Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Hårdvara PrepperNet 27Mhz
InläggPostat: mån 06 feb 2017, 20:21 
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

R8N skrev:
Jag har en bunt med radiomodem som har inbyggd BBS och meddelandeserver. De heter Kantronics KPC-2 TNC.
Packet Radio.
https://www.tapr.org/pr_intro.html
Bild

Jag önskar alla hade såna :) (vill också ha!).

Jag har köpt en CB-radio med 4-polig mikrofonkontakt och håller som bäst på att bygga en första prototyp till ett datorinterface med galvanisk isolering. Interfacet kommer att ansluta till datorns ljudkort (eller USB-ljudkort) med 3.5mm stereokontakter samt till serieport (eller USB-serieportsadapter). Målet är att det ska bli instruktioner med bilder, schema och komponentlistor. Mer om det här eller i en egen tråd då jag sett att det fungerar.

Det ska gå att köra FLDigi eller andra program där datorns ljudkort fungerar som modem. Packetradio borde också fungera med UZ7HO's soundmodem, eller AGWPE.

Digitaltrafik över CB ser man inte ofta på youtube och instruktioner är svåra att hitta - det kan bero på att digitaltrafik på CB inte är tillåtet i USA, Irland eller Storbritannien.

InläggPostat: tor 09 feb 2017, 21:29 
Användarvisningsbild

Det blev en radio med 6-polig kontakt istället, men det spelar mindre roll.
En första prototyp är byggd och första testerna är gjorda. FLDigi och packet radio verkar fungera.
Till skillnad från sändaramatörutrustning är CB-radion inte byggda för digitaltrafik. Relä behövs för att slippar rungång i radion och för att inte överhetta radions ljudförstärkare. Relät behöver i sin tur ström till spolen.
Finns det fortfarande intresse?

InläggPostat: tor 09 feb 2017, 21:32 
Samlar kokböcker från 1800-talet

Har inte läst allt i tråden..
Men kort varianten/frågan... kan jag köra med signalink till det ni tänker göra?

InläggPostat: tor 09 feb 2017, 21:55 
Användarvisningsbild

lupl skrev:
Har inte läst allt i tråden..
Men kort varianten/frågan... kan jag köra med signalink till det ni tänker göra?

Ja och nej, och så beror det på radion. Det finns risk för rundgång i radion då mikrofonlinjen är aktiv vid lyssning. Oftast har CB-radion en ljudförstärkare som också används till att skapa AM-modulering.
För att vara på säkra sidan borde det sitta ett relä mellan signalink och CB-radion.

Sändaramatörutrustning har relä inbyggt i radion för att koppla om mellan sändning och mottagning medan CB-radio använder mikrofonens brytare för att koppla om. Det är skillnaden.

InläggPostat: tor 09 feb 2017, 22:00 
Samlar kokböcker från 1800-talet

Den e redan konfigurerad te 706:an...
Sen kör jag me HRD

InläggPostat: ons 22 feb 2017, 14:06 
Konservprovsmakare

För skojs skull så gjorde jag en täckningskarta, för en sändare i systemet. Sändaren är i mitten av det fägade fältet, och det färgade fältet är området där signalen kan tas emot.

Förutsättningarna är att både sändare och mottagare har antennerna 5m över marken och sändaren är på 20W. Även om man bortser från andra faktorer som modulation, förstärkning på antenner och liknande, så får man en ganska god bild över täckningsområdet. Det blir som ni ser ganska glest. Jag har här inte räknat in några studsar, eftersom dessa är sällsynta under nuvarande position i solcykeln, och i allmänhet slår ner utanför landets gränser.

Finns det tillräckligt underlag i preppernet på 27MHz för att glerbygdspersonen i Åseda i detta fall ska kunna hitta någon att prata med?

Bild

InläggPostat: ons 22 feb 2017, 14:10 
Är en sånhär http://butik.limmared.nu/sv/mobilstatio ... m-60w.html CRT SS-9900 lämplig att använda? Öppnas enkelt för trafik på 27 MHz, AM 30W, FM 50W SSB 60W även om man får dra ned effekten tills SHTF.

/MD

InläggPostat: ons 22 feb 2017, 15:12 
Användarvisningsbild

MulenDag skrev:
Är en sånhär http://butik.limmared.nu/sv/mobilstatio ... m-60w.html CRT SS-9900 lämplig att använda? Öppnas enkelt för trafik på 27 MHz, AM 30W, FM 50W SSB 60W även om man får dra ned effekten tills SHTF.

Inte helt tillåtet men fungerar nog. Radion är dessutom enklare att koppla ihop än billiga CB-radion, och jag skulle tro att tex. http://www.g4zlp.co.uk/unified/DM_MiniPRO.shtml kan fungera utan större problem. Det är HAM-stuk över den den radion.

InläggPostat: ons 22 feb 2017, 15:30 
Jaakko skrev:
Inte helt tillåtet men fungerar nog. Radion är dessutom enklare att koppla ihop än billiga CB-radion, och jag skulle tro att tex. http://www.g4zlp.co.uk/unified/DM_MiniPRO.shtml kan fungera utan större problem. Det är HAM-stuk över den den radion.

Inte helt tillåtet
Jag trodde det var ok om jag ställde ned effekten till normal nivå (givet att det går, annars får jag väl kombinera med en kass antenn som jag sätter inne i ett stuprör. :D ), är det inte?

fungerar nog.
Vad får dig att tveka? Menar inte att vara obstinat, jag är uppriktigt nyfiken. Trodde det var en finfin manick.

kan fungera utan större problem
Det är liksom "modemet" då? :oops:

/MD

InläggPostat: ons 22 feb 2017, 15:33 
Användarvisningsbild

MulenDag skrev:
fungerar nog.
Vad får dig att tveka? Menar inte att vara obstinat, jag är uppriktigt nyfiken. Trodde det var en finfin manick.
kan fungera utan större problem
Det är liksom "modemet" då? :oops:
/MD

Jag är osäker för att allt jag läser om radion tyder på att det ska fungera utan problem, men frånskriver mej ansvar för jag har inte provat den radion med det interfacet. Om jag hade provat hade jag varit 100, nu är det bara 98 :)
Edit: interfacet är bara en adapter mellan en dators ljudkort och radion. Den ställer lämplig ljudnivå och tar hand om galvanisk isolering (så likström inte kan passera mellan radio och dator). Interfacet låter också datorn kontrollera när radion ska sända, och i det där interfacet sköts det via en USB-port.
Datorn och datorns ljudkort fungerar som modem.

Jag skulle våga köpa grejerna, så pass övertygad är jag. Sändareamatörgrejer brukar överlag vara bättre byggda än CB-radioapparater.

InläggPostat: ons 22 feb 2017, 21:48 
MulenDag skrev:

/MD

Jag har en AT-6666 som i sin sista version är identisk med SS-9900 (Inklusive CTCSS)
Som en 27MHz radio fungerar den helt ok. Öppning för 27Mhz med några knapptryckningar utan krångliga mods.
Inget digi interface ännu men den som länkades till ser intressant ut.
Bara fundersam på om man behöver terminera en egen kontakt eller det finns någon som passar.
Ska nog beställa och testa om jag reder ut vad jag behöver

InläggPostat: tor 23 feb 2017, 01:06 
Exodus skrev:
Jag har en AT-6666 som i sin sista version är identisk med SS-9900 (Inklusive CTCSS)

Kan man ställa ned effekten på något sätt, så den blir ok att köra med i under normal samhällsfunktion?

Vad är CTCSS? (Berätta för en högstadieelev.)

/MD

InläggPostat: tor 23 feb 2017, 09:36 
MulenDag skrev:
Exodus skrev:

Kan man ställa ned effekten på något sätt, så den blir ok att köra med i under normal samhällsfunktion?

Vad är CTCSS? (Berätta för en högstadieelev.)

/MD

Vill bara börja med att säga att detta i grunden inte är en amatörradio för 10m bandet som kan öppnas för 27Mhz.
Det är en CB radio som har för hög effekt som säljs som en amatörradio för att komma runt reglerna.
Dock är man i tester ganska genomgående överens om att det är en rätt bra CB radio

CTCSS = Subtoner. Funktionen förutsätter att den du pratar med också har möjligheten men kan slås av/på
Du kan välja vilka du vill höra. Det är inte en spärr för vilka som kan höra dig. Till för att minska överhörning från närliggande.
Det fungerar så att en signal skickas i stunden sändknappen trycks in vilket andra radios(som har ctcss inställd) känner av och om den är inställd på samma "subkanal" låter ljudet spelas upp(notera att en radio som inte har någon subkanal inställd hör ALLT prat oavsett om någon subkanal-signal skickas eller inte)
Radion har även DCS som är samma sak fast en digital signal istället för CTCSS som är analog.
Om den du pratar med väljer samma inställning på CTCSS/DCS är radion tyst så länge inte motparten pratar.
38 CTCSS koder och 104DCS koder att välja

Effekten är ställbar med vred om man inte vill köra på max effekt

http://www.cbradio.nl/crt/Manual_CRT_SS9900_ENG.PDF

InläggPostat: tor 23 feb 2017, 09:39 
Tack! :up: :D

/MD

InläggPostat: tor 23 feb 2017, 09:51 
MulenDag skrev:
Tack! :up: :D

/MD

Betalade betydligt mindre för min AT-6666 än vad Limmared vill ha för SS-9900
Köpte den som ett paket med radio, MAAS 25A strömkälla, Venom basantenn och antennkabel för ca 1600kr
från norworldab.eu men dom verkar ha slutat sälja radio nu.
Samma paket som finns på norworld.no
http://www.norworld.no/nettbutikk/24-amatoerradio-10m/3804-pakketilbud-crt-superstar-9900/

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa