Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: hållbarhet hårdtvål?
InläggPostat: fre 16 okt 2015, 13:08 
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Det är tydligen inte så svårt att göra egen tvål. Bara lite halvfarligt pga extremt frätande natriumhydroxid. :lol:

Exempel på kallrörd tvål:
http://alkemisten.net/2014/june/tillverka-kallrord-tval-fran-grunden.html

InläggPostat: ons 21 okt 2015, 22:28 
fettet kan härskna

galltvålen ska ju klara det och jag har provat att tvaga mig med dom med under dom senaste veckorna och gillar det, ren blir man

InläggPostat: ons 21 okt 2015, 22:34 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Köpte ICA-basic tvålen för att testa men kan inte rekommendera den som en tvål för lagring , den var starkt parfymerad med :-g

InläggPostat: sön 25 okt 2015, 08:21 
ok, ska prova den för jag hadde redan köpt den, men inte börjat annvända den

coops var något lustigt med, fick finnar över kroppen med den, det var längesedan jag hadde ett tiotal på benen på samma gång, slutade efter jag slutande annvända tvålen

barnängens och galltvål funkar bra, känns som man blir renare med dom än vanlig flytande schampo av billighetskvalite

InläggPostat: sön 08 nov 2015, 23:41 
kan bara säga att det är lite mera njutning med tvagningarna nu, lite kul att det går långsammare med att gnugga två och få volym på skummet, känns mer som man blir renare, och det går åt förvånandsvärt lite tvål med

InläggPostat: mån 09 nov 2015, 01:14 
grym skrev:
kan bara säga att det är lite mera njutning med tvagningarna nu, lite kul att det går långsammare med att gnugga två och få volym på skummet, känns mer som man blir renare, och det går åt förvånandsvärt lite tvål med

:? Men vad använder för något till slut nu då?

/MD

InläggPostat: mån 09 nov 2015, 08:34 
Har haft samma erfarenhet som du Grym att huden känns inte ren och får finnar på framsidan av lårmuskeln när jag arbetar om jag använder flytande tvål. Har i över 15 år kört med Palmoliv tvål och även om jag testar olika märken ibland så kommer jag alltid tillbaka. Just nu kör jag med olivtvål från Lidl och min fru avskyr den med honung i. Blir inte ren heller utan kör med Palmoliv också i armhålorna.

InläggPostat: mån 09 nov 2015, 08:56 
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö

MulenDag skrev:
grym skrev:
andra hårdtvålar som är värda att prova?

Om du står ut med doften: Palmolive original (grön tvål som luktar en del) håller sig länge och varje två räcker ganska länge. Denna http://www.vmg.se/VMG/Kroppsvard/Fast_T ... ?id=228834 inte den som heter moisturizer eller nåt sånt.
Bild

/MD

En tvål jag inte har något emot doftmässigt, men tycker den är som att tvätta sig med kaustiksoda.Jag blir fruktansvärt torr och sprickig om händerna av ganska många tvålar. Dove funkar bra för mig, men är förhållandevis odryg och löses upp snabbt om den inte ligger torrt. Köpte några franska olivoljetvålar för några år sen, de bästa jag använt - dryga, milda mot händerna och påverkades inte synbart av tre års lagring utan omslag. Har såklart inte hittat dem sen igen. :roll:

InläggPostat: mån 09 nov 2015, 19:56 
MulenDag skrev:
grym skrev:

:? Men vad använder för något till slut nu då?

/MD

håller fortfarande på med barnängens och galltvålen, det har ju bara annvänts lite över en månad, och det lär räcka några månader till innan det är slut :lol:

får köpa på mig lite mera olika och testa, nu börjar tvagningarna bli lite lyx :)

InläggPostat: ons 10 feb 2016, 23:16 
dom är dryga dom där tvålarna

så jag ska fan se till att ha hemma lite mera hårdtvålar

den stora nackdelen med detta är att jag blivit lyxtvagare, jag tycker inte jag blir ren med vanligt schampo längre :-g :oops:

InläggPostat: tor 11 feb 2016, 17:54 
grym skrev:
dom är dryga dom där tvålarna

så jag ska fan se till att ha hemma lite mera hårdtvålar

den stora nackdelen med detta är att jag blivit lyxtvagare, jag tycker inte jag blir ren med vanligt schampo längre :-g :oops:

Dryga är ordet. I åratal köpte jag slentrianmässigt duschtvål, men insåg till slut att det var rätt så idiotiskt. Kanske gick det åt en flaska på 4- 6 veckor. Klart billigare och miljövänligare med hårdtvål. Lägger nu upp ett lager som lär räcka i åratal.

InläggPostat: sön 28 feb 2016, 10:26 
nu börjar första barnängen tvålen ta slut, men då har jag två till jag allternerar mellan och på jobbet har jag fortfarande flaska

jag ska verkligen köpa på mig mera hårdtvål, speciellt galltvålen som funkar bra till vanlig kroppstvätt och har lång hållbarhet

InläggPostat: sön 28 feb 2016, 13:49 
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

MulenDag skrev:
Bild

Finns förresten det några indikationer på att tvål med som denna olivolja håller bättre mot ålderssprickor? Kan en två i helt försluten svetsad plastförpackning hålla bättre än de klassiska vikta "kuverten"?

InläggPostat: sön 28 feb 2016, 16:05 
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Nu har ju detta inte ett dugg med själva lagringsbeständigheten att göra, men jag vill ändå slå ett slag för Barnängens tvål.

Jag har inte köpt raklödder, raktvål eller någon annan specialare för skägget sedan jag insåg att Barnängens tvål fungerar precis lika bra som svindyra och stenhårt saluförda produkter (jag har grov och kraftig skäggväxt). Jag har inte testat hur det funkar med rakkniv än, men jag kan inte se att det skulle vara några problem.
Har man inte ett väldigt hårsvall som man är mycket petig med så går det utmärkt att tvätta håret på huvudet med samma tvål. Inte som någon sorts nödlösning utan precis lika bra!

Förutom att vardagen blir lite enklare när man bara behöver en enda produkt för att sköta sin hygien så blir lagerhållandet inför sämre dagar oerhört mycket lättare att hantera.

I see bad times today

InläggPostat: sön 28 feb 2016, 16:29 
Lurker skrev:

Jag har inte köpt raklödder, raktvål eller någon annan specialare för skägget sedan jag insåg att Barnängens tvål fungerar precis lika bra som svindyra och stenhårt saluförda produkter (jag har grov och kraftig skäggväxt). Jag har inte testat hur det funkar med rakkniv än, men jag kan inte se att det skulle vara några problem.

Jag har testat att raka mig med kniv både med fin raktvål (Tabac), hemmagjord raktvål och barnängen. Kortfattat kan man säga att det gör lite ondare och huden känns torrare när man rakar sig med barnängen. Långt ifrån obehagligt, men har man väl provat med en fin raktvål vill man gärna inte gå tillbaka. Den hemmagjorda raktvålen började lukta härsket efter någon månad, är mer fett i en raktvål än en vanlig. En Tabac raktvål håller ungefär ett år om man rakar sig i princip varje dag. Löddret försvinner inte lika snabbt heller så man behöver inte borsta upp nytt lödder lika ofta heller.
Något att unna sig i present alltså, vid zombieapokalypsen funkar grävlingborste och barnängen utmärkt! :rambo:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa