Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hemläxa v.41
InläggPostat: tis 11 okt 2011, 15:31 
Chefen

Hemläxa Vecka 41.
Inventera ditt förråd av Preppmat (kyl och frysmat går bort, liksom rotfrukter om de inte är inplanerade i dina preps (odlar du rotfrukter och använder eget utsäde räknas de in, köper du ett kilo morötter varannan vecka räknas de inte in)), vatten och bränsle. Du behöver inte redogöra för hur mycket du har, om du inte har under en månads lager.
Redogör gärna för vilka tankar du har med ditt matförråd och vad du vid inventeringen fått för insikter, såsom obalanser som behöver åtgärdas eller skriande brister.
Om du har förråd för under en månad, redogör för vad du har och varför det är så lite.

Mat för en person för en dag kan förenklas grovt till 2000 KCal (vuxen kvinna med stillasittande arbete). För en vuxen karl är det en bantningsnivå och för en kvinna med rörlig livsstil är det likaledes. Mer realistiskt torde vara 2500 KCal per dag. Mat för en person en månad månad är alltså minst 60 000 Kcal, mat för månad tre och framåt borde för de flesta behöva vara minst 75000 KCal
På Svältnivå i ett par månader bör man klara sig på 1000 KCal per dag om det är någorlunda välkomponerat, på överlevnadsövningsnivå håller man hög funktionsgrad på 500 KCal/dag i flera veckor men förlorar då kroppsvikt snabbt.

Den förberedde överlever.

Inläggsrubrik: Re: Hemläxa v.41
InläggPostat: tis 11 okt 2011, 22:15 
mat

6 månaders edc, slå det :notme:

600 kilo majs, omvandlas till vildsvin efterhand
ris och burkkorv för två månader
salt för ett år eller två
lite annat, men jag räknar inte det
finns även jordärtskockor, dom är i backen, men ätbara om man får upp dom

bränsle så det räcker längre än maten, hur man än gör

inget vatten, men egen brunn, sjö med drickbart vatten 200m bort, några källor och brunnar i närheten+ lite annat i vattenväg

InläggPostat: tis 11 okt 2011, 22:28 
Kan man äta myror?

Några månaders överlevnad, minus vatten, dock har jag kritiskt lågt av en del saker som vore väldigt praktiska. Ska storhandla i veckan för att åtgärda det.

InläggPostat: lör 15 okt 2011, 10:52 
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Katastrof. Dryg månad av dock relativt varierad kost.
Det jag saknar är stora "långvarigare" lager, som mängder med ris (står högt upp på prio just nu).
Så basvaror och förvaring av dessa blir till att reka (letar febrilt säckar med billigare ris).

InläggPostat: lör 15 okt 2011, 14:04 
Kan man äta myror?

Martin skrev:
Katastrof. Dryg månad av dock relativt varierad kost.
Det jag saknar är stora "långvarigare" lager, som mängder med ris (står högt upp på prio just nu).
Så basvaror och förvaring av dessa blir till att reka (letar febrilt säckar med billigare ris).

Ris i rätt stor mängd är inte så pass dyrt att timlönen för att leta billigare ris är särskilt hög. Jag menar, om för att spara en hundralapp på dina 100 kilo ris så måste du förmodligen leta ett bra tag, de flesta ställen som säljer 20-kilossäckar tar väl ungefär lika mycket för dem. Sen skiljer det mellan olika sorters ris, men som allt annat i matbunkringsväg så tycker jag att smak och preferenser ska avgöra, snarare än pris. I synnerhet när det gäller basvaror som ris, pasta osv. Det skiljer ändå en hel del i smak och kvalitet. Du ska kunna omsätta det också.

InläggPostat: lör 15 okt 2011, 14:13 
Användarvisningsbild

Jag söker säckar i 10-20 kg klassen, men har svårt att finna vart man skall skaffa dem. Tex om man utgår ifrån Malmö ;)

InläggPostat: sön 16 okt 2011, 11:31 
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Martin skrev:
Jag söker säckar i 10-20 kg klassen, men har svårt att finna vart man skall skaffa dem. Tex om man utgår ifrån Malmö ;)

Malmö måste ju vara enklast :)
Prova abdos livs. Stor mångfaldsmataffär med bra prepputbud. Annars. Prova valfri matbutik runt möllan...

InläggPostat: sön 16 okt 2011, 19:36 
She was a girl of impeccable taste!
Användarvisningsbild

Har varit ivägrest under veckan så det får bli bakläxa nästa vecka istället. Däremot har jag redan insett att det finns stora brister i mitt matlager. Har övergått till en kost som i större utsträckning baseras på färska grönsaker, rotfrukter och kött, vilket inte är lika lätt att lagra som en mer spannmålsbaserad kost . Det är ju genomförbart med olika metoder, torkning, saltning, osv. Tyvärr har jag ingen jordkällare eller liknande bra utrymme för förvaring av rotfrukter, och i vilket fall som helst så odlar jag inget själv. Så jag sitter här med en hel del baljväxter, ris och havregryn som visserligen omsätts, men inte i den takt som behövs för att få det att gå runt och samtidigt ha tillfredställande mängd på lager... vilket stör mig. Man skulle ju kunna ha en större andel kött- och grönsakskonserver på lager istället, men det strider lite mot min uppfattning att färsk mat är hälsosammare än konserverad. Konserver i allmänhet är dels sällan inhemskt producerade, samt kan innehålla orenheter (Bisfenol A som det larmades om häromsistens är ju ett exempel) som gör att jag tvekar inför att använda konserver alltför ofta.

Å andra sidan har jag ett hyfsat långtidslager, bestående av ris, baljväxter, salt, mm förpackat i syrefri miljö med förmodad hållbarhet på 10+ år. Vilket gör att lagret som måste roteras kontinuerligt kan vara väsentligt mindre, alltså kan jag förlita mig på att åka och handla färsk, lokalproducerad och hälsosam mat några gånger i veckan utan att riskera att behöva svälta vid ett plötsligt längre uppehåll i livsmedelsleveranserna. Kostnaden för detta blir dock att jag får lägga om min kost rejält, med större mängd ris och baljväxter och mindre frukt, grönsaker och kött. Det strider kanske i viss mån mot "lagra det du äter, ät det du lagrar", men den regeln är ingen naturlag som inte kan kringgås med hjälp av mylarpåsar och syreätare.

InläggPostat: sön 16 okt 2011, 21:46 
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Denne hjemmeleksen er allerede gjort på forhånd. Det meste på lager er registrert i Excel. Imidlertid er dette med balanse meget viktig dersom en forbereder seg på et scenario hvor en utelukkende skal leve av mat fra lager over lengre tid. Det er ikke lett å få til en sunn og balansert kost som både tåler skikkelig lang lagringstid, er økonomisk overkommelig, ikke tar urimelig stor lagringsplass og er variert nok til ikke å skape ”appetite fatigue” for eksempel.

Jeg har ikke tid nå, men en av de nærmeste dagene vil jeg starte en ny tråd med eksempel på sammensetning av matvarer for langtidslager, styrke og svakheter ved enkelte matvarer, ting det kan være lurt å være oppmerksom på og så videre.

InläggPostat: mån 24 okt 2011, 09:26 
Användarvisningsbild

torpanisse skrev:
Martin skrev:

Malmö måste ju vara enklast :)
Prova abdos livs. Stor mångfaldsmataffär med bra prepputbud. Annars. Prova valfri matbutik runt möllan...

Tusen tack för tips! Skall spanas in :)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ]