Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: handhållen radio med hög uteffekt?
InläggPostat: sön 07 dec 2014, 21:41 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Vet att 5W är nån sorts gräns för lagligheter men i ett SHTF scenario är det irrelevant.

Om jag vill ha en handhållen enhet som kan trycka ur sig väsentligt mer effekt, vad kikar jag efter då?

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: handhållen radio med hög uteffekt?
InläggPostat: sön 07 dec 2014, 22:22 
för frekvenser över ca 100Mhz så är det mera att man måste ha höjd för att komma långt
5 w räcker långt, och även sjöfart har bara runt 20w som matchar deras antennhöjd

sedan är det batteriekonomi som måste tas hänsyn till med

så, frågan är, varför vill du ha hög effekt?

från 5w till 20w är bara 6db mera effekt, det löser man ganska lätt med en riktantenn, o.s.v


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: handhållen radio med hög uteffekt?
InläggPostat: sön 07 dec 2014, 22:28 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.

Blev medlem: ons 22 sep 2010, 16:25
Inlägg: 664
Jag tror att det är ganska svårt att hitta nåt med mycket mer än 5W handhållet. Någonstans därutöver börjar det bli mindre hälsosamt att ha antennen precis vid huvudet, mindre roligt att bära runt batteriet som räcker någon rimlig tid, och ganska varmt för handen med förlusteffekten som oundvikligen utvecklas.

Om vi pratar om VHF/UHF (över 130 MHz) så går signalen i princip bara rakt fram, så man vinner mycket mer räckvidd på en bra antenn, högt placerad, än vad man vinner på mer effekt.

(såg att grym hunnit före...)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: handhållen radio med hög uteffekt?
InläggPostat: sön 07 dec 2014, 23:07 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: fre 15 nov 2013, 22:58
Inlägg: 22
Det finns ett flertal olika handhållna apparater som ger 7-8W.

Men jag måste nog hålla med de bägge föregående, bättre att söka en hög höjd att sända från eller köra med någon form av riktantenn.

_________________
"Society exists only as a mental concept;
in the real world there are only individuals."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: handhållen radio med hög uteffekt?
InläggPostat: sön 07 dec 2014, 23:10 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Orsak för högre uteffekt - jag vill nå längre när förhållanden inte är optimala.

Batteriet bryr jag mig inte om, jag kan bära fler och de flesta radios har även ställbar uteffekt med två eller flera snäpp. Viktiga för mig är att kunna trycka ut rejäl effekt när jag har det behovet.

Känner till riktantenner mm, det är dock något som också fungerar ännu bättre med högre effekt grundfrågan är alltså vilken handhållen enhet jag ska utgå från om jag vill ha hög uteffekt.

Jag har hittat flera handhållna UV5-R liknande pjäser med 8W, säkerligen finns det ännu kraftfullare vilket är vad jag vill ha. Om ingen känner till sådant får jag väl googla mer eller titta på möjligheten att bara bygga en förstärkare.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: handhållen radio med hög uteffekt?
InläggPostat: sön 07 dec 2014, 23:31 
då hadde jag kollat efter en liten förstärkare som kan ta dom 5w till ca 40-50w som går på 12v
då kan man ha det i bilen eller med extra batteripack
för vhf finns det flera färdiga förstärkare, och dom är små, så det är sällan effekten som spökar när man vill ha lite högre effekt, utan det är batteridelen som ställer till det

i och för sig så tror jag det sällan är lönt om man inte inte kör med hög mast, men i stadsterräng kan högre uteffekt hjälpa


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: handhållen radio med hög uteffekt?
InläggPostat: sön 07 dec 2014, 23:34 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: fre 15 nov 2013, 22:58
Inlägg: 22
Ska man ha väsentligt större effekt än 5w, antingen via radion direkt eller via slutsteg så krävs ett ordentligt batteri, typ fritidsbatteri. Möjligen att det funkar med typ Li
-Po ackar men det krävs hur som helst är batterier som klara det höga effektuttaget.

Ska man göra någon större praktisk skillnad mot en 5w:are så skulle jag nog sikta på att få ut ca 20W

_________________
"Society exists only as a mental concept;
in the real world there are only individuals."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: handhållen radio med hög uteffekt?
InläggPostat: mån 08 dec 2014, 07:36 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 15 dec 2013, 22:05
Inlägg: 337
Ort: Stockholm
5 watt eller 8 watt gör ingen större skillnad. Det är bara batterierna som tar slut fortare. Jag har en radio som ger 10 W som mest. Jag kör den med 5 W eftersom det inte blir någon skillnad och batterierna räcker längre. Vill man ha lång räckvidd finns det andra lösningar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: handhållen radio med hög uteffekt?
InläggPostat: mån 08 dec 2014, 09:49 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 30 aug 2014, 18:42
Inlägg: 230
Ort: Norrland
Jag kan tänka mig att värmeutvecklingen i slutsteget blir ett problem med effekter över 10W, du vill antagligen inte hålla apparaten i handen efter ett tag.

Det finns flera anledningar förutom batterikapaciteten till att effekten 5W är praktisk i handapparater. Mobilstationer brukar ha 25W och är rätt små, en sån vore ett bättre val.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: handhållen radio med hög uteffekt?
InläggPostat: mån 08 dec 2014, 10:00 
nja, verkningsgraden på klass c slutsteg är relativt hög, säg runt 50%
med 50w ut så får man 50w som ska kylas bort, vilket inte är så jobbigt rent praktiskt sett, speciellt inte om man bara sänder max 25% av tiden

men 100w från batterierna är inget kul


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: handhållen radio med hög uteffekt?
InläggPostat: mån 08 dec 2014, 22:30 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Herregud.

Ni som inte gillar W, vänligen ställ ner era 5W handsets till 3W då och behåll den styrkan 24/7, det gör ju ändå ingen skillnad..... :roll:

Ursäkta min irritation men vilken jäkla diskussion alltså. Jag orkar verkligen inte dra nån fysiklektion för er om olika sändningsförhållanden utan ni får helt enkelt lita på att det faktiskt spelar roll ibland och när det INTE gör det, så ställer man bara ner effekten, hur svårt ska det vara?? :smack:

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: handhållen radio med hög uteffekt?
InläggPostat: mån 08 dec 2014, 22:33 
Jag blev nyfiken och googlade själv runt. Det fanns 10 watt sändare på EBay. Hittade inget annat som var starkare.
Det var dock intressant tanke med en liten mobil enhet och batteri. Inte kanske så lätt men mycket mera kraft. Några LiPo batterier?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: handhållen radio med hög uteffekt?
InläggPostat: mån 08 dec 2014, 22:51 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 30 aug 2014, 18:42
Inlägg: 230
Ort: Norrland
Derzu Uzala skrev:
Herregud.

Ni som inte gillar W, vänligen ställ ner era 5W handsets till 3W då och behåll den styrkan 24/7, det gör ju ändå ingen skillnad..... :roll:

Ursäkta min irritation men vilken jäkla diskussion alltså. Jag orkar verkligen inte dra nån fysiklektion för er om olika sändningsförhållanden utan ni får helt enkelt lita på att det faktiskt spelar roll ibland och när det INTE gör det, så ställer man bara ner effekten, hur svårt ska det vara?? :smack:


Visst är hög effekt precis lika intressant som många hästkrafter under huven, omkörningarna är så mycket lättare då :-) Problemet med handapparatet med hög effekt är just att det verkar inte finnas! T.ex. är dom byggda så att batteriet ska hålla en hel arbetsdag, och börjar man plocka ut exempelvis 10A vid sändning ur ett litet batteri så dör det fort.

Kort sagt, det du söker verkar inte finnas på marknaden.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: handhållen radio med hög uteffekt?
InläggPostat: mån 08 dec 2014, 23:02 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 30 aug 2014, 18:42
Inlägg: 230
Ort: Norrland
10W VHF av militär standard? http://rf.harris.com/capabilities/tacti ... /rf-7800v/ Säkert hållbar och troligen också vattentät.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: handhållen radio med hög uteffekt?
InläggPostat: mån 08 dec 2014, 23:27 
Har också funderat på detta men inte vågat fråga :oops: Men en handradio med 5-10 mils räckvidd kan man glömma utan riktantenn? Har fått för mig att det är lite tabu i amatörradiokretsar att sända utan certifikat men min tanke var att om det fanns lämplig utrustning kunna köpa några handhållna enheter och dela ut till nära och kära för att kunna få kontakt i en krissituation.


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet