Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Hemläxa vecka 37 2011.
InläggPostat: mån 19 sep 2011, 13:06 
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Jag var iväg med barn och fru och fiskegrejjer och åkte ut till en sjö för lite uteverksamhet i går.

För det första var jag tvungen att kompromissa och inte bara traska rakt ut i naturen, inte om jag skulle få med vissa familjemedlemmar *host, frun, host*. Vi åkte till ett ställe där det finns ett vindskydd med eldstad. Men jag fick med hela familjen ut och det fick ett pluspoäng tycker jag.

Vi fick ingen fisk men vi hade med oss korv o bröd, kaffe och festis så vi var inte beroende av att dra upp nått.

Jag gjorde min fru till viljes med att ta med lite ved i en påse trots att jag sa att det inte blir några problem att hitta något att grilla korv med, det är ju en skog. Det visade sig vara om inte nödvändigt för överlevnaden rent närings-intags-mässigt så för att slippa bli dräpt i skogen och uppäten av familjen.
Stället ligger på en vandringsled och är ett populärt stopp. De granar som finns i närheten tycktes ha blivit skördade på torra småkvistar. Det fanns inte (läs: jag hittade inte) något torrt alls att ens få till en liten, liten brasa med. Det har regnat mycket det senaste får jag säga till mitt försvar.

Vi fick alltså grilla korv på en fuskbrasa =medhavd ved.
Den tändes visserligen med tändstål på en sån där rund ta-bort-smink bomulls-pad och försvarets hudsalva. Den delen gick helt enligt planen.

Hela familjen var ute en dag och umgicks, slog inte ihjäl varandra, och konstaterade att kaffe och korv är som godast utomhus.

Jag drar nog slutsatsen att om man skall hitta de där torra små grenarna längst in under granen skall man leta på ett ställe där inte västsveriges alla vandrande turister gått och gjort samma sak hela sommaren.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3