Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 149 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Hemvärnet
InläggPostat: ons 16 jan 2013, 00:27 
Grannarna tittar konstigt på mig.

skogsstjärnan skrev:
Har ingen lärt av historien?

För 10 000 år sedan så restes murar kring Jeriko för att skydda mot krig. Krig var dumt då och är lika dumt nu så svaret på frågan är nej.

Det har funnits många domedagsprofeter men få domedagar ;)

InläggPostat: ons 16 jan 2013, 01:08 
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Urd skrev:
Allting syftade naturligtvis till att skaffa så mkt info som möjligt om fienden. Dvs Sverige.
Andra mer drastiska försök/misstag är ju de omtvistade kränkningarna av Svenskt vatten. U-137 :-g tex . Troligtvis i mitt stilla sinne ett utrönande av det Svenska försvarets förmåga att upptäcka kränkningar. Nu var det ju inte den Svenska militären som fann ubåten. Utan ubåten som fann en Svensk grynna...... :notme:

Du att släpa dit den där grynnan var ett HELVETE ska jag säga dig! Och att lura dit ubåten var inte direkt en dans på rosor heller, men fatta hur träffande och politiskt mördande det är att kunna säga "Whiskey on the rocks". Och att de dessutom inte kan hitta en person att beskylla för detta och spana, försöka rekrytera eller lönnmörda var genialiskt! (En omvänd konspirationsteori alltså där staten gjorde nått bra (:) )

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.

InläggPostat: ons 16 jan 2013, 01:21 
Se till att påsen är tät så inte vacuumet pyser ut!

Ulv i fårakläder skrev:
Urd skrev:
Allting syftade naturligtvis till att skaffa så mkt info som möjligt om fienden. Dvs Sverige.
Andra mer drastiska försök/misstag är ju de omtvistade kränkningarna av Svenskt vatten. U-137 :-g tex . Troligtvis i mitt stilla sinne ett utrönande av det Svenska försvarets förmåga att upptäcka kränkningar. Nu var det ju inte den Svenska militären som fann ubåten. Utan ubåten som fann en Svensk grynna...... :notme:

Du att släpa dit den där grynnan var ett HELVETE ska jag säga dig! Och att lura dit ubåten var inte direkt en dans på rosor heller, men fatta hur träffande och politiskt mördande det är att kunna säga "Whiskey on the rocks". Och att de dessutom inte kan hitta en person att beskylla för detta och spana, försöka rekrytera eller lönnmörda var genialiskt! (En omvänd konspirationsteori alltså där staten gjorde nått bra (:) )

:mrgreen: Dom kunde utföra mirakel förr...

InläggPostat: ons 16 jan 2013, 01:49 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Det var alltså bättre förr. Det visste vi väl?

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.

InläggPostat: ons 16 jan 2013, 10:31 
Användarvisningsbild

Hade en Tyska lärare i gymnasiet som var s röd komunist som man kunde hitta .
Det var precis åren runt U-137 grundstötning .
Så när ubåten låg där på grund och tidningarna hade helsidor , så stod den här läraren och talade om för oss hur farligt det var med amerikanska ubåtar i svensk skärgård . Det var ett hot som skulle leda till krig och mer .

Så nån i klassen tog mod till sig och talade om att det låg en rysk ubåt på land inne i svensk skärgård

Läraren hörde inte ett ord , han tittade ut genom fönstret och visslade en truddelutt .

Den läraren hade många andra egenheter också

InläggPostat: ons 16 jan 2013, 11:23 
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Dweomer skrev:
Så när ubåten låg där på grund och tidningarna hade helsidor , så stod den här läraren och talade om för oss hur farligt det var med amerikanska ubåtar i svensk skärgård . Det var ett hot som skulle leda till krig och mer .

Så nån i klassen tog mod till sig och talade om att det låg en rysk ubåt på land inne i svensk skärgård

Läraren hörde inte ett ord , han tittade ut genom fönstret och visslade en truddelutt .

Denna lärare måste fortfarande vara aktiv... jag känner igen reaktionen iaf :D

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.

InläggPostat: ons 16 jan 2013, 11:59 
Användarvisningsbild

Dweomer skrev:

Minns själv undergångsstämningen som rådde i samband med U-137 och hur den sovjetiska flottan kraftsamlade direkt utanför svenska territorialvattengränsen. Bodde vid tillfället inte alls långt från platsen och det var inte alls rolig stämning.

Credo Putin mentitur.

InläggPostat: fre 25 jan 2013, 20:54 
Användarvisningsbild

Kanske skulle jag starta en ny tråd, men detta har ju varit en tråd om försvaret så jag tänkte spinna vidare här...

Jag blir så besviken - vi har en rakryggad och uppenbart ärlig överbefälhavare. Han går ut och säger att vårt försvar inte kan försvara landet i mer än en vecka i en riktning och om det är ett begränsat angrepp. Det är förmodligen en kraftig överdrift just nu, men när det nya insatsförsvaret fått några år till på sig till förberedelser så stämmer det i bästa fall.

Tacken för detta är att våra rättsvårdande myndigheter drar igång en rättsprocess mot ÖB!!! Undrar vem som dragit trådarna för att få till detta. Ge pengarna för att utreda detta till försvaret i stället... Vart är vi på väg?

Nu får man inte ens säga sanningen. Om någon skulle utredas och åtalas så är det våra politiker som inte ser och gör något åt eländet...

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/det-ar-nagot-helt-exceptionellt_7858986.svd

Credo Putin mentitur.

InläggPostat: fre 25 jan 2013, 21:52 

Xamda skrev:
Kanske skulle jag starta en ny tråd, men detta har ju varit en tråd om försvaret så jag tänkte spinna vidare här...

Jag blir så besviken - vi har en rakryggad och uppenbart ärlig överbefälhavare. Han går ut och säger att vårt försvar inte kan försvara landet i mer än en vecka i en riktning och om det är ett begränsat angrepp. Det är förmodligen en kraftig överdrift just nu, men när det nya insatsförsvaret fått några år till på sig till förberedelser så stämmer det i bästa fall.

Tacken för detta är att våra rättsvårdande myndigheter drar igång en rättsprocess mot ÖB!!! Undrar vem som dragit trådarna för att få till detta. Ge pengarna för att utreda detta till försvaret i stället... Vart är vi på väg?

Nu får man inte ens säga sanningen. Om någon skulle utredas och åtalas så är det våra politiker som inte ser och gör något åt eländet...

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/det-ar-nagot-helt-exceptionellt_7858986.svd

Har gått å retat upp mig själv hur man kan kölhala en rakryggad militär. Mig veterligen har tidigare ÖB's försökt på ett mer "fint" sätt påtala missförhållanden inom försvaret utan att få respons.

När det nu äntligen kommer en militär som vågar trotsa överhögheten skall han tydligen misstänkligöras å det grövsta.

I mina ögon så tittar åklagaren på helt fel person/företrädare vad det gäller att ha svikit landet eller om man nu hellre vill kalla det för att inte måna om landets bästa.... :-g.

InläggPostat: fre 25 jan 2013, 22:00 
Q
Användarvisningsbild

vad hadde ni förväntat er av politiker ? :roll:

det ända som verkligen ställer till det är när man säger sanningen

njut lite av livet med, ingen annan kan göra det åt dig
den som har mest prylar när en dör vinner, och jag tänker fan i mig inte komma sist ;-)
peter thorsell , rikskriminell

InläggPostat: fre 25 jan 2013, 22:09 

grym skrev:
vad hadde ni förväntat er av politiker ? :roll:

det ända som verkligen ställer till det är när man säger sanningen

Sant. Iof har jag inga höga förväntningar på våra sk ( folkvalda). Men som ansvarsfull medborgare hoppas man ju in i absurdum på ett under :smack: .

InläggPostat: fre 25 jan 2013, 22:17 
Tränar vakthöns

För vem kan det vara en hemlighet? Ryssen? :lol:

I vissa organisationer så är det poppis med wisselblower (försöker kolla om jag stavat rätt och den vill skriva in Besserwiser istället :lol: ) men tydligen inte inom det militära.

Men då skulle jag även önska se att Lars Wilderäng som skrev boken Midvintermörker gör ÖB sällskap. Där om något tycker jag att det framställs som om Rikets försvar är dåligt. :nono:

Per Albin H, den killen visste hur det låg till och talade tydligt och korrekt till folket med hur det var.

ÖB har gjort helt rätt. kommer tänka på den gamla slogan "Stöd Bofors, bli kanon."

InläggPostat: fre 25 jan 2013, 22:54 
Användarvisningsbild

Den som förfasas över ÖB´s uttalande torde antingen vara helt okunnig om det svenska försvarets tillstånd, eller verklighetsförnekare... Att dra det hela till tinget torde vara bland dom dummaste infall jag sett på senare tid.

InläggPostat: fre 25 jan 2013, 23:33 
Q
Användarvisningsbild

dom är politiker
okunniga, dumma och verklighetsförnekare av rang :smack: :cry:

njut lite av livet med, ingen annan kan göra det åt dig
den som har mest prylar när en dör vinner, och jag tänker fan i mig inte komma sist ;-)
peter thorsell , rikskriminell

InläggPostat: fre 25 jan 2013, 23:41 
Tränar vakthöns

Men eftersom tråden gäller hemvärnet. Läste ni om befälet som tränade ungdomar i förfrysnings.. nej.. skrev fel.. kallt väder tjänst. :smack:

Vi funderar på att göra en utredning. Det var ju bara 15 grader kallt och de som gjorde fel fick ställa sig sist i kön. Sen lossnade fotsulorna när de skulle gå in. Vilket jävla pucko. kanske skulle gubben få gå ner till förrådet och lämna in grejerna, knalla ut till grinden och få krypa in hos farbror blå. :smack:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 149 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa