Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 149 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Hemvärnet
InläggPostat: mån 14 jan 2013, 13:51 
Är varmvattnet slut?

Även om det skulle vara så att det inte finns något hot alls, så känns det klumpigt att avrusta försvaret helt.
Jag menar, bara för det inte finns något hot nu så betyder det inte att det inte kommer finnas ett hot i framtiden.

Dessutom var värnplikten en viktig del i personlig utveckling och en väg ut i vuxenlivet, nu sitter folk arbetslösa hemma istället..
(Skyller inte arbetslösheten på detta, men en koppling borde finnas)

InläggPostat: mån 14 jan 2013, 15:59 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Naturligtvis finns det en koppling mellan det avskaffade värnplikten och ungdomsarbetslösheten, även om den inte är så tydlig. Dels har vi nu ett antal tusen ungdomar som slår dank i stället för att göra värnplikten, men framför allt tror jag det straffar sig genom att värnplikten för många är karaktärsdanande och ger erfarenheter som är bra för framtiden inom mer än bara det militära.

Nej, en återinförd värnplikt för både män och kvinnor vore ett bra steg i rätt riktning för att skapa ett fungerande försvar igen. Dessutom måste det få kosta lite... Nedrustningen som genomförts skall återtas för att återställa någon form av förmåga igen. Det är min bestämda åsikt.

Tänka sig, jag har under tre val på raken röstat på politiker som säger sig vilja stärka försvaret och som i stället slaktat det... Jag blir så besviken.

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.

InläggPostat: mån 14 jan 2013, 18:16 
Skärmskyddsmäklare

Håller med ovanstående, hade en annan pissat iväg lika mycket pengar och tillgångar som våra folkvalda så hade man blivit inmurad i Sala silvergruva... Värnplikten och ungdomsverksamheten var hemvärnets rekryteringsbas, nu verkar det som kranen är avstängd

Eldflammor, dieselrök och undergång

InläggPostat: mån 14 jan 2013, 22:58 
Se till att påsen är tät så inte vacuumet pyser ut!

Ulv i fårakläder skrev:
Urd skrev:
Med risk att spåna vidare lite OT. Undrar jag lite hur tänket var med ev beväpning av flygplanen å leveransen av kärnvapen?

Var tanken å kunna slå ut fienden till havs? IOM den begränsade räckvidden på flygplanen.
Eller var det hemska tanke den brända jordens taktik dvs hade den lede Fi landstigit å befäst vissa delar av vårat terratorium så skulle det ske mot Svensk mark. För att slå ut fienden....
Dvs Ryssen... :notme:

Inget nytt för mig ang Sveriges tidiga intresse för kärnvapen ( Tekniska Högskolans reaktor).Däremot så är det här med beväpningen på flygplanen intressant!

Alltid kul å få lära sig något nytt....

Sverige hade långt gående försök att med en kanon leverera "lätta" kärnvapen. Det kom så långt som prototyp som provsköts (utan kärnladdning naturligtvis)

Finns mycket bilder och fakta om detta på militärmuseet.

Antar att tanken var att detta artilleri skulle nyttjas på eget terreratorium?

Xamda skrev:
Naturligtvis finns det en koppling mellan det avskaffade värnplikten och ungdomsarbetslösheten, även om den inte är så tydlig. Dels har vi nu ett antal tusen ungdomar som slår dank i stället för att göra värnplikten, men framför allt tror jag det straffar sig genom att värnplikten för många är karaktärsdanande och ger erfarenheter som är bra för framtiden inom mer än bara det militära.

Nej, en återinförd värnplikt för både män och kvinnor vore ett bra steg i rätt riktning för att skapa ett fungerande försvar igen. Dessutom måste det få kosta lite... Nedrustningen som genomförts skall återtas för att återställa någon form av förmåga igen. Det är min bestämda åsikt.

Tänka sig, jag har under tre val på raken röstat på politiker som säger sig vilja stärka försvaret och som i stället slaktat det... Jag blir så besviken.

Tror också att ett system liknande vi hade förr skulle vara av godo.

Gillar inte det nuvarande kravet att som stamanställd vara tvingad att vid behov vara tvungen göra tjänst utomlands. Tror att många drar sig för att söka pga detta. Om jag förstått det hela rätt?

Apropå slakten av försvaret är det en skymf utan dess like. Precis som om det finns en baktanke med det hela.... :-g
Precis som du skriver så är det lite av omvända världen när partier som historiskt har stått för ett starkt försvar gör precis tvärtom. De senaste försvarsministrarna kunde likaväl sysslat med skolväsende eller miljöfrågor.... Inget fel med dessa områden men det optimala vore ju att att man sätter folk med kompetens inom området på rätt plats.
Lika sjukt som om jag skulle börja arbeta med datorer eller något annat tekniskt IOM att jag är helt förlorad inom dessa ämnen.

Stämmer det att hemvärnssoldater inte ens få ha bössan hemma längre?
Eller är det bara en vandringssägen?

InläggPostat: mån 14 jan 2013, 23:04 
Q
Användarvisningsbild

ett ordenltligt hemvärn och tvåårs militärtjänsgöring för alla vore nog en bra väg att gå

tänk på minen från dagens ungar när dom rycker in och inte får annvända internet eller mobiltelefon under ex ett helt år :lol: :notme: :mrgreen:

njut lite av livet med, ingen annan kan göra det åt dig
den som har mest prylar när en dör vinner, och jag tänker fan i mig inte komma sist ;-)
peter thorsell , rikskriminell

InläggPostat: mån 14 jan 2013, 23:22 

grym skrev:
ett ordenltligt hemvärn och tvåårs militärtjänsgöring för alla vore nog en bra väg att gå

tänk på minen från dagens ungar när dom rycker in och inte får annvända internet eller mobiltelefon under ex ett helt år :lol: :notme: :mrgreen:

Här hemma blir det uppror om bredbandet ligger nere mer än timme.... :smack:

Föreslår man att dom skall läsa en bok eller spela kort så tittar dom bara på en.... :-g

InläggPostat: tis 15 jan 2013, 00:12 
Tränar vakthöns

Men om jag har förstått det hela rätt och jag hoppas att jag har fattat allt fel.

1. Värnplikten är borta. Det är billigare att ha ouppfostrade ungdomar springandes på stan och göra bus?

2. Sverige har skrivit på ett förbud mot minor? Vi kan inte ens minera om ryssen kommer? Vilka minor är borta? Trupp 12 och 13?

3. Hur ser det ut med bärbara antiluft prylar? Sådär va?

4. The Arena (Russian: Арена)?

5. Rysslands lilla upprustning?

Listan kan göras längre men det känns som om någonting är lurt. Har ingen lärt av historien?

6. Sedan kan man även lista de saker som kommer från det blåa hållet med inskränkningen av jakt garderoben och på sportskytte sidan som tvingas lämna in sina vapen om de varit tex föräldraledig två år från sin klubb för att de varit hemma och flaskammat och bytt blöjor. Det är ett hot mot ... mot ... ja, mot vadå?

Man kanske inte ska gå in på politik men jag kanske hellre bor i Kalifornien än i Sibirien?

Jo men hemvärnet kanske funkar vad vet jag. Speciellt i en gråzon mellan fred och krig.

InläggPostat: tis 15 jan 2013, 00:14 
Tränar vakthöns

Har bara en till fråga som är sådär. Ungefär som champinjonen..

Är det någon eller några som har fått besök av tavelförsäljare?

InläggPostat: tis 15 jan 2013, 00:27 

skogsstjärnan skrev:
Har bara en till fråga som är sådär. Ungefär som champinjonen..

Är det någon eller några som har fått besök av tavelförsäljare?

Inga tavelförsäljare. Men massor med löst folk med näbbstövlar å andra obskyra åsikter.
Syns dagligen på media :-g :notme: .

InläggPostat: tis 15 jan 2013, 00:43 
Tränar vakthöns

Nu var det inte de personerna jag fråga de efter utan specifik tavelförsäljarna.

Frågan ligger för övrigt helt rätt i rätt tråd.

InläggPostat: tis 15 jan 2013, 00:52 
Användarvisningsbild

@ Grym - Det skulle förmodligen vara en synnerligen bra erfarenhet för alla "drabbade" och jag skulle lägga min röst på den förste som vågar lägga fram ett seriöst förslag i den riktningen (gärna kombinerat med lite vettig beredskapspolitik).

@ Urd - Jo, det stämmer väl såvitt jag vet för majoriteten av hemvärnsförbanden att de ej har vapen hemma. Helt obegripligt, men så är det (finns säkert någon som kan korrigera mig om jag har fel). Kom ihåg, det finns inget hot...

Angående nukleära laddningar för artilleri så var det väl för Sveriges del tänkt att vara synnerligen lokalt, men för Rysslands och USA:s del antar jag de inte enbart är tänkta att agera vid försvar.

Det var sannolikt betydligt fler än en som lyfte HÖGT på ögonbrynen när vi fick en vapenvägrare som försvarsminister. Nuvarande försvarsminister är åtminstone militär i grunden och i mina ögon ett klart lyft (fast hon är ju lika styrd som föregående försvarsminister av samma personer som gärna vill framstå som försvarsvänliga samtidigt som de ivrigt nedrustar vår förmåga).

Känns så där att se danske Rasmussen stå på Folk och Försvars konferens och berätta att han inte lägger sig i vår svenska politik, att vi är en uppskattad partner som gör mer än de flesta internationellt som partner till Nato, men att vi självklart INTE kan räkna med något stöd från Nato eftersom vi ej är medlemmar i Nato. Vi är således, precis som vi nog visste, ensamma om att se till att vi har ett fungerande försvar. Dit har vi numera en lång, lång väg...

Personligen tror jag att du har en poäng där också, att en del drar sig för att bli en del av försvaret eftersom kravet ställs på att man skall ut och strida för saker som inte alls har med försvarsuppgifter knutna till Sverige att göra. Har bekanta som bytt yrkesbana eftersom de helt enkelt inte ville åka till Afghanistan.

@ Skogsstjärnan - Ja, det stämmer att Sverige skrivit på ett avtal om förbud mot personminor. Just truppmina 12 och fordonsmina 13 finns väl dock kvar eftersom de kan användas vid eldöverfall och inte enbart som minor...? Alla andra truppminor skall väl vara borta nu.

Bärbart luftvärn finns inte alls vad jag vet, men jag kan ha fel... Luftvärnet över huvud taget har skurits ned i paritet med resten av försvaret och det betyder att vi i princip saknar luftvärn.

Angående inskränkningar i folks rätt att behålla sina vapen så är det också något som jag inte begriper. Visst, jag tycker det är bra med någon form av kontroll av innehav av vapen, men att hindra folk från att behålla sina vapen under föräldraledighet låter ju inte klokt...

Ja, även om Sibirien är vackert så föredrar jag nog Kalifornien, om inte annat så av rent politiska skäl.

Våra gamla "hederliga" försvarspolitiker verkar alla gjort gemensam sak med regeringen och slåss om hur snabbt vi skall kunna stänga ned. Allt som inte är en del av industrin i vårt land förstås. Det är därför man trots alla andra nedskärningar överväger en ny generation av JAS Gripen (som jag helhjärtat stöder om det görs i ett sammanhang där hela försvaret rustas). Nä. Fy. Skäms.

Finns dock lite nytt hopp i form av ökad medvetenhet bland en del politiker. Senast i morse var det en diskussion i morgon-tv om just vår försvarspolitik och Anders Björk var ganska vass tyckte jag...

Tavelförsäljarna har lyckligtvis inte dykt upp igen, inte hos mig i alla fall. Jag minns dem från 80-talet och dyker de upp igen (men de var ju från Polen, ett Natoland :surprised: ) så är det ett klart tecken om att saker och ting inte går riktigt som våra politiker påstår (som om det skulle förvåna någon).

Credo Putin mentitur.

InläggPostat: tis 15 jan 2013, 01:20 

skogsstjärnan skrev:
Nu var det inte de personerna jag fråga de efter utan specifik tavelförsäljarna.

Frågan ligger för övrigt helt rätt i rätt tråd.

Känns som tavelförsäljartricket är relativt överspelat i dagens öppna samhälle. Finns inte mkt som inte ligger några knapptryckningar bort....

Helt befängt att hemvärnet det första försvaret inte skall kunna ha direkt åtkomst till vapenmakt. Även fast bara en ärtbössa så tror jag det är otroligt viktigt rent psykologiskt att ha tillgång till ett vapen istället för att söka sig till ett förråd. För att kunna kvittera ut sitt verktyg.

Kanske det vore bäst om Sverige gick med i Nato. Då vore vi tvungna att uppgradera vårat försvar för att möta Natos krav. Det måste man ju säga att när vi går med i något så vill vi ju gärna visa oss på styva linan...... Typ EU :-g
Även fast det känns väldigt konstigt. Men nu är ju läget som det är. Av outgrundliga anledningar...... :-g :smack:

InläggPostat: tis 15 jan 2013, 01:24 
Användarvisningsbild

Jo, sant, idag hittar man det mesta på nätet, men långt ifrån allt så tavelförsäljarna har kanske inte helt spelat ut sin roll...

Det känns faktiskt som :smack: är den mest målande beskrivningen av vår försvars- och beredskapspolitik de senast 15 åren.

Credo Putin mentitur.

InläggPostat: tis 15 jan 2013, 01:51 
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Nu är jag lite bortappad.
Kan någon förklara detta om tavelförsäljare för en bortkommen person ?

InläggPostat: tis 15 jan 2013, 02:43 

Ragnarök skrev:
Nu är jag lite bortappad.
Kan någon förklara detta om tavelförsäljare för en bortkommen person ?

Tavelförsäljare var ett bland många sätt för våran edsvurna fiende att söka information om vårat försvar. Civila mål osv....
Tycks med förkärlek försökt kränga illa målad konst till piloter inom försvaret. I deras hem.
Andra tillvägagångssätt som förekom/ förekommer var att öststatsförare av lastbilar/långtradare på något mystiskt sätt lyckades "irra" sig ut på avlägsna platser då vårat forntida försvar fortfarande hade resurser å kraft å öva... :-g

Företrädeselvis var det Polska eller Östtyska medborgare som utförde dessa uppdrag. Antagligen för att de ansågs inte väcka lika mkt uppmärksamhet som om den lede Fi själv skulle göra besök hos våra stamanställda. På den tiden då det begav sig.

Allting syftade naturligtvis till att skaffa så mkt info som möjligt om fienden. Dvs Sverige.
Andra mer drastiska försök/misstag är ju de omtvistade kränkningarna av Svenskt vatten. U-137 :-g tex . Troligtvis i mitt stilla sinne ett utrönande av det Svenska försvarets förmåga att upptäcka kränkningar. Nu var det ju inte den Svenska militären som fann ubåten. Utan ubåten som fann en Svensk grynna...... :notme:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 149 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa