många fällor ute och vittjade dem varje dag så det är ett ganska omfattande jobb att fånga vilt med fällor.

InläggPostat: ons 23 jan 2013, 19:32 
Konservöppnaren är min käraste ägodel.
Användarvisningsbild

Jagska skrev:
Radeeek skrev:

Det står längst ner på bilden under förklaring vart hon ska söka sig för att sätta upp fällorna :)

Ja det gör det ser jag nu var tvungen att zooma lite först. Då skulle jag komplettera med bilder på spår från djur man vet finns i området eller spillningshögar kan man ju också försöka få kort på. Dom bilderna skulle man kunna ha på baksidan av det inplastade arket.

InläggPostat: ons 23 jan 2013, 19:36 

Rakkuraj skrev:
När jag var liten berättade min farfar hur man skulle göra ripsnaror och hur man skulle snara ripa. Men eftersom han var i det närmaste blind och hade svårt för att ta sig fram i skogen så kunde han inte visa mig hur man skulle göra. Så jag försökte göra en sån rip-"hage" som han beskrev på ett ställe några hundra meter från där vi bodde. Där fanns ripspår i snön och björkris att bygga av. Men inte blev det nåt för mig ändå. Jag hade ändå inte förstått hur man gör på rätt sätt. Det förstod jag långt senare när jag blev vuxen, hur man ska göra. Tyvärr har jag aldrig provat som vuxen så jag har fortfarande ingen praktisk erfarenhet av att fånga ripor med snara.

Med denna lilla berättelse vill jag bara illustrera att det är svårt att göra fällor och man måste ha kunskap i hur djuren rör sig och hur deras mönster ser ut innan man blir en framgångsrik fällfångare.

De som höll på med fällfångst hade väldigt många fällor ute och vittjade dem varje dag så det är ett ganska omfattande jobb att fånga vilt med fällor.

Absolut min vän, så är det. Men vi får också ha i åtanke att under många av de saker som kan hända, ex att sjukdom dödar större delen av jordens människor eller dylikt kan djurbeståndet öka drastiskt, söka sig in mot städer m.m och då bör det bli lättare att fånga djur med fällor. Och det tar väldigt lite energi och tid att göra en sådan här fälla när man väl kan, så även om du bara får 1 byta på 50 fällor så tror jag faktiskt det kan vara värt det. Sedan ju mer vi "tvingas" att överleva ute, ju bättre får vi hoppas vi blir :)

Men tack för dina åsikter, allt har ju av stor vikt i situationer som dessa!

InläggPostat: ons 23 jan 2013, 19:37 

Radeeek skrev:
Jagska skrev:
Radeeek skrev:

Ja det gör det ser jag nu var tvungen att zooma lite först. Då skulle jag komplettera med bilder på spår från djur man vet finns i området eller spillningshögar kan man ju också försöka få kort på. Dom bilderna skulle man kunna ha på baksidan av det inplastade arket.

Mycket bra idee! Hare finns det riktigt gott om häromkring småland, det borde vara ett bra byte att försöka få. :)

InläggPostat: ons 23 jan 2013, 19:49 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Jagska skrev:
Men vi får också ha i åtanke att under många av de saker som kan hända, ex att sjukdom dödar större delen av jordens människor eller dylikt kan djurbeståndet öka drastiskt,

Där undrar jag om du har rätt . Visst men inte direkt .
Jag tänker på om nu så många människor dör så kommer det även att dö många lantbruksdjur runt om i lagårdar och lador . De kommer att ruttna och sprida sjukdomar . Så då kommer även vilda djur att drabbas av sjukdom . Råttor , möss och andra kadaverätare kommer att sprida sjukdomarna ut i naturen .

Så innan djuren även de har stabiliserat sig så kommer det att ta ganska många år och då kommer även rovdjuren att öka i samma takt , varg och björn men även lo , räv och järv mfl .

Det finns även en risk till och det är att de vilda djuren kan komma att bära på sjukdomar eller parasiter som även kan vara skadliga för oss då det inte finns pencilin och doktorer .
Sjukdomar som spridit sig från tamdjuren över till kadaverätarna och sedan ut i naturen .

Tex så kan en död mus i kornas hö förorsaka sjukdom hos korna , inte bara genom botulism .
TBC är en sån sjukdom som kan komma att sprida sig .

InläggPostat: ons 23 jan 2013, 19:55 

Dweomer skrev:
Jagska skrev:
Men vi får också ha i åtanke att under många av de saker som kan hända, ex att sjukdom dödar större delen av jordens människor eller dylikt kan djurbeståndet öka drastiskt,

Där undrar jag om du har rätt . Visst men inte direkt .
Jag tänker på om nu så många människor dör så kommer det även att dö många lantbruksdjur runt om i lagårdar och lador . De kommer att ruttna och sprida sjukdomar . Så då kommer även vilda djur att drabbas av sjukdom . Råttor , möss och andra kadaverätare kommer att sprida sjukdomarna ut i naturen .

Så innan djuren även de har stabiliserat sig så kommer det att ta ganska många år och då kommer även rovdjuren att öka i samma takt , varg och björn men även lo , räv och järv mfl .

Det finns även en risk till och det är att de vilda djuren kan komma att bära på sjukdomar eller parasiter som även kan vara skadliga för oss då det inte finns pencilin och doktorer .
Sjukdomar som spridit sig från tamdjuren över till kadaverätarna och sedan ut i naturen .

Tex så kan en död mus i kornas hö förorsaka sjukdom hos korna , inte bara genom botulism .
TBC är en sån sjukdom som kan komma att sprida sig .

Yes, du har korrekt i det du skriver, därav skrev jag "kan". Det finna massor med saker som kan hända där det går helt åt andra hållet. Men hur som helst, en fälla är alltid en bra sak att kunna göra tycker jag iaf.

InläggPostat: ons 23 jan 2013, 19:58 
Humor håller oss vid liv. Humor och mat. Glöm inte mat. Du klarar dig en vecka utan att skratta.
Användarvisningsbild

Jag skulle nog bedöma värdet av en guide för fällfångst för en helt oerfaren person som i det närmaste helt oanvändbar. Att fånga vilt med snara, giller eller liknande är oerhört svårt och kräver erfarenhet. Jag skulle säga att hon är mera betjänt av en fiskerev och några krokar.

InläggPostat: ons 23 jan 2013, 20:00 

Ongrid skrev:
Jag skulle nog bedöma värdet av en guide för fällfångst för en helt oerfaren person som i det närmaste helt oanvändbar. Att fånga vilt med snara, giller eller liknande är oerhört svårt och kräver erfarenhet. Jag skulle säga att hon är mera betjänt av en fiskerev och några krokar.

Personligen gillar jag fiske, det är ett bra och enkelt sätt att få mat. Men varför inte då utöka dina chanser med en fälla en bit bort samtidigt som du fiskar?

InläggPostat: ons 23 jan 2013, 20:03 
Humor håller oss vid liv. Humor och mat. Glöm inte mat. Du klarar dig en vecka utan att skratta.
Användarvisningsbild

Jagska skrev:
Ongrid skrev:

Personligen gillar jag fiske, det är ett bra och enkelt sätt att få mat. Men varför inte då utöka dina chanser med en fälla en bit bort samtidigt som du fiskar?

Av den enkla anledningen att om din fru, som är helt oerfaren, ska snickra till ett giller eller sätta en snara med fångstarmar... eller vad hon nu tänker sig att göra enligt den instruktion du plitat ner -Så är det mer eller mindre slöseri med hennes energi om hon inte får nåt, vilket leder till att hon minskar sina chanser till överlevnad genom att satsa på fel saker.

Googla på fiskejojo eller liknande...

InläggPostat: ons 23 jan 2013, 20:49 

Ongrid skrev:
Jagska skrev:
Ongrid skrev:

Av den enkla anledningen att om din fru, som är helt oerfaren, ska snickra till ett giller eller sätta en snara med fångstarmar... eller vad hon nu tänker sig att göra enligt den instruktion du plitat ner -Så är det mer eller mindre slöseri med hennes energi om hon inte får nåt, vilket leder till att hon minskar sina chanser till överlevnad genom att satsa på fel saker.

Googla på fiskejojo eller liknande...

Alltså allt har ju för och nackdelar. Ska jag börja hålla på så också kan jag ju skriva något i stil med, "Och när alla andra som ska överleva också tänker samma som du, och ska fiska i sjön, är det då en risk du vill ta att vara där, bland 100tals andra desperata personer som försöker stjäla dina fiskesaker m.m".

Vad har du då för chanser vid sjön? Du kanske tvingas ifrån sjön? Något gäng har "tagit över sjön". Du kan inte på allvar tycka att kunskap är något onödigt. Man gör en fälla och misslyckas. Man gör 10 och misslyckas men till slut får du kläm på det. Sedan att förlira sig på dom där "Jojo" sakerna. Ja dom är väl bra. Låt säg att du har 5 st då. Efter ett halvår kanske du har förlorat dom, och då då? Vad händer då?

Jag förstår nu att vissa av er inte tycker om fällor, och det är fine. Mer djur för mig att jaga :)

InläggPostat: ons 23 jan 2013, 21:01 
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Fällor är fina grejjer - om man vet vad man håller på med - och om man förstår sig på hur djuret rör sig, vet om dess stigar, dess habitat, hur skyggt det är till nya saker i dess område, hur bra syn djuret har, hur smart det är och om man kan djuret man vill fånga i fällan.
Man måste vara medveten om att det är jobb att sätta fällor, följa upp och vittja sina fällor längs med fångstlinjen. Det är ofta inte lönt med bara en fälla om man vill äta varje dag.

en rätt trevlig bok är denna; http://www.bokus.com/bok/9780873641838/ ... -poaching/
kanske lite oortodox, men ger rätt bra tips till den oinvigda.

InläggPostat: ons 23 jan 2013, 21:04 
mattermosgourmet

Läs och njut av denna redogörelse av gamla norrländska fångstmetoder. Ett riktigt guldkorn med många fina bilder. Bland annat inleds boken med en bild på en liten gammal gubbe som dräpt drygt 40 björnar under sin levnad många med spjut. Hans pappa brukade säga till honom när han drog ut på jakt "int ska du ha bössa me dig den ä bara till hinders" :D. http://www.vbm.se/assets/files/Pdf/Vbn_ ... 1981_1.pdf

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa